تمامی دستگاه تست قند خون برای ارائه دقیق ترین نتایج ، نیاز دارند که مراحل تست توسط آن ها به نحو استاندارد و اصولی صورت بگیرد . عدم اجرای صحیح هر مرحله ، می تواند منجر به دستیابی به ارقامی گردد که از صحت برخوردار نبوده و دقیق نیستند . این وضعیت در نهایت ممکن است منجر به تزریق دوز غیر مناسب انسولین و دیگر اسیب های سلامتی گردد .
دستگاه ها معمولا روش اجرای تست یکسانی دارند . با این حال برخی از نمونه ها تفاوت اندکی با دیگر مدل ها دارند . دستگاه تست قند خون اوان نیاز به روش های پیچیده ای برای تست ندارد و تنها با کمک اجرای صحیح و اصولی ، می تواند بهترین نتایج را برای فرد به همراه داشته باشد .

آموزش تصویری ( ویدیویی ) کار با دستگاه تست قند خون آوان :

بهترین منبع برای آموزش ویدیویی کار با دستگاه تست قند خون آوان و نوار تست قند خون آوان سایت تجهیزات پزشکی بی گزند است یک ویدیو کامل راجع به آموزش کار با این دستگاه در سایت بی گزند بارگذاری شده است توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی حتما این ویدیو را مشاهده نمایید تا دستگاه تست قند خون آوان  دقیق ترین نتیجه را به شما نمایش دهد

پیش از شروع به تست قند خون توسط دستگاه آوان :

همانطور که می دانید دستگاه تست قند خون آوان یکی از بهترین دستگاه تست قند خون در بازار است قبل از انجام تست نیاز است تا هم خود شخص ، و هم دستگاه در حالت مطلوبی قرار داشته باشند .
بررسی وضعیت دستگاه _ گلوکومتر ها تحت تاثیر فاکتور های داخلی بسیاری هستند که پیش از خونگیری ، همگی باید در شرایط مطلوب قرار داشته باشند . پیش از شروع ، از بسته بودن درب محفظه باتری و قرار داشتن ان در جهت درست اطمینان حاصل شود . باتری های ضعیف باید با باتری نو تعویض شده و به محض مشاهده علامت خطر تعویض باتری ، در راستای جابجایی ان اقدام نمود .
همچنین باید نوار تست ها از برند سازنده گلوکومتر باشند . در این شرایط که از دستگاه آوان برای تست قند خون استفاده می شود ، نوار تست ها نیز باید از همین برند باشند .
وضعیت شخص : ساعات انجام تست قند خون و نیز شرایط غذایی و بدنی پیش از ان در مرحله اول به نظر مستقیم پزشک بستگی دارد . برخی افراد قصد بررسی قند خون پایه را دارند ؛ در نتیجه باید صبح به صورت ناشتا تست را انجام دهند و از 10 ساعت قبل از ان هیچگونه مواد غذایی و نوشیدنی بجز اب مصرف نکرده باشند . اما برخی دیگر باید واکنش بدن به قند موجود در غذا را مورد بررسی قرار دهند ؛ در نتیجه 2 الی 4 ساعت پس از صرف غذا باید گلوکز را مورد سنجش قرار دهند .
نکته حائز اهمیت در تمامی مدل های سنجش ، اجرای دقیق تست در ساعاتی ست که پزشک توصیه کرده است . همچنین برخی فعالیت ها مثل انجام ورزش باعث می شود که قند خون تا حدودی افت پیدا کند . در نتیجه باید از انجام هرگونه فعالیتی که موجب کاهش قند خون و به دست آمدن نتایج نامعتبر می گردد ، خودداری شود .

هنگام تست قند خون :

برای انجام این کار ، ابتدا بهتر است قلم لنست اماده شود . سوزن لنست را روی قلم قرار داده و به حالت صحیح فشار دهید تا صدای کلیک ملایمی شنیده شود . این صدا به معنی جا افتادن سوزن درون قلم است . اما تا زمانی که نیاز به خونگیری وجود ندارد ، درپوش پلاستیکی از روی سوزن برداشته نشود . سپس درجه قلم بر اساس ضخامت پوست تنظیم شود . افرادی با پوست های نازک باید درجه را روی شماره ای قرار دهند که کمترین میزان عمق ورود به پوست را دارد . افرادی با پوست های ضخیم تر ، عمیق ترین درجه را انتخاب کنند . این کار کمک می کند تا همواره میزان خون کافی از پوست خارج شود .
سپس نوبت به اماده سازی دستگاه می رسد . یک عدد نوار تست از درون بسته بندی برداشته شود . برای برداشتن این نوار ها باید احتیاط لازم صورت بگیرد که دست با قسمت کاتالیزور قندی و پایانه ویژه نمونه خون برخورد نداشته باشد . چرا که هرگونه برخورد با این قسمت می تواند در نتایج نهایی تاثیر گذاشته باشد .
با ورود نوار به درون دستگاه ، سیستم روشن شده و اماده دریافت نمونه خون می شود .
محل مورد نظر برای خونگیری می تواند از دست ، ساق ، ساعد و … باشد . در واقع از تمام نقاط بدن می توان خون لازم را دریافت نمود ؛ اما رایج ترین و بهترین محل خونگیری از نوک انگشتان دست می باشد .
مهم ترین نکته در این مرحله ، پاکسازی محل تست است . این محل باید به طور کامل با اب و صابون شسته شده باشد . همچنین می توان با کمک پد الکلی نیز محل را ضد عفونی کرد . هدف از این پاکسازی ، حذف تمامی عوامل الاینده ، عرق دست ، لوسیون ، باقیمانده ذرات مواد غذایی و … می باشد . چرا که با ورود این ذرات به نمونه خون ، نتیجه ازمایش تحت تاثیر قرار می گیرد .
بعد از پاکسازی ، باید چند ثانیه صبر نمود تا محل کاملا خشک شود . حضور رطوبت و خیسی در نمونه خون و برخورد ان با نوار تست ، منجر به فاسد شدن ان می گردد . بعد از خشک شدن محل ، درپوش پلاستیکی را از روی قلم برداشته و سوزن را مستقیما روی پوست بگذارید . با فشار دادن دکمه ، صدای تق شنیده شده ، سوزن در کسری از ثانیه وارد پوست شده و سپس خارج می گردد . یک قطره خون در محل ورود سوزن مشاهده خواهد شد . این خون باید روی نوار تست قرار بگیرد .
دستگاه تست قند خون اوان برای شروع به تست به میزان 0.5 میکرولیتر خون مویرگی احتیاج دارد . در صورتی که از حد نیاز کمتر باشد ، نتیجه تست قابل اعتماد نیست .
خون را باید فورا و بدون برخورد با هیچگونه سطحی ، به نوار تست انتقال داد . برای انجام این کار ، بخش معرف نوار را به قطره خون نزدیک نمایید . نوار ها از جنسی ساخته شده اند که بسیار جاذب می باشند . در نتیجه نیازی نیست تا انگشت و قطره خون را روی بخش معرف چسباند . بلکه تنها با نزدیک کردن قطره به معرف ، ان را جذب می کند .

پس از تست قند خون  با دستگاه تست قند خون آوان:

برای بررسی نتایج ، به حدود 5 ثانیه زمان است . با مشخص شدن نتایج روی مانیتور دستگاه تست قند خون آوان ، این نتیجه در حافظه داخلی ثبت می گردد . پس از چند لحظه عدم استفاده از دستگاه تست قند خون آوان ، سیستم به طور خودکار نوار را از خارج کرده و دستگاه خاموش می شود . این کار از مزایای زیادی برخوردار است :
در مرحله اول ، منجر به افزایش طول عمر باتری شده و از اتلاف ان جلوگیری می کند .
دوم اینکه پس از تست ، هنوز انگشت دست به نمونه خون اغشته است . در این شرایط ، بیرون کشیدن نوار های باریک و کوچک از داخل دستگاه و خاموش کردن ان می تواند منجر به الوده شدن مجموعه گردد . به همین دلیل ، احتمال الودگی به حداقل می رسد .

نکات مهم در ارتباط با استفاده از دستگاه تست قند خون آوان :

در گذشته ، نیاز بود تا افراد پس از وارد کردن نوار تست قند خون ، کد مربوط به ان را به صورت دستی در سیستم ذخیره کنند تا اطلاعات آن خوانده شود . نوار تست اوان به صورت اتوکدینگ ، توسط سیستم خوانده می شود و نیازی به وارد کردن آن به صورت دستی وجود ندارد .
برای مشاهده نتایج و تاریخچه ، در بدو استفاده از دستگاه باید وارد بخش تنظیمات زمان شده و ساعت و تاریخ دقیق را ثبت نمود . چرا که در صورت عدم تنظیم ، نتایج با تاریخی اشتباه به شخص ارائه داده می شوند .
دستگاه اوان تحت شرایط محیطی خاصی قادر به فعالیت است . در شرایطی که دما از محدوده 5 الی 45 درجه سانتی گراد و رطوبت 80 درصد خارج شود ، نتایج می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند . در این شرایط ، فاکتور های محیطی می توانند در نتیجه نهایی تاثیرگذار باشند .

قابلیت های دستگاه تست قند خون آوان جهت تسهیل و تصحیح روند آزمایش :

از قابلیت های مهم این دستگاه می توان به خطا ها و هشدار هایی اشاره کرد که شخص را به سمت اجرای صحیح و اصولی هدایت می کنند . از جمله خطا های رایج ان می توان به خطای ضعف باتری ، عدم ورود صحیح نوار و … اشاره نمود . همچنین هشدار هایی از جمله هشدار ورود نوار و اماده بوده دستگاه ، تنظیم الارم یاداور ، و هشدار های سطح سلامت از دیگر قابلیت های این مجموعه هستند .
با کمک هشدار سطح سلامت ، در صورتی که قند خون فرد از سطح استاندارد بالاتر و یا کمتر باشد ، پیغام هایی روی صفحه ظاهر می شود تا اقدامات درمانی لازم صورت بگیرد . این سطح با توجه به استاندارد های جهانی سنجیده می شود .
در صورت نیاز ، می توان تمامی نتایج به دست آمده را به سیستم های کامپیوتری انتقال داد . همچنین دستگاه به طور اتوماتیک در بازه های زمانی 3 ، 7 ، 15 و 30 روزه از بین داده های به دست آمده نیز میانگین گیری می کند تا افراد حتی بدون نیاز به مراجعه به پزشک نیز وضعیت سلامتی خود را مورد ارزیابی قرار دهند .

مشاوره رایگان قبل از خرید دستگاه تست قند خون آوان

اگر قصد خرید دستگاه تست قند خون آوان را دارید می توانید به سایت تجهیزات پزشکی بی گزند به آدرس www.bigazand.com مراجعه نمایید و به صورت کاملا رایگان سوالات خود را از مشاوران لوازم پزشکی بی گزند بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید