تولید مقوای بهداشتی یک قدم بزرگ برای موفقیت در صنعت بسته‌بندی غذا است، زیرا می‌تواند بستر خوبی را برای معرفی کسب وکار تولیدکنندگان و رستوران داران باشد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت صاحبان کترینگ و فست‌فودی‌های زنجیره‌ای با انتخاب مقوای بهداشتی برای محصولات خود نشان می‌دهند سلامتی مصرف کننده برایشان اهمیت دارد و علاوه برآن برند خود را به وسیله‌ی اینکار به مشتریان معرفی می‌کنند.

متریال های گوناگونی برای بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از آنها مقواست. مقوا به دو دسته اصلی بهداشتی و غیر بهداشتی تقسیم می‌شود که در این نوشته قصد داریم در مورد مقوای‌بهداشتی اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم. در ادامه به ویژگی و کابرد‌های مقوا بهداشتی می‌پردازیم.

مقوای بهداشتی مورد استفاده در بسته‌بندی غذا

کاربرد مقوای بهداشتی

مقوای بهداشتی فقط برای  بسته‌بندی مواد غذایی کاربرد دارد، چون غذا مستقیما با مواد غذایی در تماس است. مقوای‌بهداشتی دارای یک لایه روکش اضافی بوده تا از آلوده شدنشان جلوگیری کند. در تولید مقوا بهداشتی از هیچ گونه مواد بازیافتی استفاده نمی‌شود و این مقوا از با کیفیت‌ترین متریال تولید می‌شود.

پروسه تولید مقوای بهداشتی

در ابتدای پروسه خمیر مقوا با استفاده از کاغذ و پوشال هایی که توسط کارشناس بهداشت، کنترل و تایید شده وارد خط تولید می‌شود، سپس مغز مقوای تولید شده را به وسیله دستگاه های مجهز و اتوماتیک، به خشک کن‌های مخصوصی منتقل می‌کنند، در نهایت روکش‌های بهداشتی با استفاده از یک‌سری چسب‌های استاندارد، به طرفین مقوا می‌چسبانند.

مقوای بهداشتی عموما دارای سه بخش است؛ لایه زیرین، لایه مغزی(میانی) و لایه بیرونی(رویین). لایه بیرونی و میانی شامل کاغذ با ترکیبات بکر و درجه یک همراه با روکش متالایز است؛ لایه مغزی شامل خمیر مقوای مربوط به خط تولید کارخانه بوده که در صورت استفاده از کاغذ های باطله، می بایست از عملیات مرکب زدایی بهره برد.

نکته: سینی‌های مقوایی بهداشتی همان گونه که از نامشان بر می‌آید، از مقواهای بهداشتی که دارای مهر استاندارد هستند، تولید می‌شوند و برای بسته‌بندی مواد غذایی هم چون شیرینی، پیتزا و از این موارد استفاده می‌شود.

images_1692702763_64e4982b282ec.png

نکات مهم در خصوص تولید مقواهای بهداشتی

در زمان تولید مقوای بهداشتی نیاز است که به یک سری موارد و استاندارد ها توجه کرد که در ادامه به چند مورد از آنها را اشاره می‌کنیم:

  • محیطی که مقوای‌بهداشتی در آن تولید می‌شود، بسیار حائز اهمیت است؛ اگر محیط نگهداری این مقوا آلوده باشد، می‌تواند این آلودگی را به مقوا منتقل کند.
  • مقوا‌ها باید دارای استحکام و دوام بالایی باشند تا بتوانند به خوبی مواد غذایی مانند پیتزا، شیرینی و غیره را در خود نگه دارند.
  • بوی مقوا نیز یکی از مواردی است که در تولید مقوای بهداشتی لازم است به آن توجه شود و می بایست کمترین میزان بو را داشته باشد و طعم، مزه و کیفیت غذا را حفظ نماید.

مقوای بهداشتی در بسته‌بندی مواد غذایی

از آن جایی که اغلب مواد غذایی، بسته‌بندی ثانویه نداشته و با همان پک اولیه به مشتری تحویل داده می‌شوند، باید از مقوای بهداشتی در این خصوص استفاده کرد. مقوای بهداشتی با دارا بودن ترکیبی مرغوب و غیر بازیافتی همراه با مهر استاندارد و سیب سلامت، برای بسته‌بندی مواد غذایی و خوراکی از جمله غذاهای بیرون بر، پیتزا، ساندویچ، شیرینی ها از جمله قنادی، خرما، پولکی ها و از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آن جایی که مواد غذایی اصولا گرم و مرطوب هستند، لازم است که جعبه بسته‌بندی آنها از مقوا بهداشتی تولید شود زیرا این موضوع تاثیر زیادی در شکل گیری اعتبار و خوش نامی برند یا بالعکس آن را دارد.

images_1692702835_64e4987374d8d.png

مزیت استفاده از مقوا بهداشتی

شما به عنوان تولید کننده یک محصول یا صاحب یک رستوران زنجیره ای و بزرگ، زمانی که از مقوای بهداشتی در بسته‌بندی مواد غذایی خود استفاده می‌کنید، این اطمینان را به مشتری می‌دهید که نه تنها برای سلامتی آنها ارزش قائل هستید، بلکه برای برند خود، اعتبار و ارزش قائل می‌شوید و مردم زیادی را به سمت رستوران یا محصولات خود خواهید کشاند زیرا برای مخاطبان این گونه جا افتاده که کسی که به بهداشت جعبه‌های خود اهمیت می‌دهد، به احتمال بسیار زیادی در تولید محصولاتش نیز پروتکل‌های بهداشتی را مو به مو اجرا می‌کند.

درنتیجه همان قدر که نسبت به طبخ و پخت غذاهای خود حساس هستید، باید به بسته بندی و نوع مقوا آن نیز اهمیت بدهید.

ویژگی های مقوای‌بهداشتی

  • دارای نشان استاندارد و مهر سلامت
  • تولید شده از مرغوب ترین و با کیفیت ترین مواد
  • استفاده از مواد ضد عفونی کننده در پروسه تولید
  • بهره گرفتن از روکش مخصوص جهت جلوگیری از ارتباط مستقیم مقوا با محتویات داخل بسته بندی
  • دارای یک لایه روکش اضافی جهت عدم آلوده شدنشان

مقوای غیر بهداشتی، دشمن سلامت انسان

مقوای غیر بهداشتی از ترکیبات درجه پایین و بازیافتی حاصل به دست می‌آید و در فرآیند تولید آن، از مواد ضد عفونی کننده مناسبی استفاده نمی‌شود. این مقواها مهر استاندارد و سیب سلامت نداشته و اغلب برای بسته‌بندی مواد غیر خوراکی کاربرد دارد. مقوایی که برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود، حتماً باید از نوع بهداشتی و استاندارد باشد زیرا در غیر این صورت می‌تواند هر گونه آلودگی و میکروب را به خود جذب و آن را به بدن انسان منتقل کند.

نکته مهم

بهتر است این مورد را در نظر داشته باشید که در تولید مقواهای بهداشتی تنها از الیاف چوب استفاده می‌شود ولی در پروسه ساخت مقواهای غیر بهداشتی، بیشتر از الیاف کاغذ‌های بازیافتی و به میزان جزئی الیاف چوب بکارگرفته می‌شود. به طوری که هر چه مقدار الیاف کاغذ بازیافتی بیشتر باشد، مقوا کیفیت پایین‌تری خواهد داشت.

توجه داشته باشید:

  • سفید بودن یا سفید نبودن رنگ مقوا به معنای بهداشتی بودن یا غیر بهداشتی بودن آن نیست.
  • غیر بهداشتی بودن یک مقوا دلیل بر غیر قابل استفاده بودن آن نیست.

منبع: مقوای بهداشتی یا مقوای غیربهداشتی؟

دیدگاهتان را بنویسید