کلینیک لنف ادم چه خدماتی ارائه می‌کند؟

 

لنف ادم بیماری کمتر شناخته‌شده اما رایجی است. ابتلای یکی از اعضای خانواده می‌تواند تمام خانواده را درگیر کند زیرا لنف ادم باعث ناتوانی و محدودیت‌های حرکتی می‌شود. در این مطلب با علل بروز این بیماری و روند درمان آشنا خواهید شد. آشنایی با روند درمان می‌تواند شما را در انتخاب کلینیک لنف ادم و بهترین روش درمان راهنمایی کند.

لنف ادم یا ورم لنفاوی چیست؟

لنف ادم یا ورم لنفاوی (Lymphedema) به ورم بافت‌های بدن در اثر انباشت مایع سرشار از پروتئینی گفته می‌شود که معمولاً از طریق سیستم لنفاوی تخلیه می‌شود.  این عارضه، اغلب در دست‌ها و پاها مشاهده می‌شود اما گاهی قفسه سینه، شکم، گردن، صورت و اندام تناسلی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سیستم لنفاوی، شبکه‌ای از رگ‌ها است که مایع لنفی سرشار از پروتئین را در سرتاسر بدن جابجا می‌کند. غدد لنفاوی نیز بخش مهمی از سیستم لنفاوی هستند. غدد لنفاوی به عنوان فیلتر عمل می‌کنند و حاوی سلول‌هایی هستند که با عفونت و سرطان مقابله می‌کنند. وقتی در طول فعالیت‌های روزانه حرکت می‌کنید، مایع لنفی با انقباض عضلات از رگ‌های لنفی عبور می‌کند. آسیب یا گرفتگی این غدد می‌تواند منجر به انباشت مایع لنفی در بافت‌های بدن شود.

البته لنف ادم می‌تواند در اثر درمان سرطان به‌وسیله برداشت یا آسیب به غدد لنفاوی نیز ایجاد شود. به‌طور کلی، هر مشکلی که تخلیه مایع لنفی را مسدود کند، منجر به ورم لنفاوی می‌شود.

موارد شدید لنف ادم می‌تواند روی توانایی حرکت اندام درگیر تأثیر بگذارد، خطر عفونت‌های پوستی و سپتیسمی را افزایش دهد و تغییرات و تخریب پوستی را به دنبال داشته باشد.

چه کسانی در معرض ابتلا به لنف ادم هستند؟

خیلی مهم است که قبل از مراجعه به کلینیک ادم، اطلاعات کافی درباره این بیماری کسب کنید تا مراحل درمان را با اطمینان و اعتمادبه‌نفس بیشتری طی کنید. یکی از نکات مهم، علت بروز لنف ادم در فرد مبتلا است.

لنف ادم، دو نوع اولیه و ثانویه دارد. لنف ادم اولیه به نوعی از این عارضه گفته می‌شود که در اثر اختلالات ژنتیکی ایجاد شده باشد. در این نوع لنف ادم، ژن‌های معیوب منجر به بروز مشکل در عملکرد سیستم لنفاوی و تخلیه مایع لنفی می‌شوند. این نوع از ورم لنفاوی می‌تواند در بدو تولد، بلوغ یا اوایل بزرگسالی بروز کند. لنف ادم ثانویه به حالتی گفته می‌شود که سیستم لنفاوی به‌دلیل عوارض جانبی دچار مشکل شوند. برخی از دلایل بروز لنف ادم ثانویه عبارتند از:

  • سرطان: اگر سلول‌های سرطانی رگ‌های لنفی را مسدود کنند، ورم لنفاوی رخ می‌دهد. برای مثال، رشد یک تومور اطراف غده لنفاوی یا رگ لنفی می‌تواند جریان مایع لنفی را مسدود کند.
  • پرتودرمانی سرطان: این یکی از شایع‌ترین دلایل بروز لنف ادم است. پرتودرمانی می‎تواند باعث ایجاد زخم یا ورم غدد یا رگ‌های لنفاوی شود.
  • عمل جراحی: گاهی اوقات برای درمان سرطان باید غدد لنفاوی را برداشت تا میزان پیشرفت سرطان را مشخص کرد. البته این روش درمانی همیشه منجر به لنف ادم نمی‌شود.
  • انگل‌های عفونی: در برخی از کشورهای در حال توسعه مناطق گرمسیری، عفونت انگلی شایع‌ترین دلیل ابتلا به ورم لنفاوی است. این مورد، در کشور ما بسیار نادر است.

عوامل زیر نیز می‌تواند خطر ابتلا به لنف ادم را در گروه‌های پرخطر افزایش دهد:

  • پیری
  • اضافه وزن یا چاقی
  • روماتیسم مفصلی و ورم‌مفاصل پسوریاتیک

آیا لنف ادم قابل درمان است؟

هیچ درمان قطعی برای الف ادم وجود ندارد و نمی‌توان برای همیشه آن را درمان کرد. با این وجود، روش‌های زیادی برای کاهش علائم الف ادم وجود دارد که شرایط زندگی بیماران را به‌شدت بهبود می‌بخشد.

شما با مراجعه به یک کلینیک لنف ادم تخصصی و دریافت خدمات متناسب با نوع و سطح پیشرفت بیماری‌تان، خیلی زود می‌توانید به زندگی عادی خود برگردید.

پشگیری از ابتلا لنف ادم

هرچند درمان قطعی برای لنف ادم وجود ندارد اما پیشگیری از آن بسیار آسان است. اگر سابقه جراحی، پرتودرمانی یا صدماتی دارید که شما را در معرض خطر ابتلا به لنف ادم قرار می‌دهد، با رعایت موارد زیر خطر ابتلا را کاهش دهید:

  • مراقبت پوست‌تان باشید.
  • به کمک صابون‌های با pH خنثی، نظافت پوست را رعایت کنید.
  • از نرم‌کننده و ضدآفتاب استفاده کنید.
  • خودتان را در معرض بریدگی، گزیدگی و عوامل عفونت‌زا قرار ندهید.
  • لباس‌های تنگ نپوشید.
  • فعالیت بدنی و ورزشی کافی داشته باشید تا خطر انباشت مایع لنفی را کاهش یابد.
  • مراقب افزایش وزن باشید و در صورت اضافه وزن به دکتر مراجعه کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.

روش‌های درمان لنف ادم

برای درمان و کنترل پیشرفت بیماری لنف ادم، ترکیبی از روش‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شود. از این روش‌ها، با نام لنفوتراپی یاد می‌شود و متخصص درمان لنف ادم نیز لنفوتراپیست خوانده می‌شود.

لنفوتراپی شامل روش‌های زیر است:

  • فشاردرمانی: پوشیدن لباس‌های مخصوص فشرده‌سازی مثل جوراب و دستکش
  • تمرینات ورزشی: تمرینات ورزشی مخصوص از جمله پیاده‌روی و تمرینات مقاومتی
  • تخلیه دستی لنفاوی: ماساژهای مخصوص توسط متخصص لنفوتراپی برای تسریع روند تخلیه مایع لنفی انباشته شده در بافت‌ها
  • مراقبت‌های پوستی: مراقبت از پوست با هدف کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های پوستی

در صورتی که بیمار به این روش‌ها واکنش نشان ندهد، لنفوتراپیست جراحی را پیشنهاد می‌دهد. هرچه درمان لنف ادم زودتر آغاز شود، شانس موفقیت در کنترل علائم بیشتر خواهد بود.

کلینیک لنف ادم چه خدماتی ارائه می‌کند؟

درمان لنف ادم، یک فرایند طولانی، تخصصی و چندوجهی است. به همین خاطر، کلینیک های تخصصی زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد. در کلینیک لنف ادم شما می‌توانید تمام مراحل مقابله با این بیماری از پیشگیری تا تشخیص و درمان را طی کنید.

  • تشخیص لنف ادم: تشخیص این بیماری فقط برپایه بررسی علائم بیمار انجام نمی‌شود. گاهی اوقات برای تشخیص یا طراحی روند درمان از روش‌های عکس‌برداری از جمله لنفوگرافی، ام آر آی و سی تی اسکن نیز استفاده می‌شود.
  • خدمات پیشگیری: گروه‌های پرخطر با مراجعه به کلینیک لنف ادم می‌توانند برنامه پیشگیری منظم دریافت کنند و زیر نظر لنفوتراپیست باشند تا بروز و پیشرفت بیماری تحت کنترل قرار بگیرد.
  • لنفوتراپی: درمان لنف ادم از مهمترین خدماتی است که هر کلینیکی به مراجعین ارائه می‌کند.
  • فیزیوتراپی: بسیاری از مبتلایان لنف ادم در کنار لنفوتراپی، نیاز به فیزیوتراپی نیز دارند.

چطور بهترین کلینیک لنف ادم را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب کلینیک برای درمان بیماری لنف ادم، باید به تخصص پزشکان و کادر درمانی دقت کنید. همچنین تنوع خدمات نیز مهم است؛ اگر بتوانید خدمات پیشگیری، لنفوتراپی و فیزیوتراپی را کنار هم دریافت کنید، فرایند درمان لنف ادم برایتان ساده‌تر خواهد شد.

کلینیک دکتر شهپر حقیقت، با ارائه خدمات تخصصی در زمینه درمان لنف ادم، گامی مهم برای ارتقای کیفیت زندگی مبتلایان به این بیماری در کشور برداشته است. همین حالا می‌توانید از طریق واتساپ، اینستاگرام یا وب سایت برای دریافت نوبت از دکتر شهپر حقیقت اقدام کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید