طلاق راهی است که زن و شوهر در صورت ناسازگاری با هم و عدم تفاهم بتوانند از هم جدا شوند. لذا اجرای آن نیاز به طی کردن فرایند و رعایت کردن تشریفاتی است. مرد قبل از اجرای طلاق نیز باید حق و حقوق زن مانند نفقه و مهریه به نرخ روز را پرداخت کند. درخواست دهنده طلاق نیز ممکن است زوج یا زوجه باشد. در صورتی که درخواست دهنده زوجه باشد باید شرایطی فراهم باشد که در اینجا این شرایط را معرفی خواهیم کرد.

طلاقی که به درخواست زن باشد چه نام دارد؟

 

عدم پرداخت نفقه از سمت زوج

بر اساس ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی اگر زن بتواند در دادگاه خودداری همسر از پرداخت نفقه را اثبات کند. دادگاه مرد را اجبار می کند که زن را طلاق دهد و اگر مرد به حکم توجهی نکند، خود دادگاه یا نماینده او صیغه طلاق را اجرا و سند آن را امضا می کند.

عسر و حرج زن

بر اساس ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، زن این حق را دارد که اگر به دلایل عسر و حرج مانند اینکه ادامه زندگی برای او با سختی های زیادی همراه است درخواست طلاق بدهد. مصادیق عسر و حرج شامل ترک زندگی توسط مرد، زندان بودن مرد تا ۵ سال یا بیشتر، ابتلا مرد به بیماری صعب العلاج، اعتیاد به مواد مخدر، ضرب و شتم زن توسط مرد و غیره است.

غیبت زوج

طبق ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی اگر مرد تا ۴ سال همسر خود را ترک کند، زن می تواند تقاضای طلاق بدهد.

دادن وکالت بلاعزل طلاق به زن توسط مرد

اگر مرد به زن وکالت بلاعزل بدهد، زن می تواند در هر زمانی درخواست طلاق بدهد. با وجود این وکالت، باز هم باید تشریفات و فرایند قانونی طی شود. لذا در اینصورت مرد باید مهریه زن را پرداخت کند. محاسبه مهریه نیز به نرخ روز انجام خواهد شد، البته این در صورتی است که مهر پول رایج باشد.

 

شروط دوازده گانه ضمن عقد

اگر یکی از شروط قید شده در سند ازدواج تحقق پیدا کند زن این حق را دارد که درخواست طلاق بدهد. این شروط عبارتند از:

  1. عدم پرداخت نفقه توسط شوهر
  2. سوء رفتار غیرقابل تحمل شوهر
  3. بیماری صعب العلاج و غیر قابل تحمل شوهر
  4. مبتلا شدن شوهر به جنون
  5. شوهر دارای شغلی مغایر با حیثیت خانواده
  6. زندان بودن مرد تا بالای ۵ سال
  7. مبتلا بودن مرد به مراد مخدر
  8. متوالی شدن شوهر تا شش ماه متوالی یا نه ماه به صورت متوالی
  9. محکوم شدن قطعی مرد به جرمی بر خلاف شئونات خانوادگی
  10. ناباروری مرد تا ۵ سال
  11. ازدواج دوباره مرد بدون اذن زن
  12. مفقودالاثر شدن مرد تا شش ماه

نحوه محاسبه مهریه در انواع طلاق

مهریه ۳۰ سال پیش چگونه محاسبه می شود؟ مهریه اگر پول نقد باشد بر اساس شاخص تعیین شده توسط بانک مرکزی و به نرخ روز محاسبه خواهد شد. مثلا اگر مهریه زنی در سال ۶۰ صد هزار تومان بوده و در سال ۱۴۰۲ زن آن را مطالبه کند، باید به نرخ روز پرداخت شود. در اینصورت مرد با پرداخت عینا صد هزار تومان بری الذمه نخواهد شد، مگر اینکه آن را به نرخ روز پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید