امروزه میزان تقاضا برای خرید کامپوزیت ها بسیار افزایش یافته است. از سوی دیگر تنوع در بین آنها انتخاب را برای دندانپزشکان دشوار نموده است. خریداران این قبیل محصولات باید قبل از اقدام به خرید در مورد انواع کامپوزیت ها تحقیق کنند و پس از بررسی کامل همه جوانب، اقدام به سفارش و خرید این محصولات بنمایند.
امروزه پر کردن و ترمیم دندان ها با استفاده از انواع مختلف کامپوزیت انجام می گیرد. داشتن اطلاعات مفید و البته جامع در این خصوص می تواند انتخاب را قدری سهل تر نماید. در این مقاله قصد داریم با معرفی کامپوزیت گرادیا و جیانیال به بررسی تفاوت های میان این دو بپردازیم.

تفاوت کامپوزیت گرادیا و جیانیال چیست؟

در حالت کلی هر دو کامپوزیت گرادیا و جیانیال از کیفیت مناسب و بالایی برخوردار هستند ولی کامپوزیت جیانیال بیشتر برای کارهای زیبایی کاربرد دارد و می توان گفت زیبایی بیشتری دارد. کاربری های این دو کامپوزیت کمی متفاوت از یکدیگر می باشد و به همین دلیل باید با توجه به کاربری های مختلف نوع مناسب را انتخاب نمود.
با توجه به ترکیبات مختلفی که برای تولید کامپوزیت گرادیا و کامپوزیت جیانیال به کار رفته می توان انتظار تفاوت قیمت بین این دو کامپوزیت ژاپنی را داشت.

مقایسه تخصصی کامپوزیت جیانیال و گرادیا

کامپوزیت گرادیا و جیانیال همان طور که اشاره شد از برندهای شناخته شده در بازار لوازم و تجهیزات دندانپزشکی هستند. همان طور که تا به حال متوجه شدید به دلیل استفاده از مواد با کیفیت در هر دوی این کامپوزیت ها می توان گفت استحکام، کیفیت و دوام بالایی از این کامپوزیت ها انتظار داریم.
کامپوزیت های گرادیا و جیانیال به لحاظ تنوع در رنگ و سایه دارای تفاوت هایی هستند که در بین آنها جیانیال زیبایی بیشتری به لبخند شما خواهد داد. این مساله به دلیل هماهنگی بیشتر با رنگ دندان ها می باشد. درست است که مراجعه به دندانپزشک ماهر نقش مهمی در اجرای کامپوزیت دارد ولی کیفیت کامپوزیت نیز در درجه دوم اهمیت قرار دارد. تفاوتی که در مواد اولیه این کامپوزیت ها وجود دارد عامل اصلی تفاوت قیمتی آنها شده است. این موضوع خود به تنهایی می تواند در انتخاب آنها از سوی بیماران بسیار مهم و موثر باشد.

بررسی و معرفی قیمت کامپوزیت ژاپنی گرادیا و جیانیال

کامپوزیت گرادیا

در بازار تجهیزات دندانپزشکی کامپوزیت گرادیا که به آن کامپوزیت کولینیالی هم گفته می شود محصولی شناخته شده است. کامپوزیت گرادیا از تولیدات کشور ژاپن است که در گروه کامپوزیت های میکروهیبریدی جای دارد. رزین های مختلفی از پلیمر که کیفیت بسیار بالایی دارند، ترکیبات اصلی این نوع کامپوزیت را تشکیل می دهند. نتیجه استفاده از چنین مواد با کیفیتی، محصولی متفاوت است که علاوه بر کیفیت عالی آن می تواند ترمیم دندان ها را زیباتر جلوه دهد.

کامپوزیت گرادیا در کدام دسته از کامپوزیت ها قرار دارد؟

در بالا اشاره کردیم که در حقیقت کامپوزیت گرادیا را می توان نوعی از کامپوزیت میکروهیبریدی به شمار آورد. اما کامپوزیت میکروهیبریدی چیست و استفاده از آن چه مزایایی می تواند برای ما داشته باشد؟
کامپوزیت ها را می توان با توجه به ابعاد ذرات شان در 3 گروه دسته بندی نمود که کامپوزیت های هیبریدی، نانوهیبریدی و میکروهیبریدی یکی از این 3 نوع می باشد که کامپوزیت گرادیا نیز در این گروه قرار دارد. کامپوزیت های میکروهیبریدی به دلیل فیلر بالایی که دارند می توانند در مقابل ساییدگی، دوام و مقاومت بسیار زیادتری از خود نشان دهند.
لازم به ذکر است که در کامپوزیت های میکروهیبریدی انعکاس نور با گذشت زمان از بین نرفته و از زیبایی کامپوزیت نیز کاسته نخواهد شد. تمام این مزایا موجب می شود بسیاری از افراد برای ترمیم، این نوع کامپوزیت ها را مانند کامپوزیت گرادیا در اولویت خود قرار دهند.

موارد استفاده از کامپوزیت گرادیا

کامپوزیت گرادیا را می توان در بسیاری از موارد استفاده نمود که برخی از آنها عبارتند از:

  • به منظور بستن دیاستم ها
  • به منظور استفاده در ترمیم کلاس های I، II، III، IV و V
  • به منظور استفاده در ترمیم ونیر کامپوزیت
  • گزینه مناسبی برای استفاده در ترمیم پوسیدگی های Wedge-Shaped و نیز پوسیدگی هایی که در سطح ریشه دندان ایجاد می شوند.

با توجه به این طیف گسترده از کاربری های کامپوزیت گرادیا می توان گفت این نوع از کامپوزیت، حالت چند کاره دارد و خرید آن برای هر مطبی ضروری به نظر می رسد.

مزایای استفاده از کامپوزیت گرادیا

با توجه به مواردی که در مطالب قبلی عنوان شد استفاده از کامپوزیت گرادیا مزایای بسیاری می تواند داشته باشد. برخی از این مزایای به قرار زیر می باشند:

  • خاصیت فرم پذیری عالی
  • برخورداری ویسکوزیته متناسب
  • قابلیت پالیش پذیری بالا و ایجاد سطحی شفاف، یک دست و درخشان
  • دارای ظاهری طبیعی
  • انطباق خوب با رنگ دندان ها و قابلیت انعکاس نور در تمام جهات
  • تغییر حجم حداقلی در زمان کیورینگ
  • دوام و مقاومت عالی در مقابل سایش و همچنین نیروهای اکلوزالی
  • حساسیت کمتر در برابر نور لامپ یونیت

قیمت کامپوزیت گرادیا

به دلیل تغییراتی که هر روز در نسل های جدید کامپوزیت گرادیا ایجاد می گردد نمی توان قیمت دقیقی برای آن عنوان نمود. علاوه بر این موضوع، همان طور که می دانید کامپوزیت های گرادیا که در بازار موجود هستند رنگ های مختلفی دارند که می تواند برقیمت نهایی این محصولات تاثیر بگذارد.

کامپوزیت جیانیال

کامپوزیت جیانیال که در گروه کامپوزیت های هیبریدی قرار دارد به حالت رادیوپک تولید می شود. در ساختار این محصول از ترکیب دو نوع فیلر رزینی پلیمری شده استفاده شده است. در ساخت کامپوزیت جیانیال سعی شده است از ترکیب فیلر به میزان لازم استفاده شود و همچنین در مورد غلظت آنها نیز حساسیت زیادی به کار رفته است. بر همین اساس محصول نهایی با کیفیتی بسیار عالی در اختیار خریداران قرار می گیرد. هماهنگی کامپوزیت جیانیال با دهان فرد، نشان دهنده کارایی بالا و عملکرد بسیار عالی این محصول می باشد.

ورژن های مختلف کامپوزیت جیانیال

در حالت کلی می توان برای کامپوزیت جیانیال دو نوع ورژن مختلف معرفی کرد :

  1. کامپوزیت جیانیال قدامی
  2. کامپوزیت جیانیال خلفی

هر کدام از این نوع ورژن تحت فرمول های مختلفی تهیه می شوند و بر همین اساس قابلیت ها و ویژگی های متفاوتی دارند. شما می توانید از بین سایه های رنگی مختلف و متعدد این محصول رنگ موردنظر خود را انتخاب کنید. به هنگام انتخاب کامپوزیت جیانیال صرفا باید به میزان کدری و یا شفافیت و همچنین تابش نور آن به دندان و ابعاد دندان توجه کنید و بر اساس رنگ دندان نیز از سایه های مختلفی که با رنگ دندان متناسب باشد یکی را برگزینید.

مزایای مختلف کامپوزیت جیانیال

استفاده از کامپوزیت جیانیال می تواند مزایای بسیاری داشته باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دارای سیستم رنگ بندی مناسب با انعکاس نوری فوق العاده زیبا
  • نرمی مواد اولیه و عدم چسبندگی به لوازم دندانپزشکی
  • دارای طول عمر نسبتا زیاد
  • قابلیت افزایش سایه رنگ ها و میزان مقاومت کامپوزیت

کاربردهای مختلف کامپوزیت جیانیال

از کامپوزیت های خلفی و قدامی می توان در بسیاری موارد استفاده کرد. موارد زیر بخشی از کاربری های این نوع از کامپوزیت ها می باشند:

  • در دندان هایIII،IV و نیز V به دلیل برخورداری از انعطاف نوری خیلی بالا می توان از کامپوزیت جیانیال استفاده کرد.
  • دندان هایی که به هر دلیلی گوشه ای از آنها افتاده باشد و یا برای مساوی کردن سر چند دندان با یکدیگر، مواردی از کاربردهای رایج کامپوزیت های جیانیال به شمار می آیند.
  • برای اجرای روکش های زیبای دندان ها استفاده از کامپوزیت جیانیال ایده ال ترین خواهد بود.
  • ترمیم حفره های ریشه
  • ترمیم دیاستما و بستن ونیرها

منبع : https://sorenadental.com/blog/difference-gradia-and-ginal-dental-composites/

 

برچسب ها : کامپوزیت دندان,قیمت کامپوزیت

دیدگاهتان را بنویسید