در دنیا، زبان برنامه نویسی‌های زیادی وجود دارد که در حوزه وب، جاوااسکریپت کاربردی ترین است؛ یکی از دلایل پرکاربرد بودن جاوااسکریپت داشتن کتابخانه هایی مانند jQuery، React، Bootstrap، Angular است. بین تمام کتابخانه‌ها ری اکت محبوب ترین است، در اصل ری اکت در دو نسخه ری اکت جی اس React Js و ری اکت نیتیو React Native ارائه می‌شود که در این مقاله قصد داریم به تفاوت ری اکت جی اس با ری اکت نیتیو بپردازیم.

همچنین می‌توانید برای یادگیری react به دوره آموزش برنامه نویسی ری اکت آکادمی راست‌چین مراجعه کنید که صفر تا 100 آن را به زبان ساده آموزش داده است.در برنامه نویسی ری اکت راست چین اکادمی به شما آموزش داده می‌شود که چطور با استفاده از ReactJS اپلیکیشن‌‌ وب بسازید و با مینی پروژه‌های کاربردی، کسب درآمد از آن را تجربه کنید.

ری اکت جی اس (React js) چیست؟

ری اکت یک کتابخانه جاوااسکریپت است که برای ساخت رابط‌های کاربردی ui وب، اجزای صفحات وب و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. ری اکت به شما این امکان را می‌دهد که سایت‌ و برنامه‌های وب پویا جذابی را ایجاد کنید؛ با ری اکت میتوانید صفحات وبی ایجاد کنید که وقتی با آن‌ها تعامل دارید، محتوا و عناصرشان بدون نیاز به بارگذاری مجدد تغییر کنند.

شرکت‌های معتبر زیادی از جمله: نتفلیکس، فیسبوک، ایمیجر، فلیپ برد، پینترست و… از این کتابخانه در توسعه سایت های خود استفاده می کنند.

تفاوت ری اکت جی اس (React Js) و ری اکت نیتیو (React Native)

مزیت ری اکت جی اس چیست؟

برای این که به موضوع تفاوت ری اکت جی اس (React Js) و ری اکت نیتیو (React Native) پی ببریم باید در مورد مزیت‌های هر یک بیشتر بدانیم که اکنون به مزیت‌های ری اکت جی اس خواهیم پرداخت:

  • کارآیی بالا و بهینگی: React با استفاده از تکنولوژی Virtual DOM به بهینه‌ترین شکل ممکن تغییرات را در رابط کاربری اعمال می‌کند. این باعث می‌شود برنامه‌های React سریع‌تر اجرا شوند و به عملکرد بهتری دست یابند.

  • یادگیری آسانیکی از بهترین مزیت‌های React Js نسبت به بقیه کتابخانه‌ها یادگیری آسان و بسیار سریع است، هر توسعه دهنده‌ای که با جاوااسکریپت آشنا باشد به‌راحتی می‌تواند اپلیکیشن مورد نظر را طراحی و پیاده‌سازی کند.

  • کامپوننت‌های قابل استفاده مجدد: React از مفهوم کامپوننت‌ها بهره می‌برد که به شما اجازه می‌دهد اجزای کاربری را به صورت مجدد استفاده کنید. این امر به افزایش سرعت توسعه، کاهش خطاها و بهبود نگهداری کمک می‌کند.

  • جامعه فعال و منابع آموزشی: React دارای جامعه فعالی از توسعه‌دهندگان است که به شما در حل مشکلات و یادگیری React کمک می‌کنند. همچنین، منابع آموزشی زیادی برای یادگیری React در دسترس است.

اکنون که دانستیم React Js چیست و چه مزیت هایی دارد بهتر است به React Native بپردازیم:

ری اکت نیتیو (React Native) چیست؟

این فریم ورک مانند کتابخانه ری اکت جی اس است، React Native یک چارچوب توسعه نرم‌افزار تحت تلفن همراه است که توسط Facebook ایجاد شده است. این چارچوب به توسعه برنامه‌های تحت تلفن همراه برای پلتفرم‌های مختلف مانند iOS و Android می‌پردازد. React Native به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد برنامه‌های تحت تلفن همراه با رابط کاربری مشابه با برنامه‌های نیتیو Native برای هر دو پلتفرم تولید کنند.

شرکت‌های معتبر زیادی از جمله اینستاگرام، فیسبوک، از فریم ورک React Native در توسعه برنامه‌های خود استفاده می‌کنند.

ری اکت نیتیو (React Native) چیست؟

مزیت‌های ری اکت نیتیو (React Native) چیست؟

ری اکت نیتیو نیز همچون ری اکت جی اس دارای مزیت‌هایی است که در ادامه سعی می‌کنیم به این موارد بپردازیم:

  • پشتیبانی جامعه فعال: React Native دارای جامعه فعالی از توسعه‌دهندگان است که به شما در حل مشکلات و یادگیری کمک می‌کنند.

  • سرعت توسعه: توسعه برنامه‌های React Native به طور کلی سریع‌تر انجام می‌شوند. شما می‌توانید تغییرات را به سرعت اعمال کرده و نتیجه را در برنامه نمایش دهید.

  • پیکربندی آسان: React Native به شما این امکان را می‌دهد پیکربندی پروژه‌های مختلف را با استفاده از ابزار‌هایی مانند Expo به سرعت انجام دهید. این به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد بدون نیاز به تنظیم‌های پیچیده به توسعه بپردازند.

  • قابل استفاده در تمام پلتفرم‌ها: برای یادگیری ری اکت نیتیو می‌توانیم 2 خروجی برای اندروید و IOS بگیریم، که این یک مزیت فوق العاده این فریم ورک است که به جای یادگیری 2 زبان برنامه نویسی می‌توانیم از این ترفند استفاده کنیم که این فریم ورک، کار را برای طراحان اپلیکیشن بسیار آسان کرده است.

تفاوت React Js با React Native

و اما مهم ترین بخش یعنی، تفاوت ری اکت جی اس با ری اکت نیتیو در بند‌های گذشته سعی کردیم هر ری اکت را به صورت کامل بیان کنیم اکنون باید بدانیم میان این 2 چه تفاوت‌هایی است؟ پس همراه ما باشید:

  1. برنامه نویسی ری اکت جی اس در حوزه وب و فرانت اند کاربرد دارد ولی ری اکت نیتیو برای برنامه نویسی برنامه‌های موبایلی است.

  2. ری اکت از کتابخونه جاوااسکریپت برای انیمیشن CSS استفاده می‌کند اما ری کت نیتیو کتابخانه پیش فرض انیمیشن خودش را دارد.

  3. برای جا به جایی بین صفحات در React js باید از react-router استفاده کنیم ولی در React Native از built-in استفاده می‌شود.

  4. React js برای ایجاد استایل دهی از css استفاده می‌کند، اما ری اکت نیتیو باید از animated api استفاده کند تا بتواند به استایل خاص خود برسد.

  5. تفاوت دیگر React Js با React Native بر سر امنیت است، ری اکت جی اس امنیت بالاتری نسبت به React Native دارد. میتوان گفت وب سایت‌ها حساسیت بیشتری نسبت به اپلیکیشن‌ها دارند و بدیعی است که باید ایمن‌تر باشند.

تفاوت React Js با React Native

در نتیجه

به طور کلی متوجه هدف ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو شدیم و مزیت‌های هر یک را بررسی کردیم با بررسی این موارد و توضیحاتی که در این مقاله داده شده دانستیم تفاوت ری اکت جی اس با ری اکت نیتیو در چیست.

اگر به این حوزه علاقه دارید می‌توانید در مقالات سایت راست چین اکادمی به مطالعه بیشتر در مورد این موضوع بپردازید، از این که تا اینجا همراه ما بودید ممنونیم، اگر در زمینه تفاوت ری اکت جی اس با ری اکت نیتیو تجربه‌های بهتر دارید حتما از طریق دیدگاه ما با در میان بگذارید.

موفق باشید.

سوالات متداول (FAQ)

  • تفاوت کتابخانه و فریم ورک چیست؟

کتابخانه مجموعه‌ای از کدهای از پیش نوشته شده است که باعث می‌شود کد‌نویسی برای ما راحت‌تر باشد اما فریم ورک یک ابزار برای کدنویسی راحت را در اختیار ما قرار می‌دهد.

  • پیش نیاز React js و React Native چیست؟

برای اینکه بتوانید با این کتابخانه و فریمورک کار کنید، باید ابتدا زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را آموزش دیده باشید.

  • React js یا React Native، کدام یک بهتر است؟

نمیتوان گفت کدام یک بهتر است؛ چون هر دو خدمات مفیدی ارائه می دهند که در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل تفاوت‌های هریک را بیان کنیم اینکه کدام یک را انتخاب کنید، کاملا بستگی به نیاز پروژه شما دارد.

دیدگاهتان را بنویسید