سفر به زیبا ترین شهر ترکیه، شهر پر جاذبه وان

شهر وان در شرقی‌ترین قسمت ترکیه قرار گرفته است و نزدیک به استان‌های غربی کشور ما می باشد و در سال‌های اخیر به یکی از مقصدهای محبوب گردشگران تبدیل شده است.

اگرچه این شهر بسیار کوچک است ولی قرار گرفتن جاذبه های تاریخی و طبیعی متعدد در کنار مرکز خرید مدرن و پارک های آبی بی نظیر آن را به یک مقصد لوکس تبدیل کرده است.

شما با رزرو تور وان ترکیه می توانید سفری میهج را تجربه کیند.

در واقع این شهر قلعه های بسیار زیادی را در خود جای داده است که در گذشته جایگاه اعیان نشین های ارمنی بوده است.

از زیبایی های گردشگری این شهر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جزیره آختامار
  • خانه گربه های وان
  • مرکز خرید ای وی ام وان
  • دریاچه وان
  • آبشار مرادیه
  • قلعه وان
  • موزه وان
  • مسجد کایا چلبی
  • صومعه وراگاوانک
  • قلعه هو شاپ
  • مسجد جامع وان
  • قلعه چاووش تپه

تاریخ وان از دوره اورارتو

جالب است بدانید که قدمت این شهر به هزار سال می‌رسد و این شهر زمانی به عنوان پایتخت حکومتی ترکیه به حساب می آمد و بعدها وان به تصرف ماد ها درآمد و جزئی از ایران شد و پادشاهان ماد بر ان حکومت می کردند.

دریاچه وان، نگین دریاچه های استانبول

دریاچه وان از مشهورترین جاذبه گردشگری این شهر به حساب می‌آید وسعت این دریاچه ۳۷۵۵ کیلومتر مربع است که بزرگترین دریاچه ترکیه هم به حساب می آید و جزء دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه محسوب می‌شود.

در این دریاچه سه جزیره به نام های چهارپاناک و اختامار کوس و آدیر در این دریاچه قرار دارند که به شکل مثلثی به یک کمپ تفریحی تبدیل شده اند.

دریاچه وان مسابقات ورزشی زیادی را در خود دیده است این مسابقات شامل ماهیگیری، شنا، قایق سواری است. آب دریاچه وان از طریق جریان های کوچک رود ها تامین می‌شود و از کوه‌های اطراف سرچشمه می گیرد. از جاذبه های اطراف این دریاچه به کلیسای سنت جورج و کلیسای صلیب مقدس می توان اشاره کرد؛ که قدمت چند هزار ساله دارند. جالب است بدانید دریاچه وان بر اثر فوران آتشفشان مسدود شده است.

جزیره آختامار با وسعت ۷۰۰ هزار مترمربع توانسته است دومین جزیره بزرگ این کشور شود.

جزیره آدیر

آدرس این جزیره در شمال شهر وان هست که در منطقه‌ای به نام توشبا قرار گرفته است. جزیره ادیر بزرگترین جزیره دریاچه وان هست و بر اثر نسل کشی ارامنه بیشتر از ده دوازده هزار کودک و زن ارمنی به دلیل فرار کردن به سمت این جزیره پناه بردند.

اما بعد از سه روز به دلیل کمبود غذا و شرایط به وجود آمده تمامی آن ها جان باختند در سفر به این جزیره از صومعه سنت جورج ارامنه بازدید داشته باشید و از شگفتیهای آن بهره مند شوید.

جزیره ای چارپاناک

این جزیره در غرب شهر وان قرار دارد چارپاناک محبوب ترین جزیره در میان دریاچه وان هست که گردشگران زیادی به قصد ثبت لحظات بی‌نظیر و عکاسی های حرفه‌ای به سمت این جزیره می روند و حس و حال متفاوتی دارد.

آبشار مرادیه

این آبشار در استان وان و در ۸ کیلومتری شمال شهر مرادیه قرار گرفته است. مجموعه آبشار مرادیه جز جاذبه های بسیار دیدنی در این مجموعه است که جاذبه های بی نظیر را در خود جای داده است.

جاذبه های طبیعی و زیبا در ارتفاعات که نام خود را از سمت سلطان مراد چهارم گرفته است و در مقابل آن یک پل کاملا معلق قرار دارد. بازدید از آبشار مرادیه در فصل بهار قرار داشتن شکوفه ها بر روی درختان منظره حیرت انگیز و چشم انداز جادویی را رقم می زند.

دودکش جنوانادوکیا

این مکان در استان وان در ۳۵ کیلومتری شمال شهر باشکال قرار دارد. زمین شناسی رسوبات آبرفتی بر اثر یک سری فرسایش به شکل تخت سنگ هایی از دل زمین بیرون می آیند که به آن دودکش جن گفته می‌شود.

نمونه‌هایی از این دودکش در سراسر دنیا وجود دارد این محوطه از سازه های طبیعی متعددی ساخته شده است که هر ساله در فصل تابستان گردشگران زیادی را به خود می بیند.

خانه گربه های وان

آدرس این خانه در شمال شهر وان قرار دارد این خانه مکان دیدنی و بسیار جذاب برای طرفداران و علاقه مندان به حیوانات است از سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و تمامی گونه های نادر گربه ها در آن قرار دارد.

در این خانه گربه سفید پشمالو و رو به انقراض قرار دارد که رنگ چشم هایش با هم متفاوت است. این گربه برخلاف دیگر گربه سانان به آب علاقه خیلی زیادی دارد. به طوری که اهالی وان طبق افسانه ها بر این باورند که این گربه تنها جفتی از گربه ها هست که حضرت نوح آن را بر کشتی سوار کرده است.

قلعه وان

قلعه وان

در انتهای خیابان سنبل این قلعه قرار گرفته است که با آن قلعه وان می گویند قدمت آن از قرن ۷ و ۸ میلادی آغاز شده است و در بالای کوه هایی که در نزدیکی دریاچه وان هست قرار دارند.

در نزدیکی این قلعه کتیبه‌های بر فراز صخره ها قرار گرفته اند که گفته می‌شود خشایارشاه آنها را ثبت کرده است. کتیبه که تنها یادگار از سلسله باشکوه هخامنشیان در خارج از مرزهای ایران است.

موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی وان

در سال ۱۹۴۵ تاسیس شد زمانی که تعداد زیادی از ستون های سنگی در آن قرار داشتند و به واسطه خط میخی و سنگ قبرهای قوچ و میش که متعلق به دوران قره قویونلوها و قویونلوها بودند در آنجا انبار شده است و بعد از آن این قسمت به یک موزه بسیار دیدنی تبدیل شد به غیر از این تخت سنگ ها کالاها و اشیا قیمتی و ارزشمند دیگر و مدال و کتیبه ها و سکه طلا، زیورآلات، دست نوشته ها، کمربند، کلاه خود و… است قطعات سفال و دیگر چیزها در این موزه نگهداری می شود.

مسجد کایا چلبی

ساخت مسجد کایا چلبی با سنگ های سفید و قرمز در سال ۱۳۶۰ شروع شد و در سال ۱۳۶۳ به اتمام رسید. این مسجد با دارا بودن نقشه مستطیلی شکل یک مناره در گوشه شمال غربی آن هست.

درب ورودی های مسجد با طراحی های طبیعت و اشکال هندسی از بخش‌های مهم این سازمان می باشند. در نزدیکی مسجد که جلوی یک مسجد به نام خسرو پاشا قرار دارد که یک قرن قبل به واسطه معمار سینان به صورت کامل ساخته شده است.

صومعه واراگاوانک

صومعه واراوان ک از ۵ کلیسا یک کتابخانه و یک برج تشکیل شده است. این کلیسا مرتبط با قرن هشتم میلادی است که امروزه چیزی جز مخروبه از آن باقی نمانده است.

قلعه خوشاب

قلعه خوشاب که به ترکی به آن خوش آب هم می‌گویند قدمت آن به قرن ششم تا نهم قبل از میلاد بر می گردد بر روی شیب بسیار تند ساخته شده است.

این قلعه بارها مورد تخریب تاریخی قرار گرفته و بعد مورد بازسازی واقع شد و خوشاب زبان ارمنی به معنی یکشنبه است و در زبان ترکی به معنی آب زیبا می‌باشد و این مرتبط با رودخانه ای است که در اطراف این قلعه جریان داشته است با این وجود عظمت و شکوه این قلعه هنوز هم بعد از قرن ها بازدید کنندگان زیادی را به سمت خود جذب می کند.

قلعه چاووش تپه

قلعه چاووش تپه به دستور پادشاهان اورارتویی ساخته شد که بر روی یک تپه بسیار مرتفع بنا شد در این قلعه بناهای متفاوتی از جمله معبد برج پادشاه انبار مخازن و حرمسرا قرار دارد.

مسجد جامع وان

مسجد جامع وان جز مهمترین آثار تاریخی این شهر است که قدمت آن به قرن دوازدهم میلادی می رسد دقیقا زمانی که حکومت سلجوقیان در ایران حکمفرمایی میکردند مسجد جامع وان در سال ۱۸۴۴ بر اثر زلزله فرو ریخته و در طول جنگ جهانی اول دچار آسیب‌های شدیدی شد و از آن تنها یک مناره باقی مانده است.

مرکز خرید avm وان

این مرکز خرید دارای ۵ طبقه است که مساحت آن به ۵۵ هزار مترمربع می‌رسد جزو مشهور ترین و بزرگترین مرکز خرید این شهر به حساب می‌آید. اگر به وان سفر کردید از این مرکز خرید حتما دیدن کنید.

سفر به شهر وان از ایران

از طریق راه‌های مختلفی می توان به وان ترکیه سفر کرد. گران ترین روش سفر بر رسیدن به وان هواپیما است. با هواپیما می توانید بدون این که خسته شوید به شهر وان برسید.

یکی از محبوب‌ترین روش‌های سفر به شهر وان از ایران سفر زمینی به وان است این روش از تبریز و تهران امکان پذیر است. شرایط سفر از تهران با اتوبوس به وان بسیار راحت است و شما با پرداخت بهای کمی می توانید به این شهر زیبا برسید. معمولا اتوبوس هایی که در این مسیر تردد می کنند وی ای پی هستند و شما خسته راه نمی شوید.

شما می توانید از خودروی شخصی تان برای سفر به وان استفاده کنید در این سفر باید هزینه های اخذ مجوز دریافت گواهینامه بین المللی مجوز خروج ماشین از کشور دفترچه بین المللی ماشین عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید.

در وب سایت سفر آس 24 می توانید انواع تور های سفر به شهر زیبای وان را ببنید و در نهایت بهترین سفر را انتخاب کنید. کارشناسان این مجموعه به شما کمک می کنند تا با توجه به بودجه تان بهترین سفر را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید