چجوری میتونم طراحی سایت رو یاد بگیرم؟

امروزه کلمه طراحی سایت زیاد توی اینترنت سرچ می‌شود؛ معمولا اکثر افرادی که با این حوزه آشنا نیستند، فکر می‌کنند که طراحی سایت، بدون کدنویسی امکان پذیر نیست و اگر کسی قصد داشته باشد که دوره آموزش طراحی سایت با وردپرس از مبتدی تا پیشرفته را بگذراند، باید حتما از علم کدنویسی بهره مند باشد.

ولی آیا طراحی سایت بدون کدنویسی هم امکان دارد؟ بله! امروزه و به کمک توسعه دهندگان، ما می‌توانیم بدون هیچ نوع کدنویسی، سایت مدنظر خودمان را طراحی کنیم.

البته نباید از کلمه “طراحی” استفاده کنیم؛ چون این کلمه وقتی استفاده می‌شود که طرحی را از صفر تا صد بنا کرده باشید و این در حالی است که در طراحی سایت بدون کدنویسی، از طرح‌های آماده استفاده می‌کنیم.

در ادامه ما قصد داریم تا شما را روند طراحی سایت بدون کدنویسی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی بحث طراحی سایت

قبل از همه چیز، اول از همه بهتر است که ببینیم طراحی سایت چیست؟!  طراحی سایت به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که به کمک آن، پایگاه‌های داده اینترنتی زیادی تولید می‌شود.

دو روش برای طراحی سایت وجود دارد؛ یکی با استفاده از کد نویسی و دیگری بدون استفاده از کدنویسی است.

طراحی سایت با کدنویسی

در روش طراحی سایت با کدنویسی، تمامی مراحل از صفر تا صد، با کدنویسی‌های مربوطه انجام می‌شود. به این صورت که کارفرما طی جلساتی که با شخص و یا تیم طراحی سایت می‌گذارد، از خواسته‌های خودش به آنها می‌گوید و حالا این شخص برنامه نویس هم باید یک سایتی مبنی بر خواسته‌های کارفرما طراحی کند.

در روش طراحی سایت با کدنویسی، تمامی مراحل اعم از طراحی قالب، سیستم مدیریت محتوا و … به صورت اختصاصی طراحی می‌شود.

از مزیت طراحی سایت با کدنویسی می‌توانیم به امنیت بالا، بهینه بودن سایت از نظر سرعت، سایت چند بعدی و … اشاره کرد.

از معایب این روش می‌توان به زمانبر بودن، عدم بروزرسانی، هزینه بر بودن و … اشاره کرد.

طراحی سایت بدون کدنویسی

روش دوم که مربوط به طراحی سایت بدون کدنویسی است که هدف از نگارش این مقاله هم بررسی همین روش بود.

در این روش، وبمستر به کمک سیستم‌های مدیریت محتوا آماده مثل وردپرس، اقدام به طراحی سایت می‌کند؛ این روش در مقایسه با روش کدنویسی، هزینه بسیار کمتری دارد. به این شکل که شما هیچ نیازی به هیچ کدنویسی ندارید.

حتی قالب‌های آماده هم در سایتهای ارائه خدمات وردپرس مثل آرتی وب وجود دارد و شما فقط کافی است که بین قالب‌های موجود، بهترین قالب برای موضوع سایت خودتان را انتخاب کنید.

از مزیت این روش می‌توان به هزینه کم، راحتی راه اندازی، بروزرسانی مداوم و … اشاره کرد.

از معایب این روش می‌توان به در دسترس بودن کدها، آسیب پذیری بیشتر نسبت به روش کدنویسی و بهینه نبودن قالبها و … اشاره کرد.

سایت با کدنویسی بسازم یا بدون کدنویسی؟

جواب این سوال برمی‌گردد که کسی که قصد راه اندازی سایت را دارد؛ چون باید تمامی قسمتها مثل هدف، هزینه، زمان و … بررسی شود و طبق آن تصمیم بگیرد که سایت با کدنویسی می‌خواهد یا بدون کدنویسی.

