لوله استیل یک استوانه توخالی می باشد که در صنایع، پتروشیمی و دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد. همان‌طور که از نام محصول برداشت می نماییم، جنس آن استیل است و نیکل موجود در آلیاژ آن مانع از زنگ زدن استیل می گردد. استحکام و دوام بالا و همچنین مقاومت در برابر خوردگی، از دیگر ویژگی‌های استیل می باشد. ورق های استیل به دلیل ویژگی غیرفعال شدن خود  مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی  ایجاد می کنند. این فولادها به دلیل شکل گرفتن یک لایه غیرفعال بر روی سطح‌شان که به شدت با ماده زیرین پیوند می دهد از تماس بیشتر ماده با محیط اطراف محافظت می‌نمایند.  فولاد نسوز در دمای بالاتر از ۵۰۰ درجه سانتیگراد مقاوم است. از مشخصات فولاد نسوز به وجود یک لایه اکسید بر روی آن و توانایی مقاومت در برابر حرارت می باشد. مقاومت در برابر گرما در انواع فولاد نسوز به محتوای کروم، سیلیکون و آلومینیوم آن وابسته می باشد.در محیط هایی که حرارت و دما بالا می باشد. استفاده از لوله استیل معمولی آسیب پذیر می باشد از  این لوله استفاده می شود. انواع مختلف لوله استیل نسوز مانند لوله ۳۲۱ برای دماهای حدود ۹۶۰درجه سانتی گراد و لوله ۳۱۰ برای دمای بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد استفاده می گردد.

 

لوله استیل نسوز

لوله استیل نسوز

انواع گرید های استیل نسوز

مهم ترین آلیاژ موجود در لوله استیل نسوز فلز مولیبدن و تیتانیوم است که علاوه بر کروم و نیکل باعث به وجود آمدن ترکیبات پایدار در مقابل دماهای بالا می گردد. قیمت لوله ۳۲۱ از قیمت لوله ۳۱۰ کمتر می باشدزیرا مقدار آلیاژ مولیبدن و تیتانیوم موجود در لوله استیل نسوز ۳۲۱ بسیار کمتر از مقدار به کار رفته در این محصول نسبت به لوله استیل نسوز ۳۱۰ می باشد(https://steelkhani.com ) .

اما به دلیل بازه دمایی بالایی که لوله ۳۲۱ دارد و قیمت پایین تر آن بسیار در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. لوله استیل نسوز در سیستم های لوله کشی صنعتی برای انتقال موادی که خاصیت خورندگی دارند به کار می رود. برای خطوط آب سختی گیری شده، هوای فشرده، خطوط نمونه گیری و خطوط حاوی آب دریا از لوله استیل نسوز استفاده می گردد. ورق های استیل به خاطر مقاومت در برابر خوردگی خود بسیار مورد توجه هستند که این ویژگی با افزایش میزان کروم بهبود می یابد. افزودن عنصر مولیبدن باعث افزایش مقاومت به خوردگی ورق های استیل در مقابل اسیدها و محلول‌های کلرایدی می گردد. به همین دلیل، انواع مختلفی از ورق های استیل با میزان مختلف کروم و مولیبدن برای مطابقت با محیطی که آلیاژ باید تحمل کند تولید می شود.

لوله استیل ۳۰۴ یکی از پرکاربردترین نوع لوله استیل می باشد که کاربرد زیادی دارد. آلیاژهای مختلفی در ساخت لوله ۳۰۴ به کار رفته است از جمله کربن که به مقدار ۲ درصد در لوله ۳۰۴ موجود است.کربن در لوله استیل باعث استحکام آن می شود. ماده دیگری که در لوله ۳۰۴ به کار می‌رود، کروم است که به آهن ظاهر صیقلی و براقی می دهد و باعث انعطاف‌پذیر آن می‌شود. نیکل و منیزیم نیز در لوله ۳۰۴ وجود دارد. نیکل از زنگ‌زدگی استیل جلوگیری می‌نماید. مقدار نیکل استفاده‌شده در این لوله حدود ۱۸ درصد می باشد. لوله استیل ۲۰۱ یکی از آلیاژ های معروف و با کاربرد بالا در بین انواع مختلف لوله استیل است. این لوله از حدود ۵ درصد کروم و مقدار کمتری نیکل ساخته شده است به همین دلیل نسبت به لوله ۳۰۴ و لوله ۳۱۶  دارای مقاومت کمتری می باشد. همچنین لوله ۲۰۱ در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی نیز نسبت به انواع دیگر مقاومت کمتری خواهد داشت.لوله های دکوراتیو و یا لوله های دکوراسیون بیشتر از جنس لوله ۲۰۱ تولید می شوند.

لوله استیل نسوز

 

آلیاژ های بکار رفته در ورق های استیل

  • کروم : نقش کروم بیشتر در دماهای بالای ۵۰۰ درجه سلسیوس مشخص می گردد. این عنصر باعث شکل گرفتن یک لایه اکسید غنی از کروم مقاوم بر روی سطح می‌گردد که از رسیدن بیشتر اکسیژن به لایه‌های زیرین و در نتیجه زنگ‌زدگی محافظت می‌کند.
  • نیکل: نیکل باعث افزایش چقرمگی، استحکام دما بالا و افزایش مقاومت در مقابل کربونیزه و نیتریده شدن می‌گردد.
  • مولیبدن: باعث افزایش استحکام ترکیدگی ناشی از خزش می گردد.
  • تیتانیوم: درصد کمی تیتانیوم، در حدود ۰٫۳ تا ۰٫۷ درصد، می‌تواند در فولادهای آستنیتی باعث افزایش استحکام خواهد شد.
  • نیتروژن و کربن: باعث افزایش استحکام خزش می‌گردد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید