وقتی صحبت از درخت گلابی می‌کنیم منظور ما یک درخت گلدار از مجموعه درختان گلسرخی بودن و بیشتر از ۳۰ نژاد متفاوت آن در نهالستان‌های کشور ایران فروخته می‌شود، برخی از آنها بومی کشور خودمان و برخی دیگر نیز اصالتا مربوط به کشورهای اروپایی و آمریکایی است.

برای راه‌اندازی باغ تجاری و مدرن گلابی لازم است شما انواع نهال گلابی و همچنین شرایط لازم برای آماده سازی باغ را به طور کامل فرا بگیرید، اگر این امکان برای شما وجود ندارد، می‌توانید یک روش ساده و راحت را انتخاب کنید، بهتر است از مهندسین کشاورزی و کارشناسان گیاهپزشکی کمک گرفته تا در تمام مراحل کاشت کنار شما باشند.

 

نهال گلابی بومی ایران بهتر است یا نهال گلابی خارجی

سازگاری درخت گلابی با درخت سیب 

نگهداری درخت گلابی بسیار راحت است به طوری که شما می توانید در منزل و حیاط پشتی خانه بهترین نهال گلابی مانند نهال گلابی بیروتی را کاشت کرده و به صورت سالانه از میوه آن استفاده کنید، دلیل محبوبیت نهال گلابی در میان کشاورزان مراقبت آسان و بدون هزینه آن است.

همچنین باردهی بسیار بالایی داشته و قیمت فروش میوه گلابی نیز بیشتر بوده و جزو میوه‌های لوکس قرار گرفته است، بیشتر ارقام نهال گلابی خود بارور و خود سازگار هستند، انواع نهال گلابی ( https://bartarnahal.ir/pear-seedlings ) به عنوان رقم گرده افشان در باغ میوه های مختلف از جمله آلوسانان، سیب و به استفاده می‌شود، چون به باروری گل‌های ماده کمک بیشتری می‌کند و سازگاری بالایی با انواع نهال میوه دارد.

از آنجایی که رشد گلابی کاملا شبیه رشد درخت سیب است از نظر متخصصین و کارشناسان میزان سازگاری این میوه با سیب بسیار بالا بوده و به راحتی می‌توان هر دو میوه را به صورت همزمان کاشت کرد، شما برای رقم گرده افشان درخت گلابی می‌توانید از ارقام مختلف گلابی یا درخت سیب استفاده کنید، معمولا بین ۹ الی ۱۳ عدد درخت گلابی یک رقم گرده افشان استفاده می‌شود.

ارزش غذایی میوه گلابی

همانطور که سیب را به عنوان یک میوه بهشتی می‌شناسیم باید بگوییم بهتر است گلابی را نیز به عنوان یک میوه بهشتی بشناسیم، وجود انواع ریز مغذی و ویتامین‌ها در این میوه بهترین نهال گلابی قابل چشم پوشی نیست، شما می‌توانید انواع ویتامین E، C  و ریز مغذی کلسیم،اسید فولیک را در این میوه  پیدا کنید.

البته نباید وجود آنتی اکسیدان‌های فراوان در میوه گلابی مانند میوه نهال گلابی شاه میوه و نهال گلابی ویلیام دوشیز را فراموش کنیم، چون کمک زیادی به دفع سموم بدن و پیشگیری از بیماری سرطان و آلزایمر دارد، همچنین به خاطر وجود به فیلتر فراوان به ارتقاء سیستم گوارشی بدن کمک می‌کند.

با مصرف میوه باکیفیت گلابی سیستم دفاعی بدن فرد ارتقا پیدا کرده و در برابر بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی تقویت می‌شوند، بیماری یبوست با خوردن گلابی این درمان می‌شود، اگر نمی‌توانید تازه خوری آن را انجام دهید بهتر است از فراورده های گلابی از جمله چیپس گلابی، میوه خشک، لواشک، مربا یا آب میوه آن را مصرف کنید.

ویژگی بارز نهال میوه گلابی

قبل از خرید نهال میوه گلابی حتما اطلاعات جامع و کاربردی و مورد نگهداری و مراقبت آن کسب کنید، بنابراین با مطالعه کردن مقالات علمی در این زمینه میزان آگاهی خود را در برابر بیماری و شناختن انواع درخت گلابی افزایش دهید، از ویژگی مهم نهال میوه گلابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتفاع درخت گلابی معمولاً بین ۵ الی ۶ متر است، بستگی به نژاد درخت گلابی و نحوه تولید آن این رقم متغیر است، معمولاً ارقامی پیوندی نهال گلابی را کوتاه تر از ارقام بذری است، چون از ویژگی نهال اصلاح شده و پیوندی ارتفاع کوتاه آن است تا رسیدگی و مراقبت از آن برای کشاورز کار راحتی باشد.
  • درخت گلابی جزو درختان هجیم قرار گرفته و گسترش طولی و رشد جانبی آن تقریبا ۳ الی ۴ متر است، به همین علت بهترین فاصله برای کاشت نهال گلابی در باغ برابر با ۴ متر در زمین مسطح و در زمین‌های شیبدار ای رقم کاهش پیدا می‌کند.
  •  البته نباید فراموش کنیم درخت گلابی جزو درختان پربار قرار گرفته، تک درخت گلابی اگر رسیدگی کامل به آن بشود و آبیاری و کوددهی آن استاندارد انجام شود سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم میوه صادراتی و باکیفیت درشت تولید می‌کند.
  • برای شناسایی ارباب اروپایی نهال گلابی مانند نهال گلابی کنکورد باید بگوییم شاخه های آن بدون خار است.
  • برای شناختن ارقام چینی نهال گلابی مانند نهال گلابی کوشیا باید بگوییم میوه های آن کاملاً گرد و کروی است.
  • برای شناختن نهال گلابی که بومی سیبری است باید بگوییم میوه آن ها طعم و مزه چندانی ندارد مانند نهال گلابی سیبری، معمولاً  به خاطر مقاوم بودن و استقامت بالایی که دارد به عنوان نهال پایه استفاده می‌شود.
  • نهال گلابی نسبت به سرما حساسیت چندانی نیست ندارد و می‌تواند تا دمای منفی ۳۰ درجه در مناطق سردسیری را تحمل کند.
  • از مهمترین بیماری نهال گلابی میتوان به بیماری آتشک اشاره کرد.

منبع : https://www.willisorchards.com/category/pear-trees

انواع نهال گلابی ایرانی را بشناسید

البته تمامی گلابی‌هایی که در نهالستان ایران فروخته می‌شود، خارجی و وارداتی نیست، بیشتر مراکز تولید و عرضه کشور به فروش نهال گلابی بومی نیز می‌پردازند، چون میزان سازگاری آنها با مناطق مختلف سردسیری و گرمسیری بسیار زیاد بوده، همین امر باعث می‌شود تا آنها نگهداری آنها کار چندان سختی برای کشاورز نباشد، از مهمترین نهال گلابی ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نهال گلابی درگزی اصلاح شده
  • نهال پیوندی اسپادانا
  • نهال گلابی وحشی
  • نهال اصلاح شده و پیوندی گلابی نطنز
  • نهال پربار و مقاوم گلابی شاه میوه
  • نهال در فروش گلابی بیروتی

با انواع نهال غیر بومی آشنا شوید

البته منظور ما این نیست، شما نمی‌توانید نهال غیر بومی گلابی تهیه کنید یا کیفیت خوبی ندارند، باید بگوییم اکثر نهال غیر بومی و اصلاح شده گلابی نیز شرایط خاص و ویژه‌ای دارند و به راحتی با محیط کشور ما سازگاری بالایی پیدا کرده‌ و همین امر باعث شده تا کیفیت میوه تولیدی و میزان باردهی آنها افزایش پیدا کند، از انواع نهال غیر بومی کشور ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نهال گلابی ناشی بومی کشور چین
  • نهال گلابی دم کج بومی کشور آمریکا
  • نهال گلابی بارتلت بومی کشور انگلیس
  • نهال گلابی کنکورد بومی کشور آمریکا
  • نهال گلابی و فول بومی کشور فرانسه
  • نهال گلابی بوره بوتس بومی کشور انگلیس

بیشتر بخوانید : https://www.fast-growing-trees.com/collections/pear-trees

کلام آخر

همانطور که می‌بینید تنوع نهال گلابی در کشور ما بسیار زیاد است، اکثر آنها بومی کشور خودمان و بیشترشان از مناطق مختلف و کشورهای اروپایی آمریکایی و آسیا وارد کشور شده است و این نشانگر میزان پیشرفت علم و دانش گیاهپزشکی در نهالستان های داخل ایران است، توانستند انواع نهال گلابی را از مناطق مختلف جمع‌آوری کرده و آن را بر اساس شرایط محیطی و زیستی کشور ایران پیوند داده و به تولید آن بپردازند.

برای اطلاع از قیمت نهال گلابی می‌توانید به بزرگترین سایت نهالستان مراجعه کرده و به صورت اینترنتی و غیر حضوری از کارشناسان درخواست کاتالوگ داشته باشید، این مراکز جهت رفاه حال مشتریان مشاوره و راهنمایی رایگان نیز برقرار کرده اند، برای ارتباط با مهندسین مرکز معتبر برتر نهال می‌توانید از درگاه های ارتباطی زیر استفاده کنید.

اطلاعات بیشتر : https://link.springer.com/article/10.1007/s00606-007-0539-9

راه های ارتباطی:

09144501003

09141832393

دیدگاهتان را بنویسید