همه انسانها با استعدادها و توانایی های منحصر به فرد خود متولد می شوند. کشف استعداد و توانایی ها و علایق خاص کودکان در مراحل اولیه می تواند به والدین در حمایت بهتر از آنان کمک کند.

استعدادی که درون کودکان نهفته است گاهی اوقات به سختی قابل شناسایی است. کودکان به چیزهای زیادی علاقه نشان می دهند و گاهی اوقات تمرکز بر یک چیز برایشان مشکل است. در نتیجه ممکن است استعدادی که در واقع کودک دارد، پنهان باشد.

به همین دلیل توجه والدین به رشد و شکوفایی توانایی هایی که در فرزندانشان وجود دارد اهمیت دارد.

هر کودکی به نوعی با استعداد است، اگرچه برخی از استعدادها ممکن است برجسته تر از دیگران باشند. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است به بازیهای پرتحرک و پر جنب وجوش و دیگری در بازیهایی که نیاز به فکر و دقت نظر نیاز دارد، علاقه داشته باشد.

کشف استعداد کودکان، چند تکنیک برای کشف استعداد فرزند در خانه

با این حال، گلی که پرورش داده نشود، شکوفا نمی شود. از این رو، اهمیت دارد که به عنوان والدین،  از سنین پایین استعداد کودکتان را کشف و شروع به پرورش، رشد و شکوفایی استعدادهای او کنید.

کشف استعداد در زندگی کودک بسیار مهم است. هر پدر و مادری می‌گوید فرزندش با استعداد است،  اما آیا به راه های استعداد یابی او آگاهی دارد. ما راه هایی را که درباره کشف استعداد فرزندتان نمی‌دانید ویا به آنها توجه نمی کنید، بیان می کنیم.

اگر مطمئن نیستید دقیقا از کجا شروع کنید، نگران نباشید. ما همراه شما هستیم تا راه های استعداد یابی در خانه و فضای بیرون از خانه را به شما آموزش دهیم تا بدانید که  چگونه  استعدادهای فرزندتان را کشف و شناسایی کنید، بتوانید آنها را پرورش دهید.

در این مقاله از آژانس تولید محتوا فحوا (fahwa.ir)، کمک به والدین برای کشف استعداد و توانایی‌ها و مهارت‌های منحصر به‌ فرد در فرزندانشان و راه های پرورش و رشد آنهاست.

راههای کشف استعداد کودک

اولین روش برای کشف استعداد کودک دلبندتان مشاهده رفتار اوست. هر فردی با توانمندی های ذاتی بالقوه ای به دنیا می آید که در طول زندگی این توانایی ها به فعلیت در می آید و رفته رفته علائق او در رفتارش دیده می شود.

در حین بازی آزاد به کودک خود توجه کنید. کودک شما هنگام بازی به سمت چه فعالیتی گرایش پیدا می کند؟ شما باید بتوانید تشخیص دهید که فرزندتان چه کاری را دوست دارد انجام دهد. آیا او دویدن را ترجیح می دهد یا ساکت نشستن؟ او ابتدا سراغ کدام یک می رود:

گوشی تلفن همراه ، اسباب بازی فکری و یا تاب سرسره و الاکلنگ؟ توجه به فرزندتان در حین بازی آزاد به شما کمک می کند علایق او را درک کنید، علائقی که  می تواند به استعداد تبدیل شود.

بعضی از کودکان هنگام کار با مداد رنگی و دفترنقاشی سر از پا نمی شناسند و دائم در حال خلق اثری نو هستند. برخی دیگر در سخنوری و بیان داستان و خیال پردازی هایشان واقعا متبحر هستند. شاید با چند جلسه کلاس نویسندگی، متوجه شوید فرزند عزیزتان یک نویسنده ی بی نظیر درون خود دارد.

تشویق کنید

فرزند شما چگونه خود را در خانه بیان می کند؟ وقتی فرزند شما به خانه بر می گردد چه می کند. به عنوان مثال، اگر کودک شما دوست دارد طراحی یا نقاشی کند، ممکن است در هنر استعداد داشته باشد یا علاقه به باز و بسته کردن قطعات ماشین خود کند . اکنون مناسب است که کودک را تشویق کنید تا به آن حرفه ادامه دهد.

با گرفتن مداد رنگی، و برگه های کاغذ ساده و کشیدن نقاشی اسباب بازی هایی که قطعات ان باز وبسته می شود. وقتی منابعی برای کشف استعداد به کودک داده شود، احتمال موفقیت او بیشتر می شود.

اگر فکر می کنید فرزند شما ممکن است به طور طبیعی استعداد داشته باشد، به دنبال این ویژگی ها باشید. کودکان می توانند به طور طبیعی در انواع زمینه های مختلف استعداد داشته باشند، نه فقط در زمینه تحصیلی، بلکه کودکان تیزهوش اغلب ویژگی های مشابهی دارند، از جمله:

  • هوشیاری بالا
  • کنجکاوی شدید
  • دایره لغات وسیع نسبت به سنش
  • حساسیت بالا
  • تفکر انتزاعی
  • حل مشکل عالی
  • تیز هوشی

کشف استعدادها در مقابل اختراع استعدادها

والدین باید بدانند که استعدادهای فرزندانشان باید کشف شود نه اینکه اختراع شوند. این استعدادها ذاتی هستند و آموختنی نیستند.

نکاتی وجود دارد که هنگام کشف استعداد فرزندتان باید در نظر بگیرید. این شامل علاقه، اشتیاق فرزند شما به موضوعات پیرامونش می باشد.

آنها با این موهبت به دنیا آمدند. تلاش برای اینکه آنها را وادار کنید از فرزند همسایه شما که در زمینه دیگری با استعداد است تقلید کنند، فقط باعث می شود فرزند شما در زندگی محدود شود.

مهار استعدادها

بعد از استعداد یابی کودکتان، شما باید از او حمایت کنید تا استعداد ها و توانمندی های اوشکوفا شود. استعدادها مانند طلا در شکل خام آن هستند، آنها باید تصفیه و به مهارت تبدیل شوند تا ارزش آنها قابل درک باشد.

نمایش استعدادها

استعدادها باید نشان داده شوند. آنها نیاز به بیان دارند. فرزند شما با توانایی  منحصر به فردش باید در سکوی  مناسب دیده شود، استعدادها برای بهره وری بهینه نیاز به کشف توسعه و نمایش دارند.

فرزند خود را برای بسیاری از فعالیت های فوق برنامه مختلف ثبت نام کنید. از او بخواهید با فعالیت‌های بسیار متفاوتی درگیر شود.

شما می توانید این کار را از راه های رسمی یا غیر رسمی انجام دهید. به این ترتیب، نه تنها می‌توانید عملکرد فرزندتان را در موقعیت‌های مختلف ببینید، بلکه می‌توانید ببینید فرزندتان به چه چیزی بیشتر علاقه دارد.

کودکان را به انجام فعالیت هایی دعوت کنید که قبلا هرگز انجام نداده اند. می توانید برای انجام فعالیت های داخل خانه مانند آشپزی، خیاطی، نوشتن، به خارج از خانه مانند اسکیت روی یخ، سوارکاری ،فعالیت های ورزشی، هنری و فکری و غیره دعوت کنید. ببینید آیا کودک به فعالیت جدید علاقه دارد یا خیر. این امکان وجود دارد که استعدادهای کودکان در این زمینه های جدید رشد کند

فعالیت هایی را به فرزندتان پیشنهاد دهید، اما اگر از رفتن امتناع کرد، باید در مورد فعالیت تجدید نظر کنید.

در حالی که ثبت نام فرزندتان در بسیاری از فعالیت های فوق برنامه چیز خوبی است، توجه داشته باشید که فرزندشما هنوز برای بچه گی  وقت دارد.

ستایش تلاش ها

به عنوان یک والدین، اگر متوجه شدید که فرزندتان در یک کار خاص سخت کار می کند، باید برای سخت کوشی به او جایزه بدهید. به عنوان مثال، اگر فرزند شما عاشق موسیقی است و به سختی روی تکالیف مدرسه اش کار می کند، می توانید برای او یک پیانو و یک مربی موسیقی تهیه کنید.

اگر آن کودک یاد بگیرد که چگونه چند آهنگ را در مدت کوتاهی تمرین کند، این نقطه عطفی است که باید قدردانی شود. همچنین به خاطر داشته باشید که وقتی تلاش‌های فرزندتان را ستایش می‌کنید، آنها تمایل بیشتری به ریسک کردن، اشتباه کردن و یادگیری از آنها پیدا می‌کنند. با تمجید از تلاش های گام به گام، استعداد فرزندتان را تقویت می کنید.

راهکارهای عملی برای پیدا کردن استعداد کودک

فرصت هایی برای رشد استعداد فرزندتان ایجاد کنید.

این یک سوال است که “در حال حاضر برای رشد استعداد فرزند خود چه می کنید؟” تا جایی که می توانید، رویدادهایی را ترتیب دهید که از علایق و توانایی ها و استعدادهای فرزندتان بیشترین بهره را ببرید.

می‌توانید تصمیم بگیرید که فرزندتان را در فعالیت‌های تفریحی مرتبط با علایق او مشارکت دهید یا او را در کلاس های پرورش و افزایش استعداد ثبت‌نام کنید. به عنوان مثال، اگر فرزند شما عاشق بازی بسکتبال است، می توانید او را در یک تیم بسکتبال در مدرسه یا یک مرکز ورزشی در محله خود ثبت نام کنید.

خودخواه نباشید

آیا کودک شما فعالیتی را که شما می خواهید انجام دهد دوست دارد یا از آن متنفر است؟

والدین وقتی علاقه خود را به فرزندانشان تحمیل می کنند اشتباه بزرگی مرتکب می شوند. فقط به این دلیل که پسر برادر تان به فوتبال علاقه دارد،  به این معنی نیست که فرزند شما باید فوتبالیست شود. او ممکن است استعدادی برای آن نداشته باشد.

داشتن رویاهای بزرگ برای فرزندتان اشکالی ندارد. با این حال، آنچه بد است این است که شما فرزندتان را مجبور به انجام فعالیتی کنید که هیچ علاقه ای به آن ندارد. این می تواند منجر به پیامدهای فاجعه باری مانند نمرات ضعیف تحصیلی، رفتارهای ضد اجتماعی یا افسردگی شود. بنابراین، اجازه دهید فرزندتان آزادانه حوزه مورد علاقه خود را انتخاب کند و در صورت لزوم از او حمایت کنید.

کودکان خود را آزاد بگذارید

یکی از گام های کلیدی در استعداد یابی کودک این است که او را آزاد بگذارید. گاهی اوقات، والدین بیش از حد به فرزندان خود فشار می آورند و آنها را به فعالیت های متعدد می اندازند. این می تواند بسیار سخت باشد. روش ایده آل برای استعداد یابی کودکان این است که به آنها اجازه دهیم آزادی و زمان کافی برای کشف کردن داشته باشند.

کودک خود را در بازی مشاهده کنید

زمانی را به تماشای بازی کودک خود اختصاص دهید و مشاهده کنید که کودک شما چگونه بازی می کند و کودک شما چه می کند. تصور نکنید که بازی فرزندتان بی اهمیت یا بی معنی است. کودک به گونه ای عمل می کند و بازی می کند که ممکن است منعکس کننده علایق، هوش و توانایی های طبیعی، فردی متفاوت باشد. وقتی فرزند خود را مشاهده می کنید:

یک دفترچه یادداشت از کارهای جالبی که فرزندتان هنگام بازی انجام می دهد تهیه کنید. ویژگی بازی کودک شما چیست؟ آیا او متفکر و جدی است یا  احساساتی است؟ این می تواند بینش خوبی در مورد توانایی های او به شما بدهد.

به جزئیات بازی کودکتان دقت کنید، فکر کنید. اگر فرزندتان دوست دارد لگوهایش را بر اساس رنگ‌ها دسته‌بندی کند و ساختمانش را تا کوچک‌ترین جزئیات برنامه‌ریزی می‌کند، شاید او توانایی‌های سازمانی طبیعی دارد.

کودک خود را در انواع مختلف بازی مشاهده کنید. ببینید او چگونه با بچه های دیگر بازی می کند.

در بازیهای بدون ساختاری که کودکتان از انجامش لذت می برد  شما استعداد کودکتان را کشف می کنید.

خانه خود را خلاقانه بسازید

فضای خانه را طوری بسازید که کودکتان در خانه احساس شادی وسرزندگی بیشتری کند. اجازه دهید خانه شما خلاقیت شما را بیان کند. بگذارید خود هنری شما را نشان دهد. کودکان زمانی که بتوانند در یک اتاق کار کنند احساس آزادی بیشتری می کنند.

با فرزندتان در مورد کارهایی که دوست دارد انجام دهد و در مورد کارهایی که فکر می کند در آن مهارت دارد صحبت کنید.

اغلب اوقات، فرزند شما بهترین بینش را در مورد توانایی های خود بیان می کند. این واقعیت را نادیده نگیرید که فرزندتان ممکن است، خود و استعدادهایش را بهتر از هر کس دیگری بشناسد. حداقل، فرزند شما علایق و بی علاقگی های خود را که اغلب به اندازه استعداد طبیعی مهم هستند، می شناسد.

از فرزندتان بپرسید که به نظر او در چه درسی یا دروسی  بهترین است و از چه موضوعاتی بیشتر لذت می برد. در اینجا به رابطه لذت و استعداد پی می برید.

از فرزند خود بپرسید؛که از کدام ورزش ها بیشتر لذت می برد.

از فرزندتان بپرسید که آیا فکر می کند در هنر مهارت دارد و آیا از انجام کارهای هنری لذت می برد یا خیر.

فرزند شما ممکن است نتواند بیان کند که در چه چیزی خوب است. با این حال، اگر او از فعالیت های خاصی لذت می برد، این ممکن است به استعدادی اشاره کند که او از آن بی خبر است.

دیدگاهتان را بنویسید