با اجتناب از برخی اشتباهات مصاحبه شغلی، می توانید شانس خود را برای گرفتن شغل افزایش دهید.

هر چقدر هم که در شغل خود تجربه داشته باشید، زمانی که می خواهید در یک شرکت جدید استخدام شوید، در طول مصاحبه شغلی با سوالات مختلفی مواجه می شوید که پاسخ به این سوالات می تواند کلید ورود شما به محیط کار جدید باشد. بنابراین باید از هرگونه اشتباه اجتناب شود.

در دنیای تجارت، مکالمه پرسش و پاسخ جایگزین سخنرانی ها و ارائه ها به عنوان شکل ترجیحی اشتراک گذاری ایده ها شده است. مدیران معمولاً در فرآیند مصاحبه روی صحنه هستند، نامزدهای شغلی با سؤالاتی مواجه می شوند که برای به چالش کشیدن آنها طراحی شده است و اغلب جلسات رسمی شامل بررسی متقابل سؤال و پاسخ است.

اشتباهاتی که در مصاحبه های شغلی باید از آنها اجتناب کرد

اگر به دنبال تسلط بر هنر پرسش و پاسخ (Q&A) هستید و نمی خواهید در مصاحبه های شغلی پاسخگویی به سوالات برایتان دشوار باشد، حتما از این 9 اشتباه رایج اجتناب کنید.

1- قبل از فکر کردن صحبت کنید

رایج ترین مشکل عجله برای پاسخ دادن به سوالات قبل از فکر کردن به آنها است. شکستن سکوت با صحبت کردن باید وسوسه انگیز باشد.

اما اگر قبل از سازماندهی افکارتان صحبت می کنید، از کلمات بزرگی مانند «آره، باشه»، «بگذار فکر کنم»، «ام…» یا «اوه» استفاده کنید. این جملات می تواند باعث ایجاد احساس عصبی در شما شود و تأثیر هر چیزی که بعداً می گویید را کاهش دهد. آن را حذف کنید و به خودتان فرصت دهید تا ابتدا فکر کنید.

در واقع سکوت به مخاطب نشان می دهد که شما سوال را جدی می گیرید و می دانید که پاسخ نیاز به تفکر بیشتری دارد. اگر برای فکر کردن مکث کنید، پاسخ شما به طور کلی بهتر خواهد بود و در عین حال با اعتماد به نفس بیشتری ظاهر خواهید شد.

2- ارزشیابی سوالات

چند بار از گوینده شنیده ام: سوال خوبی است! اغلب اوقات، گفتن این تاکتیکی است برای خرید زمان و فکر در حالی که در آن هستید. گاهی این روش می تواند پاسخی مودبانه به سوالی باشد که نیاز به تفکر بیشتری دارد.

مشکل اینجاست که اگر بگویید «سوال خوب»، خود را بالاتر از سؤال کننده قرار می دهید. اگر یک مدیر ارشد هستید، به نظر می رسد که برای کارمندی که این سؤال را پرسیده است، ترحم می کنید، یا اگر جویای کار هستید، از مدیر استخدامی که روبروی شما نشسته است، از خود راضی به نظر می رسید. وظیفه شما پاسخ به سوال است نه ارزیابی آن. به جای اظهار نظر در مورد کیفیت سوال، ابتدا مکث کنید و بعد از تأمل پاسخ دهید.

3- با طرح سوال پاسخ دهید

به جای پاسخ دادن به سؤال کننده، وسوسه انگیز است که از او سؤالی بپرسید تا بتواند معنای خود را روشن کند یا بینش بیشتری در پشت سؤال خود توضیح دهد. اما اگر سؤال کننده کاملاً واضح نباشد، بعید است که اگر به آنها بگویید جزئیات را توضیح دهند. این وظیفه شما نیست که انگیزه آنها را برای درخواست تحقیق کنید. پس بدون توضیح جواب می دهم. به سادگی بگویید: “همانطور که من فهمیدم، شما از من پرسیدید که …” و سپس پاسخ دهید. این رویکرد بیانگر اعتماد به نفس شماست.

4- حدس زدن و پیش بینی

وقتی کسی از شما پاسخ می خواهد، پاسخ خود را با حدس شروع نکنید و از عباراتی مانند “بهترین حدس من این است…” یا “فکر می کنم در محدوده … قرار می گیرد” استفاده نکنید.

به عنوان مثال، فرض کنید در یک مصاحبه شغلی هستید و مصاحبه کننده می پرسد: “چه حقوقی می خواهید؟” هنوز بهش فکر نکردی با عجله جواب نامناسب نده. نگویید، “خب، فکر می کنم باید از حقوق فعلی ام افزایش زیادی دریافت کنم…

در عوض، بگویید: «اکنون که دید بهتری به من دادید، می‌خواهم به پاسخ این سؤال فکر کنم.

5- تکرار یک جمله منفی

گاهی اوقات سخنرانان یک سوال منفی در مورد شما یا شرکتتان می پرسند. به عنوان مثال، رئیس شما ممکن است بگوید: “چرا شماره فروش ماه گذشته شما را دریافت نکردم؟” هرگز پاسخ ندهید: “شما شماره فروش من را در ماه گذشته دریافت نکردید زیرا …”. تکرار جملات منفی به آنها قدرت بیشتری می دهد. در عوض، به سادگی بگویید: «فکر می‌کردم هر دو ماه یکبار برای شما آمار ارسال کنیم» یا اگر مصاحبه‌کننده می‌پرسد «می‌توانی شکاف‌های موجود در رزومه خود را توضیح بدهی»، نگویید: «می‌توانم. در رزومه من توضیح دهید. “به سادگی بگویید، “من خوشحال خواهم شد.” با قرار دادن یک جمله مثبت در گوشه منفی، مکالمه را به سطح بعدی ببرید.

6- تخلف از سوال کننده

چالش دیگری که در پاسخ به برخی سوالات مطرح می شود، مشکل خود سوال است. اگر نمی توانید خطای سؤال را برطرف کنید، سؤال کننده را مستقیماً درگیر نکنید، زیرا ممکن است تصویر شما را مخدوش کند.

به عنوان مثال، فرض کنید مدیر شما بپرسد: “چرا کسی در بخش شما در مورد مسائل مربوط به محصول با بخش فنی تماس نگرفته است؟” نگویید: “اطلاعات شما نادرست است!” در عوض، پاسخ دهید: “همکار من گفتگوی خوبی با آنها داشت و من مطمئن خواهم شد که گزارش او را در مورد نحوه رفع مشکل در اسرع وقت برای شما ارسال خواهم کرد.”

مودبانه به مخاطبان خود در مورد مسائل تجاری واقعی بگویید.

7- پاسخ به سوالات خارج از چارچوب

گاهی اوقات از شما سوالی می پرسند که خارج از موضوع است که ممکن است شما را ناامید کند. به خصوص زمانی که در یک مکالمه کاری هستید، نیازی به پاسخگویی به سوالات مربوط به زندگی شخصی خود احساس نمی کنید.

به عنوان مثال، اگر در یک مصاحبه شغلی هستید و مدیر استخدام از شما می پرسد: “آیا قصد دارید خانواده داشته باشید؟” می توانید با گفتن “این سوال خارج از محدوده است” آن را نادیده بگیرید. اما در عوض می‌توانید به سادگی پاسخ دهید: «این موضوع بعداً مطرح می‌شود» یا «ترجیح می‌دهم سؤالات ما به ابعاد خود کار مرتبط باشد».

خود را موظف به پاسخگویی به سؤالات مربوط به سن، کشور، اصل، ناتوانی جسمی، وضعیت تأهل یا خانوادگی، نژاد، رنگ، قومیت و مذهب نکنید. ورود به این موضوعات برای هرگونه بازجویی ممنوع است.

8- نقض تمرکز ذهنی پرسشگر

گاهی ممکن است به نظر برسد که سوال کننده به جای پرسیدن سوال در حال سخنرانی است. گوینده ممکن است تمایل داشته باشد که این شیوه صحبت را برای مدت طولانی ادامه دهد. بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که او را قطع کنید. در عوض، با حوصله گوش کنید.

هیچ کس نمی خواهد احساس کند که از گوش دادن به آنها خسته شده اید. به عنوان مثال، بهترین مدیران مالی با حوصله به منتقدان خود گوش می دهند که می آیند آنها را تخریب کنند. این صبر و گوش دادن به آنها اجازه می دهد تا در مورد چالش ها و نگرانی های بازار بیشتر بیاموزند و متفکرانه تر پاسخ دهند.

وقفه دیگری که باید از آن اجتناب کرد، تحمیل «خود» به مصاحبه است. وقتی مصاحبه‌گر از فکر کردن باز می‌ماند، اگر قبل از پایان مصاحبه‌گر شروع به پاسخگویی کنید، نشان می‌دهد که عصبی هستید. قبل از شروع، مطمئن شوید که فرد صحبتش را تمام کرده است.

9- از دست دادن سرماخوردگی

گاهی اوقات پاسخ دادن به سؤالات می تواند استرس زا باشد، به خصوص در موقعیت های پرمخاطره که شما یا شرکت شما مورد انتقاد قرار می گیرید و سؤال کننده به دنبال یافتن مرزهای ناراحتی شما است. اما راز خوب بودن این است که لکنت نکنی، دست هایت را برای دفاع جمع نکنی و به صورتت سیلی نزنی. و به جای آن نگویید “وای، مرا به اینجا آوردی”، از پشت سر گذاشتن آن لذت ببرید، به آرامی لبخند بزنید و در پایان گفتگو از او تشکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید