یافتن یک شغل دوم پرسود در منزل کار چندان سختی نیست. گاهی کنار حیاط خانه یا انبار یا کارگاهمان تکه‌های چوبی را می‌بینیم که در ظاهر ناکارآمد و دورریز هستند؛ اما می‌توانیم به آن‌ها به چشم یک ماده اولیه برای شروع کار جدید خود نگاه کنیم. این مواد اولیه دارای قیمتی مناسب بوده و از آن مهم‌تر در دسترس هستند.

این چوب‌ها می‌توانند به آثار هنری منحصربه‌فردی تبدیل شوند. ازجمله آثار هنری که می‌توان از چوب تهیه نمود، می‌توان به میزهای رزینی اشاره کرد. این تنها یک نمونه از مواردی است که می‌توان با انواع رزین تهیه و به‌عنوان محصولی جذاب ارائه نمود. از انواع رزین ها ازجمله رزین اپوکسی شفاف و رزین پلی استر برای تولید محصولات جذاب و پرطرفدار می‌توان استفاده کرد.

چرا ترکیب رزین اپوکسی و چوب

شاید برایتان سؤال شود که چرا ترکیب رزین اپوکسی و چوب این روزها طرفداران زیادی پیداکرده است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت: ترکیب این دو ماده علاوه بر زیبایی دارای ویژگی‌های قابل‌توجهی است. اگر این کار به‌صورت کاملاً اصولی و با روشی درست انجام شود، نتیجه نهایی رزینی خواهد بود که دارای ویژگی‌های زیر است:

  • چسبندگی رزین اپوکسی و چوب با یکدیگر بسیار عالی خواهد بود.
  • در برابر اسیدها دارای مقاومت شیمیایی خوبی است.
  • دارای مقاومت مکانیکی بالایی است.
  • در هر سانتی‌متر مربع تا پنج‌تن تحمل فشار را دارد.
  • تا حدودی در مقابل جریان الکتریسیته عایق بوده و رسانا نیست.

دست سازه‌های رزینی

  • البته انواع خاصی از رزین های اپوکسی می‌توانند هادی جریان الکتریسیته باشند.
  • جرم نگرفته و هم‌چنین انواع آلودگی‌ها و چربی‌ها را از روی آن به‌راحتی می‌توان تمیز نمود.
  • نسبت به کاشی و سرامیک، سر بودن سطح در رزین اپوکسی کمتر است.
  • می‌توان آن را در انواع رنگ‌ها تولید نمود.
  • بعد از خشک شدن مقاومت دمایی بالایی دارد.
  • تا ۶۰ درجه و نهایتاً تا ۸۰ درجه را تحمل کرده و ذوب نمی‌شود.

به چه مهارت‌هایی برای کسب درآمد از محصولات رزینی نیاز داریم؟

تنوع محصولات تولیدشده از رزین پلی استر و رزین اپوکسی بسیار بالا است. هر چه مهارت بیشتری یاد بگیریم درآمد بیشتری کسب خواهیم نمود.

مهارت اول: شناخت ماده اولیه یا رزین

کار با رزین دارای نکات زیادی است که در حین کار به آن‌ها باید توجه شود. در صورت عدم توجه به این نکات محصول نهایی نامرغوب بوده و کیفیت خوبی نخواهد داشت. امروزه انواع آموزش‌ها به‌صورت حضوری و آنلاین وجود دارد که دسترسی به آن‌ها بسیار آسان است. نحوه ترکیب رنگ، ترکیب رزین ها با چوب و سنگ، روش‌های براق نمودن نهایی آن‌ها در این آموزش‌ها وجود دارد.

مهارت دوم: یادگیری کار با چوب

برای رسیدن به درآمد بیشتر باید محصولاتی را تولید کنیم که قیمت بیشتری دارند مثل میزهای ناهارخوری، عسلی‌های کوچک، میزهای پذیرایی. در این محصولات می‌توان از ترکیب رزین و چوب نهایت استفاده را برد. برای ساخت این محصولات علاوه بر شناخت رزین پلی استر و اپوکسی و دانستن نحوه کار با آن، باید با نحوه کار با چوب نیز آشنایی داشته باشیم.

ترکیب رزین و چوب

مهارت سوم: آشنایی با جواهرسازی و سنگ‌تراشی

دسته دیگری از محصولات که می‌توان با رزین پلی استر و اپوکسی ساخت، زیورآلات رزینی هستند. این محصولات به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • ساده
  • ترکیب چوب و رزین
  • ترکیب رزین و سنگ‌های رزینی

برای نوع ساده تنها آشنایی با رزین کفایت می‌کند؛ اما در ترکیب چوب و رزین باید با ابزارهای مختلف کار با چوب آشنایی کافی را داشته باشیم. در مورد نوع سوم این ترکیب نیز باید توانایی تراش دادن سنگ و جواهرسازی را داشته باشیم؛ بنابراین می‌بینیم در ایجاد یک کسب‌وکار خانگی با استفاده از رزین پلی استر و رزین اپوکسی، محصولات فراوانی را می‌توان تهیه نمود.