اگر شما قصد گذراندن دوره‌های آموزش طراحی سایت از صفر تا صد را دارید، پیشنهاد می‌کنم که اول به سراغ روش بدون کدنویسی بروید؛ چون همانطور که گفتیم، این روش بدون هزینه است و همچنین در کمترین زمان ممکن می‌توانید سایت خودتان را راه اندازی کنید.

اگر هم نمی‌دانید که چطور باید شروع کنید، من به شما دوره آموزش طراحی سایت با وردپرس بدون کدنویسی را پیشنهاد می‌کنم!

اینطوری شما یک سایت تست برای خودتان دست و پا کردید و می‌توانید تست‌های خودتان را بر روی این سایت انجام دهید.

در مرحله بعد اگر خواستید، می‌توانید به سراغ روش کدنویسی بروید؛ البته دو نکته را یادتان باشد.

  1. شما بعدا هم می‌توانید سایت خودتان را از روی سیستم‌های مدیریت محتوا آماده به سیستم مدیریت محتوا اختصاصی انتقال دهید.
  2. اگر قصد طراحی یک وبسایت کوچک را دارید، سعی کنید از همین سیستم‌های مدیریت محتوا آماده مثل وردپرس استفاده کنید.

آموزش طراحی سایت با وردپرس

همانطور که گفتیم، هدف ما از نگارش این مقاله، توضیح درباره طراحی سایت بدون کدنویسی است. باید بدانید که سیستم‌های تولید محتوا آماده زیادی در سطح اینترنت وجود دارد که شما با کمک آنها می‌توانید سایت خودتان را در سریعترین زمان ممکن راه اندازی کنید.

در بین تمامی این سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) وردپرس حرف اول را می‌زند و سیستم‌های دیگری مثل جوملا قرار دارد. که این می‌توانید نشان دهنده ویژگی‌های آن باشد. حالا بیایید کمی بیشتر با وردپرس آشنا شویم.

چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟

سایتهای بسیار زیادی هستند که همه آنها بر روی سیستم مدیریت محتوا وردپرس پیاده شدند. ولی چرا آنها وردپرس را انتخاب کردند؟

البته در بالاتر هم به بخشی از ویژگی‌های وردپرس اشاره کردیم؛ ولی اینجا می‌خواهیم تخصصی‌تر به این داستان نگاه کنیم و به شما بگوییم که چرا باید از این سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید.

1. محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا

این شاید مهم‌ترین دلیلی باشد که شما باید بدانید؛ یک چهارم سایتهای جهان، بر روی سیستم مدیریت محتوا وردپرس راه اندازی شده که این آمار فوق العاده می‌تواند وردپرس را تبدیل به یک cms بی رقیب کند.

59 درصد از سایتهای جهان بر روی وردپرس، 7 درصد بر روی جوملا، 5 درصد بر روی دروپال و 29 درصد هم بر روی بقیه سیستم‌های مدیریت محتوا راه اندازی شدند.

2. وردپرس منبع باز است

یکی از دلیل‌هایی که ما پیشنهاد می‌کنیم حتما از وردپرس استفاده کنید، به خاطر منبع باز بودن آن است. یعنی اینکه تمامی کدهای این cms در اختیار همه قرار دارد؛ همین موضوع باعث شده تا قالب و افزونه‌های زیادی برای آن طراحی شوند.

حتی این منبع باز بودن می‌تواند بر روی امنیت آن هم تاثیر مثبتی بگذارد. به این شکل که وقتی وردپرس آپدیت جدیدی را ارائه می‌دهند، کدهای آن فورا به دست توسعه دهندگان بررسی می‌شود و اگه باگی وجود داشته باشد، به وردپرس ریپورت می‌دهند و به این شکل باگهای وردپرس در سریعترین زمان ممکن برطرف می‌شود.

3. وردپرس منعطف است

همانطور که در مورد اول هم گفتیم، حدود 59 درصد از سایتهای جهان بر روی وردپرس راه اندازی شدند و همین یک موضوع می‌تواند نشان دهند وردپرس از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.

مهم نیست که شما چه سایتی و با چه موضوعی می‌خواهید طراحی کنید؛ مطمئن باشید که وردپرس از پس آن برمی‌آید.

حتی اگر نگاهی به مخزن افزونه‌ها و قالبهای وردپرس هم بیندازید می‌فهمید که هزاران افزونه و قالب در این مخزن‌ها وجود دارد و این نمی‌تواند چیزی جز انعطاف پذیری بالای این سیستم مدیریت محتوا باشد.

4. وردپرس برای شخص خاصی نیست

خیلی‌ها وقت اسم طراحی سایت به میان می‌آید، فکر می‌کنند که این کار فقط مخصوص برنامه نویسان و یا وبمستران حرفه‌ای است؛ ولی باید بدانید که وردپرس در ابتدا برای وبلاگنویسان توسعه داده شد، نه برای توسعه دهندگان!

درواقع برای استفاده از وردپرس، اصلا نیازی به علم برنامه نویسی ندارید؛ فقط کافی است علاقه داشته باشید. حتی اگر به پنل مدیریت وردپرس هم دقت کنید، می‌فهمید که شباهت بسیار زیادی با سرویس‌های وبلاگدهی دارد.

آموزش طراحی سایت با وردپرس از مبتدی تا پیشرفته

5. هزینه کمتر

در بالاتر هم چندین بار این نکته اشاره کردیم؛ یکی از دلایلی که از وردپرس استفاده می‌کنند، به خاطر رایگان بودن آن است. این در صورتی است که برای استفاده از سیستم تولید محتوا اخصتاصی، باید چندین میلیون هزینه کنید.

البته این موضوع را هم یادتان باشد که فقط خود وردپرس و بعضی از قالب و افزونه‌هایی که در بخش مخزن وردپرس قرار دارند رایگان هستند.

قالبها و افزونه‌های حرفه‌ای که برای یکسری کسب و کارهای خاص توسعه داده می‌شوند، در سایتهای ارائه خدمات وردپرس فروخته می‌شوند. البته این قیمت در برابر قیمت طراحی یک قالب یا افزونه اختصاصی بسیار ناچیز است.

6. تنوع زیاد در قالب

تنوع زیاد را باید مدیون ویژگی انعطاف پذیری وردپرس باشیم؛ اگر نگاهی به مخزن وردپرس و یا سایتهای ارائه خدمات وردپرس بیندازید، می‌فهمید که تعداد بیشماری قالب در این سایتها وجود دارد.

7. رابطه خوب با موتورهای جستجو

اگر شما وردپرس را برای طراحی سایت انتخاب کردید، اولین قدم را برای درست برداشتید.

اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را دارید، باید حتما آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنید که این کار را “سئو” می‌نامند.

کدهای وردپرس طوری نوشته شدند که برای موتورهای جستجو بهنیه باشند و همین کار باعث می‌شود تا روند سئو، کمی بهتر از سایتهایی شود که سیستم‌های مدیریت محتوا اختصاصی دارند.

8. امنیت وردپرس

هیچ مدیر سایتی نیست که به فکر امنیت سایت خودش نباشد؛ کوچکترین باگ در سایت می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

اگر دقت کنید، وردپرس به صورت مداوم و پشت سر هم، آپدیت‌هایی را ارائه می‌دهند که اصلی‌ترین بخش این آپدیتها، افزایش امنیت وردپرس است؛ البته این موضوع این معنی را نمی‌دهند که دیگر سایت شما غیرقابل هک شدن است.

وردپرس تا جایی که بتواند، جلوی باگها را می‌گیرد؛ درواقع بخشی از امنیت سایت هم به دست خود شماست.

9. پشتیبانی وردپرس

اگر فقط کمی در اینترنت گشت و گذار کنید، متوجه انجمن و سایتهای زیادی می‌شوید که در زمینه آموزش طراحی سایت با وردپرس بدون کدنویسی فعالیت می‌کنند.

همه این انجمن و سایتها باعث می‌شوند تا تمامی مشکلات شما در سریعترین زمان ممکن برطرف شود؛ این موضوع در سیستم‌های مدیریت محتوا دیگر مثل جوملا، کاملا برعکس است و چون انجمن‌های زیادی برای آن وجود ندارد، شاید برای کوچکترین مشکل، تا چند روز درگیر آن باشید.

چرا باید وردپرس اطمینان کنم؟

تمامی مواردی که در بالا گفتیم، فقط بخشی از فواید استفاده از وردپرس بود؛ اگر هم این موارد شما را قانع نکرد، بهترین راه این است که به سایتهای بزرگی که بر روی این سیستم مدیریت محتوا پیاده شدند سر بزنید که نمونه‌های ایرانی آن هم کم نیست.

از سایتهای خارجی می‌توانیم به سایتهایی مثل جی زی و یا بلک بری اشاره کرد؛ فرض کنید وردپرس آنقدر خوب است که چندین میلیون سایت در سرتاسر جهان، بر روی آن راه اندازی شدند.

تا به امروز که من دارم با شما صحبت می‌کنم، وردپرس به عنوان محبوب‌ترین سرویس وبلاگ نویسی معرفی شده که بیش از 500 کمپانی، سایتهای خودشان را با وردپرس ساختند.

هر چه زودتر یادگیری وردپرس را شروع کنید

برای اینکه بخواهید وردپرس را یاد بگیرید، نیازی به پرداخت هزینه ندارید. همانطور که گفتیم رابط کاربری وردپرس بسیار آسان است و طوری طراحی شده، که هر کسی بتواند به راحتی با آن کار کند.

فقط کافی است که نکات آموزشی را به ترتیب مطالعه کنید؛ اگر هم نیاز به یک دوره آموزشی دارید، می‌توانید از دوره‌های آموزشی سایت rtweb استفاده کنید.

عمده فعالیت این سایت بر روی آموزش‌های وردپرس است که توانسته رزومه خوبی در این زمینه برای خودش دست و پا کند. از معروف‌ترین آموزش‌های این سایت می‌توانیم به دوره آموزش طراحی سایت از صفر تا صد اشاره کرد.

آموزش طراحی سایت با وردپرس از مبتدی تا پیشرفته

به دنبال آموزش پروژه محور باشید

یکی از اصلی‌ترین اشتباهاتی که افرادی تازه وارد انجام می‌دهند، این است که فقط به دنبال آموزش‌های تئوری هستند. این می‌تواند بزرگترین اشتباهی باشد که شما انجام می‌دهید. بدون تجربه و آزمون و خطا چطور می‌خواهید به چیزی که می‌خواهید برسید؟

در مرحله اول سعی کنید یک سایت تست برای خودتان دست و پا کنید که خداروشکر این کار را با وردپرس و بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانید انجام دهید؛ تنها هزینه‌ای که نیاز است، فقط خرید هاست و دامنه است که می‌توانید از دامنه ir و هاست‌های ارزان قیمت شروع کنید.

مرحله دوم انتخاب یک آموزش پروژه محور است؛ به کلمه پروژه محور خوب دقت کنید! اینکه یک آموزش پروژه محور باشد، می‌توانید تاثیر خیلی زیادی در سرعت یادگیری شما بگذارد.

اگر هم به دنبال آموزش‌های پروژه محور هستید، می‌توانید به سایت آرتی وب مراجعه کنید و از آموزش‌های این سایت استفاده کنید.

نکاتی که باید در حین طراحی سایت بدانید

تا اینجا ما فهمیدیم که طراحی سایت با کدنویسی و بدون کدنویسی به چه شکلی است و همچنین درباره وردپرس هم هر چیزی که لازم بود را فهمیدیم. حالا نوبت می‌رسد به بررسی نکاتی که باید در زمان طراحی سایت به آن دقت کنید.

1. انتخاب دامنه مناسب

دامنه شما همان برند شماست؛ یعنی شما باید کلیت سایت خودتان را در یک الی سه کلمه بیان کنید؛ یادتان باشد که این اسم باید به دقت انتخاب شود. چون اگر این اتفاق نیفتد، بعدا مجبور می‌شوید تا دامنه را عوض کنید که همین اتفاق می‌تواند باعث افت رتبه شما در موتورهای جستجو شود.

