یکی از مهمترین وسایل و تجهیزاتی که برای خاموش کردن و اطفا آتش به کار می رود، کپسول آتش نشانی است. کپسول ها نحوه مصرف بسیار راحتی دارند. بنابراین افراد عادی هم می توانند از آن ها برای خاموش کردن آتش استفاده کنند. استفاده از این تجهیزات مزایای بسیار زیادی دارد که مهمترین آن ها جلوگیری از گسترش و توسعه آتش است. آتش سوزی می تواند به دلایل مختلفی از جمله نشتی گاز، نشت مایعات قابل اشتعال، خرابی مدار های الکتریکی و غیره به وجود بیاید.

اغلب آتش سوزی ها در مراحل اولیه کم و کوچک هستند و می توان در صورت داشتن مهارت آن ها را به راحتی خاموش کرد تا خسارت زیادی را به بار نیاورند. گروه صنعتی آژمان قصد دارید در مورد رنگ های مختلفی که بر روی بدنه کپسول های آتش نشانی آژمان وجود دارد، معنی و کاربرد آن ها با شما صحبت کرده و نکات بسیار مهمی را در اختیار شما قرار دهد. پس تا پایان همراه ما باشید تا از تفاوت کپسول های آتش نشانی آگاهی پیدا کنید.

کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول آتش نشانی محفظه ای هستند که حاوی مقداری از مواد خاموش کننده آتش می باشند که در مواقع آتش سوزی می توان از آن ها استفاده کرد. استفاده درست و به موقع از این وسیله می تواند از سرایت آتش به نقاط دیگر و به عبارتی گسترش آتش جلوگیری کند. محتویات این کپسول ها شامل گاز دی اکسید کربن، پودر، آب، کف و مواد هالوژنه می باشد.

امروزه در تمام ساختمان های مسکونی، تجاری و سایر مکان ها حداقل یک عدد از این کپسول ها وجود دارد. نحوه استفاده از این کپسول ها نیز بسیار راحت و آسان است و نیاز به مهارت خاصی نیست. اما متاسفانه اغلب مردم به دلیل عدم آگاهی نمی توانند از آن ها در موقعیت حادثه به درستی استفاده کنند. دلایل آتش سوزی می تواند متفاوت باشد. بهتر است بدانید آتش ها به پنج دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. آتش ناشی از مواد سوختنی جامد و خشک مانند کاغذ، چوب و غیره که آتش سوزی تیپ A نامیده می شود.
  2. آتش سوزی به دلیل مایعات قابل اشتعال مانند نفت، بنزین و غیره که آتش سوزی تیپ B نامیده می شود.
  3. آتش سوزی ناشی از سوختن گازهای قابل اشتعال مانند متان که آتش سوزی تیپ C نامیده می شود.
  4. آتش سوزی ناشی از مواد قابل اشتعال فلزی مانند منیزیم که آتش سوزی تیپ D نامیده می شود.
  5. آتش سوزی تیپ E که به دلیل سوخت مواد الکتریکی مانند کامپیوتر و مدار های الکتریکی ایجاد می شود.

خاموش کردن هر کدام از این آتش سوزی ها باید به روش های خاص و با استفاده از مواد خاصی انجام شود. به عنوان مثال برای خاموش کردن آتش نوع E نباید از آب یا کپسول های آتش نشانی حاوی آب استفاده کرد.

رنگ های مختلف کپسول های آتش نشانی

نکته بسیار مهمی که در مورد کپسول های آتش نشانی وجود دارد و در زمان استفاده از آن بسیار مهم است، توجه به رنگ بندی این محصول می باشد. کپسول های آتشنشانی در پنج رنگ مختلف تولید می شوند. تفاوت رنگ کپسول ها نشان دهنده متفاوت بودن محتویات درون آن ها است. محتویات درون کپسول هر چه باشد، می تواند نوع خاصی از آتش را خاموش کند. همانطور که در بالا گفتیم آتش سوزی دلایل مختلفی دارد.

آتش گرفتن مواد قابل اشتعال مایع و سیال مانند نفت و بنزین و غیره، آتش گرفتن مواد جامد مانند چوب، پارچه، پلاستیک و غیره، آتش سوزی بر اثر اشتباهات الکتریکی و غیره از جمله دلایل آتش سوزی می باشند. به همین ترتیب انواع تیپ ها و کلاس های مختلف آتش سوزی از قبیل کلاس A، کلاس B و غیره به وجود می آیند. روش خاموش کردن و اطفاء آتش نیز بر اساس دلیل آتش سوزی متفاوت است.

در ادامه به انواع رنگ های کپسول های آتشنشانی پرداخته و نوع کاربرد آن ها را برایتان توضیح می دهیم.

کپسول های آتش نشانی قرمز رنگ

همه شما کپسول های آتش نشانی قرمز رنگ را دیده اید. این کپسول ها حاوی آب و گاز هستند و از آن ها برای خاموش کردن آتش سوزی تیپ A استفاده می کنند.

کپسول های آتش نشانی آبی رنگ

کپسول های آبی محتوی پودر و گاز برای اطفا آتش هستند. از این کپسول های برای مهار آتش سوزی تیپ B اما در موقعیت های حساس تر مانند پتروشیمی ها استفاده می کنند. البته در مکان های کوچک مانند پمپ بنزین ها هم کاربرد دارد.

کپسول های آتش نشانی زرد

کپسول هایی که دارای فوم یا کف هستند، به رنگ زرد تولید می شوند. از این کپسول ها برای خاموش کردن آتش سوزی نوع B که به دلیل اشتعال مایعاتی مانند نفت و بنزین رخ می دهد، استفاده می کنند. به همین دلیل در اغلب پمپ بنزین ها و جایگاه های سوخت کپسول های آتش نشانی زرد رنگ را مشاهده می کنید.

کپسول های آتش نشانی مشکی

این کپسول ها بیشترین کاربرد را داشته و از گاز دی اکسید کربن پر شده اند. گاز دی اکسید کربن بدون بو بوده، غیر سمی و خنثی بودن هم از دلایل مهم کاربرد بیشتر این نوع از کپسول های آتش نشانی است. کپسول های آتش نشانی مشکی بیشتر برای خاموش کردن آتش سوزی کلاس E به کار رفته و می تواند به راحتی این نوع از آتش ها را خاموش کند.

کپسول آتش نشانی سبز

کپول های سبز حاوی مواد هالوژنه و گازهای متان و اتان هستند. جالب است بدانید به دلیل این که گازهای موجود درون این نوع از کپسول های آتش نشانی می تواند به لایه اوزون آسیب بزند و موجب سوراخ شدن لایه اوزون شوند، استفاده از آن ها بسیار محدود است. به عبارتی در مواقع خیلی ضروری می توان از آن ها استفاده کرد. گازهای اتان و متان وزن هالوژن های موجود در هوا را به سرعت افزایش می دهند و همین امر می تواند خیلی سریع آتش را خاموش کنند. بنابراین در مواقع ضروری و در آتش سوزی های مهیب معمولا به ناچار از این کپسول ها هم استفاده می کنند. کپسول های سبز می توانند آتش سوزی های تیپ B و C را به راحتی خاموش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید