جرثقیل های سقفی یک راهکار بسیار ایده آل برای لیفتینگ بار محسوب می شوند. جرثقیل های سقفی در تناژ کاری مختلف از 200 کیلوگرم تا 35 تن تولید می شوند و در انواع مختلفی قابل دسته بندی هستند. جرثقیل سقفی برای لیفتینگ بار نیاز به یک تکیه گاه سقفی قدرتمند که مطابق با ظرفیت لیفتینگ جرثقیل مشخص می شوند می باشد. برخی از جرثقیل ها از طریق قلاب به تکیه گاه سقفی اتصال پیدا می کنند که تنها قابلیت لیفتینگ عمودی بار را دارند و به جرثقیل های دو کاره شناخته می شوند. برخی دیگر از جرثقیل های سقفی دارای یک کالسکه یا ترولی هستند که بر روی ریل های سقفی حرکت می کند و به جرثقیل های چهار کاره شناخته می شوند. جرثقیل های سقفی از نظر نیروی محرک در دو دسته اصلی قابل دسته بندی هستند.

مقایسه جرثقیل سقفی تک فاز و سه فاز

  • جرثقیل سقفی برقی Electric hoist: این سری از جرثقیل های سقفی هم بصورت زنجیری و هم بصورت سیم بکسلی مورد استفاده قرار می گیرند. نیروی محرکه جرثقیل های برقی برای به حرکت در آوردن یک الکتروموتور یا موتور الکتریکی متصل به گیربکس جرثقیل مورد استفاده قرار می گیرد. جرثقیل تک فاز با اتصال به برق شهری عمل می کند حال آنکه جرثقیل های سه فاز که دارای قابلیت لیفتینگ بالاتری هستند نیاز به برق صنعتی دارند. جرثقیل برقی سه فاز هم بصورت سیم بکسلی و زنجیری تولید می شود. جرثقیل برقی تک فاز بصورت زنجیری مورد استفاهد قرار می گیرد. نمونه های بالابر ها و وینچ های سیم بکسلی تک فاز نیز البته در بازار یافت می شوند.
  • جرثقیل سقفی دستی Manual chain block: جرثقیل های سقفی دستی اغلب با قلاب سقفی و بصورت دو کاره مورد استفاده قرار می گیرند. جرثقیل های دستی از نوع زنجیری دارای یک زنجیر دستی هستند که گردش این زنجیر توسط نیروی کار به لیفتینگ بار می انجامد. البته نمونه هایی خاص از بالابر های زنجیری که تحت نام پولیفت یا جک زنجیری شناخته می شوند دارای یک اهرم دستی بوده و تا ظرفیت باری 6 تن نیز مورد استفاده قرار می گیرند. البته نمونه هایی از جرثقیل های دستی سیم بکسلی نیز وجود دارد که تحت نام تیفور با یک اهرم بصورت رفت و برگشتی عمل می کند.

جرثقیل تک فاز کاتو KATO

در اغلب موارد به سبب دسترسی به برق صنعتی در محیط های کارگاهی از جرثقیل های سه فاز برقی استفاده می شود. در حالی که جرثقیل های سه فاز سقفی از نوع زنجیری تا تناژ 10 تن مورد استفاده قرار می گیرند جرثقیل های سقفی زنجیری تک فاز تا ظرفیت باری 5 تن تولید می شوند. این جرثقیل ها که بصورت اتصال به پریز و برق خانگی نیز عمل می کنند دارای یک موتور الکتریکی که در تناژ برابر با نمونه های سه فاز سایز بزرگتری دارد استفاده می کنند. سایز بزرگتر الکتروموتور اتصالی به جرثقیل تک فاز برای داشتن سیم پیچ بیشتر و جبران ولتاژ پایین تر طراحی شده است.

جرثقیل سقفی برقی تک فاز با برند KATO محصول کشور چین می باشد که دارای زنجیری برای لیفتینگ بار به میزان 6 متر طراحی شده است. جرثقیل تک فاز کاتو در تناژ 1 الی 5 تن تولید می شود. زنجیر فولادی اتصال بار این جرثقیل تک فاز در سایز های 8 میلیمتر بصورت تک لا برای ظرفیت 1 تن الی سایز 10 میلیمتر دو لایه برای ظرفیت 10 تن مورد استفاده قرار می گیرد. سرعت لیفتینگ بار توسط جرثقیل تک فاز کاتو 1 الی 1.5 متر در دقیقه بر حسب تناژ بوده و از زنجیر فولادی در گرید G80 در اتصالات خود استفاده می کند.

علاوه بر قابلیت عملکرد با برق خانگی اتصال و عملکرد جرثقیل تک فاز به برق ژنراتور نیز از دیگر مزایای کاربری این ابزار لیفتینگ بار محسوب می شود. با وجود مزایای زیادی که در کاربری این جرثقیل تک فاز بیان شد استفاده از قلاب سقفی و کاربری بصورت دو کاره و صدای بیشتری که نسبت به جرثقیل های سه فاز دارد از معایب این ماشین آلات صنعتی است. در واقع از آنجا که گیربکس جرثقیل برقی تک فاز بصورت خشک کار می کند نسبت به جرثقیل های سه فاز که گیربکس آنها در روغن کار می کند صدای بیشتری تولید می کنند.

مقایسه جرثقیل سقفی با مگنت

مگنت صنعتی یکی دیگر از انواع ابزار آلات لیفتینگ بار می باشد که تنها برای لیفتینگ اجسام از جنس فلزی مگنت شو مورد استفاده قرار می گیرد. مگنت ها در تناژ مختلف از 100 کیلوگرم الی 10 تن و حتی برای کاربری های ساحلی در بار انداز ها تا 20 تن نیز مورد استفاده قرار می گیرند. مگنت صنعتی با یک اهرم دستی عمل می کند که با گردش این اهرم قطب آهنرباهای داخلی بلوک مگنت به تقویت هم می پردازند حال آنکه با گردش در جهت عکس قطب ها همدیگر را خنثی می کنند. مگنت صنعتی ابزاری دائمی برای لیفتینگ فلز بوده و برای لیفتینگ نیاز به یک اتصال قدرتمند تکیه گاهی در سقف درست مانند جرثقیل های سقفی دارد.

از مزایای مگنت صنعتی به جرثقیل سقفی عدم نیاز به اتصالاتی چون قلاب و شگل، اتصال سریع به سطح و عدم نیاز به نیروی کاری زیاد در اتصال است. در کنار مزایای متعددی که کاربری با مگنت ها نسبت به جرثقیل ها دارد محدودیت کاربری تنها با فلز های مگنت شو و تغییر ظرفیت لیفتینگ مگنت بر حسب کیفیت سطح از معایب این ابزار لیفتینگ بار است. به بیان ساده تر حداکثر ظرفیت لیفتینگ مگنت در اتصال با ورق های آهنی با سطح کاملا مسطح و براق و در ضخامت بالای 40 میلیمتر خاصل می شود. کاهش ضخامت ورق و یا وجود قوس های سطحی در اتصال مگنت به شدت سبب کاهش ظرفیت لیفتینگ بار توسط این ابزار لیفتینگ می شود.

دیدگاهتان را بنویسید