آنچه باید در مورد نود بیت کوین بدانیم

همان طور که می‌دانیم، بلاک چین با هدف تمرکز زدایی به وجود آمد و اجرای این هدف در بیت کوین صورت گرفت. در یک سیستم غیرمتمرکز ناظر یا فرد واسطی وجود ندارد که بر فعالیت‌ها نظارت کند؛ بنابراین باید مواردی وجود داشته باشد که امنیت را برای کاربران تامین کند. نود یا گره‌های بلاکچین با این هدف به وجود آمدند. مهم‌ترین نود فعال در شبکه بلاکچین، نود بیت کوین است. از آن‌ جایی که تمامی تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین به صورت همتا به همتا یا P2P انجام می‌شود؛ نود بیت کوین Bitcoin Node به وجود آمد تا مانند یک پل ارتباطی عمل کند. در این مقاله به این سوال که نود بیت کوین چیست پاسخ می‌دهیم و انواع نودهای بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

نود بیت کوین چیست؟

نود بیت کوین ستون‌های شبکه بیت کوین است و شامل هر دستگاهی است که به این شبکه وصل می‌شود. معماری بلاکچین به صورت سیستم توزیع شده است و تمامی تراکنش‌ها در دفتر کل ثبت می‌شوند و هر کسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. نودها در واقع یک پل ارتباطی هستند که می‌توانند پیام را ایجاد، دریافت و ارسال کنند. نود بیت کوین به ایمن‌سازی شبکه بیت کوین از طریق مکانیسم اجماع کمک می‌کند؛ به این صورت که گره‌ها هر تراکنشی که قوانین اجماع را نقض کند، رد می‌کنند. هرچه تعداد نود بیت کوین بیشتر باشد، شبکه بیت کوین قوی‌تر و غیرمتمرکزتر خواهد بود.

چند نوع نود بیت کوین داریم؟

تا به اینجای مقاله در مورد مفهوم گره در شبکه بلاکچین صحبت کردیم. بیت کوین در شبکه خود چندین نوع نود دارد که هر کدام وظایف متفاوتی را بر عهده دارند. در ادامه هر کدام از آن‌ها را شرح خواهیم داد.

فول نود (Full Node) چیست؟

فول نود بیت کوین به نودی گفته می‌شود که مستقیماً به شبکه بیت کوین وصل شده باشد و این مستلزم پذیرفتن تمامی قوانین شبکه بیت کوین است. فول نودها معتبرترین نودها در شبکه هستند و وظیفه تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارند. این نودها بر اساس الگوریتم اجماع اثبات کار عمل می‌کنند و از این طریق امنیت شبکه را برای کاربران فراهم می‌آورند. آن‎ها همچنین می‌توانند بلاک‌های جدید و تراکنش‌ها را به شبکه ارسال کنند.

فول نود بیت کوین باید کل تاریخچه بلاکچین و تراکنش را دانلود کند و آن را از لحاظ رعایت قوانین اجماع بیت کوین بررسی کند. مثلاً می‌توانند بررسی کنند که بلاک‌ها فقط تعداد معینی بیت کوین ایجاد کنند یا تراکنش‌ها و بلاک‌ها در قالب داده‌های صحیح باشند. خروجی تراکنش نمی‌تواند دوبار در یک بلاک چین خرج شود. تراکنش یا بلاکی که قوانین اجماع را نقض کند، رد می‌شود.

برای اینکه به یک فول نود بیت کوین تبدیل شوید می‌توانید از نرم افزار بیت کوین کور (Bitcoin Core) استفاده کنید. برای این کار شما به یک سیستمی احتیاج دارید که آخرین نسخه ویندوز، مک یا لینوکس را داشته باشد.

فول نود بیت کوین بر ۲ نوع است. نود آرشیوگر که تمامی اطلاعات و داده‌ها را دانلود و ذخیره می‌کند، و نود سرشاخه که فقط داده‌های اخیر تراکنش را جمع آوری و ذخیره می‌کند.

لایت نود (Light Node) چیست؟

لایت نود بیت کوین فقط داده‌های ضروری تراکنش‌های پردازش شده را دانلود می‌کنند. آن‌ها به عنوان کیف پول استفاده می‌شوند و به گره‌های کامل متصل می‌شوند. لایت نود بیت کوین تنها بخش‌های کوچکی از بلاکچین را پردازش می کنند. آن‌ها وظیفه دارند بررسی کنند که آیا تراکنش‌ها از طریق تأیید پرداخت ساده (SPV) در یک بلاک گنجانده شده‌اند یا خیر. این به غیرمتمرکز نگه داشتن شبکه بلاکچین کمک می‌کند، اما تمام تراکنش‌های آن را تایید و یک کپی از کل بلاکچین را ذخیره نمی‌کند. تفاوت لایت نود با فول نود بیت کوین در سطح اختیارات، امنیت و میزان داده‌های دریافتی از شبکه بلاکچین بیت کوین است.

ماینینگ نود (Mining Node)

ماینینگ نود بیت کوین که معمولاً به عنوان ماینرها نامیده می‌شوند، توابع رمزنگاری پیچیده را در فرآیندی به نام «ماینینگ» حل می‌کنند. هدف هر ماینر این است که اولین گره‌ای باشد که یک بلاک جدید در بلاک چین ایجاد می‌کند. هنگامی که کل شبکه یک تراکنش را تایید کرد، یک بلاک جدید به بلاکچین اضافه می‌شود و ماینر پاداش دریافت می‌کند. در وایت پیپر بیت کوین، ساتوشی از کلمه “node” به عنوان مترادف “miner” استفاده کرده است، اما در طول سال‌ها این دو تعریف تا حدودی از یکدیگر جدا شدند. از نظر فنی، ماینرها از سخت‌افزار تخصصی ASIC برای افزودن بلاک‌ها به بلاکچین بیت کوین استفاده می‌کنند.

اهمیت و دلایل اجرای نود بیت کوین

نود بیت کوین به امنیت و یکپارچگی شبکه کمک می‌کند. امروزه تعداد زیادی نود بیت کوین وجود دارد و این نودها به کاربران کمک می‌کنند تا عرضه بیت کوین را کنترل کنند و تراکنش‌های موجود در شبکه را تایید کنند. نود بیت کوین از حمله دو بار خرج شدن جلوگیری کرده و بلافاصله رمزارز استفاده شده قبلی را رد می‌کند.

نودها چگونه امنیت را در شبکه بیت کوین افزایش می‌دهند؟

اجرای نود بیت کوین به شما این امکان را می‌دهد تا حریم خصوصی خود را حفظ کرده و امنیت خود را تقویت کنید. بدون نود بیت کوین نمی‌توان از معتبر بودن تراکنش‌ها اطمینان حاصل کرد و هیچ تضمینی نخواهد بود که تعداد بیت کوین‌ها از ۲۱ میلیون بیشتر نشود. با اجرای یک نود بیت کوین نیازی به اعتماد کردن به کارگزاری‌ها یا کیف پول‌ها ندارید؛ زیرا می‌توانید از درستی اجرای قوانین مطمئن شوید. اگر یک ماینر تلاش کند بیش از حد در بیت کوین بلاک ایجاد کند، گره شما به طور خودکار چنین بلاکی را رد می‌کند. اگر کاربر تراکنشی را ارسال کند که بیت کوین جدیدی ایجاد می‌کند، گره شما به طور خودکار آن را رد می کند. بنابراین با اجرای نود بیت کوین می‌توانید از صحت داده‌ها مطمئن شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بلاکچین بیت کوین و روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال به وب‎سایت و اپلیکیشن والکس مراجعه کنید. این پلتفرم مبادلات آنلاین ایرانی با بیش از ۶۰۰ کاربر فعال، امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم کرده است.

منبع:

https://decrypt.co/resources/what-are-the-different-types-of-bitcoin-nodes-how-the-bitcoin-network-is-maintained

دیدگاهتان را بنویسید