مالیات یکی از مباحث مهم روز بین مردم و دولت است. مالیات انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به حساب دولت است برای بهره برداری از منابع کشور و فراهم ساختن امکانات دستیابی به درآمد و سود. مالیات انواع مختلفی دارد و معمولا سقف آن بر اساس درآمد هر شخص توسط دولت تعیین می شود. در این مقاله قصد داریم انواع قوانین مالیات در ایران را به صورت کامل به شما معرفی می کنیم.

آشنایی با انواع مالیات در کشور ایران + 8 راهکار مفید برای کاهش مالیات

انواع مالیات در ایران کدام است؟

بر اساس قوانین مالیاتی در ایران، مالیات به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند و هر دسته زیر مجموعه های اختصاصی خود را دارند:

  1. مالیات مستقیم
  2. مالیات غیرمستقیم

مالیات مستقیم

در مالیات مستقیم منبع مالیاتی، نام و مشخصات معلوم است. در واقع به صورت مستقیم از مودی مالیاتی که یک نفر است وصول می شود. مالیات مستقیم به دو شکل مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی محاسبه می شود. هنگام دریافت هر درآمدی مبلغی به عنوان مالیات از آن کسر می شود که به آن مالیات بر درآمد می گویند. نوع دیگر مالیات مستقیم، مالیات بر دارایی هایی مانند املاک، ارث، حق تمبر و … است که به سالانه بر دارایی های فرد وارد می شود.

مالیات غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم، مالیات روی کالاهای مصرفی است که توسط واسطه از مصرف کننده نهایی هنگام خرید محصولات به صورت غیرمستقیم جمع آوری شده است. در نهایت عرضه کننده کالا یا خدمت بر اساس اظهارنامه مالیاتی، مبلغ جمع آوری شده را به دولت پرداخت می کند. از انواع دیگر این نوع مالیات می توان به مالیات گمرکی برای محدود کردن واردات و تقویت تولید داخلی اشاره کرد.

انواع مالیات های مستقیم

انواع مالیات های مستقیم

از آن جایی که پرداخت مالیات متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی و مشمولان آن الزامی است، افراد و شرکت ها باید با انواع هر کدام آشنایی داشته باشند. در این بخش هر مورد را به صورت اختصاصی بررسی می کنیم.

مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی، یک نوع مالیات است که بر ارزش دارایی‌ های مالی و غیر مالی یک فرد یا سازمان اعمال می‌ شود. دارایی‌ های مالی شامل سهام، اوراق بهادار، سپرده‌ها، حقوق صاحبان سهام و سایر اموال مشابه هستند. دارایی‌ های غیر مالی نیز شامل املاک و مستغلات، خودروها، طلا و جواهرات و سایر اموال قابل انتقال مشابه است.

برای محاسبه مالیات بر دارایی، ابتدا باید ارزش کل دارایی‌ها تعیین شود. سپس، بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی کشور، نرخ مالیات بر دارایی مشخص می‌شود. این نرخ معمولاً به صورت درصدی از ارزش دارایی‌ها تعیین می‌شود. سپس با ضرب ارزش دارایی‌ها در نرخ مالیات، میزان مالیات بر دارایی محاسبه می‌شود. می توانید برای دریافت مشاوره مالی، خدمات مالی و خدمات مالیاتی به موسسه حسابداری حساب اندیش ایرانیان مراجعه کنید.

مالیات بر درآمد

بر خلاف مالیات بر دارایی، اساس این نوع مالیات بر درآمد اشخاص و سازمان ها است. مالیات بر درآمد به دو روش مختلف اخذ می شود. به طور مثال ممکن است مالیات هر کدام از شغل های فرد جداگانه اخذ شود یا اینکه مالیات روی مجموع درآمد های حاصل از تمامی شغل ها محاسبه شود.

در قوانین مالیاتی ایران به صورت ترکیبی از هر دو روش استفاده می شود. افرادی که چندین منبع درآمد دارند باید هر کدام از آن را در اظهارنامه وارد کرده و به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. عدم آگاهی از حسابداری مالیاتی، ممکن است شما را با مشکلات زیادی مواجه کند که بر سرمایه کار و پیشرفت شغلی شما نیز تاثیر منفی بگذارد.

شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان

مالیات بر درآمد کشاورزی

درآمد کشاورزی در سراسر دنیا مشمول مالیات است. اما در حال حاضر در کشور ما چنین مالیاتی برای درآمد حاصل از کشاورزی وجود ندارد. طبق قوانین مالیاتی کشور درآمد حاصل از پرورش ماهی، دامداری، دامپروری، صیادی، پرورش زنبور عسل، ماهیگیری و موارد مشابه مالیات ندارند.

مالیات بر درآمد حقوق

طبق ماده 86 قوانین مالیات های مستقیم کشور، مالیات بر درآمد حقوق زیر مجموعه مالیات های تکلیفی محسوب می شود. در این گونه مالیات ها تکلیفی، کسر و پرداخت مالیات حقوق پرسنل به عهده کارفرما است و پرسنل نسبت به پرداخت آن هیچ وظیفه ای ندارند.

در ابتدای هر سال با اعلام بخشنامه مالیاتی، میزان معافیت مالیاتی و نحوه محاسبه آن مشخص می شود. پس از آن نیز نرخ مالیات به صورت پله ای تعیین می شود. به این معنی که هر چه درآمد بالاتر باشد، باید نرخ مالیات بالاتری را پرداخت کند.

همچنین، مالیات بر درآمد حقوق می‌ تواند به عنوان یک ابزار توزیع منصفانه ثروت در جامعه عمل کند. با اعمال نرخ مالیات بالاتر برای افراد با درآمد های بیشتر، ثروت به طور منصفانه‌ تر توزیع می‌ شود و این می‌ تواند به افزایش عدالت اقتصادی کمک کند.

مالیات بر درآمد مشاغل

هر شخصی که در جامعه مشغول به یک فعالیت اقتصادی باشد، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل می شود و باید طبق ماده 93 قانون مالیات، از محل درآمدی خود، میزان مشخصی مالیات بپردازد. نحوه محاسبه این نوع مالیات بر اساس خوداظهاری است که شخص در سازمان امور مالیاتی انجام می دهد. هر شخص حقیقی که در حال انجام فعالیت های اقتصادی نظیر، وکالت، بقالی و … است، باید از محل درآمد خالص یک ساله خود، مبلغی را به دولت پرداخت کند. درآمد های ناشی از شراکت و مضاربه نیز مشمول این نوع مالیات می شوند. اگر قصد دارید مالیات بر درآمد خود را تخمین بزنید، می توانید به یک شرکت مشاوره مالیاتی و خدمات حسابداری در تهران مراجعه کنید و مشاوره مالی دریافت کنید.

مالیات بر درآمد اتفاقی

بر درآمدهایی که اتفاقی به دست می آیند نظیر برنده شدن در مسابقه یا اموال بخشیده شده به یک شخص نیز مالیات تعلق می گیرد. تمام درآمدی که شخص از این طریق کسب می کند حال آنکه ادامه دار هم نباشد، مشمول دریافت مالیات است.

مالیات غیر مستقیم در قوانین مالیاتی - مالیات مستقیم و غیر مستقیم

انواع مالیات های غیر مستقیم

همانطور که پیشتر گفته شد مالیات غیر مستقیم به طور واضح از افراد دریافت نمی شود و تنها به کالاهای مصرفی و خدمات تعلق می گیرد. در این بخش هر مورد را به صورت اختصاصی بررسی می کنیم.

حقوق و عوارض گمرکی

حقوق و عوارض گمرکی یا مالیات بر صادرات و واردات مهمترین مالیات غیر مستقیم کشور است. این مالیات تابع سیستم های کلان اقتصادی است و تغییر آن می تواند اقتصاد یک کشور رو درگیر کند.

حقوق و عوارض گمرکی علاوه بر راه درآمدزایی برای دولت، در بسیاری از موارد برای حمایت از تولید داخلی استفاده می شود. اگر کسب و کار شما وابسته به واردات و صادرات است پیشنهاد می کنیم از بهترین شرکت خدمات مالیاتی تهران، موسسه حسابداری حساب اندیش ایرانیان، مشاوره مالیاتی دریافت کنید.

مالیات بر مصرف

در زمان عرضه کالا به مصرف کننده، مبلغی که مصرف کننده بابت خرید پرداخت می کند با احتساب مالیات بر مصرف است. این نوع مالیات به کالاهایی تعلق می گیرد که عمومی هستند و نوسان قیمت کمتری را در طول زمان دارند. مالیات بر مصرف از خاویار گرفته تا سیگار شامل کالا های مختلفی می شود.

نحوه محاسبه و نرخ مالیات بر مصرف برای همه کالا ها یکسان نیست و کالاهای لوکس تر که ضرورت های اولیه زندگی نیستند، درصد مالیات بیشتری هم دارند. بدین شکل افرادی که توانایی مالی بیشتری دارند و خریدار این گونه کالا هستند، مالیات بیشتری هم پرداخت می کنند. در نهایت فروشنده نهایی کالا واسط بین مردم و دولت برای وصول مالیات بر مصرف کالاهای اساسی است.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است عمومی که توسط دولت وضع شده و از شخصیت های حقیقی و حقوقی از مرحله تولید تا توزیع کالا اخذ می شود. به طور مثال زمانی که یک کتاب تولید می شود تا به دست مصرف کننده نهایی برسد، چندین خدمت روی آن انجام میشود و باید مالیات هر مرحله جداگانه پرداخت شود. مالیات بر ارزش افزوده به سه دسته درآمدی، مصرفی و تولیدی تقسیم بندی می شود و مشمولان باید عوارض و مالیات را در موعد مقرر پرداخت کنند تا مشمول جریمه نشوند.

خدمات مالیاتی از مشاوره تا کاهش مالیات شما

8 راهکار مفید برای کاهش مالیات

  1. ارائه به موقع اظهار نامه الکترونیکی
  2. ارائه اسناد و مدارک هزینه ها بصورت کامل و دقیق
  3. محاسبه و ثبت استهلاک دارایی ها
  4. استفاده از مشوق های مالیاتی جهت کاهش مالیات بر درآمد
  5. بایگانی تمام اسناد مالی
  6. گزارشات هزینه های قابل قبول
  7. استفاده از مشاوره مالیاتی
  8. کمک به مراکز خیریه

خدمات مالیاتی موسسه حساب اندیش ایرانیان

موسسه حسابداری حساب اندیش ایرانیان hesabandish.com ، بهترین شرکت خدمات مالیاتی تهران است و با داشتن مشاوران مالیاتی خبره، نیاز کسب و کارها، اصناف و سایر بنگاه های اقتصادی را با خدمات خود برطرف می کند.

بسیاری از مدیران یا اشخاص حقیقی ترجیح می دهد تا خدمات مالیاتی خود را به شرکت حسابداری مالیاتی بسپارند تا پرونده مالیاتی آن ها فاقد اشکال باشد. خدمات مالیاتی که شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان انجام می دهد شامل، تهیه و ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی فصلی، محاسبه و مدیریت مالیات بر ارزش افزوده، مالیات حقوق و ارائه مشاوره مالیاتی.

 

دیدگاهتان را بنویسید