سخنگوی وزارت صمت در تازه‌ترین اظهار نظر خود اسامی شرکت‌هایی که مجوز واردات خودرو را کسب کرده‌اند اعلام کرد. لازم به ذکر است که این فهرست نهایی نیست و سایر شرکت‌ها و یا اشخاص همچنان امکان اخد مجوز واردات را دارند.

 

بررسی گزینه‌های احتمال واردات خودرو

سخنگوی وزارت صمت در تازه‌ترین اظهار نظر خود اسامی شرکت‌هایی که مجوز واردات خودرو را کسب کرده‌اند اعلام کرد. لازم به ذکر است که این فهرست نهایی نیست و سایر شرکت‌ها و یا اشخاص همچنان امکان اخد مجوز واردات را دارند.

اسامی این شرکت‌ها عبارت است از:

  1. سایپا
  2. پارس خودرو
  3. ایران خودرو
  4. بهمن موتور
  5. معین خودرو
  6. ایرتویا
  7. مکث موتور
  8. خودروسازی فردا
  9. آرین موتور پویا
  10. سایپا سیتروئن
  11. دیار خودرو
  12. کرمان موتور

 

سخنگوی وزارت صمت علاوه بر این لیست به بعضی از خودروهای وارداتی نیز اشاره کرد، از جمله نسل جدید چانگان CS35، ام جی 3 و ام جی 6، سیتروئن C3 و محصولی از برند سئات.

باتوجه به تعیین سقف 20 هزار دلار و تعرفه شناوری که برای واردات خودروهای گران‌تر از 10 هزار دلار در نظر گرفته شده است، نمی‌توان به درستی قیمت این خودروها را تعیین کرد. از طرفی سخنگوی وزارت صمت در مصاحبه‌های اخیر خود خبر از عرضه این محصولات در بورس کالا داده است. خرید خودرو و کشف قیمت از طریق بورس خواهد بود، اما تحویل خودروها توسط نمایندگی‌ها انجام خواهد شد.

در ادامه باتوجه به شرکت‌هایی که مجوز واردات را گرفتند و لیستی از مدل‌های اولیه که جهت واردات خودرو اعلام شده است. نگاهی خواهیم داشت به گزینه‌های احتمالی واردات خوردو.

خودروهای وارداتی سایپا

اگر اخبار خودرو را دنبال کرده باشید، حتما در ماه‌های گذشته تصاویر دو محصول جدید از چانگان، یعنی CS35 پلاس و کراس‌اور UNI-T را در کارخانه سایپا دیده‌اید. هرچند شرکت چانگان هرگونه ارتباط دوباره با سایپا را رد کرد، اما احتمال دارد سایپا یکی از محصولات این شرکت چینی را از نمایندگی‌های حوزه خلیج فارس تهیه و وارد بازار کشورمان کند. از طرف دیگر باتوجه به رونمایی از سیتروئن C3-XR در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، احتمال حضور این خودرو در بازار زیاد است.

خودروهای وارداتی پارس خودرو

پارس خودرو که این روزها حال و روز خوبی ندارد و حتی خبرهایی از واگذاری آن به گوش می‌رسد، توانسته مجوز واردات خودرو را نیز اخذ کند. این شرکت سابقه همکاری با برندهایی نظیر رنو، نیسان و برلیانس را در سال‌های اخیر در کارنامه دارد. البته این مرتبه احتمالا پارس خودرو شریکی جدید از چین خواهد داشت. شایعاتی در مورد همکاری آن‌ها با جیلی و یا ام جی وجود دارد.

خودروهای وارداتی ایران خودرو

ایران خودرو در واردات سابقه خوبی ندارد. قطع ارتباط با شرکای فرانسوی و شکست در عرضه محصولاتی همچون رنو کپچر و پژو 508 آن‌ها را در مسیری تازه‌ای قرار خواهد داد. به احتمال زیاد آن‌ها به دنبال عرضه خودروهایی از برندهای چینی خواهند بود تا بتوانند در ادامه مونتاژ این محصولات را ادامه دهند. برهمین اساس افزایش همکاری با برند هایما محتمل است.

خودروهای وارداتی بهمن موتور

این شرکت سابقه همکاری با مزدا و برندهای متعددی از چین نظیر چری، دانگ فنگ و بسترن را در کارنامه دارد. احتمال همکاری مجدد آن‌ها با مزدا با توجه به محدودیت 20 هزار دلاری برای قیمت خودروهای وارداتی و سیاست‌های جدیدی که در پیش گرفته‌اند بسیار پایین است. پس باید چشم انتظار ورود خودروهایی از چین باشیم. شاید محصولاتی جدید از برند بستیون بتواند سبد محصولات آن‌ها را متنوع کند.

خودروهای وارداتی ایرتویا

این شرکت که سابقه واردات تویوتا را در کارنامه دارد، بار دیگر به بازار خودرو ورود خواهد کرد. با توجه به محدوده قیمت 20 هزاری دلاری خودروهای کمی از تویوتا شانس حضور در بازار را دارند، محتمل‌ترین گزینه نسل جدید تویوتا یاریس است. علاوه‌بر تویوتا واردات خودروهای برند جیلی توسط این شرکت نیز محتمل است.

خودروهای وارداتی مکث موتور

هرچند این روزها برند جدید گروه ماموت با خودروهای کیفیت پایین چینی در بازار حاضر است، اما نباید فراموش کرد که در آخرین روزهای واردات خودرو، گروه ماموت پای محصولات فولکس را به کشورمان باز کرد. برهمین اساس واردات مدل‌های اقتصادی فولکس که برای بازار کشورهای در حال توسعه ساخته شده است، دور از ذهن نیست.

خودروهای وارداتی معین خودرو

یاد ایامی که انواع محصولات پورشه توسط این شرکت وارد می‌شد به خیر. معین موتور احتمالا این مرتبه هم با برندی اروپایی اما اقتصادی وارد بازار شود. آن‌ها سال‌ها به دنبال عرضه محصولات سئات در کشورمان بوده‌اند و این مرتبه احتمالا با واردات مدل ایبیزا این آرزو برآورده خواهد شد.

خودروهای وارداتی خودروسازی فردا

عمده محصولات این شرکت از برند چینی دانگ‌فنگ هستند. باتوجه به این سابقه همکاری احتمال عرضه چند خودروی دیگر از دانگ فنگ و زیرمجموعه‌های آن توسط خودروسازی فردا وجود دارد.

خودروهای وارداتی آرین موتور پویا

قبل از بسته شدن واردات، آرین موتور با برندهایی نظیر میتسوبیشی و دی اس همکاری داشت. هرچند آن‌ها بعد از وقفه‌ای طولانی با عرضه کراس‌اور چینی لاماری از برند دانگ‌ فنگ به بازار برگشتند، اما به نظر با آغاز واردات خودرو سورپرایزهایی برای بازار داشته باشند، از جمله واردات خودروهای یک برند معتبر اروپایی. شایعاتی در مورد تلاش آن‌ها برای واردات خودروهایی از برند اوپل به گوش می‌رسد. البته با توجه به محدودیت واردات 20 هزار دلاری نباید منتظر مدلی ویژه باشیم.

خودروهای وارداتی دیار خودرو

در سال‌های گذشته که شرایط برای مونتاژ و واردات خودرو بهتر از الان بود، این شرکت فعالیت چشمگیری نداشت. باتوجه به سابقه آن‌ها، احتمالا برای واردات به سراغ برندهای ضعیف چینی بروند.

خودروهای وارداتی کرمان موتور

کرمان موتور سابقه عرضه و مونتاژ محصولات هیوندای را در کارنامه دارد. در ماه‌های اخیر هم مدیران کرمان موتور تاکید بر همکاری مجدد با هیوندای داشتند داشتند. پس براین اساس ورود مجدد خودروهای هیوندای به کشور محتمل است. البته باتوجه به سقف قیمت خودروهای وارداتی باید دور محصولاتی مانند النترا، سوناتا، توسان و سانتافه را خط کشید. واردات نسل جدید اکسنت و کراس‌اوری اقتصای نظیر کرتا و یا ونیو دور از انتظار نیست.

منبع: برگرفته از خبر پیش بینی آینده بازار خودرو ، ساعت 24

دیدگاهتان را بنویسید