هال انجیر به علت میوه‌های خوشمزه و پرطرفدار و سازگاری بسیار عالی که دارد. یکی از انتخاب‌های اول در اکثر باغ‌ها در کشورمان به شمار میرود. به شرط آنکه باغداران از کلیه نکات مهم پیش از احداث باغ آگاهی یافته و با توجه به شرایط موجود در باغشان اقدام به احداث باغ انجیر نمایند. به این ترتیب درختان با بیشترین سازگاری و بهترین گیرایی رشد نموده و محصول دهی حداکثری خود را آغاز میکنند. با ما در ادامه همراه باشید تا کلیه اقدامات مهم پیش احداث باغ انجیر را بررسی کنیم.

راهنمایی صفر تا صد انتخاب و خرید بهترین نهال انجیر برای احداث باغ انجیر چیست؟

باغداران حرفه ای چگونه باغ انجیر احداث میکنند؟

احداث باغ انجیر به سبک حرفه ای‌ها نیازمند کسب آگاهی کافی و اجرای نکات زیر پیش از احداث باغ میباشد. که بی توجهی به هریک میتواند باعث عدم رشد کافی؛ محصول دهی کمتر؛ و یا حتی ابتلا به بیماری و آفت و سوختن کامل درختان شود. توجه به نکاتی که در ادامه به آنها اشاره میشود؛ علاوه بر انتخاب نهال انجیر به شما در احداث باغی پربارتر و سالم تر نیز کمک میکند.

چگونه بهترین نهال انجیر را برای باغ انتخاب کنیم؟

پیش از انتخاب نهال انجیر سازگار با باغتان لازم است تا درباره شرایط اقلیمی و اب وهوایی باغ، شرایط خاکی؛ شیب زمین؛ نور رسانی و… اطلاعات کافی جمع آوری نموده و سپس با مراجعه به سایت پالیز؛ بهترین نهال انجیر سازگار با باغتان را انتخاب فرمایید. بهترین ارقام نهال انجیر سازگار با بیشتر باغ‌ها در کشور ارقام زیر هستند:

  • نهال انجیر استهبان
  • نهال انجیر ببری
  • نهال انجیر سفید
  • نهال انجیر سیاه
  • نهال انجیر سه وقته
  • نهال انجیر زرد ترکیه
  • نهال انجیر گلابی
  • نهال انجیر دیم
  • نهال انجیر بنفش مخملی
  • نهال انجیر سبز
  • نهال انجیر عسلی

شما میتوانید اطلاعات کامل درباره هریک از ارقام نهال انجیر را در سایت پالیز نهال مشاهده فرمایید.

در ادامه به مهم ترین عوامل تاثیرگذار در نحوه سازگاری پذیری و یا انتخاب نهال انجیر اشاره مینماییم.

درخت انجیر در چه مناطقی رشد بهتری خواهد داشت؟

مناطقی با آب وهوای معتدل و زمستان ملایم به همراه بارش‌های پراکنده و زمستان‌های گرم؛ و آب وهوای مدیترانه ای بهترین مناطق برای کاشت درختان انجیر محسوب میشوند.

این درختان در بازه دمایی بین 25 تا 35 درجه سانتیگراد به خوبی رشد نموده و حداقل و حداکثر دمای قابل تحمل برای درختان انجیر بین 3- تا 42 درجه سانتی گراد میباشد.

میزان بارندگی در منطقه به خصوص در ماه اردیبهشت باید حداقل 300 تا 400 میلیمتر باشد. البته لازم است بدانید بارندگی در زمان گلدهی یعنی در ماه فروردین و در زمان رشد محصول یعنی ماه خرداد و تیر؛ به محصول دهی درخت آسیب جدی وارد میسازد.

رطوبت نسبی منطقه باغ باید بین 30 تا 65 درصد باشد. رطوبت شدید میتواند باعث ایجاد بیماری قارچی در درخت شود.

بهترین خاکی که میتوانیم درخت انجیر را بکاریم چیست؟

توجه به عامل خاک؛ دومین و تاثیرگذارترین مورد در احداث باغ انجیر به حساب میاید. از این رو پیش از احداث باغ انجیر لازم است تا به روش توصیه شده در سایت پالیز؛ اقدام به جمع آوری نمونه و ارسال آن به آزمایشگاه مخصوص خاک نمایید. به این ترتیب از جنس خاک؛ ph؛ شوری؛ وجود عناصر معدنی؛ اسیدی یا بازی و… خاک آگاه خواهید شد.

با توجه به نتایج آزمایش خاک لازم است بدانید:

  • بهترین جنس خاک برای درخت انجیر خاک‌های شنی تا رسی هستند.
  • Ph خاک باید بین 6 تا 7.8 باشد.
  • خاک قلیایی و شور برای احداث باغ مناسب تر است.
  • ایجاد زهکشی مناسب در خاک، از ماندن رطوبت در آن و ایجاد بیماری در ریشه پیشگیری میکند.

پس از مقایسه نتایج آزمایش خاک با نیازهای نهال انجیر با کوددهی و همچنین شخم زنی؛ ترکیب خاک و زهکشی؛ اقدام به تقویت و آماده سازی خاک نمایید.

انواع نهال انجیر پرمحصول

روش‌های آبرسانی به باغ‌های انجیر چگونه است؟

شاید کمتر کسی به جنس آب و روش آبیاری توجه نماید. درحالیکه توجه به ابیاری درختان؛ تفاوت بین یک باغ پربار و معمولی را مشخص میکند. پیش از احداث باغ انجیر روش‌های آبیاری خود را مشخص نموده و با توجه به آن؛ منابع آبی خود را مورد آزمایش قرار دهید. ما در سایت پالیز روش صحیح انجام آزمایش آب را شرح داده ایم.

درخت انجیر در برابر ناملایمات و تنش‌های آبی و گرما و خشکی مقاومت مطلوبی دارد. اما توجه به آبیاری کافی درختان میتواند در افزایش سلامتی درخت و بهره وری و محصول دهی درختان موثر باشد. بهتر است درختان انجیر را به روش آبیاری تحت فشار قطره ای آبیاری نمایید.

درختان انجیر در سنین جوانی نیاز ابیاری نسبتا بیشتری دارند. چرا که ریشه‌های آنها هنوز رشد کافی برای دریافت آب از اعماق زمین را ندارد. نوع اقلیم و میزان بارندگی؛ نوع رقم و خاک نیز در میزان آبیاری درختان تاثیرگذار است.

درختان انجیر را هر هفته تا عمق 4 سانتی متری آبیاری کنید. در هر آبیاری بین 1000 تا 3000 لیتر آب به خاک بیافزایید. اگر بارندگی در منطقه شما نسبتا زیاد است میتوانید درختان را هر 10 روز یکبار ابیاری کنید.

نور خورشید چگونه میتواند در افزایش محصول دهی درختان موثر باشد؟

به دلیل نور دوست بودن و نیاز روزانه حداقل 8 ساعت درخت انجیر به دریافت نور؛ لازم است تا باغ انجیر در مناطق آفتابگیر و به دور از سایه احداث شود. برگ‌ها و شاخه‌ها با استفاده از انرژی دریافتی نور خورشید، فتوسنتز نموده و انرژی لازم برای درختان را فراهم میکنند. در هنگام رعایت فاصله کاشت نیز باید درختان را در فواصلی از یکدیگر بکارید که در سنین بزرگسالی شاخه و برگ‌ها و تاج درخت؛ برروی درختان همسایه سایه نیندازد.

دلایل اصلی توجه باغداران حرفه ای به ارتفاع از سطح دریا چیست؟

ارتفاع از سطح دریا یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در سازگاری و یا عدم سازگاری پذیری درختان در منطقه است. برای هریک از درختان بازه ارتفاعی معینی اعلام شده است. که در صورت کاشت در ارتفاعی بغیر از ارتفاع اعلام شده؛ درختان انجیر به رشد حداکثری خود نرسیده و یا به طور کامل میسوزند. اغلب ارقام نهال انجیر اصلاح شده و پیوندی قادرند در ارتفاع بین 0 تا 2000 متر از سطح دریا رشد مناسبی داشته باشند.

آیا شیب زمین در نحوه احداث باغ انجیر موثر است؟

شیب زمین از آنجایی مورد اهمیت قرار میگیرد که نحوه تابش نور خورشید به زمین‌هایی با شیب شمالی و جنوبی متفاوت است. زمین‌های با شیب جنوبی زودتر گرم شده و محصول زود رسی دارند. اما اگر در منطقه ای با احتمال سرمازدگی زمستانه قرار دارید. نباید نهال‌های زودگل را در شیب‌های جنوبی بکارید.

بهترین الگو برای کاشت درختان انجیر در بیش از 90 درصد باغ‌های کشور چیست؟

نهال‌های انجیر را با الگوی مربعی و یا مستطیلی در باغ بکارید. به علت تاج گسترده درخت در سنین بزرگسالی؛ فواصل کاشت آنها بهتر است به صورت 10 در 10 متر مربع باشد. به این صورت در هر هکتار باغ به طور متوسط 100 اصله نهال کاشته میشود.

پالیز نهال  عرضه کننده انواع نهال انجیر

جمع بندی

با انجام اقدامات لازم پیش از احداث باغ انجیر و انتخاب هوشمندانه نهال انجیر؛ به سرعت و تنها پس از 3 تا 4 سال بهترین و پربارترین باغ انجیر را خواهید داشت.

برای کسب اطلاع از نحوه انتخاب و سازگاری پذیری درختان انجیر در شرایط آب وهوایی باغتان؛ میتوانید با مشاوران ما در نهالستان پالیز همه روزه و به صورت رایگان به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری در ارتباط باشید.

همچنین شما باغداران محترم میتوانید سایر مقالات ما را در سایت پالیز به آدرس https://paliznahal.ir/ دنبال نمایید.

شماره تماس : واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر : آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت

دیدگاهتان را بنویسید