نحوه صحیح تربیت کودکان چگونه است؟

بسیاری از پدرها و مادرها نحوه صحیح تربیت کودکان را در چک کردن دائم نمرات درسی آنها، انجام دادن تکالیف و ثبت نامشان در کلاس های فوق برنامه میبینند. در حالیکه گاهی فراموش میکنند مهارت تربیت فرزند فقط در علم اندوزی خلاصه نمیشود. قبل از هر چیزی و هر نوع علم اندوزی، پدر و مادرها باید تلاش کنند که فرزندشان یک انسان خوب باشد و این ضروری تر از هر موضوع دیگری است. در این مسیر میتوانند از مشاور بالینی و افراد متخصص هم کمک بگیرند.

ما در جوامع به وفور شاهد انواع اختلالات از جمله، اختلال شخصیت خودشیفته، اختلال شخصیت اجتماعی، اختلال شخصیت نمایشی، عدم همدلی، مصرف گرایی، مهرطلبی و… بسیار فراگیر شده است و انسان ها از بابت آن رنج میبرند. درحالی که اگر والدین اصول تربیت فرزند از نوزادی را به خوبی میدانستند، جامعه ای سالم تر و شادتر داشتیم. این مقاله به پدر و مادرهایی که میخواهند نحوه صحیح تربیت کودکان را بیاموزند و فرزندانی شاد، سالم و موفق به بار بیاورند توصیه میشود. با ما همراه باشید.

نکات کلیدی نحوه صحیح تربیت کودکان که تمامی والدین باید بدانند

آموختن نحوه تربیت صحیح کودکان وظیفه هر والدینی هست. ما برای ابتدایی ترین مسائل در زندگی روزمره خود آموزش میبینیم، چه برسد به موضوع مهمی مانند تربیت فرزند سالم. اما یک کودک با تربیت درست چه کودکی است و چگونه او را درست تربیت کنیم؟ کودکان با تربیت درست، معمولا کار خوب را انجام میدهند، حتی اگر کسی آن را نبیند و حتی اگر بخاطر آن تشویق نشوند. متخصصان و علم مشاوره کودک روش هایی دارد که با کمک آنها میتوانید یک شخصیت سالم و یک فرد مفید را به جامعه تحویل بدهید. در زیر به چند مورد از این روش ها اشاره کرده ایم.

تربیت فرزند سالم با آموزش همدلی

همدلی به این معنی است که کودک شما بتواند خود را جای دیگران بگذارد و احساسات و افکار آنها را درک کند و بفهمد. به هنگام تربیت فرزند از نوزادی باید همدلی را به او بیاموزید که یکی از مهم ترین مولفه های موفقیت در زندگی افراد است. برای تقویت همدلی باید کودک خود را تشویق کنید که احساساتش را به شما بگوید و شما نیز باید به این احساسات بها بدهید. برخی از والدین ناخواسته احساسات کودکان خود را مسخره میکنند بدون اینکه متوجه عواقب آن باشند.

در آموزش تربیت کودک به شکل حرفه ای تر، به کودک خود بگویید که درحال حاضر چه احساسی دارد. سپس نحوه برخورد درست و مدیریت آن احساس را به او بیاموزید.

مشاوره کودک برای تربیت کودکان

در مورد تاثیر رفتار بد آنها بر دیگران صحبت کنید

در آموزش نحوه تربیت صحیح کودکان باید رفتارهای بد و خوب را برای آنها شرح دهید. حتما کودک شما بارها مورد قلدری و زورگویی های همسن و سالانش واقع شده و یا برعکس از کودک شما بخاطر قلدری و زورگویی اش به دیگران به شما شکایت برده اند. در فرآیند تربیت کودک همانطور که در مورد مزایای رفتارهای مثبت میگویید، باید با آنها در مورد معایب رفتار منفی هم صحبت کنید. مثلا به آنها بگویید که کتک زدن دیگران، زورگویی، هل دادن بچه های دیگر، غیبت و… چطور به انسان ها آسیب میزند و باعث ناراحتی و غصه خوردن آنها میشود.

تربیت فرزند سالم با کمک کردن

نحوه تربیت صحیح کودکان به ما میگوید که باید کمک کردن را به فرزندتان یاد بدهید. از کوچکترین چیزها شروع کنید. مثلا به او بگویید که نمیتوانید درب قوطی را باز کنید و از او بخواهید که به شما کمک کند.

در تربیت فرزند از نظر روانشناسی باید او را تشویق به کمک داوطلبانه به دیگران بکنید. مثلا به او بگویید به مادربزرگ کمک کند تا از جایش بلند شود. زمانی که به یک کودک یاد میدهید به افراد نیازمند کمک کند، بخاطر اینکه توانسته مفید واقع شود احساس اعتماد به نفس بیشتری کرده و به خودش افتخار میکند.

احترام از اصول مهم آموزش تربیت کودک

اگر میخواهید فرزندتان تمایل به صحبت با شما و دیگران داشته باشد باید با احترام و مهربانی با او صحبت کنید. نحوه تربیت صحیح کودکان به ما میگوید که از فحش دادن، اذیت های کلامی و کتک زدن کودکانتان خودداری کنید. اگر از رفتارهای نادرست خود عصبانی میشود نباید با او تند صحبت کنید و یا فریاد بزنید. حتی اگر آنها کار اشتباهی انجام دادند، نباید لحن مودبانه و دوستانه خود را کنار بگذارید. اقتدار با بی احترامی متفاوت است و شما برای نشان دادن راه درست به آنها، نیازی به بی احترامی ندارید.

آداب اجتماعی را به او بیاموزید

آیا کودک شما بعد از گرفتن یک کلوچه خوشمزه از مادربزرگش از او تشکر میکند؟ در پروسه آموزش تربیت فرزند، بسیار مهم است که اتیکت ها و آداب اجتماعی را به او بیاموزید. به او بیاموزید که با مردم محترمانه سخن بگوید و در مواقع لزوم از عبارات «متشکرم» و یا «لطفا»استفاده کند. به او یاد بدهید که چگونه با مردم احوالپرسی کند و وقتی وارد جمعی میشود اول سلام کند، اصول رفتار درست سر سفره و میز غذا را به او بیاموزید و استفاده از عبارات «خانم» و یا «آقا» را به او یادآور شوید.

در نحوه تربیت صحیح کودکان، آموختن آداب اجتماعی بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که این موجود کوچکی که اکنون کنار شماست، روزی بزرگ خواهد شد و در محیط کار و زندگی با دیگران تعامل خواهد داشت. او روزی از شما جدا خواهد شد اما برای همیشه از شما متشکر خواهد بود. چراکه در کودکی و در زمانی مناسب آداب اجتماعی را به او یاد داده اید و باعث شده اید فردی محبوب و با اتیکت، نزد دوستان و آشنایان شناخته شود.

مرکز مشاوره آنلاین مشاورمود

آموزش نحوه صحیح تربیت کودکان با مشاوره آنلاین مشاورمود

در حال حاضر اگر کودکی دارید که آینده و موفقیت او برای شما مهم است میتوانید از مرکز مشاوره آنلاین مشاورمود کمک بگیرید. مشاور مود یک مجموعه آنلاین است که روانشناسان و مشاوران حاذقی در آن مشغول فعالیتند و شما با چت با روانشناس آنلاین رایگان در این مرکز، میتوانید مهارت های لازم برای تربیت کودک خود را بیاموزید.

مشاورمود با سالها تجربه در مشاوره آنلاین در زمینه تربیت کودک، مشاوره تحصیلی، مشاوره زندگی زناشویی و… در جهت سلامت روان ایرانیان گامی بزرگ برداشته است. مشاوره آنلاین در کشورهای پیشرفته بسیار رایج است و خوشبختانه در ایران نیز جایگاه خود را باز کرده است. توصیه ما به والدین و یا کسانی که با کودکان سروکار دارند این است که در راه تربیت فرزندانشان تخصصی و آکادمیک پیش بروند تا بتوانند فرزندانی سالم و شاد را به جامعه تحویل دهند.

دیدگاهتان را بنویسید