حدود یک میلیون و 900 هزار نفر در قرعه کشی ویژه اسفند ماه شرکت کردند اما در این طرح تنها 10 هزار و 300 خودرو فروخته شد.
شرکت ایران خودرو اخیراً محصولات خود را در قالب طرح فروش ویژه و به قید قرعه در اختیار مشتریان قرار داد، اما به دلیل کمبود شدید عرضه نسبت به تقاضا، شانس برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو در اسفند ماه 1401 کمتر از 1 بود. ٪.
حدود یک میلیون و 900 هزار نفر در قرعه کشی ویژه اسفند ماه شرکت کردند اما در این طرح تنها 10 هزار و 300 خودرو فروخته شد. به بیان بهتر، شانس برنده شدن در لاتاری مارس 1401 ایران خودرو فقط 0.54 درصد از هر 185 نفر، فقط یک نفر موفق به خرید ماشین می شود!
البته بد نیست نگاه دقیق تری به این آمار داشته باشیم. از 10300 خودروی عرضه شده در این طرح، 50 درصد سهم (5000 خودرو) به مادران دارای حداقل دو فرزند تعلق می گیرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده 480 هزار و 140 مادر در قرعه کشی شرکت کردند. بنابراین از هر 96 مادر تنها یک نفر به عنوان برنده انتخاب شد و موفق به خرید ماشین می شود. سورین پلاس بنزینی با ثبت 165000 دستگاه، محبوب ترین خودرو در بین مادران آینده بود.
دسته بعدی متقاضیان مربوط به صاحبان خودروهای اسقاط است. از آنجایی که تنها 10 درصد از ظرفیت باقیمانده خودرو برای این دسته از متقاضیان موجود است، یعنی 1000 خودرو برای طرح جایگزینی شامل اما طبق آمار به دست آمده در قرعه کشی 481337 نفر از مالکان خودروهای ناخواسته شرکت کردند. مقایسه عدد 1000 در مقابل 481337 نشان می دهد که شانس برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو در اسفند 1401 برای دارندگان خودروهای دست دوم بسیار کمتر از مادران است. از هر 482 نفر، تنها 1 نفر شانس نگه داشتن کلید ماشین را دارد. بیشترین تقاضای ثبت شده در این بخش نیز به خودروی بنزینی سورین پلاس اختصاص داشت.
در نهایت، 937222 مشتری عادی برای خرید 30 درصد از موجودی باقیمانده (3000 واحد) ثبت نام کردند. البته شانس برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو در اسفند 1401 برای مشتریان عادی بیشتر از صاحبان خودروهای فرسوده است. از 313 نفر 1 نفر برنده شد و قادر به خرید ماشین. دنا پلاس اتوماتیک پرطرفدارترین خودرو در بین مشتریان همیشگی; زیرا 470 هزار سفارش برای این خودرو ثبت شده است.
هایما S5 به دلیل قیمت بسیار بالایش احتمالاً کمترین تقاضا را در بین این سه دستگاه دارد. تقاضا برای این خودرو در بین مادران حدود 40 هزار، در بین دارندگان خودروهای فرسوده حدود 34 هزار و در میان مشتریان ثابت تنها 13 هزار و 526 مورد بوده است.