در کاشت دندان، ریشه دندان با پایه های فلزی و پیچ مانند جایگزین شده و دندان های آسیب دیده یا از دست رفته با دندان های مصنوعی که بسیار شبیه به دندان های واقعی هستند جایگزین می شوند. مانند هر جراحی، مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان برای بهبودی سریع ضروری است.

نحوه انجام این جراحی نیز به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک شما بستگی دارد. اما تمام جراحی ایمپلنت دندان به صورت مرحله ای انجام می شود و ممکن است شامل چندین روش باشد. مزیت اصلی ایمپلنت ها پشتیبانی محکم از دندان های جدید شماست، فرآیندی که نیاز به ترمیم استخوان محکم در اطراف ایمپلنت دارد.

برای اینکه بتوانید لبخندی زیبا داشته باشید و از مزایای کامل ایمپلنت های دندانی خود بهره مند شوید، باید مطمئن شوید که مراقبت از ایمپلنت دندان را به خوبی انجام می دهید. این بایدها و نبایدهای مراقبتی از لحظه ای که از مطب دندانپزشک خود خارج می شوید شروع می شود.

همه چیز در مورد بایدها و نبایدهای مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

بایدها و نبایدهای مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

فرآیند مراقبت از ایمپلنت دندان، به محض پایان جراحی شما آغاز می شود. مهمترین چیزهایی که باید در نظر داشته باشید این است که به ناحیه ایمپلنت دست نزده و از شستشوی شدید دهان خودداری کنید.

دستورالعمل های مراقبت از کاشت دندان را بلافاصله پس از جراحی رعایت کنید و برای چند روز آینده ادامه دهید. با انجام این کارها، دیگر نگران بالا بودن قیمت ایمپلنت دندان نبوده و در آینده متوجه خواهید شد که این گزینه واقعا ارزش هزینه کردن داشته است.

– کنترل خونریزی

خونریزی از محل کاشت دندان می تواند تا 72 ساعت پس از جراحی ایمپلنت دندان ادامه یابد. بهترین راه برای کنترل آن این است که یک قطعه گاز را حدود یک ساعت گاز بزنید. پس از بازگشت به خانه هر 6 تا 10 ساعت در صورت لزوم تکرار کنید.

اگر خونریزی بیش از حد است، به جای آن چای سیاه کیسه ای مرطوب شده را گاز بگیرید. اسید تانیک رگ های خونی را منقبض کرده و تشکیل لخته های خونی آسان تر است.

برای جلوگیری از خونریزی غیر ضروری سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید، صاف بنشینید و از فعالیت بدنی سنگین خودداری کنید. خم نشوید یا چیز سنگینی بلند نکنید. تف کردن شدید، سیگار کشیدن و استفاده از نی نیز خونریزی را تشدید می نمایند.

آیا می توان پس از جراحی کاشت دندان، قهوه مصرف کرد؟

شما باید برای مدتی از نوشیدنی های گرم دوری کنید. 2 یا 3 روز اول بسیار مهم است. همچنین به خاطر داشته باشید که پس از آن مسواک بزنید، زیرا لکه های قهوه به سختی پاک می شوند.

– مدیریت درد

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا NSAIDs رایج ترین مسکن ها برای کاهش درد هستند.

شما می توانید آنها را دقیقا قبل از بین رفتن بیهوشی یا زمانی که احساس ناراحتی شدیدی دارید، مصرف نمایید. قانون کلی نیز این است که بیشتر از هر 6 ساعت از مسکن استفاده نکنید.

درد و ناراحتی باید حدود 4 روز پس از جراحی کاهش یابد. همچنین ممکن است سفتی گلو و مشکل در بلع را تجربه کنید. اگر این علائم برای مدت طولانی تری ادامه یافت، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. او ممکن است داروی قوی تری تجویز نماید.

آیا پس از جراحی ایمپلنت دندان نیازی به مصرف آنتی بیوتیک داریم؟

عمدتا دندانپزشکان آنتی بیوتیک تجویز نمی کنند مگر اینکه علائم عفونت ظاهر شود.

– به حداقل رساندن تورم و کبودی

تورم و کبودی روی صورت و لثه ها اغلب در روز پس از جراحی ظاهر می شود. تغییر رنگ 2-3 روز پس از بازگشت به خانه به اوج خود رسیده و خود به خود ناپدید می شود.

اما اگر این مسئله شما را آزار می دهد، می توانید یک کیسه یخ را روی صورت خود و نزدیک به ناحیه ای که بیشتر آسیب دیده قرار دهید. کیسه یخ را هر بار 15 تا 20 دقیقه نگه دارید، استراحت کرده و تا 48 ساعت بعد از جراحی تکرار کنید.

– استراحت کافی

بیشتر افراد روز پس از جراحی می توانند به فعالیت های روزمره خود بازگردند. با این حال، اگر شغل شما نیازمند فعالیت شدید است، چند روز مرخصی بگیرید.

همچنین، برای حدود یک هفته باید از فعالیت بدنی و ورزش شدید اجتناب شود. حتماً هر شب 8 ساعت بخوابید. فراموش نکنید که بخش بزرگی از روند بهبودی زمانی اتفاق می افتد که شما در رختخواب هستید.

– رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از بایدها و نبایدهای مهم مراقبت از ایمپلنت های دندانی شامل رعایت بهداشت دهان و دندان در طول دوره بهبودی است. بافت های نرم اطراف ایمپلنت شما نیاز به یک محیط تمیز داشته و به خاطر داشته باشید که عفونت علت شماره یک شکست ایمپلنت هستند.

دندان های خود را طبق معمول شب بعد از جراحی مسواک بزنید اما از تماس با ایمپلنت خودداری کنید. بعد از هر وعده غذایی دهان خود را با یک لیوان آب گرم و یک قاشق چای خوری نمک بشویید تا بقایای غذا از بین برود. این کار را تا یک هفته بعد از عمل ادامه دهید.

– کنار گذاشتن سیگار و الکل

استعمال دخانیات به شدت بر ریکاوری و بهبود ایمپلنت دندان تاثیر می گذارد. به هیچ وجه نمی توانید حداقل 2 ماه پس از جراحی سیگار بکشید. نیکوتین برای منقبض کردن رگ ‌های خونی عمل کرده و می‌تواند باعث ایجاد اختلال در استخوان ‌سازی شده و در نهایت، منجر به عفونت یا شکست ایمپلنت شود.

همچنین باید حداقل 72 ساعت پس از عمل از مصرف الکل خودداری کنید. این می تواند تشکیل رگ های خونی را کُند ساخته و بنابراین ممکن است ایمپلنت به اندازه کافی با استخوان پیوند نخورد.

– معاینه منظم دندانپزشک

با مراجعه منظم، دندانپزشک می تواند ارزیابی کند که آیا روند بهبودی همانطور که باید در حال پیشرفت است یا خیر و آیا او توصیه دیگری برای شما  دارد یا نه.

پس از جراحی ایمپلنت دندان، باید به طور مکرر لثه های خود را توسط یک متخصص معاینه کنید. عفونت از بافت های نرم شروع شده و می توانند به سمت استخوان شما پیشرفت کنند و در نهایت خطر از بین رفتن ایمپلنت را ایجاد کنند.

در نهایت شما باید تمامی مراقبت های پس از ایمپلنت دندان را به خوبی انجام دهید. اگر علائم عفونت وجود دارد، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید. تمیز کردن منظم نیز به جلوگیری از آلودگی کمک می کند.

از همه مهمتر اینکه، مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر و تخصصی می تواند درصد موفقیت ایمپلنت را افزایش دهد. دکتر شهاب محمدی، drmohammadi.com یکی از دندانپزشکان مجرب است که با مهارت بسیار بالای خود، این جراحی را به نحو احسن انجام داده و تمامی دستورالعمل های لازم را به شما ارائه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید