در خانه همه ما حتماً یک مدل تلویزیون وجود دارد و همه ما با کارکرد تلویزیون آشنا هستیم. اما شاید کسانی باشند که با کلمه ویدیو پروژکتور ناآشنا باشند و ندانند کارکرد آن چیست.

ما در این مقاله می‌خواهیم کارکرد ویدیو پروژکتور را مورد بررسی قرار دهیم. تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

تلویزیون یا ویدئو پروژکتور؟ کدام بهتر است؟

ابتدا تعریف مختصری از ویدیو پروژکتور را برای کسانی که با این دستگاه آشنایی ندارند خواهیم داشت.

ویدیو پروژکتور چیست؟

ویدیو پروژکتور یا دیتا پروژکتور یک دستگاهی است که از قطعاتی مانند لامپ و لنز ساخته شده و تصاویر و فیلم‌ها را از طریق کامپیوتر یا دوربین فیلمبرداری و یا دستگاه ویدیو دریافت می‌کند و بعد از پردازش آن با بزرگنمایی استاندارد روی پرده نمایش منعکس می‌کند. البته این بزرگنمایی بستگی به لنز و فاصله دستگاه از پرده نمایش دارد.

در گذشته نیز از این دستگاه استفاده می‌کردند اما فقط تصاویر ویدیویی را روی پرده نمایش پخش می‌نمود. امروز این دستگاه با نام‌های دیگری نیز شناخته شده است مثل مالتی مدیا پروژکتور و یا پروجکشن.

طبعاً با پیشرفت علم و تکنولوژی دستگاه ویدیو پروژکتور نیز تغییر زیادی کرده است در گذشته برای نشان دادن تصاویر با این دستگاه باید اتاق تاریک و بدون نور می‌بود. اما اکنون نیازی به تاریک کردن اتاق و یا سالن جلسات نیست و این اولین مرحله توسعه این دستگاه می‌باشد.

دستگاه‌های ویدیو پروژکتور امروز قابل قیاس با گذشته نیستند. با گذشت زمان این ابزار بسیار موثر شده و امکانات بیشتری را شامل گردیده. مثلاً دارای کارت حافظه شده‌اند مجهز به درگاه ال ای ان و امکان کنترل از طریق شبکه، امکان اتصال به فلش مموری، امکان اتصال به پورت HDMI، طراحی و ساختن ویدیو پروژکتورهای کوچک جیبی و هوشمند ساخت ویدیو پروژکتور سه بعدی.

تلویزیون یا ویدئو پروژکتور؟ کدام بهتر است؟

حالا می‌رسیم به این که آیا تلویزیون بهتر است یا ویدئو پروژکتور؟ کدام یک را برای خرید انتخاب کنیم؟ در اینجا به بررسی دقیق میان این دو می‌پردازیم و تفاوت های آن‌ها و فواید و مضرات هر کدام را کاملا بررسی می‌کنیم. با پیشرفت علم و به بازار آمدن ویدیو پروژکتورهای کوچک با خانگی ما می‌توانیم به راحتی تجربه واقعی شبیه سینما را در خانه خود داشته باشیم.

پروژکتورها به ما این امکان را می‌دهند که برنامه‌های تلویزیونی و یا مسابقات ورزشی و انواع فیلم‌ها و مستندها را بر روی صفحه نمایش بیش از ۱۰۰ اینچ در خانه مشاهده کنیم. ما هنگام خرید پروژکتور خانگی باید یک مقایسه میان پروژکتور و تلویزیون داشته باشیم تا مطمئن شویم خرید کدام یک برای ما بهتر است.

پروژکتورها با اینکه مزایای زیادی دارند، محدودیت‌های خاص خود را نیز دارند مثلاً هر چند وقت یکبار لازم است لامپ موجود در دستگاه را عوض کنند و تصاویر در اتاق‌هایی که نور کمتری دارد، کیفیت و وضوح بهتری خواهد داشت. در حالی که پخش تصاویر و فیلم‌ها با تلویزیون چه نور کم یا زیاد باشد وضوح استاندارد خواهد داشت.

مطمئناً بیشتر ما یک تلویزیون در سایزهای مختلف در خانه داریم اما برای به روز رسانی آن خرید دوباره تلویزیون تنها گزینه ما نیست.

تلویزیون‌های بزرگ قیمت زیادی دارند اما می‌توانیم یک پروژکتور را با قیمت خیلی مناسبی خریداری کنیم که تصویری به مراتب بزرگتر برای ما ایجاد کند. علاوه بر این ما نمی‌توانیم از یک تلویزیون کوچک یک صفحه نمایش بزرگ را دریافت کنیم. در حالی که اندازه تصویر در پروژکتورها انعطاف پذیر می‌باشد و می‌توان با سلیقه خود تصاویر را کوچک یا بزرگ نشان داد. به همین دلیل است که در پرده ی سینماها از پروژکتور استفاده می‌کنند.

همچنین برای اکثر مردم خرید یک تلویزیون بزرگ مثلاً ۷۵ اینچی قیمت بالایی دارد و تهیه و حمل و نقل آن آسان نیست در این مواقع خرید پروژکتور بهترین گزینه می‌باشد.

ما با خرید یک تلویزیون همیشه مجبوریم که تصاویر را به اندازه قاب تلویزیون ببینیم اما پروژکتور این محدودیت را ندارد مثلاً اگر در یک خانه کوچک تلویزیون ۳۲ یا ۴۰ اینچی استفاده می‌کنیم و بعد به مکان بزرگتر برویم اندازه صفحه تلویزیون همان است و تغییر نمی‌کند ولی پروژکتور این قابلیت را دارد که با توجه به اندازه فضای موجود، تصاویر را تغییر دهیم و می‌توان یک تصویر را در قالب ۳۰ اینچی یا ۲۰۰ اینچی داشته باشیم.

بعضی از پروژکتورها با باتری کار کرده و بلندگوی داخلی نیز دارند در واقع ما می‌توانیم یک سینمای قابل حمل را هر کجا که بخواهیم ببریم.

یک سوال برای همه پیش می‌آید این است که، آیا پروژکتور می‌تواند جایگزین تلویزیون شود؟

جواب این سوال، به نظر شخصی هر کس بستگی دارد. اگر کسی عادت دارد در طول روز کلاً تلویزیون روشن باشد، پروژکتور گزینه خوبی نیست زیرا باید این دستگاه هر چند ساعت یکبار استراحت داشته باشد. علاوه بر آن طول عمر پروژکتور به لامپ آن بستگی دارد و در صورت پایان یافتن عمر لامپ باید آن را تعویض کرد.

در اینجا چند مورد از مزایای پروژکتور را به طور کلی بیان می‌کنیم.

  • 1- اندازه صفحه نمایش انعطاف پذیر.
  • 2- هزینه کمتر از خرید تلویزیون و مقرون به صرفه بودن آن نسبت به تلویزیون
  • 3- تجربه مشاهده تصاویر در اندازه‌های خیلی بزرگتر از تلویزیون

حالا به سراغ تعدادی از معایب ویدئو پروژکتورها می‌رویم.

  • 1- نور: اصلی‌ترین مشکل پروژکتورها میزان نور فضای محیط می‌باشد زیر هرچه محیط روشن‌تر باشد تصاویر به کیفیت‌تر می‌شود.
  • 2- لامپ ها: احتمالاً سال یک بار مجبور باشید که لامپ‌های پروژکتور را به علت اتمام طول عمر آنها تعویض کنید.
  • 3- صدا: با اینکه بعضی از پروژکتورها بلندگوی داخلی دارند اما قطعاً برای داشتن صدای واضح احتیاج به یک سیستم صوتی متصل به پروژکتور می‌باشد.

با توجه به اطلاعاتی که در بالا ذکر شد احتمالاً بتوانیم تصمیم بگیرید که کدام یک را برای خرید مناسب می‌دانید تلویزیون بهترین گزینه است برای افرادی که دائماً علاقمند به تماشای برنامه‌های مختلف هستند. و از طرفی دیگر پروژکتور می‌تواند هر چیزی را در اندازه‌های چند برابر نمایش دهد و این به رفع خستگی چشم کمک می‌کند.

بهترین گزینه برای مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و مدارس، استفاده از ویدئو پروژکتور می‌باشد.

پرفروش ترین ویدئو پروژکتورهای خانگی

  • اپسون مدل TW 5700

این پروژکتور یکی از پرفروش‌ترین پروژکتورهای خانگی می‌باشد. این محصول از تکنولوژی های پیشرفته و مدرنی برخوردار است که رضایت مشتریان را جلب کرده و برای محیط‌های خانگی بسیار مناسب می‌باشد.

  • پروژکتورهای پاناسونیک در مدل‌های مختلف

یکی دیگر از برندهای معروف بازار پروژکتورها، همین برند پاناسونیک است که از کیفیت بالایی برخوردار است و در عین حال قیمت کمتری نیز دارد. این برند تعداد زیادی مدل مخصوص سینمای خانگی دارد که اکثرا توانسته اند رضایت مشتریان را جلب کنند.

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی

برای خرید ویدیو پروژکتور باید متراژ و ابعاد اتاق و تعداد پنجره‌های موجود در آن در نظر گرفته شود و هنگام خرید توصیف دقیقی از فضای نصب برای فروشنده داشته باشید تا مدل دلخواهتان را به شما معرفی کند.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که هم تلویزیون و هم ویدئو پروژکتور، مزایا و معایب خود را دارند. برای اینکه بتوانیم بهترین انتخاب را بین این دو داشته باشیم، بایستی نیازها و فضای مورد نظر خود را به طور کامل بررسی کنیم، سپس اقدام به خرید یکی از این دو کنیم. برای خرید انواع ویدئو پروژکتور و لوازم جانبی آن به سایت دای تک مراجعه کنید. دای تک رضایت مشتری را اصل خود قرار داده و با کیفیت ترین محصولات با قیمت رقابتی را عرضه می‌کند.

 

برچسب ها : پروژکتور

دیدگاهتان را بنویسید