اگر می‌خواهید با اصول و فناوری تولید میوه خشک آشنا شوید و دستگاه‌هایی که برای تولید چیپس میوه استفاده می‌شوند را بشناسید، با ما در این مقاله همراه باشید.

فناوری تولید میوه خشک؛ از دستگاه‌ها تا مراحل درست شدن میوه خشک

اگر به بازار خرید میوه خشک مراجعه کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که بسیاری از مردم متقاضی خرید این میوه‌های مغذی و پرفایده هستند؛ چرا که در هنگام تولید میوه خشک تمامی مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در آن حفظ می‌شود و می‌توان با خیالی راحت این خوراکی‌های خوش طعم را به عنوان یک میان وعده عالی برای کودکان و بزرگسالان شناخت.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشید که چگونه میوه خشک درست کنیم؟ اگرچه درست کردن میوه خشک در خانه امکان پذیر است؛ اما میوه خشک‌های صنعتی با توجه به دستگاه‌های مورد استفاده به صورت اصولی تر و دقیق‌تر تولید می‌شوند. با ما همراه باشید تا شما را با فناوری تولید میوه خشک و اینکه چگونه این خوراکی‌ها تهیه می‌شوند، آشنا کنیم.

فناوری تولید میوه خشک + دستگاه‌های مورد نیاز

فناوری تولید میوه خشک چیست؟

فناوری خشک کردن میوه و سبزیجات به استفاده از روش‌های فیزیکی جهت کاهش آب موجود در میوه‌ها اشاره می‌کند. در این صورت تولید و رشد میکروارگانیسم‌های موجود در میوه و سبزیجات کاهش پیدا می‌کند و می‌توان مدت زمان بیشتری از این میوه‌ها نگهداری کرد. رطوبت میوه‌های خشک حدود در حدود 5 تا 15 درصد است که البته این میزان رطوبت، بستگی به نحوه تولید میوه‌های خشک نیز دارد.

میوه‌های زیادی در ایران وجود دارند که می‌توانند برای تولید میوه خشک مورد استفاده قرار گیرند. توت فرنگی، نارگیل، زردآلو، سیب، لیمو، موز و آناناس از جمله این میوه‌ها می‌باشند که می‌توانند به صورت برش خورده برای تولید آماده شوند. روش‌های مختلفی برای تولید میوه خشک وجود دارند که هر کدام تفاوت‌های خاصی با هم خواهند داشت؛ اما فرآیند خشک کردن میوه در همه آن‌ها یکسان است. در ادامه مراحل مربوط به خشک کردن میوه را به شما توضیح می‌دهیم.

•    زمانی که میان میوه و محیط اطراف، اختلاف دما وجود داشته باشد آب روی سطح میوه شروع به تبخیر شدن خواهد کرد.

•    سپس، میزان آب سطح روی میوه کاهش پیدا می‌کند و کم کم محتوای آب داخل میوه نیز کم می‌شود.

•    اختلاف فشار اسمزی سلول‌های داخلی و خارجی در میوه باعث می‌شود تا آب از سلول‌ها خارج شوند و کم کم تخریب گردند.

•    تبخیر مداوم آب درون میوه باعث می‌شود تا کم کم میوه خشک و خشک‌تر شود. در نهایت انتقال آب به بیرون مسدود شده و به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد. این موضوع باعث کاهش سرعت تبخیر می‌شود.

چه دستگاه‌هایی برای تهیه میوه خشک لازم هستند؟

تجهیزات استفاده شده برای تولید میوه خشک

حال که با فناوری تولید میوه خشک آشنا شدید، نوبت به آن رسیده که با دستگاه‌هایی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز آشنا شوید. دستگاه‌های زیادی در کارخانه‌های بزرگ تولید میوه خشک استفاده می‌شوند که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند. در ادامه به انواع این تجهیزات و کاربردهای آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دستگاه شستشوی میوه و سبزیجات

دستگاه شستشوی میوه و سبزیجات می‌تواند برای ضد عفونی کردن میوه‌ها مورد استفاده قرار گیرند. در این دستگاه‌ها از محلول‌های شوینده مناسب که حاوی NaOH هستند، استفاده می‌شود. سپس میوه‌ها به مدت 10 دقیقه درون این ترکیب در دمای بالای 40 درجه قرار می‌گیرند و سپس خارج خواهند شد.

دستگاه پوست کن میوه و آماده سازی آن

پوست برخی از میوه‌ها دارای سلولز، پکتین، کوتین و ترکیبات مختلف دیگری است که می‌توانند برای بدن مضر باشند. آناناس، انبه و میوه‌های دیگر دارای پوست بسیار سفتی هستند که باید قبل از خشک کردن، گرفته شوند. دستگاه پوست کن میوه می‌تواند پوست میوه‌ها را از آن‌ها جدا کند. با گرفتن پوست میوه‌ها، خشک کردن آن‌ها ساده‌تر می‌شود و حتی می‌توان طعم و مزه میوه‌ها را نیز حفظ کرد.

دستگاه‌های مختلفی تحت عنوان پوست گیر در بازار وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به دستگاه‌های پوست گیر دستی، پوست‌ گیر مکانیکی، پوست‌ گیر بلانچینگ و … اشاره کرد. در کنار دستگاه‌های پوست گیر، دستگاه‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند برای گرفتن هسته میوه‌های مختلف استفاده شوند. هسته هلو، زردآلو، انبه، خرما و … با کمک این دستگاه‌ها گرفته خواهند شد.

دستگاه برش میوه

همه میوه‌های خشک باید برش زده شوند تا فرآیند تبخیر آب از آن‌ها ساده‌تر انجام شود و پس از خشک شدن نیز راحت‌تر قابل میل کردن باشند. دستگاه‌های برش میوه می‌توانند با توجه به خصوصیات میوه و اندازه میوه، بهترین روش برش را انجام دهند. این دستگاه‌ها به نام اسلایسر و خردکن نیز شناخته می‌شوند که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند.

دستگاه میوه خشک کن

پس از اینکه تمامی مراحل بالا برای آماده سازی میوه‌ها انجام شد، نوبت به استفاده از دستگاه میوه خشک کن می‌رسد. این دستگاه‌ها به صورت کابینی و یا کشویی تولید می‌شوند و می‌توانند حجم مشخصی از میوه‌ها را خشک کنند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد فناوری تولید میوه خشک و دستگاه‌هایی که برای تولید میوه‌های خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند، صحبت کردیم. با توجه به توضیحات داده شده احتمالا متوجه شده‌اید که برای تولید میوه خشک باید فرآیندهای مختلفی انجام شوند که دقت در انجام آن‌ها، تاثیر زیادی روی کیفیت نهایی میوه‌های خشک می‌گذارد. میوه خشک الماس یکی از باکیفیت‌ترین میوه‌های خشک موجود در بازار است که با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا تولید شده و کیفیت بسیار بالایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید