در حال حاضر انجام امور تخصصی حسابداری و برخی خدمات مالیاتی از روال سنتی خود خارج شده و به صورت کامپیوتری و با استفاده از نرم افزارهای حسابداری صورت می پذیرد. برای اینکه در وقت صرفه جویی گردد و از انجام کارهای کم ارزش خودداری شود، حسابداران و کارشناسان مالیاتی ترجیح می دهند که از هوش مصنوعی برای انجام کارهای خود کمک گیرند.

شاید با خود بگویید که خطاهای زیادی در پیش روی شما قرار خواهد گرفت. ولی هوش مصنوعی بسیار هوشمندانه عمل نموده به طوری که خطاها را در هنگام محاسبات و انجام امور مختلف تا حد زیادی کاهش خواهد داد. اما یک کارشناس خدمات حسابداری باید بداند که از هوش مصنوعی چه می خواهد.

کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری و امور مالی

نقش هوش مصنوعی در خدمات مالی

یکی از مهم ترین کارهایی که هوش مصنوعی در علم حسابداری می تواند انجام دهد، تجزیه و تحلیل داده هاست. مقایسه حجم زیادی از اطلاعات مالی، پیدا نمودن تقلب ها و ارزیابی ریسک از جمله اقداماتی است که در خدمات مالی می توان انجام داد.

تهیه گزارش و خلاصه نویسی از جمله اقدامات موثر هوش مصنوعی در خدمات مالی بوده است.

شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان

حسابداران چه مهارت هایی در ارتباط با هوش مصنوعی را باید کسب نمایند؟

چت جی پی تی محصول شرکت Openai یک هوش مصنوعی بی نظیر در تولید محتوا و برنامه نویسی می باشد. بسیاری از فرمول های مهم اکسل را می توان از چت جی پی تی دریافت کرد.

به طور مثال به چت جی پی تی خواهم گفت فرمولی را برای هزینه به من بده که مقادیر ستون های B و C و D را با هم جمع کند. و در پاسخ یک فرمول به من خواهد داد که در اکسل و یا حتی اکسل شیت قابل استفاده است. اما یک موضوعی که کلیه حسابداران حتما باید به آن توجه داشته باشند، بیان واضح خواسته خود می باشد. شما باید به هوش مصنوعی منظور دقیق خود را اعلام نمایید در غیر اینصورت جوابی نخواهید گرفت و یا فرمول در اکسل قابلیت کار کردن نخواهد داشت.

بینگ چت و گوگل بارد نیز از جمله ربات های هوش مصنوعی هستند که شما می توانید فرمول های مهم حسابداری را از آن دریافت نمایید.

آشنایی با فناوری بلاک چین برای اطمینان از امنیت و شفافیت در تراکنش هایی که در صورت های مالی رصد خواهد شد برای حسابدار  ضروری است.

به عنوان یک حسابدار که در سمت های مالی و مالیاتی مشغول به کار هستید، باید از صحت تراکنش ها و درآمد آگاه شوید. چرا که مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به سطح درآمدی که دارند سنجیده شده و به دست خواهد آمد. البته باید نگاهی به سیاست های کسب و کاری در سازمان داشت و بررسی نمود که آیا استفاده از هوش مصنوعی برای حسابدار مجاز است یا خیر؟

شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان

چالش‌های هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها

در حال حاضر کارمندان قدیمی خصوصا در ارگان های دولتی اطلاعی از اقدامات انجام شده توسط هوش مصنوعی ندارند. به عبارت دیگر از شگفتی های هوش مصنوعی نا آگاهند.

واحد منابع انسانی باید آموزش هایی را در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در حسابداری به کلیه حسابداران، کارشناسان مالی و مالیاتی ارائه دهد. و یا اینکه زمینه ای را برای یادگیری آن فراهم سازد. اما به صورت کلی و فارغ از اقداماتی که در علم حسابداری می تواند ارائه دهد در کلیه کسب و کارها با چالش های زیر همراه است:

  • عدم ارائه اطلاعات کافی که می تواند به صحت داده ها و محاسبه آن ضربه بزرگی زند.
  • عدم توانمندی های محاسباتی در سطوح پیشرفته
  • ناآگاهی و عدم قابلیت استفاده از هوش مصنوعی برای کلیه ارگان ها و بخش های مختلف یک سازمان
  • عدم ارائه اطلاعات بروز
  • عدم توانمندی دقیق در ارائه اطلاعات خاص و با فرمت از پیش تعیین شده (به طور مثال هوش مصنوعی نمی تواند یک اظهارنامه مالیاتی حقوقی مطابق با زبان حقوقی ارائه دهد و یا لایحه نویسی کند)
  • عدم تغییر فرهنگ سازمانی در کار کردن با ابزارهای هوش مصنوعی و تکیه به روش های سنتی
  • ارائه اطلاعات ناقص (به طور مثال نمی تواند یک رزومه ای کاملا پیشرفته و ساختار یافته تولید نماید)

شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان

جمع بندی کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری و امور مالی

در وهله اول برای استفاده از هوش مصنوعی در خدمات مالیاتی و خدمات مالی، آموزش به حسابداران و کارشناسان مالی و حسابداری از اولویت های بهسازی منابع انسانی است. برای اینکار باید از یک فرد متخصص در علم هوش مصنوعی و دارای تجارب بالا به عنوان آموزش دهنده کمک گرفت.جهت دریافت مشاوره مالی میتوانید با موسسه حساب اندیش ایرانیان به نشانی اینترنتی hesabandish.com در ارتباط باشید

منبع: شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان

دیدگاهتان را بنویسید