قیمت لوله مبلی و پروفیل سبک تحت تاثیر فرآیند های تخصصی

در اکثر مواقع لوله مبلی به عنوان ماده اولیه ی تولید مورد استفاده قرار می گیرد به همین خاطر به ساده ترین شکل تولید می شود تا صنعتگر بتواند به کمک فرآیند های تخصصی به شکل مورد نظر با توجه به طراحی محصول تولیدی برسد. فرآیند های تخصصی آن دسته از عواملی هستند که بعد از تولید باعث افزایش قیمت مقطع می شوند. بسته به فرآیند و کاری که روی لوله و پروفیل انجام می شود هزینه آن می تواند متفاوت باشد. در ادامه به بررسی چهار مورد از متداول ترین و کاربردی ترین این فرآیند ها و تاثیرشان بر افزایش قیمت پروفیل سبک اصفهان خواهیم پرداخت.

آبکاری لوله مبلی :

آبکاری فرآیندی است که طی آن سطح قطعه با لایه ای بسیار نازک از فلز پوشش داده می شود. عموما لوله مبلی یا برای ضدزنگ شدن و یا برای زیباتر شدن آبکاری می شود به همین خاطر برای این مقاطع دو نوع آبکاری نیکل کروم و گالوانیزاسیون بیشتر استفاده می شود. گالوانیزاسیون آبکاری با فلز روی است. لایه ی اولیه ی روی با اکسیژن هوا پیش از آهن واکنش می دهد و لایه ای خاکستری رنگ از روی اکسید تولید می کند. این لایه کدر خاکستری جلوه و زیبایی خاصی در مقطع ایجاد نمی کند به همین خاطر گالوانیزاسیون بیشتر در صنعت کاربرد دارد و برای ساخت وسایل تجاری و تزئینی استفاده نمی شود. آبکاری نیکل کروم از دولایه فلز تشکیل شده است. اول لایه ای از نیکل برای ضدزنگ کردن لوله و سپس لایه کروم که هم برای ضدزنگ شدن اثر دارد و هم با سطح صیقلی که ایجاد می کند جلوه ی آینه ای در لوله ایجاد می کند که مناسب تولید وسایل تزئینی است. روی فلزی ارزان قیمت و گالوانیزاسیون فرآیندی ساده است. در نتیجه قیمت پروفیل سبک گالوانیزه اختلاف چشم گیری با قیمت پروفیل مبلی ندارد اما نیکل و کروم هر دو فلزهایی گران قیمت هستند که آبکاری با آن ها اختلاف قیمت زیادی ایجاد می کند

برشکاری لوله مبلی:

در بیشتر مواقع برش اولین فرآیندی است که روی لوله انجام می شود به همین خاطر کیفیت آن بسیار مهم است چرا که مراحل بعدی را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. سه روش متداول برای برش وجود دارد برش با اره نواری، دیسکی و آتشیاره نواری تعداد زیادی لوله را به طور همزمان و در زوایای مختلف برش می دهد به همین خاطر قیمت مناسب تری هم دارد. استفاده از اره دیسکی یکی از بهترین روش ها برای برش دادن لوله و پروفیل است که تنها ایراد آن عدم تغییر زاویه اره است. با اره دیسکی تنها می توان لوله ها را به صورت عمودی برش داد. و اما اره آتشی، از لحاظ مالی روشی مقرون به صرفه است اما برای تیراژ بالا مناسب نیست چرا که به صورت دستی انجام می شود. این اره سطح برشی ناصاف و پلیسه دار ایجاد می کند. هزینه ی برشکاری و تاثیری که بر قیمت لوله مبلی اصفهان دارد کاملا متفاوت است و بستگی به تعداد برش ها و روش برشکاری دارد.

جوشکاری لوله مبلی:

راه های مختلفی برای ایجاد اتصال بین لوله ها وجود دارد که شاید بتوان گفت جوشکاری یکی از بهترین آن هاست. برای جوشکاری هم مشابه برش سه روش متداول وجود دارد. جوش TIG ، MIGو برق. جوش برق روشی ساده و متداول است که انجام آن به شکل درست و اصولی نیاز به مهارت دارد. جوش MIG محدودیتی از نظر ضخامت ندارد اما درز جوش برجسته و نازیبایی ایجاد می کند. جوش TIG گران ترین روش برای جوشکاری است چرا که هم بسیار دقیق است و هم برای انواع و اقسام فلزات کاربردی.

خمکاری لوله مبلی:

از روش ها و ابزار کمکی گوناگونی برای خم لوله استفاده می شود که هزینه ی این فرآیند هم وابسته به همین ابزار و روش هاست. خمکاری می تواند به صورت دستی و یا اتومات انجام بشود حتی می توان برای به حداقل رساندن احتمال بروز مشکل از ابزارهایی چون مندرل و قالب دنباله ی خم استفاده کرد که در محل خم مانع از چین خوردگی و یا شکستگی لوله می شود. بدیهی است استفاده از دستگاه هایی با تکنولوژی روز و ابزار کمکی به دلیل انجام درست و اصولی فرآیند و کم کردن احتمال بروز خطا هزینه ی بیشتری هم دارند.

در پایان

نه فقط این چند مورد بلکه هزینه ی تمامی فرآیندهای تخصصی لوله و پروفیل بعد از تولید و با توجه به نیاز مصرف کننده به قیمت نهایی افزوده می شود. این هزینه کاملا وابسته به نوع و پیچیدگی فرآیند، کیفیت دستگاه ها و انجام فرآیند و در آخر حجم بار است.

دیدگاهتان را بنویسید