تولید میز رزینی

همان‌طور که می‌دانیم این روزها چوب و فرآورده‌های آن در دکوراسیون منزل دارای کارایی فراوانی هستند. علاوه بر این میزهای رزینی نیز امروزه طرفداران بسیاری پیداکرده‌اند. برای ساخت میزهای رزینی ابتدا باید قالب مناسب را برای رزین اپوکسی انتخاب نمود. جنس این قالب‌ها می‌تواند از سیلیکون یا MDF باشد. قالب‌های سیلیکونی به هیچ‌چیز جز خودشان نمی‌چسبند. قالب‌های MDF روکش‌دار نیز نسبت به نئوپان بهتر بوده و سطح صاف و صیقلی‌تری را ایجاد می‌کنند.

قالب میزهای رزین اپوکسی

برای ساخت قالب میزهای رزین اپوکسی باید توجه کرد، ارتفاع دیواره‌های آن از ارتفاع میز ۲ سانتی‌متر بیشتر باشد. این دیواره‌ها باید یکدست و دقیق بوده و به کف قالب کاملاً محکم پیچ گردند. البته برای انجام حرفه‌ای‌تر این کار بهتر است از قالب‌های آماده سیلیکونی استفاده نمود.

کاربردهای رزین

انتخاب رزین اپوکسی مناسب

رزین اپوکسی انتخابی نباید غلیظ و سفت باشد. بلکه باید به نحوی باشد که جاری‌شده و مایع نهایتاً بتواند شکل قالب را به خود بگیرد.

داخل آن نباید حباب تشکیل گردد؛ زیرا در صورت تشکیل حباب از مقاومت آن کاسته خواهد شد.

رزین چوب باید بی‌رنگ و شفاف بوده و مقاومت مکانیکی لازم را برای ساخت میزهای بزرگ داشته باشد.

اگر چنانچه رزین شما بوی بدی می‌دهد حتماً در آن حلال و یا ناخالصی وجود دارد. وجود حلال در آن سبب می‌شود تا آتش‌گیر شود.

کار با چوب

قبل از شروع کار با چوب باید آن‌ها را به مدت ۴۸ ساعت داخل خشک‌کن قرار دهیم. مرطوب بودن سطح چوب سبب می‌شود تا کار شما خراب شود. اگر چوب رگه داشت قبل از کار حتماً آن را با اپوکسی پر نمایید.

پرایمر

 در مرحله بعد لایه‌ای از اپوکسی را با غلطک پشمی یا قلم روی سطح چوب اعمال می‌کنیم تا منافذ کاملاً بسته شود. دورتادور قطعه چوب باید این کار صورت گیرد.

بعد از اعمال هر مرحله از پرایمر ۲۴ ساعت به آن زمان می‌دهیم تا کاملاً خشک شود.

در مرحله بعد چوب‌ها را درون قالب گذاشته و اولین لایه اپوکسی را می‌ریزیم.

میز رزینی

ساخت میز با رزین و هاردنر

برای ساخت میز رزینی باید رزین اپوکسی و هاردنر را با نسبت‌های معین مخلوط کرده و مطابق با اصول آن را هم بزنیم. متناسب با اندازه قالب، رزین به‌کاربرده شده در هر مرحله متفاوت خواهد بود. در هر مرحله باید یک کیلوگرم از اپوکسی و هاردنر را با یکدیگر مخلوط نموده و درون قالب بریزیم. اگر ارتفاع آن از ۵ میلی‌متر کمتر شد، مخلوط را مجدداً آماده نموده و روی آن می‌ریزیم. بعد از تشکیل لایه اول ۲۴ ساعت صبر می‌کنیم. بعد از خشک شدن آن لایه دوم را می‌ریزیم؛ بنابراین با توجه به شرایط آب و هوایی محیط کار می‌توان از رزین اپوکسی و هاردنر برای تهیه میزهای رزینی استفاده نمود.

شیمی افسون؛ برترین شرکت شیمی ایران

شرکت شیمی افسون در این راستا فروش انواع محصولات شیمیایی مرتبط با کامپوزیت و فایبرگلاس را انجام می‌دهد. همچنین این شرکت انواع رزین اپوکسی، رزین پلی استر و هاردنر را باکیفیتی بالا و قیمتی مناسب عرضه می‌کند. برای خرید رزین مناسب که کارایی حداکثر را برای شما داشته باشد، می‌توانید از کارشناسان مشغول در این مجموعه مشاوره لازم را بگیرید. کوچک‌ترین اشتباهی در انتخاب مواد اولیه نتیجه مطلوبی را برای شما نخواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید