تئوری موسیقی به جستجوی عناصر ابتدایی موسیقی می‌پردازد و موضوعاتی چون میزان یا ترازه، نحوه‌ی اجرا، تاریخ موسیقی، فلسفه‌ی موسیقی و تمرین گوش دادن به آن را با یکدیگر ادغام می‌کند. یادگیری موسیقی و نواختن آن می‌تواند برای رشد اجتماعی، عاطفی و تحصیلی افراد مفید باشد. یادگیری تئوری موسیقی توانایی نوشتن، تفسیر کردن و اجرای موسیقی را افزایش خواهد داد. پایه‌ی تئوری موسیقی به توصیف عناصری که هارمونی، ملودی و ریتم را می‌سازند می‌پردازد. شناسایی عناصر ساختاری موسیقی نظیر فرم، تمپو، نت، آکورد، کلید و غیره نیز به کمک این آموزش صورت می‌گیرد.

ممکن است تئوری موسیقی برای شما یک تمرین آکادمیک خسته کننده به نظر برسد که لذت یادگیری نواختن موسیقی را از بین می‌برد اما واقعیت چیز دیگری است. اکثر موزیسین ها به خاطر یادگیری تئوری موسیقی است که به جایگاه خود رسیده‌اند. تئوری موسیقی یک تمرین برای موزیسین‌ها است تا با زبان موسیقی ارتباط برقرار کنند. یادگیری مفاهیم تئوری موسیقی کلید پیشرفت در نواختن آلات موسیقی، نوشتن ملودی‌های بهتر و بروز خلاقیت می‌باشد. خبر خوب این است که هزینه‌ی ثبت نام کلاس‌های تئوری آموزشگاه موسیقی نسبتا پایین می‌باشد.

 

چه مفاهیمی در کلاس‌های تئوری موسیقی آموزشگاه موسیقی آموزش داده می‌شوند؟

 

1. اصول اولیه‌ی موسیقی

هر ساختار موسیقایی از بلوکه‌های ساختاری ابتدایی ایجاد شده است. ملودی، هارمونی و ریتم مفاهیم پایه و اساسی تئوری موسیقی هستند که در آموزشگاه موسیقی به تفصیل با آن‌ها آشنا خواهید شد.

مقدمات تئوری موسیقی

 

  1. مقدمات تئوری موسیقی

دومین قدم در یادگیری تئوری موسیقی در آموزشگاه موسیقی در  عظیمیه کرج فراگیری مقدمات است. کلمه‌ی “مقدمات” ممکن است شما را به یاد کلاس‌های خشک، رسمی و حوصله‌سربر بیندازد اما جای نگرانی نیست. مقدمات در واقع همان تئوری پشت تمام حرکت‌ها و ژست‌های موسیقایی است که فارغ از نوع سازی که می‌نوازید، استفاده می‌کنید.  ترازو، آکورد، کلید و نت‌ها همان مقدمات موسیقی هستند؛ هر یک از این‌ها به تنهایی موضوع مهم و تخصصی هستند که یادگیریشان به نوشتن موسیقی و ملودی کمک خواهد کرد.

 

  1. خواندن نت‌های موسیقی

نت موسیقی روشی برای آنالیز مفاهیم تئوری موسیقی می‌باشد. فهم شیوه‌ی نوشتن زبان موسیقی به بهبود دانش تئوری موسیقی کمک می‌کند. حتی اگر هیچگاه از روی نت موسیقی اجرا نکرده‌اید، با یادگیری نت‌ها  در آموزشگاه موسیقی به راحتی قادر به برقراری ارتباط میان آنچه می‌ شنوید و می‌نوازید خواهید بود. یادگیری خواندن نت‌ها به شما در نوشتن ایده‌های موسیقایی، نواختن از روی شیت موسیقی و فهمیدن یک ملودی کمک می‌کند. هر نت موسیقی به نحوی است که به شما کمک می‌کند تا با آنچه که می‌شنوید ارتباط برقرار کنید.

یادگیری نت‌ها  در آموزشگاه موسیقی در کرج

 

  1. آکوردها همان نحوه‌ی عمل کردن نت‌ها در کنار یکدیگر هستند

پس از یادگیری پایه‌ی تئوری موسیقی در آموزشگاه موسیقی ، می‌توانید ارکان تمرین موسیقی را فرا بگیرید. آکوردها واحدهای منفرد هارمونی هستند. هر گاه گروهی از گام‌های همخوان با یکدیگر به صدا در می‌آیند، آکورد به وجود می‌آید. به ارتباط میان گام دو تن “فاصله” گویند. نوع فاصله‌ی درون آکورد تعیین کننده‌ی کیفیت آکورد است. احتمالا با اصطلاحات ماژور و مینور آشنا هستید؛ این دو در واقع دو کیفیت آکورد پایه هستند. نحوه‌ی ترکیب شدن زیر و بم موسیقی با یکدیگر درون آکورد و شیوه‌ای که آکوردهای گوناگون با یکدیگر میانکنش می‌دهند شناسه‌ی یک ترانه را ایجاد می‌کنند. قرار دادن آکوردها در یک توالی یکی از اصول اولیه‌ی نوشتن موسیقی است. یادگیری شیوه‌ی ایجاد آکوردهای منفرد و آرایش دادن آن‌ها یک توانایی است که با یادگیری تئوری موسیقی بدست می‌آید.

 

آیا در آموزشگاه موسیقی یادگیری تئوری موسیقی باید پیش از یادگیری نواختن ساز صورت گیرد؟

یادگیری تئوری موسیقی در آموزشگاه موسیقی در عظیمیه کرج به شما کمک می‌کند تا هنگام نواختن ساز از دانسته‌های خود برای خواندن و به حافظه سپردن نت‌ها استفاده کنید. همانطور که یادگیری خواندن و تمرین کردن آن می‌تواند مهارت شما در خواندن و نوشتن را افزایش دهد، تئوری موسیقی شما را به یک موزیسین ماهر و حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد.

 

جمع بندی

به طور کل تئوری موسیقی تنها یک بخش از یادگیری نواختن آلات موسیقی است و یادگیری آن برای مبتدیانی که هدفشان از نواختن ساز سرگرمی است ضروری نمی‌باشد. برای مثال معمول‌ترین شیوه‌ی یادگیری نواختن پیانو، گوش دادن به آن است. البته به یاد داشته باشید که نواختن به کمک گوش سپردن بهترین شیوه‌ی یادگیری محسوب نمی‌شود زیرا که با این روش شما نت‌های پشت ملودی را درک نخواهید کرد.

یادگیری تئوری موسیقی در آموزشگاه موسیقی در کرج

دیدگاهتان را بنویسید