همه ما در مورد برنامه نویسی کامپیوتر شنیده‌ایم که در 3 دهه گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. حقیقت این است که  بسیاری از دانش‌آموزان، دانشجویان و افراد جویای کار، این روزها می‌خواهند از دنیای برنامه نویسی سر در بیاورند تا شغل و درآمد خوبی داشته باشند.

در دنیای امروز، همه ما به شدت به محصولات مختلف نرم افزاری وابسته هستیم که به دقت توسط برنامه نویسان نوشته شده است.

از آنجایی که برنامه نویسی به بخش بزرگی از زندگی ما تبدیل شده است، بسیار مهم است که همه بدانند برنامه نویسی چیست و مهمترین نکات کلیدی در مورد آن کدام است؟ در ادامه قصد داریم با زبانی ساده و روشن به این پرسش که برنامه نویسی چیست؟ پاسخ دهیم و مهمترین نکاتی که در مورد برنامه نویسی باید بدانید را توضیح دهیم.

زیر و بم برنامه نویسی

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی، تمرینی است که تفکر منطقی ما را تقویت می‌کند و مهارت حل مسئله ما را بهبود می‌بخشد. به ما می‌آموزد که چگونه یک کار را با کمک یک برنامه یا نرم‌افزار کامپیوتری انجام دهیم. بنابراین، به زبان ساده، برنامه نویسی وظیفه ای برای پیاده سازی راه حل یک مشکل در قالب یک زبان کامپیوتری است.

می‌دانیم برنامه نویسی کامپیوتری مهم است چرا که بسیاری از عملکردهای دنیای ما به وسیله آن خودکار شده است. از این رو انسان‌ها باید بتوانند تعامل بین افراد و ماشین‌ها را کنترل کنند.

از آنجایی که رایانه‌ها و ماشین‌ها می‌توانند کارها را بسیار کارآمد و دقیق انجام دهند، ما از برنامه‌نویسی رایانه‌ای برای مهار آن قدرت محاسباتی استفاده می‌کنیم.

بنابراین از برنامه نویسی برای حل مسائل پیچیده استفاده می‌شود. برنامه نویسی کار ما را آسان می‌کند و همچنین در زمان و انرژی ما صرفه‌جویی می‌کند.

با توجه به این مقدمات اگر بخواهیم با زبانی ساده‌تر بیان کنیم  که برنامه نویسی چیست؟ باید بگوییم برنامه نویسی راهی است برای آموزش رایانه جهت انجام وظایف مختلف؛ به این معنی که شما مجموعه ای از دستورالعمل‌ها را به رایانه ارائه می‌دهید که به زبانی نوشته شده که برای رایانه قابل درک است و رایانه دستورات دلخواه شما را انجام می‌دهد.

یک دستورالعمل می‌تواند چیزی ساده باشد مانند “جمع کردن دو عدد” یا “سلام کردن به کاربر” و یا دستورالعمل‌هایی پیچیده برای حل مشکلی بزرگ.

به مجموعه‌‌ی این دستورالعمل‌ها برنامه کامپیوتری می‌گویند.

حال که دانستید منظور از برنامه نویسی چیست، لازم است که مهمترین نکات کلیدی در مورد آن را نیز بدانید از جمله اینکه: شغل برنامه نویسی چیست، بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع کدام است،  کاربرد برنامه نویسی چیست.

برنامه‌نویسی در زندگی روزمره ما چه کاربردی دارد؟

اکنون که متوجه شدیم برنامه نویسی چیست، نوبت آن است که ببینیم چه کاربردی در زندگی ما دارد.

برنامه نویسی تقریبا در همه جای زندگی ما کاربرد دارد، هر سیستم هوشمندی را که ما در زندگی روزمره خود از آن استفاده می کنیم، برای انجام کار خاصی برنامه نویسی شده است. در واقع برنامه نویسی به افراد و سازمان ها و صنایع مختلف از جمله پزشکی، ایده های زیادی برای رفع مشکلات می‌دهد که باعث پیشرفت روزافزون جوامع بشری شده است.

ما در ادامه چند نمونه از کاربرد های برنامه نویسی که مردم با آن ها در زندگی روزمره خود سروکار دارند را توضیح خواهیم داد.

گوشی های موبایل هوشمند

گوشی های موبایل هر روز در حال گسترش هستند و مردم با نصب اپلیکیشن های گوشی همراه روی موبایل خود می توانند بسیاری از کارهای روزمره شان را به صورت آنلاین انجام دهند.

هر وب سایت، اپلیکیشن، بازی و نرم افزاری که شما از طریق گوشی موبایل خود با آن کار می کنید، از طریق کد هایی که برنامه نویسان نوشته اند کار می کنند. این یکی از ملموس  ترین مواردی است که با آن می توانید متوجه این موضوع شوید که برنامه نویسی چیست.

چراغ های راهنمایی و رانندگی

چراغ های راهنمایی که در سطح شهر ها استفاده می کنند، هوشمند طراحی شده اند.

چراغ‌های راهنمایی و رانندگی برای تشخیص و تطبیق با تغییرات جریان ترافیک برنامه‌ریزی شده‌اند که به خودروها و عابران پیاده در گذرگاه‌ها کمک می‌کنند تا با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی حرکت کنند.

بیشتر آن ها از میکروکنترلرها و سیستم‌های تعبیه‌شده برای اجرای کارهای خود، مانند تنظیم تایمر که از قبل در حافظه دستگاه برنامه‌ریزی شده‌اند، استفاده می‌کنند.

نرم افزار و دستگاه حضور و غیاب

نرم افزار و دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره که می‌تواند چهره‌های افراد را شناسایی کند و هویت افراد را تایید کند، یکی دیگر از نمونه هایی است که ما را با مفهوم اینکه بنامه نویسی چیست آشنا می کند.

این دستگاه حضور و غیاب، از برنامه‌نویس کامپیوتر و الگوریتم‌های پیشرفته برای مشخص کردن جزئیات چهره افراد کمک میگیرد و بیشتر برای موارد امنیتی و اداری به کار برده می‌شود.

اجاق های هوشمند

اجاق‌های هوشمند به صاحب خانه‌ها اجازه می‌دهند تا کارهایی مانند گرم کردن غذا، تنظیم تایمر، دریافت اعلان‌ها یا خاموش کردن فر خود را در زمانی که از خانه دور هستند، انجام دهند.

مثلا می توانند دمای پخت و پز یا عملکردهای اتوماتیک را از طریق موبایل خود تنظیم کنند و از راه دور همه چیز را کنترل کنند.

کنترل اجاق های هوشمند بسیار راحت و پیشرفته است، برای انجام این فرایند با اتصال به اینترنت این امکان را دارید تا در هر کجا که هستید، فرایند پخت و پز را کنترل کنید.

اجاق های هوشمند هم یکی دیگر از مثال های جذابی است که ما را با اینکه برنامه نویسی چیست و چه نقشی در زندگی ما دارد آشنا می کند.

تلویزیون دیجیتال

فناوری دیجیتال، تلویزیون ها را از ره های مختلفی متحول کرده است، به طوری که کیفیت تصویر و صدا بهتر شده است و تعداد شبکه های بیشتری را در اختیار بینندگان خود قرار می دهد.

امروزه بیشتر تلویزیون های دیجیتال در خود گیرنده دیجیتال و حتی رسیور ماهواره دارند و تجربه ای جذاب را برای ببینندگان خود در عرصه تماشای تلویزیون به وجود آورده اند.

دستگاه های خودپرداز

دستگاه های خودپرداز به مردم راهی سریع و آسان برای دسترسی به حساب های بانکی خود می دهند. از دستگاه های خودپرداز می توان برای مواردی مانند برداشت پول نقد، بررسی موجودی بانک ها، واریز پول یا اعتبار تلفن های همراه استفاده کرد.

رباتیک

یکی از کاربردهای اصلی برنامه نویسی چیست؟ دقیقا همین علم رباتیک است. علمی بسیار گسترده، کاربردی و پرطرفدار که همه ما تا حدودی با آن آشنایی داریم.

دانشمندان همچنین روی نانوربات‌ها کار می‌کنند، ربات‌های کوچکی که می‌توانند برای انجام تحقیقات پزشکی به بدن انسان وارد شوند و نقش محافظ و درمانگر را انجام دهند.

صنعت پزشکی

انواع اپلیکیشن های سلامت محور شامل مدیریت سبک زندگی، تناسب اندام، تغذیه، برنامه های غذایی، سلامت زنان، استفاده از داروهای مختلف، تحویل داروی آنلاین، مشاوره پزشکی آنلاین در این حیطه وجود دارند.

ما از این اپلیکیشن های موبایل برای سهولت در انجام کارهای خود، می توانیم استفاده کنیم.

همچنین سیستم‌های نمایشگر پزشکی مختلفی مثل دستگاه‌های سی تی اسکن، آندوسکوپ، تجهیزات آزمایشگاهی و… وجود دارند که پزشک میتواند با آن دستگاه ها، قسمتی از بدن انسان را برای استفاده در زمینه پزشکی مشاهده کند.

اینها تازه بخش کوچکی از جواب به این سوال است که در زندگی روزمره ما کاربرد برنامه نویسی چیست!

برنامه نویسی نقش پر رنگی در حوزه‌های مختلف زندگی بشر ایفا می‌کند و به عنوان یک زبان تعاملی بین انسان و دستگاه های هوشمند است.

در واقع برنامه نویسی چیزهایی را ممکن کرده است که نسل بشر حتی 20 سال پیش نمی توانست تصورش را هم بکند.

شغل برنامه نویسی چیست؟

برنامه‌نویسی امروزه به یکی از مهم‌ترین حرفه‌ها در حوزه کامپیوتر تبدیل شده است. از این جهت معرفی شغل برنامه‌نویسی در عین سادگی کمی مشکل به نظر می‌رسد. زیرا شغل برنامه‌نویسی پیوسته در معرض تغییر است و حوزه کاری و وظایف آن نیز با توجه به پیشرفت‌های سریعی که در این زمینه رخ می‌دهد، تغییر می‌کند.

چنانچه می‌دانید رشته برنامه نویسی به طور مداوم با پیشرفت تکنولوژی در حال پیشرفت است، بنابراین اگر می‌خواهید بدانید شغل برنامه نویسی چیست باید در ابتدا بدانید که شغل برنامه نویسی یک فرصت هیجان انگیز برای هر کسی است که علاقه‌مند به استفاده از زبان‌های کامپیوتری و برنامه نویسی است.

روز به روز بر حوزه فعالیت این شغل افزوده می‌شود. اگر با زبانی ساده بخواهیم بگوییم: هر چیز هوشمندی که در اطرافتان می‌بینید ردپایی از برنامه نویسی در آن وجود دارد. از یک سیستم نوبت‌دهی بیمارستان گرفته تا دستگاه خودپرداز، وسایل آزمایشگاهی پیشرفته تا هر چیزی که در گوشی تلفنتان از آن استفاده می‌کنید،. سیستم‌های آماری، دستگاه زلزله‌نگار، چراغ راهنمایی و رانندگی، دوربین‌های ثبت تخلفات، صفحات سایت‌های اینترنتی و خیلی چیزهای دیگر.

در زیر چند شغل محبوب و پرطرفدار برنامه نویسی به صورت خلاصه آورده شده است:

  • توسعه‌دهنده وب
  • تحلیلگر
  • مهندسی سیستم‌های کامپیوتری
  • مهندسی نرم‌افزار
  • توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل

انواع زبان‌های برنامه نویسی

زبان‌های برنامه نویسی یکی از مشخصات پنهان هر نرم افزار، وب‌سایت و اپلیکیشن‌های دیجیتالی است که ما به صورت روزمره از آنها بهره می‌بریم. در دنیای امروزی استفاده از کامپیوتر و فناوری‌های دیجیتال در هر صنعتی جای خود را پیدا کرده است و تقریبا می‌توان گفت به عنوان یکی از پایه‌های اصلی هر صنعتی محسوب می‌شوند. یکی از مهمترین مهارت‌هایی که در دنیای امروز دانستن و یادگیری آن بسیار ضروری به نظر می‌رسد، برنامه نویسی و آشنایی با انواع زبان‌های برنامه نویسی و همچنین دانستن این نکته است که زبان های برنامه نویسی آینده‌دار کدام است.

می‌دانیم زبان‌های برنامه نویسی زیادی امروزه وجود دارد که از آنها در طراحی و ساخت وب سایت‌ها،  اپلیکیشن‌ها و دیگر کارها استفاده می‌شود.

همه این زبان‌ها در جای خود و در نوع مصرفی که دارند، محبوب هستند و برنامه نویسان بسیاری با یادگیری آنها از  آنها استفاده می‌کنند. اما پرسشی که ممکن است مطرح شود این است که انواع زبان‌های برنامه نویسی چیست؟بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع  کدام است؟ در ادامه انواع زبان‌های برنامه نویسی آورده شده است همچنین کوشش شده است پاسخی مختصر به پرسش دوم نیز داده شود.

۱۰ زبان برتر برنامه نویسی در دنیای امروز عبارت‌اند از:

  1. Python پایتون
  2. Java جاوا
  3. JavaScript جاوا اسکریپت
  4. C/C++
  5. C# سی‌شارپ
  6. R
  7. Swift سویفت
  8. PHP
  9. زبان برنامه‌نویسی Go
  10. MATLAB متلب

 

اما در مورد پرسش دوم اگر بخواهیم به طور کلی و خلاصه  پاسخ دهیم باید بگوییم بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع بستگی به شما دارد و پروژه‌ای که قصد دارید آن را انجام دهید؛ چرا که انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی بستگی به هدف شما، توانایی و اشراف شما بر زبان برنامه نویسی دارد، علاوه بر این‌ها، به این موضوع نیز بستگی دارد که می­خواهید برای چه کسی کار ‌کنید، یا چقدر می‌خواهید این کار آسان باشد.

کسب درآمد از طریق برنامه نویسی چگونه است؟

پس از آنکه با مفهوم برنامه نویسی چیست و چه کاربردهایی دارد آشنا شدیم وقت آن می رسد که ببینیم کسب درآمد از این رشته ی محبوب این روزها چگونه است.

برنامه نویسی یکی از گزینه هایی است که در دنیای تکنولوژی محور امروزی، بسیار حیاتی شده است و تغییرات بسیاری را در زندگی انسان ها ایجاد کرده است.

برنامه نویسان علاوه بر اینکه کارهای خارق العاده ای را برای راحت تر شدن زندگی مردم انجام می دهند، می توانند درآمد خوبی از این راه کسب کنند و یکی از پردرآمدترین مشاغل در کل دنیا است.

از آنجایی که برنامه نویسی برای همه چیز از طراحی اپلیکیشن های گرفته تا کنترل دستگاه های هوشمند مثل ریموت درب منزل مورد نیاز است، گزینه های شغلی زیادی برای آن ها در دسترس است.

شما می توانید یک برنامه نویس موبایل شوید و یا نه برنامه نویسی سایت را انتخاب کنید. می توانید آموزش جاوا ببینید و یا نه در یک دوره آموزشی پایتون یا بوت کمپ پایتون شرکت کنید و در حوزه مصنوعی شروع به کار کنید و یا طراحی اپلیکیشن کنید. زمینه ها بسیار متنوع است و هر یک از آنها درآمد خوبی برای شما در پی دارد.

درآمد برنامه نویسی در ایران

اگر شما جزو کسانی هستید که می‌خواهند شغل برنامه نویسی را انتخاب کنید و به آن علاقه‌مند شده‌اید بی‌شک در حال حاضر دوست دارید بدانید که حقوق و درآمد برنامه نویسی در ایران چقدر است؟

بر اساس آمار به دست آمده از گزارش حقوق و دستمزد وب‌سایت ایران سلری (iransalary)، میانگین حقوق برنامه نویس در ایران 10,000,000 تومان است.

البته ناگفته نماند حقوق توسعه دهندگان وب و برنامه نویسان در ایران و حتی در دیگر کشورها بر اساس تجربه، مهارت، جنسیت یا موقعیت مکانی متفاوت  است و هر شرکت و کارفرما می‌تواند بنا به خواست خود و برنامه نویس میزان حقوق را تغییر دهد.

پرسشی دیگر که ممکن است برای شما پیش آید این است که آیا حرفه برنامه نویسی برای کودکان مناسب است یا نه؟ در ادامه مطلب قصد داریم به طور خلاصه این مساله را توضیح دهیم.

برنامه نویسی برای کودکان

اگر کمی آینده‌نگر باشیم خواهیم دانست که یادگیری و آموزش برنامه نویسی برای کودکان یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های قرن حاضر است. آموزش برنامه نویسی کودکان، به بچه ها کمک می‌کند تا با دنیایی که فناوری در همه جای آن نفوذ کرده است، بهتر آشنا شوند.

آموزش کدنویسی به کودکان کمک می‌کند تا یکی از جنبه‌های دنیای دیجیتالی را که در آن زندگی می‌کنیم بهتر درک کنند و از جهاتی برای آن آمادگی بیشتری پیدا کنند. هدف از آموزش  برنامه نویسی کودکان در دنیای امروز دیگر محدود به تبدیل شدن به یک برنامه نویس ماهر و زبده نیست بلکه یکی از ضرورت‌های زندگی است که کودکان را قادر می سازد تا تمام جنبه‌های زندگی پیشرفت کنند.

چگونه برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

امروزه پلتفرم های متعددی دوره های آنلاین و غیر آنلاین را در زمینه های مختلف برای شروع برنامه نویسی ارائه می دهند.

اگر به این فکر می کنید که چگونه وارد حوزه برنامه نویسی شوید، می توانید مهارت های تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای را در مدت زمان کوتاهی از طریق یک بوت کمپ برنامه نویسی معتبر به دست آورید.

بعضی از بوت کمپ ها مثل بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر استخدام شما را تضمین می کند و پس از گذراندن دوره، شما را به شرکت های معتبر متقاضی کار معرفی خواهد کرد و شما می توانید خیلی زود وارد بازار کار شوید. پس از همین الان شروع کنید.

علاوه بر این دوره های کارآموزی می تواند به شما کمک کند تا روی پروژه های واقعی کار کنید وتجربه کاری خود را بالا ببرید، مهارت های بیشتری در حیطه برنامه نویسی کسب کنید و رزومه کاری خود را به روز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید