آیا مشاغل خانوادگی عملکرد زیست محیطی بهتری دارند؟
بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه ساری، مالکیت خانوادگی مشاغل تأثیر مثبتی بر عملکرد محیطی شرکت دارد، به خصوص اگر نام خانوادگی بر روی کسب و کار گذاشته شود. محققان کالج کسب و کار …
بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه ساری، مالکیت خانوادگی مشاغل تأثیر مثبتی بر عملکرد محیطی شرکت دارد، به خصوص اگر نام خانوادگی بر روی کسب و کار گذاشته شود.
محققان مدرسه بازرگانی Surrey تأثیر مالکیت خانوادگی بر احتمال پذیرش استانداردهای ISO 14001 توسط شرکت ها را بررسی کردند. این استاندارد الزامات حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از انتشار آلاینده ها را در یک واحد سازمانی بررسی می کند.
پروفسور تازیب رجوانی، یکی از نویسندگان این مطالعه و رئیس گروه استراتژی و تجارت بینالملل دانشگاه ساری میگوید: «هدف هر کسبوکاری ایجاد ارزش برای سهامداران خود است. کسبوکارهای خانوادگی نیز از همین الگو پیروی میکنند. مشاغل خانوادگی، انگیزه های اقتصادی و ارزش های خانوادگی ارتباط نزدیکی دارند.
تمایل به حفظ ثروت اجتماعی عاطفی و تداوم فعالیت های تجاری از طریق نسل های خانوادگی، این شرکت ها را به دنبال قانونمندی در عین رعایت سازمان های بالادستی مانند ISO 14001 می کند.
مشاغل خانوادگی و حفاظت از محیط زیست
این مطالعه همچنین نشان داد که این تأثیر برای شرکت هایی که عنوان آنها با نام خانوادگی یکسان است و برای شرکت هایی که در نزدیکی شهرهای بزرگ قرار دارند قوی تر است. محققان دریافتند که نام خانوادگی یک ویژگی نمادین مهم است که به شناسایی اعضای خانواده با جامعه کمک می کند.
پروفسور رجوانی ادامه می دهد: «سرمایه گذارانی که علاقه مند به حداکثر کردن سود هستند باید از تأثیرات اهداف غیر مالی بر تصمیمات استراتژیک در شرکت های خانوادگی آگاه باشند، همچنین مدیرانی که اعضای خانواده کسب و کارهای خانوادگی نیستند باید وجود آنها را درک کرده و از آن آگاه باشند. تأثیر بالقوه انگیزه های خانوادگی
اعضای خانواده با درصد بالایی از کنترل بر سهام شرکت می توانند تصمیمات استراتژیک را در جهت خاصی اتخاذ کنند که با ایده آل های اجتماعی و عاطفی آنها تشدید می شود. این روش برای آنها لزوماً منجر به سودآوری نمی شود. آگاهی این مدیران از عملکرد و اجرای «نیازهای شخصی اعضای خانواده که ممکن است بر شرکت تأثیر بگذارد» اهمیت دارد.
جدای از سرمایه گذاران و موقعیت های مدیریتی در مشاغل خانوادگی، این یافته ها پیامدهای مهمی برای ذینفعان محیطی از جمله مصرف کنندگان و تامین کنندگان شرکت ها دارد.