راه‌های مقابله با ورم سینه بعد از پروتز چیست؟

 

پروتز سینه یکی از محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی شناخته می‌شود و به علت زیبایی که به بدن شخص می‌دهد، در کل دنیا، پرطرفدار است. این جراحی نیز مانند بقیه جراحی‌ها نیاز به مراقبت دارد و در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی بعد و قبل از آن، ممکن است با عوارض جانبی بدی نظیر؛ عفونت پروتز سینه، ورم سینه، جابه‌جایی پروتز، افتادگی سینه و … مواجه شوید. اگر قصد انجام دادن این جراحی را دارید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا تمام نکات مهم راجع به جراحی پروتز سینه را باهم بررسی کنیم.

پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه یکی از اقدامات زیبایی‌ست که منجر به بزرگ‌تر و خوش فرم‌تر شدن سینه‌های شخص می‌شود. این‌کار با انواع پروتز در دسته‌بندی‌های مختلف مثل؛ پروتزهای آب نمکی، سیلیکونی، کامپوزیتی جایگزین، در فرایند جراحی پروتز سینه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علت به وجود آمدن ورم بعد از عمل پروتز سینه

در عمل بزرگ کردن سینه، در پوست بدن و بافت‌های آن، برش‌هایی اتفاق میفتد که این برش‌ها، منجر به تشکیل ورم بعد از جراحی می‌شوند. در واقع ورم بعد از جراحی یک واکنش دفاعی بدن برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده خود است و اگر از حدی بیشتر نشود، بسیار طبیعی بوده و بعد از مدت زمانی نیز از بین خواهد رفت.

اگر نکات مراقبتی که بعد از جراحی، پزشک به شما توصیه می‌کند را به خوبی انجام دهید و رعایت کنید؛ در بازه زمانی 2 تا 3 هفته به صورت کامل و به بهترین شکل ورم سینه‌ از بین خواهد رفت. البته این مدت به شرایط جسمانی مراجعه‌کننده هم بستگی دارد و این مدت ممکن است تا 12 هفته هم طول بکشد. اما اگر ورم به صورت غیرطبیعی و زیاد از حد شود، حتما باید به پزشک متخصص خود مراجعه کنید زیرا ممکن است با عفونت سینه روبه‌رو شوید و سلامتی خود را به خطر بیاندازید.

راه‌های مقابله با ورم سینه بعد از پروتز

اولین و اساسی‌ترین راه برای جلوگیری از ورم سینه، انتخاب پزشک متخصص، حاذق و باتجربه در کنار مراجعه به یک کلینیک زیبایی معتبر است. پیشنهاد ما به شما، مراجعه به کلینیک زیبایی مهزیار است چون؛ این کلینیک با پزشکان متخصص و فوق تخصص خود توانسته تا بهترین خدمات زیبایی را بدون عوارض جانبی خطرناک و غیرطبیعی، به مراجعه‌کنندگانش هدیه دهد.

ثابت ماندن پروتزها در داخل سینه هم می‌تواند باعث به حداقل رسیدن عوارض بعد از جراحی شود. اما باید بدانید که مهم‌ترین موارد برای جلوگیری از عوارض پروتز سینه، مراقبت‌های بعد از آن و استفاده از سوتین‌های مخصوصی‌ست که پزشک برای شما تجویز می‌کند. در ادامه راهکارهای عمومی و کلی را با هم بررسی می‌کنیم.

  1. استفاده از استابیلایزر

استابیلایزر به نوارها و باندهایی گفته می‌شود که دور سینه کشیده می‌شود و با سوتین بعد از عمل متفاوت است. در صورت تجویز و تشخیص پزشک می‌توانید از این باندها استفاده کرده و مراقب سینه‌های خود باشید.

  1. سوتین بعد از جراحی

استفاده از سوتین‌ها می‌تواند در کاهش درد و تورم موثر باشد. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که این موارد را باید پزشک معالج شما تشخیص دهد و استفاده خودسرانه آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

  1. مصرف مایعات

مصرف آب آناناس و آب کرفس (به شرطی که طبیعی باشند) در کاهش کبودی و ورم تاثیرگذار خواهند بود. استفاده از ‌آبمیوه‌های غیرطبیعی و شرکتی به علت وجود مواد شیمیایی و افزودنی در آن‌ها، حدالامکان توصیه نمی‌شود.

  1. کمپرس سرد

استفاده از کمپرس یخ باعث کاهش درد، کبودی و ورم می‌شود. در صورت تجویز پزشک، مقداری خرده یخ را در کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌دار ریخته و آن‌ها را روی سینه خود قرار دهید. البته توجه کنید که مقدار یخ و مدت زمان قرار دادن آن روی سینه نباید به اندازه‌ای باشد که باعث آسیب رساندن به بافت سینه شود.

  1. عدم مصرف دخانیات و الکل

مصرف دخانیات، الکل، داروهایی که حاوی آسپرین، ایبوپروفن، ژلوفن یا انیدومتاسین هستند تا دو هفته بعد از جراحی توصیه نمی‌شوند زیرا امکان خون‌ریزی و بروز عفونت را در بدن شخص افزایش می‌دهند.

  1. ماساژ دادن سینه‌ها

در صورت تجویز پزشک می‌توانید بعد از جراحی پروتز سینه، سینه‌های خود را به آرامی ماساژ دهید. این‌کار نیز درد و تورم ناشی از جراحی را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد اما نباید به هیچ وجه سر خود و بدون اطلاع پزشک انجام شود.

نتیجه‌گیری

با توجه به موارد گفته شده، مهم‌ترین آیتم برای مقابله با ورم سینه و مشکلات دیگر بعد از پروتز، این است که به پزشک متخصص و باتجربه مراجعه کنید. انتخاب پزشک کاربلد می‌تواند به طرز چشمگیری جلوی عوارض غیرطبیعی ناشی از عمل را بگیرد و شما با خیال راحت دوران نقاهت خود را سپری کرده و به نتیجه مطلوبی برسید.

سوالات متداول

تغذیه در کاهش ورم تاثیر دارد؟

توجه به تغذیه سالم یکی از بهترین کارهایی‌ست که می‌توانید برای مراقبت بعد از عمل انجام دهید. هرچه بیشتر مصرف مواد غذایی حاوی نگهدارنده را کاهش دهید، از نمک دوری و مواد سالم و مقوی را انتخاب کنید، ورم سینه‌ی شما کاهش می‌یابد.

انتخاب سایز پروتز، تاثیری در ورم آن دارد؟

بله استفاده از پروتزهای بزرگ‌تر به علت ایجاد فشار بیشتر در سینه، باعث افزایش ورم و تورم خواهد شد.

ماساژ برای همه توصیه می‌شود؟

ماساژ دادن بعد از عمل پروتز سینه باید حتما طبق نظر پزشک انجام شود و به همین دلیل نمی‌توان گفت که برای همه افراد مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید