مقدمه:

اهمیت بازی های فکری از نگاه مجله معلم شو، یکی از مهمترین موضوعاتی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. همانطور که می دانیم بازی کردن، حق مسلم کودکان به شمار می رود. در این بین، استفاده از بازی های فکری برای کودکان اهمیت بسیار ویژه ای دارد. مطالعات زیادی از سوی پژوهشگران و روانشناسان انجام شده که بازی های فکری، سلامت جسم و روان بچه ها را تضمین می کند. بازی های فکری دارای انواع مختلفی بوده که حل آنها بر اساس یک دانش عمیق و گسترده پایه گذاری شده است. والدین با تهیه این مدل بازی ها می توانند یادگیری را در همان دوران کودکی در ذهن فرزند شان نهادینه کنند. همین امر می تواند به حل اختلالات یادگیری در دوران کودکی بینجامد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به اهمیت استفاده از بازی های فکری از نگاه مجله معلم شو بپردازیم.

آشنایی با اهمیت بازی های فکری از نگاه مجله معلم شو

اهمیت بازی های فکری از نگاه مجله معلم شو (معتبرترین مجله تخصصی معلمان):

بازی های فکری در واقع چالش هایی هستند که کودک با حل آنها می تواند خود را با مسائل مختلف در زندگی پیش رو، آماده سازد. تاثیر بازی های فکری بر رشد روانی و فکری کودک غیر قابل انکار است. هدف از انجام بازی های معمایی، آماده سازی کودک با حل چالش هایی است که امکان دارد در آینده با آنها مواجه شود. بازی های معمایی با درگیر کردن ذهن و اجبار به اندیشیدن، گزینه های جدیدی را جهت حل بازی پیش پای فرد قرار می دهد. یافتن راه حل، منجر به ترشح هورمون دوپامین در مغز شده که این امر می تواند باعث رضایت در فرد شود.

در ادامه به فواید و اهمیت بازی های فکری از نگاه معلم شو می پردازیم:

·        دوری از انزوا و بهبود تعامل کودک با جامعه:

گوشه گیری کودکان و دوری آنها از جامعه به یکی از مهمترین دغدغه های والدین تبدیل شده است. یکی از بهترین روش ها جهت بهبود تعامل کودک با هم سن و سال های خود، بازی های فکری است. بازی های فکری دسته جمعی علاوه بر رشد اجتماعی کودک باعث ارتباط بهتر او با بزرگترها و همسالان خود می شود.

مزایای بازی های فکری از نگاه سایت معلم شو

·        بهبود فعالیت و تحرک کودک در کلاس درس:

امروزه، روش تدریس معلم ها در کلاس درس در مقایسه با سال های قبل پیشرفت زیادی کرده است. کودکان عاشق تحرک و فعالیت در محیط کلاس هستند. بازی های فکری، توجه و علاقه دانش آموزان را به طرح درس افزایش خواهند داد. از طرفی، یکنواختی و کسالت باری محیط های یاددهی برای دانش آموز کمتر شده و او می تواند با معلم خود تعامل بهتر و موثرتری داشته باشد.

·        بهبود عملکرد مغز و تمرکز بر روی انجام فعالیت های مختلف:

اهمیت بازی های فکری از نگاه مجله معلم شو، غیر قابل انکار است. مزایای متنوع بازی های معمایی باعث شده تا روانشناسان و متخصصان، والدین را به تهیه این مدل بازی ها برای فرزندان خود تشویق کنند. با حل بازی های فکری، عملکرد سلول های مغزی بهتر خواهد شد. کودک می تواند از توانمندی های ذهنی خود در حل چالش ها به طور کامل استفاده نماید. بازی های فکری را می توان بهترین تمرین جهت افزایش تمرکز دانست. اهمیت استفاده از بازی های معمایی در دوران کودکی به حدی زیاد است که اثرات مثبت آن در دوران بزرگسالی رخ خواهد داد.

در ادامه به دلایل دیگری از اهمیت بازی های فکری از نگاه مجله معلم شو اشاره خواهیم کرد:

  • آموزش همکاری های گروهی به کودک
  • رفع اختلالات یادگیری کودکان در مدرسه
  • پرورش قوه تخیل و مجبور کردن کودک به رفع چالش ها و مشکلات
  • آماده سازی کودک جهت رویارویی با چالش ها در آینده
  • جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر در دوران بزرگسالی
  • همبستگی بیشتر کودک با اعضای خانواده خود
  • ابزاری مناسب جهت کاهش استرس و اضطراب در کودک

فواید بازی های فکری از نگاه مجله معلم شو

درباره مجله معلم شو بیشتر بدانید:

معلم شو، معتبرترین مجله تخصصی معلمان در کشور به شمار می رود. این مجله تخصصی با همکاری دو نفر از معلمان در سال 1400 شروع به فعالیت کرد. هدف اصلی این مجموعه، آگاه سازی معلمان، والدین و دانش آموزان در زمینه های مختلفی از جمله: سلامت روان، سواد دیجیتال و آموزش و پرورش می باشد. یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در این مجله، اهمیت بازی های فکری و تاثیرات مثبت آن برای کودکان است. متخصصان و روانشناسان بر اهمیت استفاده از بازی های معمایی برای کودکان و نوجوانان، تاکید زیادی دارند. بازی های فکری چالش های زیادی را پیش روی فرد قرار داده تا او بتواند به بهترین راه حل جهت رفع مشکل بیندیشد. تاثیر این مدل بازی ها بر روی مهارت های ذهنی، جسمی، فردی و اجتماعی کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان بدیهی و واضح است. البته تاثیر فواید بازی های معمایی برای کودکان، آشکار تر است.

در این مقاله سعی شده تا اهمیت بازی های فکری از نگاه مجله معلم شو را مورد بررسی قرار دهیم. این مجله تخصصی، راهکارها و دستورالعمل های زیادی را در مورد موضوعات مهم پیش روی معلمان، والدین، دانش آموزان و حتی دانشجویان قرار داده است. شما با مراجعه به سایت معلم شو (بزرگترین مجله تخصصی معلمان) می توانید اطلاعات مفید و کاربردی بیشتری در زمینه های مختلف نظیر: آموزش و پرورش، سلامت روان، روش تدریس، سواد دیجیتال، کتاب و مجله کسب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید