اولین ارز‌های دیجیتال با هدف ذخیره ارزش و استفاده در معاملات مالی عرضه شدند، اما اکثر ارز‌های دیجیتال از جمله بیت کوین نوسانات قیمتی شدیدی دارند که استفاده از آن‌ها در پرداخت‌ها را با مشکلات و چالش‌هایی مواجه کرده است. نوسانات قیمتی محاسبات مالی را دشوار می‌کند و در پرداخت‌ها همواره احتمال خطا وجود دارد. همچنین در بسیاری از بلاک چین‌های محبوب بازار، کارمزد تراکنش‌ها همواره در حال تغییر است که به دشواری استفاده از آن‌ها در پرداخت‌ها می‌افزاید.

به همین دلیل برخی ارز‌های دیجیتال در بازار عرضه شده‌اند که همواره قیمت خود را حفظ می‌کنند، ارز‌های دیجیتالی که به آن‌ها استیبل کوین گفته می‌شود. این ارز‌های دیجیتال به روش‌های مختلفی ثبات قیمتی خود را حفظ می‌کنند و به همین دلیل به دسته‌های مختلفی تقسیم شده‌اند. 3 دسته اصلی استیبل کوین‌ها، با پشتوانه فیات، با پشتوانه ارز دیجیتال و استیبل کوین‌های الگوریتمی است.

آشنایی با انواع استیبل کوین و بهترین استیبل کوین‌های بازار

انواع استیبل کوین‌های بازار کدامند؟

استیبل کوین‌ها با پشتوانه فیات

همانطور که از نام آن‌ها پیداست، استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات توسط ارز‌های فیات کشور‌ها مانند دلار یا یورو پشتیبانی می‌شوند و شرکت‌های عرضه‌کننده این استیبل کوین‌ها، به ازای هر توکنی که در بازار عرضه شده است ذخایر فیات نگهداری می‌کنند.

علاوه بر ارز‌های فیات، دارایی‌های با ارزش مانند طلا نیز به عنوان پشتوانه این استیبل کوین‌ها استفاده می‌شود. استیبل کوین‌های این دسته معمولاً ماهیتی متمرکز دارند و توسط شرکت‌هایی کنترل می‌شوند. محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها در این دسته تتر (USDT) و ترو یو اس دی (TUSD) هستند که همواره ارزش خود را با 1 دلار آمریکا حفظ می‌کنند.

 

استیبل کوین‌ها با پشتوانه ارز‌های دیجیتال

دسته بعدی استیبل کوین‌ها، پشتوانه ارز دیجیتال دارند. به این معنی که ثبات قیمتی آن‌ها با وثیقه‌های ارز دیجیتال به دست آمده است و به همین دلیل، ممکن است برخلاف استیبل کوین‌ها با پشتوانه ارز فیات از امنیت حداکثری برخوردار نباشند و بحران‌ها، نقدینگی و ذخایر این استیبل کوین‌ها را با مشکلاتی مواجه کند.

هرچند به دلیل نوع وثیقه و ارز پشتوانه آن‌ها، این استیبل کوین‌ها توانسته‌اند ماهیت غیرمتمرکز خود را حفظ کنند. استیبل کوین DAI از جمله این استیبل کوین‌ها است که پشتوانه ارز‌های دیجیتال مختلفی از جمله اتریوم را دارد.

 

استیبل کوین‌های الگوریتمی

استیبل کوین‌های الگوریتمی برخلاف دو نوع دیگر معرفی شده پشتوانه مالی ندارند و در عوض با الگوریتم‌های بلاک چینی ثبات قیمتی آن‌ها حفظ می‌شود. در این نوع استیبل کوین‌ها معمولاً افزایش و یا کاهش عرضه توکن قیمت را ثابت نگه می‌دارد.

 

صرافی ارز دیجیتال سرمایکس

بهترین صرافی برای خرید استیبل کوین کدام است؟

هر کدام از انواع استیبل کوین‌های معرفی شده، مزایا و معایب خود را دارند. اما برای اینکه از امنیت دارایی‌های خود اطمینان حاصل کنید، پیشنهاد می‌کنیم استیبل کوین‌هایی خریداری کنید که پشتوانه مالی مناسب و جایگاه خوبی در بازار دارند.

با توجه به ماهیت متمرکز برخی از این استیبل کوین‌ها مانند تتر، خطر تحریم‌ها و فریز شدن دارایی‌ها برای کاربران ایرانی وجود دارد، به همین دلیل مهم است از یک صرافی معتبر داخلی برای معاملات خود استفاده کنید.

صرافی ارز دیجیتال سرمایکس از جمله بهترین صرافی‌های ایرانی است که با ارائه کیف پول داخلی امن و غیرقابل تحریم، از سال 1396 انتخاب هزاران ایرانی برای معاملات استیبل کوین‌ها بوده است. علاوه بر خرید و فروش استیبل کوین‌ محبوب تتر (USDT) و بایننس یو اس دی (BUSD)؛ خرید و فروش پکس دلار (USDP)، دای (DAI)، ترو یو اس دی (TUSD)، یو اس دی دی (USDD)، یو اس دی کوین (USDC) و بیش از 600 ارز دیجیتال متنوع دیگر در بازار بزرگ صرافی سرمایکس امکان‌پذیر است.

 

 

برچسب ها : سرمایکس,تتر,usdt,استیبل کوین,ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید