این روزها شاهد گسترش روز افزون صنایع مختلف هستیم، به همین دلیل نیاز به فعالیت در ارتفاعات نسبت به گذشته بیشتر احساس می شود. در این هنگام یکی از مهم ترین فاکتورها فراهم کردن ابزارآلاتی است که ایمنی چنین افرادی را در هنگام فعالیت در ارتفاع تامین کنند. یکی از این ابزارآلات، کمربند شوک دار نام دارد که امروزه استفاده از انواع کمربند شوک دار در بین افراد بسیار رواج پیدا کرده است. در واقع می توانیم کمربندهای ایمنی یا همان کمربندهای شوک دار را به عنوان یک ابزار حیاتی نام ببریم که استفاده از آن بسیار اهمیت دارد.

انواع کمربند شوک دار

آشنایی با انواع کمربند شوک دار

کمربندهای ایمنی انواع مختلفی دارند که هر فرد با توجه به محیطی که قرار است در آن مشغول به کار شود نوع مناسب آن را برای خود انتخاب می کند. به طور مثال شما در هنگام انجام فعالیت روی سازه یک ساختمان یا در زمان بالا رفتن از دکل های مخابراتی برای حفظ سلامتی و حفظ جان خود نیاز دارید تا از کمربند شوک دار مناسب آن محیط استفاده نمایید. در ادامه به بررسی انواع کمربند شوک دار می پردازیم تا بتوانید با توجه به نیاز خود مناسب ترین آن ها را برگزینید.

در واقع کمربند شوک دار دو نوع داشته که یکی از آن ها کمربند ایمنی تمام بدن نام دارد. این کمربند به صورت کلی روی شانه ها و دور ران می پیچد و بعد از آن از پشت کمر عبور خواهد کرد. در هنگام انجام فعالیت در ارتفاعات می توانید با استفاده از این وسیله از سقوط خود جلوگیری نمایید. یکی دیگر از مدل های کمربند ایمنی، مدل دکل بانی آن است که همانند یک کمربند معمولی به دور کمر شما پیچیده می شود و این قابلیت را دارد که از سقوط شما جلوگیری کند. به این دلیل نام آن را دکل بانی گذاشته اند که در صنایعی مانند برق، دکل های مخابراتی و توربین های بادی کاربرد دارد.

همچنین به این دلیل نام شوک دار را بر آن نهاده اند که در بین طناب کمربند ایمنی یک قطعه قرار گرفته تا بتواند در زمان سقوط احتمالی افراد فشار وارده بر قسمت ستون فقرات و کمر را کاهش دهد. این قطعه شوک گیر نام دارد و به همین دلیل این نوع کمربندها را با نام کمربند ایمنی شوک دار می شناسند.

کمربند شوک دار

نحوه پوشیدن کمربند شوک دار به چه صورت است؟

یکی دیگر از مهم ترین فاکتورها در هنگام استفاده از ابزارآلات ایمنی، نحوه استفاده صحیح از آن ها است و شما برای حفاظت از جان خود نیاز دارید تا از نحوه پوشیدن کمربند شوک دار اطلاع کافی داشته باشید. برای استفاده از کمربند ایمنی شوک دار نیاز دارید تا در ابتدا قسمت سبز رنگ آن را در دست بگیرید و همانند یک کوله پشتی بر دوش خود قرار دهید. توجه داشته باشید که در این هنگام نیاز است تا طناب کمربند دقیقاً ما بین دو کتف قرار بگیرد.

بعد از انجام این مرحله نیاز دارید تا قسمت های زرد رنگ که مخصوص ران ها هستند را به دور ران خود بپیچید و با وسیله نقطه های اتصالی آن را محکم کنید. اگر تمامی این مراحل را با دقت پشت سر بگذارید در هنگام انجام فعالیت در ارتفاع هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد و می توانید با اطمینان خاطر و آرامش به کار خود ادامه دهید. در زمان بر هم خوردن تعادل نیز این قطعه از شما محافطت کرده و از سقوط احتمالی شما به طور کامل جلوگیری می کند.

کمربند شوک دار

کلام آخر

انجام فعالیت در ارتفاعات خطرهای بسیار زیادی را در پی خواهد داشت و افراد برای در امان ماندن از این خطرات احتمالی نیازمند استفاده از ابزارآلات مناسب کار در ارتفاعات هستند. توجه داشته باشید که هر یک از این ابزارآلات به خودی خود مهم بوده و هرگز نباید استفاده از آن ها را فراموش کرد. یکی از این لوازم حیاتی که کمربند شوک دار نام دارد به عنوان مهم ترین ابزای شناخته شده که برای استفاده در زمان انجام فعالیت در ارتفاعات کاربرد خواهد داشت. بهتر است که انواع کمربند شوک دار را بشناسید تا بتوانید با توجه به محیط کاری خود کمربند مناسب را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید