امروزه با محبوبیت فزایندهٔ بازار کریپتوکارنسی و گسترش این بازار، ولع هکرها و افراد سوءاستفاده‌گر نسبت‌به اقدامات منفی بیشتر می‌شود. همان‌طور که این بازار رو به گسترش می‌رود، روش‌های سوءاستفاده نیز آپدیت شده و قابلیت و توانایی‌های افراد هکر نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود. صرافی ارز دیجیتال یکی از مکان‌های مجازی است که در صورت داشتن باگ درون خود، می‌تواند سرمایه‌گذاران را به نابودی بکشاند. هنگام سرمایه‌گذاری و خرید و فروش ارز دیجیتال، باید به داشتن امنیت و مدیریت ریسک امنیتی در صرافی انتخابی خود دقت کنید. تنها راهی که می‌تواند شما را از گزند افراد سوءاستفاده‌گر دور نگه دارد، انتخاب صرافی معتبر است. درصورتی‌که با صرافی‌های تقلبی مواجه شوید و سرمایهٔ شما از بین برود، امکان برگشت آن صفر درصد است. در بازار کریپتوکارنسی باید همیشه به‌روز بوده و اطلاعات کافی را در خصوص امنیت سرمایهٔ خود کسب کنید تا از ضرر و زیان به دور باشید.

مدیریت ریسک امنیتی در صرافی ارز دیجیتال چگونه اتفاق می‌افتد؟

یک صرافی ارز دیجیتال چگونه می‌تواند ریسک‌ها را مدیریت کند؟

درون پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری علی‌الخصوص پلتفرم‌هایی که به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، امنیت باید بیشترین اولویت را داشته باشد. میزان سرمایه‌ای که هر شرکتی برای امنیت خود می‌گذارد، نشان‌دهندهٔ قابلیت‌های امنیتی و تعهد او به مخاطبانش است. بیشتر صرافی‌هایی که در دنیا پیش‌رو هستند، حدود 15 درصد از هزینه‌ها را برای امنیت خود اختصاص می‌دهند و برخی از آن‌ها تا 20 درصد هم هزینه کرده‌اند.

تمام اقداماتی که در جهت امنیت یک صرافی انجام می‌شود، در حیطهٔ مدیریت ریسک امنیت قرار می‌گیرد. درصورتی‌که یک صرافی از بهترین روش‌های امنیتی استفاده کرده و برای این مقوله هزینه‌ای جداگانه در نظر بگیرد، می‌توان گفت درصد ریسک را تا حد قابل‌توجهی پایین می‌آورد. البته هزینه نمی‌تواند تنها عامل برای بررسی مدیریت ریسک یک صرافی ارز دیجیتال باشد، فاکتورهای مهم دیگری باید اتخاذ شوند و بهترین شیوه‌ها در امنیت سایبری به‌کار گرفته شود که این موارد در صرافی‌های معتبری همچون Binance و صرافی ارز دیجیتال Wallex رعایت شده است.

  • بررسی مناطق آسیب‌پذیر

هر صرافی ارز دیجیتال باید هنگام مدیریت ریسک، مناطق آسیب‌پذیر خود را تشخیص داده و به‌دقت آن‌ها را بررسی کند. این کار جهت مبارزه با انواع تهدیدهای احتمالی انجام می‌شود و در ادامه باید لایه‌های امنیتی برای آزمایش روی این مناطق اعمال شوند. در این صورت کارایی و آمادگی دفاعی در سیستم امنیتی بررسی شده و می‌توان آن را بهتر ارزیابی کرد.

  • حفظ حریم خصوصی

هر سیستم امنیتی که در یک صرافی ارز دیجیتال به‌کار می‌رود، باید بتواند از حریم خصوصی و اطلاعات کاربران به‌خوبی محافظت کند. به زبان ساده‌تر، از هرگونه اطلاعات کاربر هنگام ثبت حساب، ورود به حساب کاربری، خرید ارز دیجیتال و غیره محافظت کند. تمام این مراحلی که در جهت پوشش امنیتی کاربران انجام می‌شود، در حیطهٔ مدیریت ریسک امنیتی یک صرافی ارز دیجیتال قرار می‌گیرد.

مدیریت ریسک صرافی ارز دیجیتال

بهترین شیوهٔ مدیریت ریسک امنیتی

تمام مواردی که برای پوشش امنیتی کاربران استفاده می‌شود را می‌توان با اعمال بهترین شیوه‌های مدیریتی انجام داد. در شیوه‌های مدیریتی باید از مشاوران امنیتی خبره برای انواع تست‌های نفوذ استفاده کرد. این مشاوران می‌توانند برنامه‌هایی را اجرا کنند تا درصورتی‌که کاربران باگی را درون برنامهٔ صرافی تشخیص دادند، به آن‌ها جوایزی اهدا کنند. در این صورت آن‌ها با اجرای انواع برنامه‌ها، می‌توانند بهترین عملکرد و سیستم مدیریتی را اجرا کنند.

همچنین صرافی ارز دیجیتال باید برای اعمال مدیریت ریسک امنیتی بهتر، با مؤسسات حسابرسی امنیتی معتبر نیز جهت انجام ممیزی‌های امنیتی در ارتباط باشد. این مؤسسات فرایندهای مدیریتی سخت‌گیرانه‌ای را اجرا می‌کنند و همین موضوع می‌تواند به نفع کاربر و صرافی باشد. به‌موجب این اقدامات، تمام دسترسی‌ها به یک سرویس، نیازمند تائید است و می‌تواند از هرگونه انتشار داده جلوگیری کند. این موضوع می‌تواند خطای انسانی را تا درصد قابل‌توجهی کاهش داده و احتمال خطرات را پایین‌تر آورد.

راه‌حل‌های امنیتی

صرافی‌های ارز دیجیتال معمولاً راه‌حل‌های امنیتی خودشان را برای پوشش دادن اطلاعات کاربران دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. معمولاً در مدیریت ریسک امنیتی یک صرافی، کاربران باید در اولویت قرار بگیرند و تمام منابع برای حفظ امنیت دارایی و اطلاعات آن‌ها به‌کار رود.

  • استفاده از کیف‌پول سرد

استفاده از تمام روش‌های امنیتی برای یک صرافی لازم است؛ اما برخی از صرافی‌ها برای مدیریت بهتر، دارایی کاربران خود را روی یک کیف‌پول سرد نیز نگه‌داری می‌کنند. درصورتی‌که صرافی موردحمله قرار گرفته و دارایی افراد هک شود، می‌توان توسط این کیف‌پول سرد تا حدود زیادی دارایی افراد را بازگرداند.

  • استفاده از شماره تلفن همراه

یکی از موارد مدیریتی دیگر که صرافی‌ها استفاده می‌کنند، دریافت شماره تلفن همراه از کاربر است. این کار سبب می‌شود برای انجام یک‌سری اقدامات، به شماره همراه کاربر پیامکی ارسال شده و جهت تائید از آن استفاده شود. در این صورت می‌توان تشخیص داد که کاربر همان کسی است که دارای شماره تلفن همراه است.

  • استفاده از فاکتور دوعاملی

مورد دیگری که ریسک امنیتی را بسیار پایین می‌آورد، استفاده از فاکتورهای دوعاملی است که توسط آن‌ها دو رمز برای کاربر ثبت می‌شود. هنگام خرید ارز دیجیتال در صرافی‌های پیشرو دنیا، این قابلیت مدیریتی را مشاهده خواهید کرد.

  • بیمه

برخی از صرافی‌ها امکان بیمه کردن دارایی کاربران را هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال به آن‌ها می‌دهند. در این صورت به کاربر اطمینان می‌دهند که در صورت هک شدن و از بین رفتن دارایی‌های کاربر، صرافی باید خسارتی را به کاربر ارائه دهد.

  • احراز هویت

برخی صرافی‌ها برای تشکیل حساب کاربری نیاز به احراز هویت دارند. به‌طوری‌که فرد باید مدارک خود را به طرق مختلفی به صرافی نشان دهد. در برخی موارد، افراد باید مدارک خود را در دست گرفته و جمله‌ای را درون یک ویدیو تکرار کنند. سپس آن را برای صرافی ارسال کنند تا بتوانند خرید ارز دیجیتال را انجام دهند.

سخن پایانی

یک صرافی معتبر با اتخاذ روش‌های مدیریت ریسک امنیتی، می‌تواند از بیزنس خود و دارایی کاربرانش به‌خوبی محافظت کند. مشاوران امنیتی خبره با طراحی انواع روش‌ها جهت پوشش امنیتی سیستم، می‌توانند کمک بزرگی به مدیریت سیستم امنیتی کنند. همچنین برخی مؤسسات ممیزی نیز با اعمال فیلتر‌های تخصصی، می‌توانند خطرات احتمالی را کاهش دهند. افراد برای ورود به بازار کریپتوکارنسی، باید اطلاعاتی به‌روز داشته و صرافی‌های معتبر را انتخاب کنند. آن‌ها باید به روش‌های امنیتی که یک صرافی اجرا می‌کند دقت کنند تا از سرمایهٔ خود در این بازار به‌خوبی محافظت کنند. مدیریت ریسک احتمالی در امنیت یک صرافی باید جزو اولویت‌های آن‌ها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید