شمع خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از قطعات خودروهای درون سوز که با وجود کوچک بودن نقش بسیار مهمی بر عهده دارند شمع خودرو است. به گفته گروه کیاسرویس1 که در ضمینه قطعات و خدمات خودرو های کیا و هیوندای فعالیت دارند، قدمت شمع خودرو به بیش از یک قرن می رسد. اهمیت این قطعه حیاتی با ابعاد و وزن آن مشخص نمی شود بلکه کارآیی آن اهمیت زیادی دارد.

شمع خودرو قطعه ای است که وظیفه جرقه زنی را دارد و یا به عبارت دیگر یکی از عواملی است که باعث روشن شدن خودرو می شود. این قطعه در خودروهای احتراق داخلی باعث سوزاندن سوخت درون سیلندر شده و انرژی حاصل از سوخت نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو را فراهم می کند. در صورتی که هر نقصی در شمع خودرو به وجود بیایید موتور روشن نشده و یا ریپ خواهد زد که در نتیجه این امر به عدم کارکرد صحیح خودرو منجر خواهد شد. در ادامه مطلب قصد داریم درباره ویژگی های شمع خودرو و اینکه از چه قسمت هایی تشکیل شده‌ است و بهترین شمع خودروهای بازار به خصوص شمع موتور سراتو سایپا کدامند، اشاره کنیم و اطلاعات تکمیلی درباره شمع سراتو سایپا ارائه دهیم.

شمع موتور هیوندای

 

شمع خودرو چگونه کار می کند؟

موتور هر خودرویی به گونه ای طراحی شده است که منبع انرژی (بنزین) را به حرکت تبدیل می کند. اما جای سوال اینجاست که چگونه این کار را انجام می دهد؟ موتور برای اینکه انرژی پتانسیل را به انرژی جنبشی تبدیل نماید باید راهی برای آزاد کردن این انرژی پیدا کند و این کار از طریق فرایند احتراق صورت می گیرد.

در فرآیند احتراق، سوپاپ‌ های خودرو باز شده و مخلوطی از هوا و سوخت وارد مخزن سیلندر می شود و با استفاده از شمع خودرو که وظیفه جرقه زدن را برعهده دارد انفجار سوخت درون سیلندر رخ می دهد. در این هنگام مقدار زیادی انرژی به وجود می آید که باعث حرکت پیستون می شود و میل لنگ موتور را به حرکت وا می دارد و قدرتی را ایجاد می کند که باعث حرکت خودرو می شود.

در واقع شمع خودرو همان چیزی است که جرقه را برای ایجاد انفجار درون سیلندر تولید می کند. بر روی هر شمع خودرو یک الی چند شاخک ساده وجود دارد. این شاخک ها به اندازه کافی به هم نزدیک هستند تا باعث ایجاد قوس الکتریکی شوند. شمع های خوردوی شما این کار را به صورت ممتد و در بازه های زمانی خاص انجام می دهد. این زمان بندی از طریق سیستم جرقه زنی برنامه ریزی شده است.

در حالت کلی شمع خودروها باید از مواد بسیار با دوامی ساخته شوند و زمانی که فرسوده شده و کارایی خود را از دست دادند تعویض گردند.

شمع سراتو سایپا

انواع شمع خودرو

تنوع در شمع خودرو بسیار زیاد است و هر کدام از آنها متناسب با انواع خودرو ساخته شده اند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • شمع سرد و گرم: شمع سرد دارای پایه های کوتاهی است و می تواند به سرعت خنک شود از این رو باعث افزایش طول عمر شمع می شود. اما شمع گرم دارای پایه ای بلند است و گرما را دیر انتقال می دهد اما یک گزینه ایده آل برای آب و هوای سرد است و استفاده از آن برای خودروهایی که قدرت پایینی دارند توصیه می شوند.
  • شمع های نیکلی: شمع موتورهای نیکلی به دلیل اینکه دارای مقاومت گرمایی نسبتا کمتری نسبت به دیگر شمع خودروهاست طول عمر آنها نسبتا پایین است. تنها مزیت آنها این است که قیمت پایینی دارند اما در هر 20 هزار کیلومتر باید تعویض شوند.
  • شمع های چند الکترودی: این نوع شمع ها دارای چند الکترود منفی هستند. به دلیل اینکه در هر بار جرقه زنی الکترود، الکترود منفی خوردگی پیدا می کند در نتیجه، هنگام جرقه زنی جای خود را با الکترود دیگر تعویض می کند، این امر باعث افزایش عمر شمع خودرو می شود.
  • شمع های سوزنی: الکترود مثبت این نوع شمع ها به صورت سوزنی شکل است و این امر باعث می شود تا عملیات جرقه زنی با دقت بسیار بالایی صورت گیرد.

شمع های خودروهای کیا و هیوندای

شمع موتور کیا و شمع موتور هیوندای به صورت شمع معمولی است. این محصول به صورت آپشنال و ساده در یک بسته 4 عددی جای گرفته است. یکی از مهم ترین مزایایی که شمع موتور سراتو از آن برخوردار است، افزایش حداکثری قدرت احتراق و به حداکثر رسیدن بازدهی خودرو است. از طرف دیگر در مصرف سوخت به میزان چشمگیری صرفه جویی به عمل می آید.

در هنگام خرید شمع خودرو، همیشه دقت نمایید که شمع اصلی و ارجینال آن خودرو را تهیه نمایید و یا در صورت تهیه شمع غیر اصلی، شمع با کیفیت تهیه کنید تا از بد کار کردن خودروی خود جلوگیری نمایید.

1 دیدگاه

  1. بعضی آدما فکر میکنن شمع ماشین 100 هزارتا کار میکنه. ولی تعویض شمع اونم هر 30 تا 40 هزار تا خیلی رو کم شدن مصرف بنزین و شتاب و قدرت ماشین تاثیر داره. من 405 دارم و هر 25 تا 30 تا عوض میکنم. وقتی شمع نو میزارم کلا ماشین انگار یه جونه تازه میگیره

دیدگاهتان را بنویسید