کف‌شور خطی در محل های اجتماع آب استفاده می شود و این محصول در تنوع جنس و طرح تولید می شود. هر یک از کفشورهای خطی داری مقاومت و کاربردی متفاوت می باشند.

 

در مکان‌هایی مانند استخر یا سرویس بهداشتی و حمام یا پارکینگ که آب در آن‌ها جاری می‌شود، باید سیستمی برای جمع‌آوری آب در نظر گرفته شود. در این سازه‌ها آب از کف محوطه جمع‌آوری شده و به سمت فاضلاب هدایت می‌شود. در این مقاله به توضیح دو نوع از این سیستم‌ها یعنی کفشور خطی و گریل استخری می پردازیم. با ما همراه باشید.

چطور یک کفشور مناسب را انتخاب کنیم ؟

گریل استخری چیست؟

گریل استخری یک نوع گاتر با گریتینگ یا همان درپوش است که کار آن جمع‌آوری آب از اطراف استخر و جکوزی و فضاهای ورزشی است. گریل استخری روی کانال آب دور استخرها و جکوزی‌ها سوار شده و آب‌هایی که از استخر سرریز می شوند را جمع‌آوری می‌کند. برای این منظور همیشه یک کانال دور فضای استخر ایجاد می‌شود. جنس گریل استخر PP و UPVC است. امرزه بیشتر استخرها به صورت پیش فرض گاتر دارند که مزیت‌های بیشتری نسبت به نوع ساخته شده با سنگ دارد. البته در مواردی که استخر یا جکوزی شکل دایره یا بیضی دارد، چاره‌ای نیست جز اینکه کانال دور آن را با سنگ بسازند و سپس روی آن گریل استخری انعطاف پذیر را قرار دهند.

گریل استخری

چرا باید از گریل استخر استفاده کنیم؟

در زمان ایجاد کاسه استخر یک کانال هم حفر می‌شود. روی این کانال یک سری صفحات مشبک قرار می‌گیرد که به آن گریل گفته می‌شود. این دریچه‌ها کارشان جمع آوری آب سطحی بوده و اجازه ورود هر گونه مواد اضافی به آب استخر را نمی‌دهد و از آلوده شدن آب استخر جلوگیری می‌کنند. گریل در نهایت به سیستم تصفیه آب وصل شده و آب‌های جمع آوری شده به سمت پمپ تصفیه هدایت می‌شود. گریل‌ها به دو صورت پازلی و یک تکه ساخته می‌شوند. گریل‌های پازلی از قطعات 2 سانتی‌متری ایجاد می‌شود که با یک یا دو پین به قطعه بعدی وصل می‌شوند و طول مورد نظر را پوشش می‌دهند.

انواع گریل استخری

مدل‌های مختلف گریل استخری

انواع متنوعی از گریل استخری تولید می‌شود که به نسبت نیاز‌ی که در پروژه وجود دارد، از آن استفاده می‌شود. گریل‌ها می‌توانند از نظر جنس، ابعاد و شکل ظاهری، کاربرد و غیره دسته بندی شوند. گریل‌های استخری می‌توانند به صورت بدون گاتر پیش ساخته هم استفاده شوند. همچنین ازمدل‌های صنعتی یا گریل‌های فلزی هم می‌توان در فضاهایی مانند پارکینگ استفاده کرد. در مکان‌هایی که امکان عبور و مرور اتومبیل وجود دارد، گریل باید حتما به همراه کانال پیش ساخته استفاده شود. در این حالت گریل‌ها به بدنه کانال با یک پیچ ثابت می‌شوند و همین امر از آسیب دیدن گریل یا سنگ اطراف آن در اثر ضربه و عبور اتومبیل جلوگیری می‌کند. برای فضاهای باز هم از گریل استخری با جنس abs برای جکوزی یا استخر استفاده می‌شود و در فضاهای داخلی و بسته از جنس PP استفاده می‌کنند.

کفشور خطی

کفشور خطی چیست؟

کفشور خطی برای جمع آوری آب از محوطه‌هایی مانند حمام و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود. تفاوت این کفشورها با سیستم‌های نقطه‌ای یا همان کفشور ساده مربعی در ابعاد و شیوه جمع‌آوری آب توسط آن‌ها است. کفشورهای خطی عموما به شکل تمام استیل و غیر ماژولار در طول‌های محدود نهایتا تا یک متر ساخته می‌شوند. کفشورهای خطی مرسوم به شکل مستطیل با عرض 8 تا 10 سانتی‌متر و طول‌های 30 تا 100 سانتی متر تولید می‌شوند. ارتفاع این کفشورها هم 3 سانتی‌متر در لبه است. میانه این کفشور خطی به یک خروجی فاضلاب منتهی می‌شوند که آب را به لوله اصلی فاضلاب هدایت می‌کند.

انواع کفشور خطی

کفشورهای خطی در دو مدل ساده و کلاسیک تولید می‌شوند. در مدل‌های ساده انواع گریتینگ با طرح‌های مختلف روی کاسه جمع‌آوری آب قرار می‌گیرند و در مدل‌های سرامیک‌خور، یک برش سرامیک به عنوان کاور روی کفشور ایجاد می‌شود که آب از درزهای اطراف وارد کفشور شده و در نهایت راه فاضلاب را در پیش می‌گیرد. بدنه کفشور دو مدل ساده و شیب‌دار دارد. در مدل‌های شیب‌دار از دو طرف به سمت مرکز کفشور شیب ملایمی ایجاد می‌شود تا آب با سرعت بیشتری به طرف فاضلاب برود.

کفشور خطی چه مزیتی نسبت به کفشور نقطه‌ای دارد؟

کفشورهای خطی ترتیبی می‌دهند که حجم آب بیشتری در یک بازه زمانی کمتر، تخلیه شود. این امر باعث می‌شود که کف سرویس بهداشتی و حمام هم سریع‌تر از آب تخلیه شده و خشک شود. شیب‌بندی در هنگام استفاده از کفشورهای خطی ساده‌تر است. وقتی که ما از کفشورهای نقطه‌ای استفاده می‌کنیم، تمام قسمت‌های کف باید به طرف کفشور شیب داشته باشند. این کار علاوه بر اینکه نقشه‌کشی پیچیده‌ای دارد، ظاهر نافرمی هم به حمام می‌دهد. همچنین اگر هنگام ساخت خطایی رخ بدهد، چاله‌های آب در حمام ایجاد می‌شوند. وقتی که از کفشور خطی در وسط یا گوشه استفاده می‌کنیم، می‌توان با یک شیب ملایم یک طرفه یا دو طرفه تمام آب را به طرف کفشور هدایت کرد. علاوه بر این، کفشورهای خطی طراحی زیباتر و شیک‌تری هم دارند.

انواع کفشور خطی

کفشور خطی را بیشتر با توجه به جنس آن دسته‌بندی می‌کنند که انواع کفشور خطی شامل موارد زیر است:

کفشور استیل: کفشور استیل کفشوری است که تمام بدنه و رویه آن با استیل ساخته شده باشد.

کفشور پلاستیکی: این نوع کفشورها دو نوع هستند که در نوع اول فقط بدنه پلاستیکی است و نمای روی آن استیل است و نوع دیگر تمام بدنه و رویه پلاستیکی است.

کفشور سرامیکی: این نوع کفشور خطی فقط با بدنه استیل تولید می شود و رویه یا نمای آن از جنس سرامیک است که در سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها بیشتر استفاده می‌شود.

کفشور آهنی: این کفشور خطی بیشتر در پارکینگ‌ها استفاده می‌شود تا تحمل وزن ماشین‌ها را داشته باشد.

تمام مدل‌های بالا در دو نوع کفشور شیب‌دار و کفشور تخت تولید می‌شوند. در کفشور شیب‌دار کمی بدنه کفشور به طرف محفظه خروج آب، شیب دارد و آب بیشتری از آن عبور می‌کند ولی کفشور تخت با شیب کف کار کرده و دیگر بدنه به طرف خروجی آب شیب ندارد.

گاتر درین صنعت

گاتر چیست ؟

گاتر یا همان ناودان یا آبرو برای جمع آوری آب های سطحی به کار می رود، برای جلوگیری از جمع شدن آب در سطح زمین در اندازه ها و شکل های مختلف ساخته می شود. گاتر در لغت به معنی آبرو است و به انواع کانال یا ناودان یا سیستم های زهکشی آب نیز گفته می شود.

در این مقاله با دو نوع کفشور آشنا شدید که کارشان جمع آوری آب از سطح زمین و هدایت آن به سمت فاضلاب است. هر کدام از این کفشورها در جای مناسب خودشان کاربرد دارند. همچنین در خصوص انواع این کفشورها و مناسبت آن برای هر مکان هم صحبت کردیم. در صورت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کفشورهای خطی و گریل استخری می توانید از کارشناسان فروش این محصولات در وبسایت showerdrain.ir کمک بیشتری دریافت نمایید.

 

 

برچسب ها : کفشور خطی,گریل استخری,کفشور,کفشور درین صنعت ابنیه,گاتر پارکینگ

دیدگاهتان را بنویسید