کادر درمان شامل پزشکان، دندان پزشکان، داروسازان و پرستاران است که جزو تحصیل کرده ترین نیروهای کاری هر کشوری هستند و اغلب هزینه های برای توسعه زیر ساخت های تحصیلی لازم شامل دانشگاه ها، بیمارستان و آزمایشگاه برای تربیت این بخش از نیروی کار صرف می شود. از این رو کادر درمانی نه تنها به عنوان یک نیروی کار حیاتی و مدافع سلامت کل جامعه، بلکه به عنوان نیروی کاری با ارزش برای هر کشوری به حساب می آیند. در میان مشاغل مختلف این گروه، پرستاری به طور ویژه ای یک حرفه پر استرس و سخت در نظر گرفته می شود زیرا که به طور مداوم و مستقیم با بیماران در تماس بوده و عملا جزو خط مقدم درمانی در نظر گرفته می شوند. با توجه به سختی های این شغل برخی پرستاران با امید افزایش و بهبود مزایا در کشورهای دیگر تصمیم به مهاجرت دارند . ما در این مقاله سعی داریم شما را با بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران آشنا کنیم تا بهتر بتوانید برای آینده ی خود تصمیم بگیرید .

با توجه به حرفه ای بودن شغل پرستاری و همچنین هزینه بر بودن تربیت این نیروی کار، بسیاری از کشورها با جذب پرستاران خارجی نه تنها هزینه های لازم برای تربیت نیروی کادر درمان را کاهش داده و با تامین منابع انسانی لازم در این حرفه سلامت کل جامعه را بهبود می بخشند، بلکه از آنجایی که در اغلب حرفه پرستاری شغلی با درآمدی متوسط به بالا به شمار می رود، با جذب پرستار می توانند درآمد های مالیاتی خود را نیز افزایش دهند.

در میان کشورهای توسعه یافته، که هدف اکثرا مهاجران هستند، شمار عمده ای از کشورهای اروپای غربی، آمریکای شمالی به خصوص کانادا و همچنین کشورهای اقیانوسیه شامل استرالیا و نیوزیلند با پدیده مدرنی تحت عنوان پیری جمعیت رو به رو هستند. پدیده پیری جمعیت و کاهش شمار افراد واقع در سن کاری از یک سو باعث کاهش درآمدهای مالیاتی شده که سرمایه کمتری را در اختیار دولت ها قرار داده که قاعدتا در بخش سرمایه گذاری برای تربیت نیروی کادر درمانی نیز منعکس شده، از سوی دیگر با کاهش نسبت جمعیت سالخورده فشار روی سیستم درمانی افزایش می یابد. به عبارت دیگر این پدیده فشاری مضاعف روی سیستم درمانی از نظر میزان بودجه در دسترس، فشار کاری و کمبود نیروی کار وارد می کند، که نهایتا برخی کشورها تصمیم دارند با نیروی کار خارجی و مهاجر برخی از این مشکلات را حل نمایند.

از جمله الزامات اصلی مهاجرت پرستاران داشتن مدرک فارغ التحصیلی در رشته پرستاری است، این مدارک همچنین باید در طی فرایندی با مدرک پرستاری کشور مقصد به اصطلاح معادل سازی شوند. از این رو یکی از مهم ترین نکته ها برای مهاجرت پرستاران در نظر گرفتن قابلیت معادل سازی مدارک آنان و ممکن بودن این امر در کشور مقصد است. فرایند های معادل سازی در کشورهای مختلف بر اساس قوانین محلی آن کشور متفاوت است، با این وجود می توان گفت که مراحل مجزای این فرایند شامل اخذ تاییدیه برای مدرک تحصیلی فرد متقاضی، گذراندن آزمون های کتبی، شفاهی، بالینی و در نهایت گذراندن دوره های کارآموزی در آن کشور، پرستار دارای آمادگی کامل برای تطبیق با محیط درمانی کشور مقصد می باشد. پس از گذراندن این مراحل پرستار موفق به اخذ اجازه کاری شده و می تواند بنا به میزان دانش از زبان محلی فعالیت حرفه ای خود را شروع نماید.

نکته مهمی که باید پرستاران در هنگام مهاجرت در نظر داشته باشند، زبان کشور مقصد و میزان آشنایی و یا علاقه به آن است. از آنجایی که کادر درمان به طور مستقیم با بیماران که افراد بومی آن کشور هستند به صورت روزانه در ارتباط خواهند بود، از این رو یادگیری زبان محلی آن کشور جهت ارتباط موثر با بیماران ضروری بوده و اغلب کشورها انتظار دارند که پرستاران تسلط بالایی به زبان بومی آن کشور داشته باشند.

پرستاران می توانند از دو مسیر متفاوت برای مهاجرت استفاده نمایند، که شامل اقدام مستقیم، معادل سازی مدارک  و ورود مستقیم به بازار کار کشور مقصد و یا مهاجرت تحصیلی به کانادا یا هر کشور دیگری در مقاطع کارشناسی ارشد برخی از رشته های تحصیلی مرتبط با پرستاری همانند کارشناسی ارشد مدیریت سلامت که فرایند پذیرش ساده تر و بازتری دارند. اغلب کسانی که از روش ادامه تحصیل برای مهاجرت استفاده می کنند از فرجه دو ساله ایجاد شده برای آشنایی با سیستم درمانی کشور مقصد، یادگیری زبان بومی و وفق پذیری با جامعه استفاده کرده و در طول تحصیل به فرایند های معادل سازی مدارک پرستاری خود نیز رسیدگی می نمایند. در صورت انتخاب مسیر دوم، کشورهای اروپایی به دلیل رایگان بودن تحصیل نسبت به کشورهایی مانند کانادا و استرالیا جذاب تر خواهند بود.

در بحث انتخاب کشور برای مهاجرت علاوه بر فاکتور زبان محلی می توان به میزان درآمد و همچنین مزایای دریافتی پرستاران در این کشورها اشاره کرد. از آنجایی که فرایند مهاجرت با تحمل دوری از خانواده و آشنایان و همچنین شروع یک زندگی نو در کشوری با فرهنگ و رسومی متفاوت همراه است، از این رو پرستاران با در نظر گرفتن بخش درآمدها و مزایا، باید مقصدی را انتخاب نمایند که برخی از این مشکلات را جبران کرده و تحمل سختی های مهاجرت را آسان تر نماید.

مهاجرت پرستاران به آلمان

آلمان با داشتن بزرگترین اقتصاد قاره اروپا و نرخ بیکاری پایین، هر ساله هزاران مهاجر از سایر کشورها جذب می کند که باعث شده بسیاری از شهرهای بزرگ این کشور محیطی چند فرهنگی پیدا کرده که در نهایت وفق پذیری مهاجران دیگر را نیز تسهیل می کند. آلمان در نیروی کادر درمان خود با کمبود رو به رو شده و در سالهای اخیر اقدام به جذب مهاجران برای جبران این کمبود نموده است. پرستاران در این کشور قبل از استخدام، نیاز به اجازه کار دارند که پس از گذراندن دوره های آموزشی زبان آلمانی و افزایش مهارت ها در این زبان همچنین معادل سازی مدرک تحصیلی می توانند موفق به اخذ آن شوند. دانش زبان آلمانی کافی و داشتن حداقل مدرک B2 در این زبان برای پرستاران الزامی است. پس از فرایند ارزشیابی مدارک، پرستاران ملزم به گذراندن یک دوره کارورزی به مدت 500 ساعت خواهند بود. داشتن دو سال سابقه کار به عنوان پرستار، به عنوان پوینت مثبت در نظر گرفته خواهد شد. متوسط حقوق سالانه پرستاران در آلمان معادل 64 هزار دلار است.

مهاجرت پرستاران به دانمارک

دانمارک یکی از مرفه ترین کشورهای دنیا به شمار رفته و قاعدتا بودجه بالایی برای بهداشت و درمان در این کشور در نظر گرفته می شود. همانند آلمان این کشور نیز با مشکل پیری جمعیت رو به رو بوده و هر ساله به جذب پرستاران خارجی مبادرت می کند. پرستاران برای کار در دانمارک نیاز به تسلط به زبان دانمارکی دارند. برای اخذ مجوز کار به عنوان پرستار در این کشور، متقاضی در ابتدا باید یک فرم درخواست را تکمیل نموده و آن را به صورت آنلاین به اداره سلامت دانمارک ارسال نماید. در صورت تایید مدارک متقاضی سه سال فرصت دارد تا شرایط اخذ اقامت دائم این کشور را فراهم کند. پس از تایید مدارک، متقاضی ویزای دانمارک را دریافت کرده و می تواند از کلاس های آموزش زبان دانمارکی ارائه شده توسط دولت استفاده کرده و پس از اخذ مدرک زبان می توانند به طور مستقیم به عنوان پرستار کارآموز مشغول به کار شود. متوسط حقوق پرستاران در این کشور معادل 42000 دلار آمریکا بوده و همچنین سالانه از 6 هفته مرخصی برخوردار هستند.

مهاجرت پرستاران به سوئد

سوئد نیز یکی از صنعتی ترین کشورهای غرب اروپا بوده و هر ساله همراه با جذب هزاران مهاجر برای فعالیت در بخش های صنعتی، پرستاران زیادی را نیز برای تکمیل و گسترش بخش بهداشت و درمان خود جذب می نماید. پرستاران برای مهاجرت به این کشور ابتدا باید مدارک تحصیلی خود را تایید نمایند. پس از تایید مدارک، پرستاران می توانند از یک سال فرصت داده شده استفاده کرده و سطح دانش زبان سوئدی خود را به C1 برسانند. سپس به متقاضیان یک فرصت 5 ساله داده می شود تا آزمون های بخش تئوری را با موفقیت پشت سر بگذارند. در این 5 سال فرد متقاضی تنها 3 بار اجازه شرکت در آزمون ها را خواهد داشت. در صورت قبولی پرستار می تواند وارد دوره های کارآموزی  با حقوق در بیمارستان ها شده و همزمان 15 واحد تکمیلی در دانشگاه را نیز طی کند. پس از یک سال و پاس کردن واحد ها مجوز کار دائم صادر خواهد شد. میانگین حقوق سالانه پرستاران در سوئد در حدود 50 هزار دلار است.

مهاجرت پرستاران به نروژ

نروژ با داشتن صنایع نفتی بزرگ و همچنین خط ساحلی طولانی و درآمد فراوان از ماهی گیری، به یکی از مرفه ترین کشورهای جهان تبدیل شده است. نروژ برای مهاجرت پرستاران مقصد جذابی بوده که می توانند علاوه بر حقوق بالا از زیبایی های طبیعی این کشور نیز بهره ببرند. به منظور مهاجرت، پرستاران ابتدا باید به اداره ثبت نروژ مراجعه کرده و فرم های مربوطه را پر نمایند. معمولا فرایند تایید درخواست برای افراد خارج از اتحادیه اروپا 6 ماه به طول خواهد انجامید. پس از تایید فرد باید مدارک خود را معادل سازی نماید. پس از دریافت ویزای ورود به نروژ، متقاضی باید آزمون های زبان نروژی را پشت سر گذاشته و یک دوره کارآموزی یک ساله را نیز طی کند. در نهایت پس از موفقیت مجوز کار به عنوان پرستار را دریافت خواهد نمود. متوسط درآمد سالانه پرستاران در این کشور معادل 66 هزار دلار است.

مهاجرت پرستاران به عمان

عمان یکی از کشورهای مرفه عرب زبان در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان است. این کشور بسیار مهاجر پذیر بوده و سالانه پرستاران زیادی را نیز برای کادر درمانی خود جذب می کند. از جمله مزایای مهاجرت به این کشور نزدیکی به ایران است. علاوه بر این فرایند معادل سازی مدارک در عمان بسیار ساده تر از کشورهای اروپایی است. مدرک زبان عربی که زبان بومی این کشور است برای مهاجرت پرستاران ضروری نبوده و متقاضیان پس از تایید مدارک خود، می توانند به طور مستقیم در آزمون های کتبی شرکت نمایند. پس از قبولی در این آزمون ها و همچنین پشت سر گذاشتن مصاحبه های شفاهی و حضوری، متقاضی مجوز فعالیت و همراه با ویزای کار موقت و دوساله عمان را دریافت کرده و می تواند در این کشور زندگی کند. میانگین حقوق سالانه پرستاران در عمان 20 هزار دلار است.

مهاجرت پرستاران به کانادا

کانادا مهاجر پذیرترین کشور جهان به شمار می رود. با وجود داشتن جمعیت کمتر از 40 میلیون نفر، این کشور یکی از 10 اقتصاد بزرگ جهان به شمار می رود. کانادا برنامه های مهاجرتی متعددی را جذب مهارت های خارجی معرفی کرده است. همراه با جذب مهاجران و رشد جمعیت این کشور پرستاران نیز برای گسترش کادر درمان کانادا جذب می شوند. پرستاران می تواند از دو برنامه متفاوت فدرال Skilled Workers و برنامه های استانی با شرایط متفاوت برای مهاجرت به این کشور اقدام کنند. پس از مهاجرت موفقیت آمیز، متقاضی می تواند به معادل سازی مدارک خود مبادرت نمایند که فرایندی نسبتا طولانی است. فراهم سازی مدرک زبان IELTS در حد 6.5 برای فرایند مهاجرت الزامی بوده و در صورت فعالیت در استان کبک ارائه مدرک زبان فرانسه لازم است. متقاضی پس از اخذ کارت اقامت دائم، می تواند فرایند معادل سازی مدارک با گذراندن آزمون های کتبی و شفاهی و همچنین طی کردن دوره های کارآموزی شروع نموده و مجوز کار دریافت نماید. پرستاران در استان های مختلف کانادا درآمد های متفاوتی دارند اما استان آلبرتا و انتاریو مرفه ترین استان های آن کشور بوده و درآمد سالانه پرستاران در این استان ها برابر با 65 هزار دلار است.

در ادامه بخوانید : قیمت دلار کانادا

مهاجرت پرستاران به استرالیا

استرالیا و نیوزیلند به عنوان دو کشور انگلیسی زبان و بسیار مرفه جزو مهاجر پذیر ترین کشورهای دنیا به شمار می روند. رفاه و امنیت بالا، اقتصاد قوی و رو به رشد همراه با فرایند های آسان مهاجرت هر ساله هزاران مهاجر را به این کشورها جذب می کند. یک سوم پرستاران فعال در این کشورها مهاجر هستند. متقاضیان باید مدارک تحصیلی خود را توسط سازمان ANMAC استرالیا معادل سازی نمایند. برای ارزشیابی مدارک و معادل سازی آنها این سازمان پس از تایید هویت متقاضی، به ارائه مدرک زبان IELTS با نمره حداقل 7، مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی پرستاری، مدارکی دال بر سه سال سابقه کار و همچنین اثبات سلامت جسمانی نیاز دارد. پس تایید و ارزشیابی مدارک تحصیلی و مدارک زبان، متقاضی می تواند برای مهاجرت به این کشور اقدام نمایند. پس از دریافت اقامت دایم این کشور متقاضی باید آزمون های کتبی و شفاهی و با موفقیت پشت سر گذاشته و دوره کارآموزی را نیز در صورت لزوم طی نماید. پرستاران در استرالیا از حقوق سالانه ای برابر با 60 هزار دلار دریافت خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید