این روز‌ها همه‌جا صحبت از اتریوم، نحوه خرید و قیمت آن و مباحث حول‌وحوش ارز دیجیتال است. در دنیای غیرمتمرکز، تعامل افراد به‌صورت مستقیم و با برنامه‌های غیرمتمرکز انجام می‌شود. دنیایی را تصور کنید که با خیال راحت در آن قرارداد ثبت کنید و بتوانید انواع خدمات مالی و غیرمالی را به کار بگیرید. در واقع، دنیایی که کنترل آن دست خود مردم است و توقف در آن معنی ندارد. در این دنیای غیرمتمرکز کسی نمی‌تواند در کار مردم دخالت کند. در حقیقت، این ارز دیجیتال همین دنیای غیرمتمرکز بوده که با این هدف به وجود آمده است.

اتریوم چیست؟

اتریوم چیست و چرا به وجود آمد؟

نرم‌افزار‌های مبتنی بر بلاکچین زیادی وجود دارند که ارز Ethereum هم جزئی از آن‌ها است. این نرم‌افزار غیرمتمرکز با داشتن عملکرد قرارداد هوشمند برای پشتیبانی از ارز اتر استفاده می‌شود. ارز اتر دومین ارز بزرگ جهان است. با این پلتفرم می‌توان بدون خرابی و دخالت سایر افراد، قرارداد‌های هوشمند و برنامه‌های ساخته‌شده بر روی بلاکچین را اجرا کرد.

با کمک این زبان برنامه‌نویسی توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های کاربردی توزیع شده را ایجاد کنند. مشارکت مایکروسافت با ConsenSus به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این پلتفرم است که بلاکچین، این شبکه را به‌عنوان یک سرویس در Microsoft Azure ارائه می‌کند. خوبی این برنامه این است که توسعه‌دهندگان و مشتریان سازمانی می‌توانند یک محیط توسعه‌دهنده بلاکچین مبتنی بر ارز، با یک کلیک داشته باشند. در سال 2016 این پلتفرم به دو بلاکچین Ethereum و اتریوم کلاسیک تقسیم‌بندی شد. ناگفته نماند که این پروژه برای پاسخگویی به کاستی‌های بیت‌کوین ایجاد شد. از عمده کاربرد‌های این پلتفرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امور مالی غیر‌متمرکز
  • توکن‌های غیرقابل‌تعویض
  • سازمان‌های مستقل غیر‌متمرکز

چرا Ethereum به وجود آمد؟

چه چیزی باعث به‌وجودآمدن Ethereum شد؟ آیا بعد از ارز دیجیتالی مثل بیت‌کوین به وجود این پلتفرم نیازی بود؟ اتفاقا پاسخ اینجاست! تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین و محدودیت‌های بلاکچین بیت‌کوین باعث شد که برای تراکنش‌های مالی نیاز به یک مسیر سریع‌تر باشد. این شبکه با اهداف بزرگ و خدمات متنوعی ایجاد شد. کاربرانی که در این بستر فعالیت می‌کنند، امکان اجرای قرارداد‌های هوشمند را دارند. وجود این پلتفرم باعث شد که توکن‌های کاربردی زیادی مانند تتر به دنیای ارز دیجیتال معرفی شود.

در عصر حاضر Ethereum به‌وسیله سرور‌های مختلف همچون آمازون، فیس‌بوک، گوگل و … اطلاعات شخصی، رمز‌ها و اطلاعات مالی افراد روی کامپیوتر‌ها ذخیره می‌شود. هر سازمانی یک‌سری تیم تخصصی خود را برای ذخیره و ایمن‌سازی اطلاعات دارد و هزینه‌های مربوط به این کار را پرداخت می‌کنند. اما مهم‌ترین معایبی که این تسهیلات دارند، این است که امکان هک و دسترسی به این فایل‌ها وجود دارد و مطمئنا این مسئله یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود. پس زمانی که اطلاعات هک شود و یک شخص ثالث به اطلاعات دسترسی داشته باشد، امکان دزدی اطلاعات، تغییر و افشای آن‌ها وجود دارد.

برایان به لندورف (Brian Behlendorf)، یک‌سری اقدامات لازم را انجام داد تا این نوع طراحی را گناه اصلی اینترنت بداند. در‌نتیجه برای جلوگیری از این اتفاقات بهترین کار این است که اینترنت غیر متمرکز باشد. با غیر متمرکز کردن اینترنت جهشی در تکنولوژی بلاک‌چین روی داده است و در این راستا Ethereum هم برای غیرمتمرکز شدن اینترنت روی کار آمده است.

تفاوت بیت‌کوین و این رمزارز در این است که بیت‌کوین سعی می‌کند تا سیستم بانکداری آنلاین و پرداختی را تغییر دهد. دلیل ایجاد این ارز دیجیتالی این است که واسطه‌ها که همان بانک‌ها و نهاد‌های مشابه هستند، حذف شوند و دیگر کسی نیازی به حل نمودن امورات خود از طریق این نهاد‌ها را نداشته باشد.

 

هدف اتریوم، ایجاد کامپیوتر جهانی

هدف از به‌وجودآمدن Ethereum این است که این پلتفرم می‌خواهد یک کامپیوتر جهانی ایجاد شود تا بتوان مدل مشتری – سرور فعلی را غیر متمرکز و مردمی‌تر کند. هزاران کاربر در سراسر جهان با وجود این پلتفرم می‌توانند سرور‌ها و کلود‌های ایجاد شده را جابه‌جا کنند. این قابلیت برای تمام افراد در سراسر جهان فراهم است.

یکی از دلایل ایجاد Ethereum عمومی بودن آن است که همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. در بیت‌کوین می‌توان قرارداد‌های هوشمند ایجاد کرد، اما زبان اسکریپت این شبکه ابتدایی است و توسعه‌دهندگان به‌سختی با آن کار می‌کنند؛ اما با به‌کارآمدن شبکه آن به‌راحتی می‌توان کدنویسی کرد. قرارداد‌های هوشمند این شبکه تورینگ کامل هستند؛ به همین دلیل انجام محاسبات و عملیات انجام‌پذیر است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث به‌وجودآمدن این شبکه شد، این است که در ارز دیجیتال بیت‌کوین محدودیت عرضه وجود داشت؛ اما با روی کار آمدن ارز Ethereum محدودیت عرضه از بین رفت. به‌طوری که تعداد واحد‌های اتر که ارز دیجیتال این شبکه محسوب می‌شوند نامحدود عرضه می‌گردند. تراکنش‌ها در این بستر سرعت بالاتری دارند و همین عامل مهم به‌وجودآمدن این پلتفرم است. در‌واقع، هر تراکنش در این بستر کمتر از چند صدم ثانیه انجام می‌شود.

روی کار آمدن Ethereum به‌عنوان برتری این شبکه نسبت به بیت‌کوین نیست؛ چون این دو شبکه هدف‌های متفاوتی دارند. عملکرد شبکه اتریوم بهتر از بیت‌کوین بوده، اما امنیت و اعتبار بیت‌کوین بیشتر است.

دلایل به‌وجودآمدن اتریوم در یک نگاه کلی

  • ارائه استیبل کوین‌ها
  • ارائه برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (Apps)
  • ارائه توکن‌های غیرقابل‌معاوضه NTFs
  • ارائه روش‌های پرداخت
  • ارائه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)
  • استفاده از قرارداد‌های هوشمند این ارز در بازار‌های پیش‌بینی مانند Augur
  • ذخیره اطلاعات یا ایمنی بالا
  • استفاده نمودن از قرارداد‌های هوشمند در جهت مدیریت هویت دیجیتال و … اشاره کرد.

نحوه خرید اتریوم

بعد از آشنایی باهدف‌های به‌وجودآمدن این ارز دیجیتالی و آشنایی با آن، بیشتر افراد به دنبال خرید اتریوم هستند. قطعا امکان خرید ارز اتر برای ایرانیان محدودیت دارد. ازآنجایی‌که ایران جزء کشور‌های تحریم شده است پس هنگام خرید مشکل به وجود می‌آید. اتر که ارز دیجیتال این پلتفرم بوده، یک ارز محبوب است و قیمت آن بر اساس متغیر‌های مختلف بالا و پایین می‌رود.

تفاوتی در نحوه خرید ارز‌های دیجیتال وجود ندارد و شما بر اساس هدف خود می‌توانید ارز مناسب خود را خریداری کنید. برای خرید این ارز دیجیتالی باید یک کیف پول مناسب برای ذخیره و نگهداری آن انتخاب کنید. بعد از انتخاب کیف پول، باید یک صرافی یا فروشنده معتبر را پیدا کرده که قیمت آن را بر اساس قیمت‌های جهانی ارائه کند. در مرحله پایانی بهتر است مقدار و روش پرداخت را انتخاب کنید.

افزایش احتمال موفقیت با صرافی معتبر

ازآنجایی‌که ارز‌های دیجیتال در بازار‌های جهانی سروصدای بسیاری به پا کرده‌اند، شاید شما هم بخواهید با سرمایه‌گذاری در این بازار مالی به سود کلانی دست پیدا کنید. شاید تصمیم به خرید اتریوم که بعد از بیت‌کوین معروف‌ترین پلتفرم ارز دیجیتال است، بگیرید. با اینکه این شبکه با هدف عرضه نامحدود، تراکنش سریع، امنیت بالا و… به وجود آمده و سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند کاملا هوشمندانه باشد؛ اما لازمه موفقیت آگاهی نسبت به تمام شرایط حاکم بر بازار است! جهان دیجیتال امروز نیازمند راه‌های جسورانه برای خالقان کسب‌و‌کار‌های آنلاین، برنامه‌نویسان حوزه امنیت سایبری و … است و دقیقا این شبکه برای حمایت از چنین راه‌حل‌ها ایجاد شد و روز‌به‌روز توسعه پیدا کرد.

در کنار همه عوامل، قیمت اتریوم هم یک فاکتور مهم برای سرمایه‌گذاران است که بر اساس متغیر‌های مختلفی تعیین می‌شود و شما برای خرید این ارز لازم است که برخی از دستورالعمل‌ها را پیش ببرید. شما می‌توانید با استفاده از طریق بلاگ والکس اطلاعات خود را در این حوزه افزایش داده و به سودآوری برسید.

منابع

https://ethereum.org/en/what-is-ethereum/

 

دیدگاهتان را بنویسید