2. انتخاب قالب درست

هر سایتی نیاز به یک قالبی دارد. درست است که شما هر زمان که خواستید می‌توانید قالبتان را عوض کنید. ولی اینطور نیست که ماهی دو بار قالبتان را عوض کنید.

یادتان باشدکه سایت باید یک ثبات خاصی داشته باشد. این را هم بدانید که قالب شما باید بر اساس سلیقه کاربران شما طراحی شود.

همانطور که در بالاتر هم گفتیم، سایتهای ارائه خدمات وردپرسی، قالبهای زیادی را در زمینه‌های مختلف ارائه دادند که می‌توانید از این سایتها برای خرید و دانلود قالب اقدام کنید.

3. انتخاب صفحه ساز مناسب

اگر شما هم یکی از افرادی باشید که در گذراندن آموزش طراحی سایت با وردپرس از مبتدی تا پیشرفته هستید، چه بخواهید چه نخواهید بالاخره کارتان به صفحه سازها می‌خورد.

این صفحه سازها به شما این امکان را می‌دهد تا صفحات سفارشی سازی برای سایت خودتان و بدون هیچ نوع کدنویسی طراحی کنید.

در انتخاب صفحه سازها دقت کنید؛ چون پشت همه این صفحه‌های ساخته شده، یکسری کدهایی وجود ندارد که اگر بهینه نباشند، می‌توانند به سایت شما لطمه بزنند. امروزه اکثرا از افزونه المنتور برای انجام این کار استفاده می‌کنند.

4. افزونه زیاد نصب نکنید

همانطور که گفتیم، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا بسیار انعطاف پذیر است و به همین خاطر هم افزونه‌های زیادی برای این سیستم طراحی شدند؛ فرقی نمی‌کند که شما بخواهید چه کاری برای سایت خودتان انجام دهید؛ مطمئن باشید که یک افزونه‌ای وجود دارد تا کار شما را راحت‌تر کند.

ولی سعی کنید تا جایی که می‌توانید، از افزونه کمتری استفاده کنید؛ چون همه این افزونه‌ها کدهایی در پشت خودشان دارند که باعث افزایش درخواست و سنگین شدن سایت شما می‌شود که نتیجه آن، کند شدن سرعت سایت شماست.

فروشگاه هم میتونم با وردپرس طراحی کنم؟

صد در صد! وردپرس فقط در سالهای اول عرضه‌اش، فقط برای وبلاگنویسان ساخته شده بود؛ ولی به مرور زمان و با ورود توسعه دهندگان مختلف به وردپرس، افزونه و قالب  و امکانات زیادی به آن اضافه شد. به حدی که امروزه می‌توانید هر موضوعی که اراده کنید را با وردپرس راه اندازی کنید.

سایتهای فروشگاهی هم از قائله مستثنی نیستند. شما می‌توانید با استفاده افزونه‌هایی مثل ووکامرس، یک سایت فروشگاهی و یک کسب و کار اینترنتی کوچک را برای خودتان دست و پا کنید.

نتیجه گیری

به هیچ وجه فکر نکنید که طراحی سایت فقط برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان است؛ امروزه و به لطف سیستم‌های مدیریت محتوایی مثل وردپرس، تعداد کسب و کارهای اینترنتی رشد فوق العاده‌ای کردند.

این سیستم‌های مدیریت محتوا هیچ نیازی به یادگیری کدنویسی ندارند و طوری طراحی شدند که هر کسی بتواند به راحتی با آن کار کند.

البته درنهایت همه چیز به شما بستگی دارد که از طراحی سایت با کدنویسی استفاده کنید و یا بدون کدنویسی؛ اگه به دنبال راه اندازی یک فروشگاهی مثل دیجیکالا هستید، پیشنهاد من به شما استفاده از روش کدنویسی است. ولی اگر قصد دارید که کسبوکار اینترنتی کوچک راه بیندازید، بهترین کار استفاده از سیستم مدیریت محتوا آماده است. اما باز هم انتخاب نهایی با شماست!

دیدگاهتان را بنویسید