در این مطلب قصد داریم در مورد انواع پانسمان زخم برای درمان زخم بستر و جلوگیری از قطع پای دیابتی صحبت کنیم و شما را با پانسمان های نوین آشنا کنیم. حتما این مطلب را به دوستان خود که دیابت دارند ارسال کنید

پانسمان در واقع قرار گرفتن پوشش و حفاظی روی زخم است که هدف آن تسهیل و تسریع بهبودی زخم، جلوگیری از تداوم یافتن خونریزی، عایق دما، حفظ رطوبت زخم و جلوگیری از عفونت است. در فرایند پانسمان زخم، پس از شستشوی دقیق آن با مواد ضدعفونی‌کننده، سطح زخم را توسط گاز استریل یا باند رولی می‌پوشانند. قیمت پانسمان زخم با توجه به کیفیت و کاربرد آن متفاوت است. پانسمان و نوع آن متفاوت است و با توجه به زخم ایجاد شده، اقدامات ضروری مرتبط، توسط پزشک انجام می‌شود تا در طول دوره درمان از زخم محافظت شود و مانع ورود آلودگی و صدمات احتمالی شود. در این مقاله جهت بررسی روند پانسمان اصولی و انواع آن با ما همراه باشید.

موثرترین درمان زخم بستر و زخم پای دیابتی توسط پانسمان زخم نوین!

پانسمان زخم

بعد از ایجاد زخم پوستی باید سطح آن ضدعفونی و سپس پوشانده شود که برای این کار، از یک پارچه تمیز نخی به اسم گاز استفاده می‌شود. این پارچه از پنبه تهیه شده که طبق استانداردهای خاصی تولید شده است. بافت شل آن سبب نرم و لطیف بودن سطح گاز شده تا بتوان بدون ایجاد سوزش، ترشحات را به خود جذب کند.

طی انجام مراحل پانسمان زخم باید به نکات مهمی در این‌باره دقت کرد که عبارت‌اند از:

  • پانسمان باید تمیز و استریل باشد.

  • پانسمان باید خاصیت جذب‌کنندگی داشته باشد؛ زیرا در صورت باقی ماندن رطوبت و جذب نشدن آن، محیط مناسبی جهت رشد باکتری‌ها ایجاد خواهد داد.

  • اجرای فرایند پانسمان و پاک‌سازی را باید از مرکز زخم شروع و به صورت دورانی به اطراف آن هدایت کرد.

  • قبل از بستن زخم باید از قطع خونریزی اطمینان حاصل شود.

 

اهداف پانسمان و انواع آن

هدف اصلی پانسمان زخم، جلوگیری از ورود آلودگی‌های محیط، میکروب‌ها و ویروس‌ها به محیط داخلی بدن است. همچنین این کار در جهت تنظیم و کنترل خونریزی، محافظت از زخم طی دوره درمان، افزایش سرعت بهبودی و حفظ رطوبت زخم انجام می‌شود تا نتیجه مطلوب‌تری به دست آید.

قیمت پانسمان زخم و کاربرد آن برای هر نوع زخمی متفاوت بوده که در ادامه به بررسی انواع آن می‌پردازیم.

پانسمان با چسب

پانسمان زخم با چسب که یکی از ساده‌‌ترین و آسان‌ترین نوع پانسمان است، در زخم‌های سطحی کاربرد داشته و خطری برای فرد ایجاد نمی‌کند. این پانسمان که توسط هر فردی و در هر مکانی قابل انجام است، با استفاده از چسب زخم انجام شده و با محافظت کردن از آسیب ایجاد شده، مانع ورود آلودگی به درون آن می‌شود.

پانسمان باز

در پانسمان باز که در برخی موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، از انواع داروها یا حتی گیاهان دارویی استفاده می‌شود. در این نوع پانسمان، پوشش زخم همان دارویی است که پس از شستشوی دقیق محل آسیب، بر سطح آن قرار می‌دهند.

البته امروزه با پیشرفت دانش و تکنولوژی از این نوع پانسمان کم‌تر استفاده شده؛ زیرا در برخی موارد حساس، مانند سوختگی‌ها استفاده از این روند بسیار خطرناک است.

پانسمان بسته

یکی از معمول‌ترین و پر استفاده‌ترین روش‌ها جهت نگهداری و مراقبت از زخم، پانسمان بسته است. در اجرای این فرایند بعد از شستشوی دقیق محل آسیب و ضدعفونی آن، با استفاده از گاز استریل روی زخم را پوشانده و در نهایت توسط چسب آن را ثابت می‌کنند تا روند التیام و بهبودی زخم سرعت گیرد.

پانسمان استریل

یکی از بهترین و عالی‌ترین روش‌های پانسمان زخم، پانسمان استریل است که در این روش، زخم را شستشو داده و سپس توسط باند آن را کاملا می‌پوشانند. با این روش کلیه اهداف پانسمان به خوبی محقق شده و خیلی زود شاهد بهبود ناحیه آسیب‌دیده خواهید بود.

پانسمان زخم بستر

پانسمان زخم بستر باید به گونه‌ای باشد که از انتشار عفونت جلوگیری کرده و درمان را تسریع بخشد. چنانچه بیمار در مراحل ابتدایی زخم بستر بوده به طوری که ترشح و عفونت آن بسیار کم باشد، می‌توان از کامفیل جهت پانسمان آن استفاده کرد. این نوع پانسمان با ایجاد یک محیط مرطوب و عایق، از زخم در برابر آلودگی‌ها محافظت می‌کند و آنزیم‌ها را وادار می‌کند تا زخم را بهبود بخشند.

پانسمان زخم بستر به روش کامفیل بسیار آسان بوده و نیاز به تعویض روزانه و مکرر ندارد؛ بلکه تنها زمانی اقدام به تعویض می‌شود که سطح روی پانسمان زخم به دلیل ترشحات، تغییر رنگ داده و کثیف به نظر رسد. مزایای مهم استفاده از این نوع پانسمان عبارت‌اند از:

  • وجود هیدروکلوئید جهت ایجاد فضایی مرطوب

  • عدم چسبندگی و ضدآب بودن آن

  • کاهش درد و ایجاد حس راحتی و آسایش

پانسمان زخم دیابتی

زخم پای دیابتی یکی از عوارض شایع این بیماری به شمار می‌رود که جهت جلوگیری از خطر قطع عضو یا آمپوتاسیون، استفاده از پانسمان مناسب بسیار ضروری است. در انتخاب پانسمان زخم دیابتی باید عوامل زیادی مانند میزان ترشحات زخم، وسعت زخم و عفونت را در نظر داشت تا پانسمان ایده‌آل را با توجه به شرایط بیمار انتخاب کرد. برخی از ویژگی‌های پانسمان زخم دیابتی عبارت‌اند از:

  • امکان‌پذیر کردن تبادل گازی

  • امکان مشاهده زخم

  • عدم افزایش خطر عفونت

  • جلوگیری از ورود میکروارگانیسم‌ها

پانسمان نوین

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی جهت درمان زخم‌های مزمن و حاد، از پانسمان‌های نوین استفاده می‌شود که این پانسمان‌ها با ماهیت کنترل ترشحات و حفظ رطوبت آن ناحیه سبب ایجاد پوشش محافظتی شده و از بهترین محصولات جهت درمان سریع زخم به شمار می‌روند. برخی از ویژگی‌های پانسمان نوین عبارت‌اند از:

  • آلرژی و حساسیت ندارد.

  • زخم را از هرگونه نیروی خارجی محافظت می‌کند.

  • تنوع در شکل و اندازه دارند.

  • باعث ایجاد محیط مرطوب و ایده‌آل برای زخم می‌شوند.

 

پارسا طب، درمان قطعی زخم

در این مقاله سعی بر آن بود که محصولات درمان زخم بویژه پانسمان زخم و انواع آن را با توجه به نوع زخم ایجاد شده بررسی کرد و بهترین روش درمان که نتیجه قطعی به دنبال دارد، همچنین عارضه‌ای برجای نمی‌گذارد را ارائه دهیم تا افراد در صورت نیاز از این مطالب بهره بگیرند.

 

برچسب ها : زخم بستر,زخم پای دیابتی,پانسمان,پانسمان زخم بستر,انواع پانسمان,درمان زخم

دیدگاهتان را بنویسید