با توجه به رشد سریع تکنولوژی و روبرو شدن با حجم وسیعی از داده ها، که حجمی از آنها نیز به داده های پیچیده تعلق دارد، روش های سنتی تجزیه و تحلیل داده ها نمی تواند نیاز برای کنکاش دقیق اطلاعات را به شکل قابل اعتمادی انجام دهد و با ظهور هوش مصنوعی (AI) این مشکل حل شده است. هوش مصنوعی الزاماً در عملکرد مدل های پزشکی نیز تلفیق شده است. الگوریتم های ارائه شده به پشتیبانی تحلیل های پیشرفته، تصمیم گیری ها در حوزه پزشکی را با موفقیت بیشتری روبرو کرده اند و جراحی پلاستیک نیز از منافع آن بی نصیب نبوده است. هوش مصنوعی در حوزه جراحی پلاستیک در فاز تشخیص ، طراحی های جراحی قبل از عمل، تصمیم گیری ها در فاز درمان، و نیز مدیریت های مربوط به بیمار، مثمر ثمر عمل کرده است. یکی از زمینه هایی که بحث های به روز درباره آن در حال جریان است، کاربرد هوش مصنوعی در تعیین بهترین مدل برای عمل رینوپلاستی برای یک بیمار  است.

 

انتخاب بهترین مدل بینی با هوش مصنوعی

 

در طول مشاوره عمل بینی ، جراح معمولاً یک شبیه سازی کامپیوتری را از نتیجه مورد انتظار خلق می کند. مدل هوش مصنوعی (AIM) می تواند سبک و معیارهای جراح را شناسایی کرده و به صورت خودکار شبیه سازی را بر اساس داده های دریافت شده ارائه دهد. در جریان همه این اتفاقات، هوش مصنوعی می تواند با تقلید کردن از معیار مد نظر جراح و بیمار، تصویر شبیه سازی شده از مدل بینی که بتواند بیشترین برازندگی را روی چهره بیمار بالقوه داشته باشد، قبل از پا گذاشتن بیمار به اتاق عمل، به تصویر بکشد.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی تکنولوژی شبیه سازی شناخت ادراک انسان و تفسیر و تجزیه و تحلیل داده های پیچیده برای حل مسئله می باشد. کاربرد هوش مصنوعی در حوزه پزشکی و سلامت در حال پیشرفت است و با توجه به اینکه پزشکان باید بر اساس تجزیه و تحلیل المان های بالینی به دست آمده از بیمار، تصمیم گیری هایی را در حوزه تشخیص و درمان انجام دهند، این تکنولوژی می تواند در تصمیم گیری ها بدون تاثیر گرفتن از جانب گرایی، اظهار نظر ها و احساسات شخصی و حتی تاثیرات محیطی، نتیجه گیری هایی را با ضریب درستی بالاتر، ارائه دهد. این تکنولوژی قادر است به محدودیت هایی که ذهن انسان در تجزیه و تحلیل داده ها در مدیریت حجم وسیعی از اطلاعات و لحاظ کردن تمام اطلاعات و داده های موجود، با آن روبروست، غلبه کند. اطلاعات ذخیره شده دیجیتال پس از تجزیه و تحلیل با استفاده از هوش مصنوعی می تواند مشکلات بالینی پیچیده را حل کند.

جراحی پلاستیک یک نظام خلاقانه است که در مسیر بهبود شکل ظاهری بخش های مختلف بدن انسان قدم بر می دارد. تکنولوژی هوش مصنوعی در فاز مشاوره قبل از عمل، تشخیص، تصمیم گیری های درمانی، ارزیابی بعد از عمل بیمار و جلسات ویزیت بعد از عمل قابل استفاده می باشد. این تکنولوژی با پایین آوردن ضریب خطا، بهبود بازده کار، و کاهش هدر رفتن منابع می تواند در این پروسه جراحی موثر واقع شود.

پیش بینی نتیجه مدل انتخابی بینی در نتایج پیش از عمل

مدل های پیچیده ساخته شده توسط هوش مصنوعی، از داده های بالینی و تصویر برداری، برای انتخاب بهترین طرح درمان استفاده کرده و درصد موفقیت را مورد ارزیابی قرار می دهد. این مدل ها نسبت به مدل های تردیشنال از اولویت بیشتری برخوردارند چراکه با برخورداری از مدیریت و لحاظ نمودن حجم وسیع داده ها، می تواند نتیجه نهایی را مبتنی بر تحلیل داده های وسیع، انجام دهد. مدل نتیجه پیش بینی شده، از درصد دقت بسیار بالایی برخوردار بوده و در مقایسه با ارزیابی بصری، بسیار دقیق تر است. تاثیر این تکنولوژی در اهداف ارزیابی و پیش بینی نتایج مربوط به عمل های زیبایی، یک راهکار استاندارد محسوب می شود و نشان می دهد چه بهبودهایی بعد از عمل در چهره بیمار و سایر بخش های جراحی شده با هدف زیبایی اتفاق خواهد افتاد. در پیش بینی مدل بینی قبل از عمل، حتی حالات صورت در موقعیت های احساسی نیز توسط هوش مصنوعی با استفاده از تصویر برداری از صورت، تجزیه و تحلیل می شود و تاثیرات جراحی از چشم انداز زیبایی از نظر جنبه های احساسی نیز توسط این تکنولوژی تحلیل می شود. به این ترتیب، می توان با ضریب اطمینان بیشتری تشخیص داد که مثلاً از میان مدل های طبیعی، فانتزی و نیمه فانتزی، کدام مدل برازندگی بیشتری بر روی صورت داشته و در هر مدل، چه ملاحظاتی از نظر کیفی باید اعمال شود.

آیا استفاده از هوش مصنوعی در انتخاب بهترین مدل برای جراحی بینی محدودیت هایی دارد؟

علیرغم اینکه تکنولوژی هوش مصنوعی در حوزه پزشکی به موفقیت های شگفت انگیزی دست پیدا کرده است ولی از برخی جنبه ها هنوز نیاز به بحث و بررسی بیشتر دارد. هنوز لازم است داده هایی که تجزیه و تحلیل ها بر اساس آنها انجام می شود، مورد نظارت بیشتری قرار گیرد. جمع آوری و شناسایی داده هایی که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در سطح استاندارد قرار داشته باشند، بخشی از این داستان است.

هوش مصنوعی توانسته است جایگاه وسیعی را در ستینگ های پزشکی برای خود باز کرده و در ارزیابی های  قبل از عمل های زیبایی از جمله عمل بینی بهبود قابل ملاحظه ای را ایجاد کند اما کاربرد این تکنولوژی در حوزه جراحی های زیبایی هنوز در حد یک جوانه نورسته است و راه زیادی برای ورود به عملکردهای بالینی در پیش رو دارد و همچنان پیشرفت های بسیار بیشتری از آن مورد انتظار می باشد تا بتوان به واسطه آنها مشکلات و محدودیت های موجود در این حوزه را حل کرد و و بحث های زیادی در این زمینه مطرح شده است که آیا هوش مصنوعی واقعاً این قابلیت را دارد که جای تجربه و نگاه هنری جراح را گرفته و بتواند از زاویه نگاه یک دکتر خوب عمل بینی در تهران در انتخاب بهترین مدل برازنده برای صورت یک بیمار به ماجرا نگاه کند و اثر هنری همسطح با مانور دستان هنرمند یک جراح بینی را خلق نماید.

منبع : https://www.drmariamoradi.com

دیدگاهتان را بنویسید