یادگیری دیجیتال مارکتینگ از جمله مهارت‌های واجب برای تمام کسب و کارهایی است که خود را جزو رقبای اصلی بازار می‌بینند و یا دوست دارند که به آن تبدیل شوند.

 

دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی در دنیای دیجیتال با جدی شدن حضور اینترنت در زندگی تک تک انسان‌ها نقشی پر رنگ در کسب سود و درآمد کسب و کارها بازی می‌کند.

اگر تا چند سال پیش بازاریابی از طریق روش‌های سنتی و قدیمی انجام می‌شد، در دنیای امروز تمام روش‌های پربازده بازاریابی در دنیای دیجیتال از اینترنت و موبایل گرفته تا عینک‌های واقعیت مجازی اجرا می‌شوند. یادگیری بازاریابی در دنیای آنلاین یا همان دیجیتال مارکتینگ یکی از ضرورت‌های زندگی و کسب درآمد در دنیای امروز است.

برتری‌های دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی

اگر بخواهیم روش‌های سنتی بازاریابی را با روش‌های جدید دیجیتالی مقایسه کنیم تا کمی بهتر حس از آنچه در حال اتفاق است حس بگیریم، دو سناریو تبلیغات در دنیای سنتی قدیمی و دنیای امروزی اینترنت را در نظر بگیرید.

یادگیری دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرید

هزینه کمتر

در دهه‌های گذشته پخش تراکت یکی از روش‌های متداول تبلیغات و جذب مشتریان جدید بود (هرچند که حتی امروز هم توسط برخی کسب و کارها که خیلی اطلاعی از روش‌های جدید ندارند نیز اجرا می‌شود). پخش تراکت بسیار ناکارآمد است و دارای چالش‌های فراوانی است مثل پیدا کردن افرادی که واقعا تراکت‌ها را بهینه پخش کنند، هزینه‌های چاپ تراکت، زباله تولید شده از تراکت‌های ناموفق و در نهایت زمان بسیار زیاد برای پخش تعداد نچندان زیادی از تراکت‌ها از جمله دلایلی هستند که اگر کسی از دیجیتال مارکتینگ خبر داشته باشد دیگر هرگز به سراغ آن‌ها نخواهد رفت.

در دنیای امروز به جای تبلیغات سنتی قدیمی مثل پخش تراکت شما می‌توانید از روش‌های بسیار کارآمدتر مانند سئو استفاده کنید (اگر نمی‌دانید سئو چیست می‌توانید آموزش مقدماتی سئو را از لینک https://degardc.com/academy/seo-fundamental/ ببینید) به کمک یادگیری سئو شما می‌توانید در نتایج بالاتری از گوگل ظاهر شوید و بدون تحمل دردسرهای تبلیغات آفلاین در هر لحظه از شبانه روز مخاطبانی پیدا کنید که خودشان در به در به دنبال خدمات شما می‌گشته‌اند.

آنالیز بهتر اطلاعات

دومین برتری مهم روش های آنلاین به نسبت روش‌های سنتی ، آنالیز دقیق اطلاعات است. در روش‌های سنتی به علت مشخص نبودن دقیق اطلاعات همه چیز در هاله‌ای ابهام است و دقیقا مشخص نیست که چه میزان از مخاطبان جذب تبلیغات و روش‌های مارکتینگ شما شده‌اند. اما برعکس در روش‌های دیجیتالی به علت واضح بودن و قابلیت پیگیری شما حتی می‌توانید بفهمید که هر مخاطب تا چند دقیقه با تبلیغ شما درگیر بوده است، به چه جاهایی از تبلیغ دقت کرده و هرچیز که فکرش را بکنید!

علاوه بر این‌ها، به کمک ابزارهای نمایش و بررسی اطلاعات مثل گوگل دیتا استودیو نیز می‌توانید نمایش دقیقی از اطلاعات از منابع اطلاعاتی مختلف داشته باشید که در تصمیم گیری بسیار مفید واقع خواهد شد (اگر با این ابزار و نحوه کار با آن آشنا نیستید، می‌توانید آموزش گوگل دیتا استودیو را از این لینک ببینید)

بازدهی بیشتر

سومین تفاوت مهم روش‌های تبلیغات سنتی با دیجیتال مارکتینگ بحث بازدهی است. به کمک آنالیز مناسب اطلاعات شما می‌توانید بهینه سازی تبلیغات خود را شروع کنید و به راحتی نقاط ضعف و قوت خود را کشف کنید. به راحتی کشف کنید که در فاز جذب مشکل دارید یا در فاز تبدیل مخاطبان به مشتری. در فاز تبدیل مشکل دارید یا در فاز نگهداری از مشتریان قدیمی و کلی نقاط و نکات کلیدی دیگر که به راحتی می‌توانید بر روی آن‌ها متمرکز شوید و مشکلات خود را بهبود ببخشید.

بهینه سازی اتمی فرآیند بازاریابی

یکی دیگر از نکات بسیار جذاب بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ امکان بهینه سازی کاملا هدفمند و مرحله به مرحله است، به این صورت که شما در هر مرحله از مراحل بازاریابی خود می‌توانید تنها و تنها بر روی یک شاخص خاص (مثلا رنگ دکمه دعوت به اقدام) آزمایش انجام دهید و با بررسی اطلاعات آن را به بهترین حالت ممکن تبدیل کنید، چیزی که در بازاریابی سنتی فکر کردن به آن هم تا حدی غیر ممکن است!

منابع مناسب یادگیری دیجیتال مارکتینگ

برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ منابع مختلفی وجود دارد. از سایت‌های خارجی و یوتویوب و آپارات گرفته تا پلتفرم‌های آموزش آنلاین همانند دگردیسی که به صورت تخصصی بر روی آموزش دیجیتال مارکتینگ تمرکز دارند.

یوتویوب و آپارات

یوتویوب تقریبا در هر موضوعی دارای آموزش است. از سرگرمی و تفریح گرفته تا آموزش‌های تخصصی هرچیزی در یوتویوب پیدا می‌شود. اما این بستر علارغم مزایا فراوان اگرچه برای آموزش‌های کوتاه و موردی مناسب است اما در مورد آموزش‌های اصولی و بلند مدت و یکپارچه فضای مناسبی نیست. بیشتر آموزش‌های دیجیتال مارکتینگ نیز در دسته دوم قرار دارند و شما باید یک مسیر مشخص و اصولی را طی کنید تا به دانش مناسب در موضوع برسید.

کتاب و مقالات

وبسایت‌ها و منابع مطالعاتی زیادی درباره یادگیری بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که می‌توانند خوراک خوبی برای مراحل اولیه و درک فضای موجود در این حوزه برای شما باشند. علاوه بر این، مطالعه کتاب‌های مرجع و به روز نیز از جمله منابع عالی برای افرادی هستند که از طریق خواندن فرآیند یادگیری آن‌ها کامل می‌شود.

پلتفرم‌های آموزشی

دومین بستر مناسب برای یادگیری اصولی دیجیتال مارکتینگ پلتفرم‌های آموزش آنلاین هستند. وبسایت‌هایی همانند یودمی، کورسرا و یا نمونه‌های فارسی و ایرانی مثل فرادرس، فرانش و حتی فراتر از همه این‌ها پلتفرم‌های تخصصی آموزش دیجیتال مارکتینگ همانند دگردیسی از بهترین منابع برای آموزش اصولی دیجیتال مارکتینگ هستند.

اگر تابحال به این وبسایت‌ها سر نزده‌اید حتما توصیه می‌کنیم که برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ در اولین فرصت اقدام کنید و با بهره‌گیری از روش‌های جدید تبلیغات آینده کسب و کار خود را متفاوت رقم بزنید.

در یادگیری دیجیتال مارکتینگ همواره باید بروز باشید

و اما در انتها باید به این نکته اشاره کرد که در شاخه دیجیتال مارکتینگ همواره باید بروز بود. آشنایی با ابزارهای جدید، روش‌های جدید، متدهای آنالیز و بررسی جدید و استفاده از منابع جدید و بروز یکی از واجباتی است که باید همواره از آن‌ها استفاده کنید.

در کنار همه این نکات، فراموش نکنید که تا زمانی که شروع به اجرا و استفاده نکنید اتفاقی رقم نخواهد خورد. بنابراین بدون ترس از سطح خود، در کنار یادگیری مداوم و مستمر، وارد کار شوید و با تجربه کردن آموزه‌های خودتان را محک بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید