دوربین مدار بسته (به زبان انگلیسی cctv) در واقع نوعی دوربین است که از آن به منظور نظارت و حفاظت از مکان های داخلی و خارجی نظیر دفاتر کار، خانه های تابستانی، منازل شخصی و… استفاده می شود. دوربین ها مدل های مختلفی با ویژگی ها و امکانات متنوع ای دارند که هر کدام از آنها را برای استفاده در محیط خاصی مناسب نموده است. این موضوع باعث می شود دوربین مدار بسته ای که برای نظارت از فضای بیرونی خانه های تابستانی استفاده می شود، از نظر ابعاد، شکل ظاهری، امکانات و ویزگی ها و… چندان شبیه به دوربینی نباشد که برای کنترل ترافیک مورد استفاده قرار میگیرد. گروه های مختلف دوربین مدار بسته عبارتند از: دوربین آنالوگ، دوربین تحت شبکه و… که در ادامه با آنها نیز آشنا خواهیم شد.

دوربین مدار بسته چیست؟

تاریخچه دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته نخستین بار در سال 1913توسط یک مهندس آلمانی به نام والتر بروش اختراع شد و از آن در اماکن عمومی آمریکا رونمایی نمود. بعدها در سال 1942 میلادی در جنگ جهانی توسط آلمان نازی برای نظارت بر نحوه شلیک موشک ها مورد استفاده قرار گرفت. بعد از گذشت 7 سال از این ماجرا در آمریکا دوربین مدار بسته با کاربرد تجاری ساخته شد و برای فروش عمده وارد بازار جهانی شد. در نخستین روزهای استفاده از سیستم های نظارتی قانون خاصی بر نحوه استفاده از آنها وجود نداشت و بدون نیاز به مجوز دولتی به راحتی می توانستید دوربین نصب کنید. نهایتا در سال 1996 توسط شرکت AXIS دوربین مدار بسته تحت شبکه تولید و وارد بازار شد و انقلابی در صنعت سیستم های نظارتی بر پا نمود.

دوربین مدار بسته IP

دوربین مدار بسته تحت شبکه یا همان IP نسل جدیدی از انواع سیستم های نظارتی است که برای انتقال داده از بستر شبکه استفاده می کند. به بیانی ساده تر به کلیه دوربین هایی که برا انتقال داده ها از اینترنت استفاده می کنند و تصاویر آن را می توانید، در هر کجای دنیا از راه دور و به صورت لایو مشاهده کنید را دوربین مدار بسته تحت شبکه می گویند. تمامی مدل های سیستم های نظارتی اعم از دوربین لامپی، دوربین دام، دوربین اسپید دام ، دوربین بولت و… میتوانند از نوع تحت شبکه باشند. از این دوربین ها معمولا برای نظارت و کنترل محیط هایی نظیر فرودگاه، زندان، فروشگاه، اماکن تفرحی و… استفاده میشود. لازم به ذکر است که استفاده از دوربین مدار بسته آی پی می تواند منجر به کاهش هزینه های انسانی و افزایش دقت مستندسازی شود.

دوربین مدار بسته آنالوگ

دوربین مدار بسته آنالوگ همانطور که در بخش تاریخچه انواع دوربین ها نیز عنوان کردیم نسل قدیمی تری از انواع سیستم های نظارتی بوده که برای ضبط و ارسال تصاویر از سیگنال های آنالوگ بهره می گیرد. در واقع این مدل از دوربین ها با استفاده از کابل های کواکسیالی نظیر rg59 و … میتوانند به دستگاه ضبط ویدئویی متصل شوند. کار این دستگاه دی وی آر این است که سیگنال‌های آنالوگ دوربین مدار بسته  را به یک قالب دیجیتال تبدیل کرده و به منظور مشاهده توسط کاربر آن را فشرده می‌کند و سپس تصاویر را بر روی یک هارد ضبط می‌کند. البته شما زمانی که از این دوربین ها استفاده میکنید، دیگر نمی توانید تصاویر را از راه دور مشاهده کنید و برای مشاهده فیلم، دستگاه DVR آنالوگ حتما باید به یک مانیتور وصل باشد.  دوربین مدار بسته آنالوگ در حال حاضر با سه فرمت HD-CVI ، HD-TVI و AHD  در بازار سیستم های نظارتی یافت می شود.

ساختار اصلی دوربین مدار بسته

اصلی ترین اجزای دوربین مدار بسته یا همان CCTV عبارتند از:

1- بدنه ی دوربین: که به آن کیس هم می گویند قاب اصلی و پوشش خارجی دوربین است که شکل ظاهری آن را تشکیل داده و سایر اجزای دوربین درون ان قرار می گیرند.

2- بخش های الکترونیکی دوربین نظارتی: این بخش ها در اصل شامل بورد اصلی دوربین، سنسور دوربین نظارتی، کانکتور و برد تغذیه دوربین می شود.

3- لنز دوربین مدار بسته : لنزها مدل های مختلفی دارند. مانند قابلیت زوم با تغییر فاصله کانونی و بزرگنمایی دوربین. هرچه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد

انواع لنز دوربین مدار بسته

  • لنزهای fix
  • لنزهای fix صنعتی
  • لنزهای fix مینی کمرا
  • لنزهای (varifocal) فاصله کانونی متغیر
  • لنزهای (motorize) موتور دار

انواع دوربین مدار بسته بر اساس شکل ظاهری

دوربین گنبدی یا دام: مدلی پرطرفدار از انواع دوربین مدار بسته است که شبیه به یک گنبد می باشد برای همان به او دوربین گنبدی و یا دام که به انگلیسی به معنای گنبد است میگویند. جنس بدنه ی این دوربین ها معمولا پلاستیک فشرده شده ای به نام متال است برای همین هم مقاومت بسیار بالایی در برابر نفوذ آب نداشته و بهتر است از این دوربین مدار بسته در فضاهای مسقف استفاده شود.

دوربین بالت: از این مدل از دوربین ها که شبیه به یک استوانه یا گلوله است در محیط های بیرونی و فضای باز استفاده می شود. مقاومت این مدل ها در برابر نفوذ آب بیشتر بوده و میتوان بدون دغدغه ای از این دوربین مدار بسته در هر فضایی استفاده کنید. اکثر شرکت های تولید کننده دوربین های نظارتی این مدل از دوربین ها را تولید می کنند.

دوربین اسپید دام: دوربین اسپید دام یکی از مدل های پرطرفدار دوربین مدار بسته از نظر شکل ظاهری است که از آن به منظور کنترل ترافیک و تردد های شهری استفاده میکنند. دوربین اسپید دام را با نام های متنوع ای نظیر دوربین گردان یا پی تی زد هم می شناسند

دیدگاهتان را بنویسید