پمپ دیافراگمی ، یک پمپ جابجایی مثبت هیدرولیکی یا مکانیکی است که ترکیبی از عملکرد رفت و برگشتی را برای انتقال مایعات استفاده می کند. پمپ های دیافراگمی خود پرایمینگ هستند و برای سیالات چسبناک ایده آل می باشند. تقریبا تمام صنایع بزرگ ، از پمپ های دیافراگمی استفاده می کنند. آن ها اغلب برای جابجایی سیالات ساینده از جمله بتن ، اسید ها و مواد شیمیایی استفاده می شوند. پمپ های دیافراگمی در اتومبیل و هواپیما ها ، نیز موارد استفاده فراوانی دارند.این وسیله همچنین با عنوان هایی مانند پمپ غشایی ، پمپ دیافراگمی دوگانه هوا و یا پمپ دیافراگمی پنوماتیک نیز شناخته می شود. شیر پنوماتیک و سیلندر پنوماتیک ، جز وسایلی می‌ باشند که با استفاده از جریان هوای فشرده ، فعالیت خود را انجام می دهند.

پمپ های دیافراگمی و پنوماتیک چه تفاوت هایی دارند ؟پمپ های دیافراگمی، از حرکت بالا به پایین یک سطح الاستیک ، برای تولید جریان سیال استفاده می کنند. این سطح که در داخل پمپ یافت می شود ؛ معمولا از جنس پلی تترافلوئورواتیلن (PTFE) ، تفلون ،لاستیک مصنوعی و یا مواد مشابه ساخته شده است. هنگامی که از مایع بیرون کشیده می شود ، طبیعتا مایع بیشتری به داخل وارد می شود. پمپ دیافراگمی از شیرهای سنسور دار برای جلوگیری از برگشت سیالات از شیر ورودی ، استفاده می کند. شیر پنوماتیک ، به عنوان شیرهای کنترل جهت نیز شناخته می شود و وظیفه اصلی آن ، تغییر جریان هوا می‌ باشد. این شیرها قادر به حفظ فشار هستند. این ابزار ها طیف وسیع و بسیار گسترده ای دارند و دسته بندی های زیادی از آن ها وجود دارد. سیلندرهای پنوماتیکی که سیلندرهای هوا نیز نامیده می شوند ؛ دستگاه مکانیکی کنترل هوای فشرده هستند. سیلندرهای هوا یا پنوماتیک ، وسایلی هستند که نیروی هوای فشرده را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. انرژی مکانیکی به وجود آمده ، حرکت خطی یا چرخشی ایجاد می کند. این سیلندر ها ، به عنوان محرک در سیستم پنوماتیک عمل می کنند ؛ بنابراین به آن ها محرک خطی پنوماتیک نیز می گویند.

اجزای تشکیل دهنده سیلندر پنوماتیک

  • درگاه سرپوش
  • میله
  • پورت انتهای میله ای
  • پیستون
  • بشکه
  • میله پیستون

سیلندرهای پنوماتیک را می توان در محدوده فشار بین ۵ الی ۲۰ بار استفاده کرد. این ابزار ، انرژی فشار یک محیط متشکل از هوای فشرده را به صورت حرکت خطی یا دورانی ، به انرژی مکانیکی تبدیل می کند.

شیر پنوماتیکانواع سیلندرهای پنوماتیک

سیلندر های پنوماتیک از نظر عملکردی به دو دسته سینگل اکتینگ (تک اثره) و دبل اکتینگ (دو اثره) تقسیم می شوند. در این مقاله ، قصد داریم تا توضیحات کاملی را در مورد سیلندر های تک اثر به نمایش بگذاریم.

سیلندر های تک اثر

فقط یک سمت پیستون توسط فشار مشخص تامین می شود و نیرو تنها در یک جهت برای کنترل حرکت عمل می کند. این دستگاه توسط یک نیروی خارجی مانند فنر داخلی ، به حالت عادی باز می گردد. این سیلندر ها بر اساس نوع عملکردی که دارند ، به دو دسته طبقه بندی می شوند ؛ نوع فشاری و نوع کششی.

سیلندر پنوماتیک از نوع فشاری

در این مدل ، هوای فشرده وارد می شود تا پیستون را به سمت عقب فشار دهد. زمانی که فشار برداشته شود ، فنر به طور خودکار ، پیستون را به موقعیت اصلی خود باز می گرداند.

سیلندر پنوماتیک از نوع کششی

در این مدل برخلاف نوع قبلی ، هوای فشرده وارد می شود تا پیستون را به داخل سیلندر بکشد. هنگامی که هوای فشرده از درگاه عبور می کند ؛ پیستون واقع در سیلندر ، شروع به جمع شدن می کند. درگاه فشار در انتهای سیلندر قرار دارد.

شیر پنوماتیک و‌ قابلیت های آن

شیرهای پنوماتیکی ، مجموعه‌ ای از قطعات هستند که وظیفه کنترل فشار ، سرعت و مقدار هوا را هنگام حرکت در یک سیستم پنوماتیکی بر عهده دارند. این سیستم ها کاربرد های صنعتی بی‌ شماری دارند ؛ از ابزارهای برقی با عملکرد پنوماتیک گرفته تا موتورهای دیزلی. اصطلاح “شیر پنوماتیک” به طور کلی دارای دو مفهوم مجزا است و نیاز به توضیح بیشتر دارد. در وهله اول ، شیر پنوماتیک وسیله ای است که برای کنترل یا تعدیل جریان هوا (یا هر گاز بی اثر دیگر) در یک سیستم پنوماتیک استفاده می شود. این وسیله ، این کار را با کنترل هوای موجود در منبع و تنظیم عبور آن به لوله‌ های تعبیه شده در سیستم پنوماتیک انجام می‌ دهد. مولفه فعال سازی که باعث باز یا بسته شدن شیر پنوماتیک می شود ، ممکن است به هر یک از چندین روش انجام شود. از جمله به صورت دستی ، الکتریکی (از طریق یک‌ مولد الکتریکی) و یا به صورت پنوماتیک. مفهوم کلیدی که در این مورد باید به آن توجه داشت این است که ، در واقع هوا یا گاز تحت فشار است که کنترل می شود و از طریق دریچه های شیر ، در کل سیستم پنوماتیک جریان می یابد.

قطعات موجود در سیستم پنوماتیک را از کجا تهیه کنیم ؟

خطرات و ریسک خرید اجزای سیستم های پنوماتیک و هیدرولیک تا حدودی بالا می باشد. چرا که این ابزار و وسایل ، ارتباط مستقیمی با فعالیت های صنعتی دارند و در صورت بروز هرگونه مشکل ، ضرر های بسیاری را متحمل می شویم. بنابراین برای تهیه و خرید این محصولات ، بهتر است به فروشگاه های معتبری همچون پاسکال استور paskalstore.com مراجعه کنید و از خرید خود اطمینان حاصل کنید. مجموعه پاسکال استور ، تمامی محصولات مورد نیاز شما را فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید