درد هایی که زود باید درمان بشوند

امروزه درمان قطع نخاع در حال انجام شدن می باشد وبه دنبال آن خوشحالی افراد زیادی را به همراه دارد.  ضایعات نخاعی و آسیب‌دیدگی هر قسمت از نخاع یا عصب‌ها در انتهای کانال نخاع، غالباً باعث تغییرات دائمی در قدرت، احساس و عملکرد قسمت‌های مختلف بدن  مرتبط با ناحیه آسیب‌دیده می‌شود. درصورتی‌که شما به تازگی دچار ضایعات نخاعی شده‌اید، ممکن است جوانب مختلف زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده باشد.بسیاری از دانشمندان و پزشکان در مورد این‌که روزی بتوانند ضایعات نخاعی را ترمیم کنند بسیار خوش‌بین هستند. در این مدت، اقدامات درمانی و توان‌بخشی به بیشتر آسیب دیدگان کمک می‌کند تا به زندگی روزمره و مستقل خود ادامه دهند.

لازم است بدانید آسیب‌دیدگی‌های نخاعی نیاز به اقدامات خیلی زود پزشکی دارند و فردی که دچار تصادف و یا هر سانحه ایی  شده است در ابتدای کار نمی‌تواند در درمان و مراقبت از خود شرکت داشته باشد. در واقع نمیتواند کارهای روزانه خود را انجام دهد.برخی از متخصصین برای کمک به درمان اختلالات سیستم عصبی و جراحی مغز و اعصاب که متخصص ضایعات نخاعی و مشکلات مختلف سیستم عصبی هستند برای ثابت و پایدار کردن بیماری تلاش می‌کنند. این تیم متخصص و کاربلد تمام تلاش خود را خواهند کرد که این بیماری پیشرفت نکند.  تیم توان‌بخشی که شامل تعدادی متخصص می‌ باشد به سرپرستی  یک پزشک فوق تخصص ضایعات نخاعی، اقدامات توان‌بخشی را انجام می‌دهند. و تمام تلاش خود را انجام میدهند تا فرد بتواند تا حدودی زندگی عادی داشته باشد.

 

علل آسیب دیدن نخاع

 

لازم است بدانید که ضایعه نخاعی به دلیل آسیب‌دیدگی‌های مهره‌ها، رباط‌ها یا دیسک‌های ستون فقرات ایجاد شده و یا ممکن است خود نخاع آسیب ببیند.ضایعات نخاعی غیر ضربه‌ای به دلیل ابتلا به آرتروز، سرطان، التهاب، عفونت یا تحلیل رفتن  دیسک بین مهره‌ ستون فقرات ایجاد می‌شوند. چه آسیب‌دیدگی به دلیل ضربه وارده باشید یا این ضایعات به دلایل غیر ضربه‌ای ایجاد شده باشند، بر فیبرهای عصبی که از ناحیه آسیب‌دیده عبور می‌کنند اثر گذاشته و ممکن است باعث ایجاد اختلال در برخی عضلات و عصب‌های مرتبط با ناحیه آسیب‌دیده شوند.به همین دلیل فردی که قطع نخاع شده است توان راه رفتن را نداشته و معمولا از ویلچر استفاده کرده و نیاز به یک همراه دارد.

از جمله شایع‌ترین دلایل ایجاد ضایعات نخاعی در جهان را ما در این مقاله به آنها اشاره کرده ایم.تا با مطالعه این مطالب اطلاعات و آگاهی شما زیادتر شود.

 

۱-تصادفاتی که با  موتور انجام میشود.

۲-زمین خوردن محکم که باعث قطع نخاع میشود.

۳-اعمال خشونت بین دو نفر که شامل تیراندازی یا زخم‌های ناشی از ضربات چاقو

۴-آسیب‌های ورزشی مانند ورزش‌های پر برخورد و شنا و غواصی در آب‌های کم‌عمق

۵-بیماری‌ها مانند سرطان، آرتروز، پوکی استخوان و التهابات نخاعی

۶-تمام این عوامل باعث میشوند که فردی دچار قطع نخاع شده و یک عمر از نعمت خیلی از کارها محروم بماند.

 

علائم فردی که به قطع نخاع دچار شده

 

توجه داشته باشید که ضایعات نخاعی علائم مختلفی دارد. برخی از این  علائم که بسیار نیز شایع هستند آسیب‌دیدگی‌ها و ضایعه نخاعی بوده که ما در ادامه به آنها می پردازیم.

 

  • درد زیاد  یا فشار شدید در سه ناحیه گردن، سر یا کمر
  • بی‌حسی یا احساس گزگز در دست‌وپا، سر، انگشتان، پاها یا انگشتان پا
  • از دست دادن کنترل قسمت‌های مختلف بدن به‌صورت جزئی یا کلی
  • مثانه عصبی یا بی‌اختیاری یا حبس شدن  ادرار یا مدفوع
  • در هنگام راه رفتن فرد تعادل خود را از دست میدهد.
  • احساس غیر عادی ، درد و فشار در قفسه سینه و یا احساس بسته بودن قفسه سینه
  • اختلالات تنفسی پس از آسیب‌دیدگی
  • ایجاد توده‌ها و برآمدگی‌های غیرعادی در سر یا ستون فقرات

ضایعه نخاعی چیست و چه علائمی دارد؟ - کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادی

درباره درمان ضایعه نخاعی باید بگوییم که روشهای زیادی در دست تحقیق و بررسی توسط پزشکان و دانشمندان است. امروزه با پیشرفت هایی که در زمینه پزشکی بوجود آمده است هیچ درمانی غیر قابل حل میباشد.  در درمان ضایعه نخاعی ابتدا تغییراتی اساسی در عملکردهای بدن بوجود می آورند.به‌هرحال، تیم درمانی به فرد آسیب دیده کمک می‌کنند تا روش‌های موردنیاز برای کاهش و کم کردن تغییرات ناشی از ضایعه نخاعی را به کار بگیرید.و کم کم و به مرور زمان فرد آسیب دیده بتواند به زندگی معمولی خود برگردد.در ادامه این مقاله قصد داریم به  نقاطی در بدن که معمولاً تحت تأثیر ضایعات نخاعی قرار می‌گیرند اشاره ایی مختصر داشته باشیم.

  • مثانه

 

مثانه، ادرار که از کلیه‌ها وارد آن می‌شود را ذخیره می‌کند. ممکن است مغز قادر به کنترل مثانه نباشد زیرا انتقال‌دهنده‌های پیام یعنی همان نخاع دچار آسیب‌دیدگی شده‌است.تغییراتی که در کنترل مثانه بوجود می آید احتمال بروز عفونت در مجرای ادرار را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است این مشکلات باعث عفونت کلیه یا ایجاد سنگ کلیه و سنگ مثانه نیز شود.

  • حس لامسه

 

با توجه به سطح و میزان آسیب‌دیدگی عصبی ممکن است شما حس لامسه را در قسمتی از پوست یا کل بدن از دست بدهید، بنابراین درصورتی‌که پوست شما آسیب ببیند یا زیر فشار، گرما و سرما قرار گیرد قادر نخواهد بود که پیامی به مغز ارسال کند.

  • کنترل گردش خون

 

ضایعات نخاعی ممکن است باعث ایجاد اختلال در سیستم گردش خون شود که این اختلالات می‌تواند  مشکلات زیادی را از پایین آمدن فشار خون تا تورم اندام‌های بدن بوجود آورد. این تغییرات در سیستم گردش خون احتمال لخته شدن خون مانند  ورید عمقی یا آمبولی ریه را افزایش می‌دهد.

 

  •  دستگاه تنفسی

 

ضایعات نخاعی ممکن است باعث ایجاد اختلالات تنفسی شود و درصورتی‌که عضلات سینه و شکم نیز آسیب‌دیده باشند باعث سرفه شدید در فرد می‌شود. این‌ها شامل دیافراگم و عضلات دیواره قفسه سینه و عضلات شکم نیز می‌شود.

جالب است بدانید که میزان آسیب‌دیدگی عصبی، نوع مشکلات تنفسی را مشخص می‌کند. اگر شما دچار ضایعات نخاع گردنی شده باشید احتمال ابتلا به التهاب ریه و مشکلات دیگر ریوی افزایش می‌یابد.

  • تون عضلانی

 

برخی از افراد مبتلا به ضایعات نخاعی یک یا دو نوع مشکلات مرتبط با تون عضلانی را تجربه می‌کنند انقباض یا حرکت غیرارادی عضلات  یا نرم و شل شدن تون عضلانی نیز یکی دیگر از مشکلات ضایعه نخاعی میباشد.

  •  تناسب‌اندام

 

کاهش وزن و آسیب دیدن عضلات بلافاصله پس از آسیب‌دیدگی نخاعی ایجاد می‌شوند. محدودیت‌های حرکتی باعث ایجاد سبک زندگی بدون تحرک شده و احتمال چاقی، ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت را در بین افراد افزایش می‌دهد.

  • سلامت جنسی

 

از نظر جنسی، ممکن است توانایی باروری و عملکردهای جنسی در اثر ضایعات نخاعی تحت تأثیر قرار گیرد. مردان ممکن است مشکلاتی در نعوظ و انزال پیدا کنند و در زنان نیز ممکن است تغییراتی در ترشحات واژن ایجاد شود.

  • درد

 

برخی از مردم دچار درد در عضلات یا مفاصل شده که ناشی از استفاده بیش‌ازحد از برخی گروه‌های عضلات است. درد عصبی که به آن نوروپاتی گفته می‌شود نیز ممکن است پس از ضایعات نخاعی ایجاد شود به‌خصوص در افرادی که دچار آسیب‌دیدگی‌های ناقص شده‌اند.

  • افسردگی

 

روبرو شدن با تغییرات و درد ناشی از ضایعات نخاعی و زندگی با این عوارض باعث ایجاد افسردگی در فرد می‌شود.

در بخش اورژانس، پزشک با بررسی‌های دقیق قادر به رد و یا تایید آسیب‌دیدگی نخاعی خواهد بود، آزمایش‌هایی برای مشخص کردن وضعیت حسی و حرکتی و برخی از پرسش‌ها در مورد تصادف نیز توسط  او انجام می‌شود.

اما اگر فرد آسیب‌دیده از گردن درد شکایت داشته باشد و هوشیاری کامل نداشته باشند یا علائم مشخص و معلوم، مرتبط با ضایعات نخاعی داشته باشند باید آزمایش‌های فوری تشخیصی انجام شود.

درباره آزمایشات ضایعه نخاعی باید بگوییم که ، اسکن توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن، عکس‌برداری به‌وسیله اشعه ایکس، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی

را میتوان انجام داد.

درباره معاینات نخاعی هم این نکته را باید متذکر شویم که چند روز پس از آسیب‌دیدگی، زمانی که تورم‌ها از بین رفتند، پزشک معاینات نورولوژیکی را انجام می‌دهد تا سطح و میزان آسیب‌دیدگی را مشخص کند. این آزمایش‌ها شامل تست قدرت عضلات و توانایی‌های حسی با لمس آرام و سوزن می‌شود.

متاسفانه، در حال حاضر روشی برای درمان ضایعات نخاعی وجود ندارد. به‌هرحال، محققان در حال بررسی و تحقیق در مورد روش‌های درمانی جدید شامل پروتزها و داروها هستند که ممکن است بازسازی سلول‌های عصبی را ارتقا داده یا عملکرد عصب‌های باقی‌مانده پس از آسیب‌دیدگی را بهبود بخشند.

امروزه درمان ضایعات نخاعی بر جلوگیری از بروز حوادث و توانمندسازی افراد مبتلا برای بازگشت به زندگی فعال و روزمره تأکید دارد.

درمان سرطان با سلول های بنیادی | بانک اهدای سلول بنیادی | سلول بنیادی بند  ناف | دکتر معصومه صابریان

قبل از اینکه درباره درمان با سلولهای بنیادی صحبت کنیم می خواهیم درباره ریشه سلولهای بنیادی توضیح دهیم.نام سلول‌های بنیادی جنینی رویان از منشا آن‌ها یعنی رویان گرفته شده است. در واقع این سلول‌ها از یکی از مراحل ابتدایی تشکیل و توسعه جنین به نام مرحله بلاستوسیست گرفته می‌شوند. به طور اختصاصی سلول‌های بنیادی جنینی از توده سلولی درونی بلاستوسیت در مرحله پیش از لانه گزینی در دیواره رحم به دست می آیند. این سلول‌ها هم قادر به همانندسازی خود هستند و هم قادرند به انواعی از سلول‌های مختلف جدا شوند.

توانایی سلول های بنیادی در درمان گسترده  از بیماری ها و التهاب ها به اثبات رسیده است و محققان و دانشمندان تلاش میکنند هر روز به دنبال یافتن  قابلیت های بیشتری از سلول های بنیادی در درمان بیماری ها باشند. و به همین دلیل هر روز کارآزمایی های بالینی بیشتری انجام می شود. درمان با سلولهای بنیادی امروزه در جهان گسترش چشمگیری پیدا کرده است.

برای نمونه  سالهاست که از سلول های بنیادی خون ساز مغز و استخوان یا خون بند ناف زندگی هزاران کودک مبتلا به لوسمی و دیگر بیماریها را نجات می دهد و علاوه بر این، استفاده از این سلول ها در پیوند بافت آسیب های استخوانی، پوست و چشم هم پرکاربرد شده است.

 

سلولهای بنیادی چیست؟ 

 

درباره این که سلولهای بنیادی چیست؟ باید بگوییم که  سلول‌های بنیادی خون بندناف به سه نوع، شامل گلبول‌های قرمز که اکسیژن را به تمام بدن حمل می‌کنند، گلبول های سفید که در سیستم ایمنی فعالانه شرکت دارند و پلاکت‌ها که به انعقاد خون کمک می کنند، تقسیم می‌شوند

جالب است بدانید که سلول‌های بنیادی در بافت‌های مختلف بدن وجود دارند و می‌توانند سلول‌های از بین رفته را در بافت‌های آسیب دیده بدن ترمیم کنند. به دلیل این ویژگی‌های سلول بنیادی خون بند ناف در درمان بیماری‌های با منشاء خونی، اختلال در فعالیت مغز استخوان و نقض سیستم ایمنی و بسیاری از بیماریهای دیگر استفاده می‌شود. در دسترس بودن، کاهش احتمال رد پیوند، کاهش خطر آلودگی و شانس یافتن نمونه با تطابق ژنتیکی و غیره از مهمترین ویژگی‌های ذخیره سازی خون بند ناف است.بنابراین توجه داشته باشید که موقعی که فرزند شما به دنیا می آید از مسئولان و پرستاران بیمارستان بخواهید که سلولهای بنیادی فرزندتان را ذخیره کنند.

۸۰ بیماری شامل ۵ گروه از بیماران لاعلاج، شانس درمان با سلول‌های بنیادی خون ساز را دارند که در حال حاضر بیشترین کاربرد در درمان بیماری ‌های خونی همچون تالاسمی، انواع سرطان خون، نقص سیستم ایمنی و کم‌خونی ‌های مادرزادی ثبت شده است.

 

درمان ضایعات نخاعی با سلولهای بنیادی

 

تاکنون از سلول‌ها و بافت‌های متعددی مانند سلول‌های بنیادی، سلول‌های غلاف بویایی، یاسلول‌های تولید کننده‌ی میلین بر سطح اعصاب بویایی سلول‌های شوآن، سلول‌های تولید کننده میلین بر سطح اعصاب محیطی  بافت غده‌ی فوق کلیه و سلول‌های تراریخته به عنوان منابع سلولی در درمان ضایعات نخاعی بهره گرفته شده است.

پیوند سلولی بعد از ضایعات نخاعی به چند منظور صورت می‌گیرد که ما در ادامه این مقاله قصد داریم درباره آنها توضیح دهیم.

 

ایجاد ارتباط میان دو طرف محل ضایعه

جایگزین کردن سلول‌های مرده به منظور ایجاد نورون های جدید

فراهم نمودن محیطی  مناسب برای القا باز ترمیمی

در همین راستا عده‌ای عقیده دارند توانایی تمایز سلول‌های بنیادی جنینی به جمعیت خالصی از پیش سازهای الیگودندروسیتی از اهمیت ویژه‌ای در کاربرد‌های کلینیکی برخوردار است. در حال حاضر نیز از طریق تجویز سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق شده از بافت بند ناف، بهبود در بیماران مبتلا به صدمات نخاعی مشاهده شده است و بدین ترتیب بهبود بیماری‌های نخاعی نیز از دیگر کاربردهای سلول‌های بنیادی می‌باشد.و بسیاری دیگر از درمانها که توسط سلولهای بنیادی امروزه صورت میگیرد.

سلول بنیادی مادر اکثر سلول‌هایی هستند که توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد. این سلول‌ها توانایی خود نوسازی و تمایز به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند. همچنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.در حقیقت تزریق سلولهای بنیادی میتواند بیماریهای زیادی را درمان کرده و ذخیره آنها بسیار حائز اهمیت میباشد.

آیا تزریق سلول بنیادی برای فلج مغزی موفقیت آمیز است؟

مزایای سلولهای بنیادی

از جمله مزایای سلولهای بنیادی را اینطور می توان توضیح داد.ایمنی و کارایی استفاده از سلول‌های بنیادی به دست آمده از خون یا مغز استخوان برای بازسازی سلول‌های بنیادی خون‌ساز، اثبات شده است.

علاوه بر مطالبی که در بالا به آنها اشاره کردیم ، سلول‌های بنیادی خون‌ساز و سلول‌های بنیادی به دست آمده از منابعی مانند بافت چربی، برای درمان بیماری‌های ارتوپدی، عصبی و دیگر بیماری‌ها استفاده می‌شوند.

به دلیل کمبود شواهد کافی در مورد آزمایش‌های بالینی کنترل‌شده، برخی پزشکان بر این باورند که سلول‌های بنیادی، ظرفیت منحصربه‌فردی در بازگرداندن سلامتی دارند زیرا این سلول‌ها می‌توانند محیط اطراف را احساس کنند و به گونه‌ای عمل کنند که هر تقصی برطرف شود.

نظریه دیگری که درباره فواید سلولهای بنیادی وجود دارد این است که انجام آزمایش‌های کنترل شده و استانداردهای منظم برای چنین درمان‌های امیدوار کننده بوده ، ضمن این که برای همه حامیان صنعتی، پیچیده است بنابراین استفاده گسترده از این سلول‌ها در آزمایش‌های بالینی، مورد نیاز است.

جالب است بدانید طرفداران هر دو نظریه، بر این باور هستند که درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی، نسبتا ایمن است.

این نظریه که سلول‌های بنیادی، ذاتا قادر به احساس کردن محیطی که به آن وارد می‌شوند، هستند و محل‌هایی مانند غضروف زانو را که نیاز به ترمیم یا جایگزینی دارند، مشخص می‌کنند، بر پایه شواهد علمی نیست.

 

بیماریهای قابل درمان با سلولهای بنیادی

 

درباره آینده و چشم انداز استفاده از سلول‌های بنیادی امروزه ثابت شده است که سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی، چون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت، دیستروفی عضلانی، آسیب‌های نخاعی و سکته در حال انجام است.

درباره اعداد و ارقام درمان با سلولهای بنیادی باید بگوییم که آلزایمر،۱ نفر از ۱۰ نفر افراد بالای ۶۵ سال و ۵ نفر از ۱۰ نفر افراد بالای ۸۵ سال از این بیماری رنج می‌برند.

جراحات نخاعی ،آسیب‌های نخاعی سالانه بالغ بر ۷۵۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده را در بر می‌گیرد.

بازسازی استخوان، امیدی برای درمان مبتلایان به  پارکینسون.

MS: بیماری  پیش رونده مربوط به سیستم عصبی مرکزی است که سالانه تعداد بسیاری را دچار می‌سازد

سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان بیش از ۱۰۰ بیماری کاربرد دارند.

تعدادی از بیماری‌هایی که با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند به شرح زیر می باشد.

اختلالات سلول‌های بنیادی: کم خونی آپلاستیک، کم خونی فانکونی، هموگلوبینوری حمله‌ای شبانه

لوسمی حاد: ، لوسمی تمایز نیافته حاد

لوسمی مزمن:

بیماری‌های نقص در تولید لنفوسیت‌ها: لنفوم غیر هوچکین، لنفوم هوچکین

ناهنجاری‌های ارثی گلبول‌های قرمز: بتا، تالاسمی ماژور، کم خونی سلولی داسی شکل

اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی: سندروم کاستمن، نقص چسبندگی لکوسیتی، سندروم دی جرج

نقص ارثی پلاکتی: ترومبوسیتوپنی مادرزادی

اختلالات پلاسماسل: مولتیپل میلوما، لوسمی پلاسماسل

بیماری‌های ارثی: سندروم لش نیهان، هیپوپلازی غضروف

سایر بیماری‌ها: بیماری آلزایمر، دیابت، پارکینسون، صدمات نخاعی، سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های کبدی، دیستروفی عضلانی و بسیاری از بیماریهای دیگر که امروزه با سلولهای بنیادی قابل درمان میباشد.

 

ویژگی سلولهای بنیادی بزرگسال

 

سلول‌های بنیادی بزرگسال مانند همه سلول‌های بنیادی دیگر دو ویژگی مشترک دارند. اول اینکه قادر به ساخت کپی‌های خود به مدت طولانی می‌باشند و دوم اینکه می‌توانند به سلول‌های بالغی با خصوصیات مورفولوژیک شناخته شده و با عملکرد اختصاصی تبدیل شوند.

این سلول‌ها قادر نیستند به همه نوع سلول تمایز پیدا کنند بلکه تنها قادرند به سلول‌های بالغ همان بافتی که در آن هستند تبدیل شوند مثلا سلولهای بنیادی مغز استخوان که به سلولهای خونی تبدیل می شوند. سلول‌های بنیادی بزرگسال بسیار کم و نادر هستند به عنوان مثال از هر ۱۰ تا ۱۵ هزار سلول مغز استخوان تنها یک سلول از نوع سلول‌های بنیادی است. منشا و چگونگی شکل گیری این سلولها به طور دقیق مشخص نیست و فرضیات مختلفی برای آن مطرح شده است از جمله اینکه این سلول‌ها در هنگام تمایز جدا از بقیه مانده و تمایز نیافته‌اند. امروزه سلول‌های بنیادی از بافت های مختلفی از جمله خون، مغز، نخاع، لوله گوارش، پوست، عضلات و غیره جدا شده‌اند.

 

قبل از آنکه به درمان صدمات نخاعی اشاره کنیم میخوایم راجع به آسیبهای کمر اشاره داشته باشیم .آسیب به نخاع در پنج مهره کمری از L1 تا L5 به طور کلی منجر به از دست دادن عملکرد در لگن و پاها می‌شود، اما بر عملکرد قسمت فوقانی بدن تاثیر نمی‌گذارد. در صورت بروز ضایعه نخاعی کمر عوارض زیر بروز پیدا می‌کندآسیب به مهره‌های کمری به طور کلی منجر به از دست دادن عملکرد در لگن و پاها می‌شود.افرادی که آسیب نخاعی کمری دارند، کنترل ارادی، ادرار کم شده یا اصلاً کنترل نمی‌شود.

بسته به قدرت پاها، مصدوم ممکن است به ویلچر نیاز داشته باشد یا با بریس راه برود.

در این نوع آسیب نخاعی که در ناحیه مهره‌های کمر اتفاق می‌افتد، امکان آغاز دوره درمان پیش از جراحی‌های ترومایی وجود دارد و بیماران می‌توانند روند بهبودی را آغاز کنند. سطح و طول دوره بهبودی در این نوع آسیب دیدگی بستگی به این دارد که کدام اعصاب تحت تأثیر قرار گرفته است، شدت آن و اینکه آیا آسیب کامل یا ناقص بوده است. در حالی که تمام آسیب های نخاعی شدید هستند، آسیب های ناحیه کمر بسیار کم  تهدید کننده زندگی هستند.اکثر افرادی که آسیب نخاعی کمری را تجربه می‌کنند، می توانند با مراجعه به دکتر متخصص و استفاده از وسایل کمکی حرکتی مانند ویلچر، قدرت حرکت خود را

به دست آورند شاید بدست آوردن سلامتی مدتها طول بکشد و بعد از گذشت مدتی فرد تا حدودی به زندگی روزمره خود بر خواهند گشت.

 

روشهای مختلف درمان ضایعه نخاعی

 

انواع روش های درمان ضایعه نخاعی را در زیر شرح می دهیم.

در پاسخ به این سوال که  آیا آسیب نخاعی درمان دارد؟باید بگوییم که درمان این عارضه به شدت آسیب و محل آسیب دیدگی بستگی دارد. به طور معمول برای درمان آسیب نخاعی از روش‌های زیر استفاده می‌شود.

  • درمان آسیب نخاعی با فیزیوتراپی

 

هدف از درمان آسیب نخاعی با فیزیوتراپی، بازیابی توانایی حرکتی و حسی فرد، تقویت عضلات و بهبود شرایط جسمی است. در جلسات آسیب نخاعی فیزیوتراپی از تمرینات دامنه حرکتی، تحریک الکتریکی، گرما درمانی و بسیاری از روشهای دیگر استفاده می‌شود. در نهایت با انجام جلسات فیزیوتراپی راه رفتن با وجود ضایعه نخاعی امکان پذیر می‌شود.شاید این را برای بیمار مقداری طولانی باشد ولی به مرور زمان فرد سلامتی خود را بدست می آورد.

  • درمان آسیب نخاعی با طب سوزنی

 

طب سوزنی یکی از روش‌های موثر در درمان آسیب نخاعی است و خیلی به این این بیماری کمک میکند.  در واقع درمان ضایعه نخاعی با طب سوزنی به صورت قطعی نیست اما این روش در کاهش علائم این عارضه تاثیر زیادی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی ضایعه نخاعی در کاهش اسپاسم عضلانی، بهبود عملکرد مثانه و روده و همچنین کاهش درد ناشی از آسیب نخاعی بسیار موثر است.به شما توصیه میشود برای آسیبهای نخاعی طب سوزنی را تجربه کنید.

  • درمان آسیب نخاعی با جراحی

 

در مواردی که آزاد سازی فشار در ناحیه آسیب دیده لازم باشد یا به دنبال بروز حادثه و آسیب نخاعی، همواره از روش جراحی استفاده می‌شود. برای درمان آسیب نخاعی باید زیر نظر متخصص مغز و اعصاب باشید.

 

جمع بندی

 

ضایعه نخاعی دارای سطوح مختلفی است و یکی از عارضه هایی است که در صورت بروز آسیب دیدگی در ناحیه ستون فقرات ایجاد می‌شود. با توجه به محل بروز آسیب دیدگی و شدت آسیب نخاعی روش‌های درمانی متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. در صورت بروز آسیب شدید و فلج شدن، برای سهولت در نگهداری بیمار و دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد این عارضه می‌توانید به مراکز نگهداری بیماران ضایعه نخاعی مراجعه کنید.این مجموعه ها راهنمایی های لازم را به شما کرده و اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار میدهند.

درمان ناباروری با چه راهکارهایی انجام می‌شود؟ | دکتر مریم مشهدی | دکتر  بانوکا

روش های درمان ناباروری امروزه با پیشرفت علم گسترش چشمگیری داشته است.

بسیاری از افراد در دوره ای از زندگی خودشان علاقه دارند که مادر یا پدر شوند ولی ممکن است به دلایل مختلف نتوانند این حس را تجربه کنند. یکی از این دلایل می تواند ناباروری یکی از زوجین باشد. امروزه بسیاری از زوجین با مراجعه به  متخصص زنان و نازایی به دنبال راهی برای درمان ناباروری می گردند تا صاحب فرزند شوند و طعم مادر یا پدر شدن را بچشند. باید گفت امروزه روش های مختلفی برای درمان ناباروری وجود دارد و این درمان دیگر یک آرزوی محال و غیر ممکن نیست. در ادامه این مقاله به روش های مختلف درمان ناباروری با درصد موفقیت بالا خواهیم پرداخت.

 

روشهای مختلف درمان ناباروری

 

لازم به ذکر است که اجزا اصلی دستگاه تولیدمثل زنان شامل تخمدان‌ها، لوله‌های رحمی و رحم است که در فرایند باروری و بارداری نقش اصلی را بر عهده ‌دارند. مشکلات رحم و لوله‌های رحمی، تخمدان، اختلالات هورمونی و بیماری‌های زمینه‌ای منجر به ناباروری زنان می‌شود.

نقش مهم تخمدان‌ها، تولید تخمک بالغ و ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون است، این هورمون‌ها علاوه بر ایجاد صفات ظاهری زنانه، بافت دیواره رحم اندومتر را برای لانه‌گزینی و رشد جنین آماده‌ می‌کنند. اگر اختلالی در عملکرد تخمدان‌ها ایجاد شود، باروری دچار اختلال می‌شود. معمولا خانمها از این اتفاق خیلی ناراحت میشوند. به‌منظور باردارشدن، تمام مراحل تخمک‌گذاری و لقاح باید به‌درستی انجام شوند.تا فرد بتواند بارداری خوبی را داشته باشد. یکی از شایع‌ترین علل اختلال درروند بلوغ تخمک‌ها و ترشح هورمون‌های تولیدمثلی زنان،تنبلی تخمدان است.نشانه‌ این سندرم قاعدگی نامنظم، افزایش موهای زائد، جوش و چاقی است و می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات جدی مانند مقاومت به انسولین و دیابت شود.البته تنبلی تخمدان با مراجعه به موقع به پزشک درمان میشود.

اختلال در ذخیره تخمدان به دلیل مشکلات ژنتیک، اشعه و برخی دارو‌ها رخ می‌دهد و تخمدان‌ها زودهنگام از کار می‌افتند و دیگر تخمک‌گذاری نمی‌کنند و درنتیجه هیچ تخمکی برای بارور شدن وجود ندارد.البته امروزه با پیشرفت علم در پزشکی اکثر بیماریهای ناباروری درمان شده است.

اختلال در ذخیره تخمدان به دلیل مشکلات ژنتیک، اشعه و برخی دارو‌ها رخ می‌دهد و تخمدان‌ها زودهنگام از کار می‌افتند و دیگر تخمک‌گذاری نمی‌کنند و درنتیجه هیچ تخمکی برای بارور شدن وجود ندارد.

کیفیت و تعداد تخمک‌هایی که توسط تخمدان تولید می‌شود با افزایش سن به‌طور چشمگیری افت می‌کند.به همین دلیل اکثر پزشکان زنان ونازایی توصیه میکنند که سن زیاد برای بارداری مناسب نیست. امکان باروری تخمک با کیفیت پایین وجود دارد، اما ممکن است تخمک بارور نتواند به‌درستی در رحم لانه‌گزینی یا به‌اندازۀ کافی رشد کند.

بسته شدن یا آسیب دیدن لوله‌های رحم مانع رسیدن اسپرم به تخمک و جنین به رحم می‌شود. اختلال در لوله‌های رحمی می‌تواند به دلیل عفونت‌های مکرر لگنی، مشکلات مادرزادی، چسبندگی ناشی از بیماری اندومتریوز یا چسبندگی ناشی از عمل جراحی ویا بسیاری از بیماریهای دیگر باشد.

کاربرد و مزایای لیزرتراپی برای درمان درد کمر، گردن، زانو و سیاتیک - کلینیک  درد ماهان

لیزر درمانی  نوعی روش درمانی غیر تهاجمی و مفید است که امروزه به عنوان یک  روش پرکاربرد در کلینیک های فیزیوتراپی شناخته می شود.و اکثر مردم برای درمان بیماریهای مختلف خود از این روش استفاده می کنند.انرژی الکترومغناطیس مادون قرمز از طریق فوتون های لیزر بر بدن وارد شده و با افزایش گرمای بافت ها، جریان خون و افزایش متابولیسم سلول ها به روند بهبودی کمک می کند.توسط انرژی مخصوص قسمتی از بدن که دچار مشکل شده گرم شده و خون بهتر جریان پیدا میکند.وهمین مسئله باعث میشود که درمان انجام شود.

لیزر درمانی با افزایش متابولیسم و سوخت ساز در بدن انرژی در دسترس سلول ها برای ترمیم و بازسازی را به میزان بیشتری در اختیارشان قرار داده و به همین دلیل به عنوان یکی روش درمانی موثر و پرکاربرد در فیزیوتراپی شناخته می شود.

امروزه از دو نوع دستگاه لیزر بیش از سایر انواع دستگاه های لیزر برای مقاصد درمانی استفاده می شود.لیزر پرتوان با انرژی بیشتر از لیزر کم توان به عمق بیشتری از بافت نفوذ کرده و میزان بیشتری از انرژی را به بافت هدف منتقل می کند.

خانم های باردار، افراد دارای حساسیت شدید به نور ، افراد مبتلا به بیماری های پوستی و خونی مزمن نباد تحت درمان با دستگاه لیزر قرار بگیرند.برای این افراد لیزر خطرناک می باشدو به شما توصیه میکنیم که افرادی که دارای بیماریهایی که در بالا ذکر کردیم را دارند از لیزر درمانی استفاده نکنند.میزان نیاز بیمار به جلسات درمانی با لیزر پس از معاینه و ویزیت اولیه توسط فیزیوتراپیست و با توجه به شدت بیماری و تشخیص فیزیوتراپیست تعیین می شود.که در این موقع پزشک مشخص میکند تقریبا بعد از چند جلسه بیمار به بهبودی می رسد.

 

فوایدلیزر درمانی و کاربرد آنها

 

در باره اثر لیزر در ادامه بصورت مختصر توضیح خواهیم داد.

افزایش سرعت سوخت و ساز سلول ها در قسمت درد

افزایش تولید ATP

از بین بردن التهاب بافت ها در بدن

کاهش تورم و ادم بافت ها

بهبود گردش خون در بدن

افزایش میزان اکسیژن و سایر مواد مورد نیاز سلول ها

تسکین سریع درد برای بدن

افزایش سرعت تولید مثل و رشد سلول ها

جلوگیری از انتقال پیام درد به سیستم عصبی مرکزی را باعث میشود.

افزایش ترشح هورمون های طبیعی ضد درد در قسمتی از بدن

تسریع روند بهبودی و کاهش دوره نقاهت

بهبود عملکرد اعصاب در بافت آسیب دیده

بهبود فعالیت قلبی_عروقی

تسریع بهبودی زخم ها و کاهش احتمال درد در قسمتی از بدن

در باره کاربرد لیزر درمانی نیز به بعضی از آنها اشاره خواهیم کرد.

آرتریت

خارپاشنه

التهاب  کف پا

آرتروز مفاصل بدن

تنیس البو

گلف البو

پارگی روتاتور کاف

سندرم شانه یخ زده

التهاب تاندون ها

سندرم مفصل فکی – گیجگاهی

آسیب دیدگی دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک کمر

درد سیاتیک

شکستگی و در رفتگی مفاصل

نرمی غضروف کشکک

سندرم تونل کارپال

دردهای مزمن ستون فقرات مانند کمردرد و گردن درد

التهابات عصبی

پیچ خوردگی کپسول مفصلی

آسیب های عصبی

فیبرومیالژیا

نوروپاتی محیطی در بیماران دیابتی

توجه داشته باشید که حتما موقع درد به پزشک متخصص مراجعه کنید تا تعداد جلسات لیزر درمانی که شما نیاز دارید  را برای شما مشخص کرده و شما در کمترین زمان به بهبودی کامل برسد.لازم به ذکر است که برای لیزر درمانی به مراکز معتبر و معروف مراجعه کنید.

سرطان و علائم آن و راه‌های تشخیص و درمان بیماری سرطان - درمانکده

درمان سرطان در جامعه امروزی گسترش چشمگیری پیدا کرده است.با کمک پزشکان و علم وتکنولوژی افراد زیادی توانسته اند بر این بیماری غلبه پیدا کرده و درمان شوند.در زمانهای قدیم  با شنیدن نام سرطان فرد دچار وحشت و نگرانی می شد و امید خود را به زندگی از دست می داد. ولی واقعیت این است که روش های زیادی برای درمان سرطان وجود دارد که درصد موفقیت آن ها بالا گزارش شده اند.سرطانهای زیادی وجود دارد که افراد به آن گرفتار می شوند.مانند سرطان ریه،سرطان سینه،سرطان پروستات،سرطان استخوان و بسیاری از سرطانهای دیگر که ما در این مقاله نمی توانیم به همه آنها اشاره کنیم.در زیر توضیحات مفید و مختصری راجع به سرطان ریه در اختیار شما کاربر عزیز و گرامی قرار میدهیم.

  • سرطان ریه

 

متاسفانه سرطان ریه در مراحل اولیه علامت مشخص و بارزی ندارد  و شاید فرد حتی بتوان گفت که سال ها پس از ابتلا به بیماری سرطان ریه  که علائم آن ظاهر شده و شاید بیماری کاملا پیشرفت کرده است هم متوجه سرطان ریه در بدن خود نشود.تشخیص دیر‌هنگام و در دسترس نبودن دارو‌‌‌های درمانی، دو عامل بحرانی در کنترل و درمان سرطان هستند.

درمان سرطان اغلب ترکیبی از درمان‌های دارویی و مراقبت‌های تسکینی است. درمان سرطان، شامل موارد زیر میشود که ما در ادامه این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • جراحی
  • رادیوتراپی
  • شیمی‌درمانی
  •  درمان هدفمند

درمان هدفمند یا تارگت ‌تراپی، روش نوین درمان سرطان می باشد. جالب است بدانید که تارگت‌تراپی یک روش نوین و بسیار جدید برای نابودی سلول‌های سرطانی است که به شیوه‌ای متفاوت از درمان‌های قدیمی رایج مانند شیمی‌درمانی عمل می کند.

همه سلول‌های بدن دارای مقداری پروتئین هستند. سلول‌های بدخیم ممکن است پروتئین‌های خاصی تولید کنند. در تارگت‌تراپی یا درمان هدفمند، این پروتئین‌ها در سلول‌های بدخیم و یا سلول‌های مرتبط با رشد سلول‌های بدخیم مثل عروق خونی مغزی تومور، توسط دارو هدف قرار می‌گیرند. در نتیجه، رشد و انتشار سلول‌های بدخیم متوقف می‌شود.

علاوه بر این، مراقبت‌های تسکینی که بر بهبود کیفیت زندگی بیماران و اطرافیانشان تمرکز دارد، از اقدامات حائز اهمیت در درمان است.چون اطرافیان بیمار حتما باید بیمار را روحیه داده و در روند درمان به او کمک کنند.

خوب است بدانیم سرطان تفاوتی میان افراد پیر یا جوان، فقیر یا غنی و زن یا مرد قائل نمی‌شود و با همه یکسان برخورد می‌کند. مهم نگاهی است که بیمار به سرطان دارد.یادمان باشد چنانچه سرطان به‌‌موقع تشخیص داده شود، قابل مهار و کنترل است

 

جلوگیری از سرطان

 

در حال حاضر با پیشرفت‌های چشمگیر علم پزشکی، بعضی از انواع سرطان‌ها قابل پیشگیری کامل هستند.و با یک برنامه ریزی غذایی و رژیم سالم می توانند جلوی این بیماری را گرفت. سرطان دهانه رحم و سرطان کبد دو نوع سرطانی هستند که عامل آن‌ها یک ویروس شناخته شده است و واکسیناسیون به‌موقع علیه این ویروس‌ها می‌تواند خطر ایجاد این نوع سرطان را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

همه‌ ما خبر‌های ضد و نقیضی در مورد پیشگیری از سرطان شنیده‌ایم. گاهی اوقات مورد خاصی که در یک مطالعه برای پیشگیری از سرطان توصیه‌ شده است، در مطالعه دیگر رد می‌شود.

اطلاعات  ما در رابطه با پیشگیری از سرطان، هنوز در حال تکمیل شدن است. با این‌حال، این موضوع به‌خوبی پذیرفته‌شده است که خطر ابتلای هر فرد به سرطان، تحت تأثیر شرایط زندگی او قرار دارد.لازم به ذکر است که شرایط زندگی یکی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از سرطان است. در نتیجه ، باید بدانیم که برای جلوگیری از بیماری سرطان، تغییرات ساده در سبک زندگی می‌تواند تفاوت‌های چشمگیری ایجاد کند. نکاتی که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود، نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند.

استفاده از هر نوع دخانیات، ما را در مسیر برخورد با سرطان قرار می‌دهد. سیگار با انواع مختلف سرطان از جمله سرطان ریه، دهان، گلو، حنجره، پانکراس، مثانه، دهانه رحم و کلیه در ارتباط کامل است . جویدن تنباکو هم با سرطان حفره دهان و پانکراس مرتبط است. حتی اگر از دخانیات استفاده نکنید، قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.بنابراین از محیطهای آلوده دوری کنید.پرهیز از دخانیات، یا تصمیم به قطع مصرف آن‌ها،‌ بخش مهمی از پیشگیری از سرطان است. برای ترک مصرف دخانیات، می‌توانیم از پزشک خود در مورد محصولات و سایر راهکارهای ترک سیگار کمک بگیرید.

حقایقی که باید در رابطه با آرتروز بدانید | دکتر محمد حسین دلشاد

آرتروز یکی از بیماری هایی است که باعث تخریب زانو یا هر قسمت دیگری از بدن می شود. درمان آرتروز را باید جدی بگیرید.این بیماری شایع در افراد بالای چهل سال و در خانم ها بیشتر از آقایان بروز می یابد. برای درمان آرتروز اولین اقدام می تواند اصلاح سبک زندگی باشد که می توان رعایت رژیم غذایی، کنترل وزن و جلوگیری از چاقی، انجام تمرینات ورزشی به صورت صحیح  اشاره نمود. در ادامه به صورت مفصل به درمان اصولی آرتروز خواهیم پرداخت.اگر به پزشکان متخصص مراجعه کنید در کمترین زمان آرتروز شما درمان خواهد شد.بنابراین سعی کنید بهترین متخصصان را در سایتها پیدا کنید. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا اطلاعات مفید و ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

تعریف آرتروز

 

در تعریف آرتروز باید بگوییم که ،آرتروز، اختلالی است که در پی تحلیل رفتن غضروف ظاهر می شود و با علائمی از قبیل تورم وسفتی همراه خواهد بود.به همین دلیل بیمار دچار درد شدید در زانو و یا گردن خود احساس میکند به همین دلیل  هدف از تعویض مفصل زانوی بیمار درمان ساییدگی غضروف مفصلها میباشد.که معمولا آرتروز زانو یا همان التهاب زانو را به همراه دارد. هنگامی که فردی مبتلا به آرتروز یا ساییدگی غضروف می شود، قطعا نمی تواند بطور صحیح راه رفته و دامنه حرکتی او محدود خواهد شد. به طوری که بیمار نمی تواند زانوی خود را بطور طبیعی حرکت دهد. در این هنگام بیمار مجبور به انجام جراحی زانو خواهد بود.

 

علل ابتلا به آرتروز

 

یکی از بیماری هایی که بیماران از آن وحشت دارند و نگران هستند و تصور می کنند که ناتوان شان و ضعیفشان می کند آرتروز است. این اختلال در حقیقت پایان عملکرد طبیعی یک مفصل است زمانی که مفاصل آسیب می بیند، در واقع گفته میشود مفصل دچار آرتروز شده است. مفصلی که دچار آرتروز می شود علت های مختلفی دارد که ما در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

روماتیسم

الگوی زندگی نامناسب،ورزش نکردن و غذاهای ناسالم مصرف کردن

تصادفات

سقوط از ارتفاعات

شکستگی استخوان

پوکی استخوان

هر عاملی طبیعی که روی مفاصل تاثیر منفی گذاشته و غضروف مفصلی را خراب می کند که در حقیقت سبب ابتلا به بروز آرتروز می گردد.که احساس درد را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

نکته مهمی که وجود دارد این است  زمانی که آرتروز ایجاد می شود متخصص ارتوپد می تواند از پیشرفت آرتروز جلوگیری کند. یعنی در حقیقت مفصل خراب شده به هر میزانی که خراب شود نمی توان خرابی را جبران کرد متاسفانه غضروف در خلقت و طبیعت انسان به گونه ای است که بافت غیر قابل ترمیم میباشد.یعنی نمیتوان آن را با دارو یا ماساژویا هر روش دیگری ترمیم و بازسازی کرد  مانند: عصب و برخی از بافت ها بدن که زمانی آسیب میبینند دیگر نمی  توان جایگزینی برای آن پیدا کرد لذا فقط مداخله پزشک و جلوگیری از پیشرفت آرتروز امکان پذیر است.

ناتواني جنسي مردان ، دلایل و درمان آن چیست؟ - دکتر علی اکبر کرمی -  اورولوژیست

اختلالات جنسی یکی از شایع اختلافات بین زوج‌ها، طلاق‌ها، بیماری‌های روانپزشکی می‌باشد و این عوارض خود نشان دهنده اهمیت درمان این بیماری‌ها در مراحل اولیه می‌باشد.ما در این مقاله قصد داریم به توضیحاتی راجع به درمان ناتوانی جنسی بپردازیم.ناتوانی جنسی در مردان به ناتوانی دائمی یا گذرا در رسیدن به نعوظ  کافی برای نزدیکی گفته می‌شود. درمان ناتوانی جنسی چند روش اصلی دارد که در زیر به  نکات مهم آن اشاره خواهیم کرد.آگاهی و شرح حال این درمان کمک زیادی به کشف علت بیماری می‌کند و فرد متوجه خواهد شد که باید چه راهکارهایی را انجام دهد تا بتواند این بیماری را درمان کند.

 

روشهای درمان 

۱- اصلاح سبک زندگی

 

در مرحله نخست درمان این بیماری توصیه می شود کاهش وزن با اصلاح رژیم غذایی و کاهش مصرف چربی‌ها، قطع مصرف الکل و همچنین افزایش فعالیت بدنی با گنجاندن ورزش منظم در برنامه هفتگی را انجام دهید.کلیه مواد مرتبط با دخانیات که شامل سیگار، تریاک، قلیان باید به طور جدی قطع گردند.توجه داشته باشید که مصرف انواع فست فودها را کنار بگذارید.

 

۲- اصلاح داروهای مصرفی بیمار

 

کلیه داروهایی که می توانند سبب ناتوانی جنسی گردند باید پس از بررسی امکان قطع آنها و انجام مشاوره با پزشک معالج قطع یا میزان مصرف روزانه آنها کاهش یابد.درباره داروهای خوراکی باید بگوییم که شایعترین داروهای این گروه شامل سیلدنافیل، تادالافیل، واردنافیل، آپومورفین می‌باشند. لازم به ذکر است با توجه به عوارض این داروها و تداخلات دارویی با برخی داروها به ویژه داروهای قلبی، این داروها حتما باید توسط پزشک و پس از دادن شرح حال دقیق خود و معاینه توسط پزشک  و اطلاع از وضعیت قلبی عروقی بیمار داروهای مصرفی تجویز می شود و مصرف خودسرانه آنها ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.بنابراین به شما توصیه میشود از خوردن خودسرانه  چنین داروهایی جدا پرهیز کنید.

 

۴- وکیوم

 

در کسانی که با داروهای خوراکی پاسخ درمانی مناسب نداشته‌اند و در بررسی‌های انجام شده احتمال نشت وریدی برای آنها مطرح شده گزینه مناسبی است. این وسیله دستگاهی است که با ایجاد مکش و خلا در اطراف آلت باعث ورود خون به داخل آلت می‌گردد و پس از پر شدن آلت، کشی در ریشه آلت قرار میگیرد که مانع از تخلیه شدن خون در آلت میشود.

برای پیشگیری از آسیب پوستی استفاده از آن نباید بیشتر از سی دقیقه طول بکشد. کاربرد آن نیاز به آموزش دارد اگر درست از وکیوم استفاده شود جوابگویی آن از ۸۰ تا ۹۰ درصد می‌باشد. در زوج‌های جوان ظرفیت کاربرد واکیوم کمتر است. وکیوم در دو گونه پمپی که نیروی مکش با پمپ دستی ایجاد می‌شود و نوع شارژی که در آن خلا با باتری ایجاد می‌شود در دسترس بوده و در داروخانه ها موجود میباشد.

 

اگر مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم پاسخ درمانی نداده‌اند توصیه به تزریق داروهایی مانند پاپاورین یا آلپروستادیل یا فنتولامین به تنهایی یا به صورت ترکیبی داخل آلت می‌گردد. این داروها باید اندکی پیش از هربار نزدیکی توسط بیمار داخل آلت تزریق گردد. البته برای این کار پس از آنکه دوز مصرفی دارو توسط پزشک مشخص شد به بیمار آموزش لازم برای تزریق داده می‌شود.به شما توصیه میکنیم به صورت خودسرانه از این تزریقات استفاده نکنید.

باید دقت کرد که این داروها باید داخل بدنه آلت در مکان‌های مشخص تزریق گردند و از تزریق عضلانی یا وریدی آنها باید جدا پرهیز کرد. از عوارض شایع این روش درمانی می‌توان به درد و سفتی محل تزریق  اشاره نمود. سفتی آلت  جدی ترین و خطرناک ترین عارضه‌ این گروه از داروهاست و به نعوظی که بیش از ۴ ساعت طول کشیده گفته می‌شود.

بنابراین اگر کسی که این داروها را مصرف می‌کند دچار سفتی آلت به مدت 4 ساعت شد باید به صورت اورژانسی برای برطرف کردن تورم آلت به اورژانس مراجعه کند.در نتیجه برای مصرف این داروها حتما از پزشک معالج خود کمک بگیرید.

 

توجه به شیوع بالای دیابت در این سال‌ها، خیلی از افراد خود و یا اطرافیانشان به‌نوعی درگیر این بیماری مزمن بوده و در پی راهکاری برای بهبودی هرچه سریع‌تر هستند. قبل از اینکه به روش‌های درمان دیابت نوع 1 اشاره کنیم بهتر است این بیماری  را بهتر بشناسیم.اطلاعات خود را راجع به این بیماری بالا ببریم.

دیابت نوع یک ،  بیماری خودایمنی است که در آن سلول‌های سیستم ایمنی بدن به‌تدریج سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس را از بین میبرند در نتیجه پانکراس قادر نخواهد بود که برای کنترل قند خون انسولین کافی به جریان خون آزاد کند.موقعی که انسولین به مقدار کافی در بدن موجود نباشد قند خون روزبه‌روز افزایش یافته و عوارض بسیار متفاوتی برای بیمار به دنبال خواهد داشت. ازاین‌رو در با روش‌های درمانی سعی می‌شود که سطح انسولین به قسمت نرمال برسد و گلوکز نیز برای متابولیسم وارد سلول‌ها شود. همچنین بهترین راه برای تشخیص دیابت، انجام آزمایش قند خون میباشد.که خوشبختانه امروزه به راحتی در دسترس همه است

 

آیا دیابت نوع یک درمان قطعی دارد؟

 

بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ به‌منظور تنظیم قند خون و پیشگیری از پیامدهای مخاطره‌آمیز نوسانات گلوکز، نیاز به دریافت دوزهای مشخصی از انسولین دارند. داروهای تزریقی انسولین اولین و مهم‌ترین داروهایی هستند که امروزه برای کنترل قند خون بیماران دیابتی نوع ۱ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش دارویی حدود یک قرن است که به‌عنوان روش استاندارد برای تنظیم نوسانات قند خون در افراد دیابتی به کار می‌رود.این روش تقریبا در اکثر افراد جواب داده و بیماران دیابتی می توانند قند خون خود را با انسولین کنترل کنند.آنچه در مصرف انسولین اهمیت دارد دوز و زمان دریافت انسولین است که بتواند به‌درستی به جذب گلوکز خون در بافت‌ها کمک کند. گلوکز خون یا همان قند خون از اساسی‌ترین سوخت‌های بدن به‌ویژه برای مغز است. بنابراین وجود مقادیر بسیار کم گلوکز در خون را به دنبال خواهد داشت.به شما توصیه میشود که مقدار وزمان انسولین را فراموش نکنید.

برای پیشگیری از چنین تجربه‌های ناخوشایندی هر فرد مبتلا به دیابت نوع یک باید مقدار مشخص از داروی انسولین را در زمان‌های معین دریافت نماید. از آنجا که دیابت نوع ۱ یک بیماری خودایمنی است درمان قطعی برای آن وجود ندارد اما با مصرف صحیح داروهای تجویز شده همراه با کنترل برنامه غذایی و سبک زندگی مناسب و مخصوصا ورزش منظم ،می‌توان به شرایط نرمال و طبیعی دست پیدا کرد.

علت ،علائم و درمان بیماری دیابت • تصویربرداری پزشکی بهار

علائم بیماری دیابت

 

دیابت نوع ۱ زمانی بوجود می آید که بدن فرد قادر نیست هورمون انسولین تولید کند ازاین‌رو گلوکز خون توانایی ورود به سلول‌های بدن را ندارد. این بیماران برای بهبود علائم خود بایستی داروهای انسولینی دریافت کنند. اما در دیابت نوع دو به‌اندازه کافی انسولین در خون وجود دارد اما سلول‌های بدن به انسولین تولید شده پاسخی نمی‌دهند و در واقع گیرنده‌های انسولینی بر روی سلول‌ها دچار نقص است.در واقع مهمترین تفاوت بین دیابت نوع یک و نوع دو میباشدعلائمی که در دیابت نوع ۱  و ۲ ظاهر می‌شوند و  به دلیل بالا رفتن قند خون است و معمولاً علائم یکسان و مشترکی هستند را این طور میتوان نام برد.از جمله تکرر ادرار، گرسنگی و تشنگی مفرط، خستگی، تاری دید، بهبودی دیرهنگام زخم‌ها مشاهده می‌شود. دیر تشخیص دادن و درمان دیرهنگام دیابت منجر به آسیب‌های جدی ازجمله بیماری‌های قلبی و عروقی، پارگی شبکیه و خون‌ریزی چشم، آسیب به کلیه‌ها و دستگاه ادراری و آسیب به دستگاه گوارش می‌شود

 

انواع مختلف انسولین

 

انسولین‌های مختلفی در برندها و کیفیت‌های مختلفی در داروخانه‌ها موجود هستند. اولین تفاوت موجود در  انسولین‌ها مربوط به‌سرعت تأثیرگذاری و میزان ماندگاری آن‌ها در بدن است. برخی از ترکیبات انسولین به مدت بیشتری در خون ماندگار هستند و اثر خود را به‌تدریج و در بازه زمانی نسبتاً طولانی روی بدن اعمال  می‌کنند اما برخی دیگر اثرشان بسیار سریع است و بلافاصله بر قند خون اثر گذاشته و سریع نیز از جریان خون حذف می‌شود. داروهای انسولینی بر اساس زمان اثرگذاری و ماندگاری آن‌ها در خون در چهار گروه تقسیم‌بندی می‌شوند.

انسولین‌های سریع‌الاثر

انسولین‌های کوتاه اثر

انسولین‌های متوسط الاثر

انسولین‌های طولانی اثر

 

 

در این مقاله سعی کرده ایم راجع به درمان دیابت نوع 2 توضیح دهیم.دیابت نوع دو رایج ترین نوع دیابت در جهان  است. این یک بیماری مزمن است که در آن دیگر نمی توان گلوکز یا قند خون را تنظیم کرد. و این دو دلیل دارد، ابتدا سلولهای بدن در برابر انسولین مقاوم می شوند. انسولین مانند یک کلید کار می کند تا گلوکز یا قند خون از خون خارج شود و به سلول هایی که در آن به عنوان سوخت برای انرژی استفاده می شود ، وارد شود. وقتی سلول ها به انسولین مقاوم می شوند ، انتقال قند به سلول ها به انسولین بیشتری نیاز دارد و قند زیادی در خون باقی می ماند. با گذشت زمان ، اگر سلول ها به انسولین بیشتری احتیاج داشته باشند ، لوزالمعده نمی تواند انسولین کافی برای ادامه کار ایجاد کند و با شکست مواجه می شود.و در واقع فرد دچار دیابت نوع دو میشود.

 

علائم دیابت نوع دو

 

این دیابت در طی چند سال به مرور زمان ایجاد می شود ، بنابراین علائم و نشانه های آن خفیف هستند بنابراین ممکن است افراد مبتلا حتی از ابتلا به این بیماری اطلاع نداشته باشند. تخمین زده می شود از هر سه نفر در مراحل اولیه دیابت نوع دو ، یک نفر از ابتلا به آن مطلع نیستند.

از جمله شایع ترین علائم دیابت نوع دو که میتوان به آنها اشاره کرد عبارتند از:

  • تشنگی

 

اگرچه افراد مبتلا به دیابت نو۲ ممکن است علائم خاصی نداشته باشند ، اما افزایش تشنگی یکی از علائم مشخصه این بیماری است. تشنگی بیشتر می تواند علائم دیگری مانند تکرر ادرار ، احساس گرسنگی غیر معمول ، خشکی دهان و افزایش یا کاهش وزن را همراه داشته باشد.به شما توصیه میشود با داشتن این نوع علائم در خودتان بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

  • سردرد

 

علائم دیگری که می تواند در صورت ادامه سطح قند خون بالا بروز کند ، خستگی ، تاری دید و سردرد می باشد حتما این علائم در بدن خود را زیر نظر داشته باشید.

  • عفونت ها

 

بیشتر اوقات دیابت نوع 2 تنها پس از آشکار شدن پیامدهای منفی آن در سلامتی شناسایی می شود. برخی از عفونت ها و زخم هایی که مدت زمان طولانی بهبود می یابند علامت هشدار دهنده هستند. سایر علائم احتمالی شامل عفونت مکرر، عفونت ادراری و خارش پوست است.

  • اختلال عملکرد جنسی

 

مشکلات جنسی می تواند در نتیجه دیابت نوع دو به وجود آید. از آنجا که دیابت می تواند به عروق و اعصاب اندام های جنسی آسیب برساند ، کاهش احساس می تواند ایجاد شود ، به طور بالقوه منجر به مشکلات زیادی می شود. خشکی واژن در زنان و ناتوانی جنسی در مردان به ویژه اختلال نعوظ، از دیگر عوارض دیابت است. برآوردها نشان می دهد که بین 35 تا 70 درصد مردان مبتلا به دیابت در نهایت از ناتوانی جنسی رنج می برند. آمار برای زنان نشان می دهد که حدود یک سوم زنان دیابتی برخی از اختلالات جنسی را دارند

 

از دیگر علائم و نشانه های دیابت نوع دو می توان به

  • خستگی
  • تکرر ادرار
  • دید تار یا ابری
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی پا
  • پوست تیره زیر بغل و اطراف کشاله ران

که همه این علائم هشدار دهنده هستند اشاره کرد.

 

لیزرتراپی یا درمان توسط لیزر یکی از روشهای رایج  درمانی و پرکاربرد در فیزیوتراپی است که به تسکین سریع دردهای مزمن کمک می کند.این روش پیشرفته امروزه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است و اکثر بیماران از این روش استقبال میکنند.جالب است بدانید که لیزر تراپی روشی ایمن ، کم تهاجمی و بدون درد است.همانطور که میدانید لیزر اشعه ای پر قدرت از جنس نور است که انرژی را به بافت های عمیق بدن منتقل می کند.در سالیان اخیر لیزر تراپی بطور گسترده ای در کلینیک های فیزیوتراپی مورد استفاده قرار گرفته است و کلینیکهای فیزیوتراپی در سراسر ایران به این دستگاه مجهز هستند.

 

 

کاربرد لیزر 

 

برای بیماری هایی که در زیر به آنها اشاره می کنیم به کار می رود.

آرتروز گردن

دیسک کمر

آرتریت

روماتیسم مفصلی

شانه منجمد

آسیب های ورزشی

تاندونیت شانه

دردهای مفصلی مزمن مانند زانودرد و کمردرد

خار پاشنه و درد پاشنه پا

پیچ‌خوردگی های مفصلی

درد سیاتیک

نوعی بیماری محیطی که بخصوص در افراد دیابتی وجود دارد.

بورسیت و تاندونیت

آسیب های بافت نرم

بیماری های پوستی و سوختگی ها

تنگی کانال نخاعی

سندرم تونل کارپال

سندرم آرنج تنیس بازان

بیماری دکرون

واریس های وریدی

زخم های مقاوم به درمان

زخم های دیابتیک

زخم بستر

سندرم درد

 

فواید لیزر در بدن

 

تسکین درد و التهاب در ناحیه دردناک

افزایش گردش خون موضعی و عمومی

افزایش اکسیژن رسانی به سلول ها

تسریع بازسازی بافت های آسیب دیده

بهبود عملکرد مفاصل آسیب دیده

تحریک ترشح هورمون های ضد درد طبیعی مانند اندروفین

انبساط عروق خونی و تحریک رشد عروق خونی جدید

کاهش دوره نقاهت

کاهش ورم مفاصل

تسکین دردهای ناشی از ضربه

تسکین دردهای بعد از اعمال جراحی

بهبود سیستم عصبی و عضلانی

تسریع فرآیند بهبودی زخم

افزایش کلاژن سازی

افزایش انرژی سلول ها

از بین بردن محدودیت های حرکتی

کاهش احتمال تشکیل جای زخم

افزایش انعطاف‌ پذیری عضلات و مفاصل

افزایش آستانه درد

افزایش سرعت ترمیم زخم ها

افزایش سرعت بازسازی اعصاب آسیب دیده

تسکین دردهای ناشی از پیچ خوردگی ها

کشیدگی های تاندونی

 

همه  ما حداقل یکبار زخمی در قسمتی از بدنمان ایجاد شده است. زخم باز، نوعی جراحت در سطح پوست است که موجب نمایان شدن قسمت‌های زیر پوست شده و معمولا باعث خونریزی خارجی می‌شود.

این نوع از زخم‌ها می توانند سریع عفونی شوند و میکروب‌ها به سرعت به لایه‌های عمقی‌تر پوست گسترش پیدا کنند سپس وارد لایه های زیرین پوست شده و از این مسیر تا سراسر بدن گسترش یابند. به همین دلیل روی تمام زخم‌ها باید تمیز و پوشیده شوند و پوششی ثابت داشته باشند.تا فرد دچار بیماریهای بعدی به واسطه زخم نشود.

پوشاندن درست زخم به کنترل خونریزی، جلوگیری از آلودگی و جذب خون و ترشحات زخم کمک می‌کند و موجب خوب شدن سریع و درمان زخم می‌شود.

 

انواع زخم های باز

 

  • خراشیدگی

 

خراشیدگی در اثر ساییده شدن لایه ی فوقانی پوست ایجاد می‌شود و از آنجا که بیشتر اعصاب این لایه آسیب می‌بینند، زخم دردناک، ولی بدون خونریزی قابل توجه است. خراشیدگی اگر وسیع باشد یا ذرات خاک یا اجسام خارجی در آن فرو رفته باشد، آلوده شده و ممکن است جدی و خطرناک باشد.اقداماتی که لازم است در این گونه مواقع انجام داد را به طور اختصار توضیح می دهیم.اگر جسم خارجی به طور سطحی در پوست فرو رفته است، آن را به آرامی با آب و صابون بشویید و زخم را با بتادین، ضدعفونی و پانسمان کنید

  • زخم های شکاف دار یا بریدگی 

 

زخمی است با لبه‌های صاف و شبیه بریدگی جراحی یا بریدگی با لبه کاغذ است. این نوع، سوزش زیادی دارد و شدت خونریزی در بریدگی، به عمق بریدگی، محل و اندازه زخم بستگی دارد.که بر اساس عمق زخم باید اقدامات لازم را انجام داد.

  • پاره شدگی

 

زخم عمیقی است که لبه‌های ناصاف دارد و در اثر برش با اجسام تیزی مانند شیشه ایجاد می‌شود. در این جراحت، بافت‌های زیرین پوست آسیب دیده و احتمال خونریزی شدید وجود دارد.

اقداماتی که در این گونه زخمها باید انجام داد را این گونه می توان توضیح داد.

در بریدگی و پاره‌شدگی، اول باید خونریزی را از طریق فشار مستقیم کنترل کنیم. تا خون بند بیاید لبه‌های زخم را به هم نزدیک کنیم. عضو زخم شده را ثابت و کمی بالاتر از سطح قلب نگه داریم تا درد و خونریزی آن کاهش یابد. اگر جسم خارجی در زخم باقی مانده آن را خارج نکنید. زخم را ضدعفونی و پانسمان کرده و زخم را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید.

برای مراقبت از خود نسبت به بیماری های احتمالی، در هنگام تماس با خون فرد زخمی از دستکش معاینه یا در صورت دسترسی نداشتن به دستکش، از یک کیسه پلاستیک استفاده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید