در ماشین آلات صنعتی سنگین هر جا گذری از سیال باشد از نوعی فیلتر استفاده شده است. فیلتر آلات به منظور حذف آلاینده ها از سیالات مورد استفاده قرار می گیرند و در شکل های مختلف و از متریال گوناگونی تولید می شوند. نقش فیلتر صنعتی در افزایش راندمان خروجی از انواع موتور شامل موتور های احتراق دیزلی و بنزینی، موتور های کمپرسور و … بسیار هائز اهمیت می باشد. علاوه بر افزایش راندمان خروجی فیلتر های صنعتی بر جلوگیری از ایجاد سایش و رسوب در سیستم نیز ممانعت بوجود آورده و سبب افزایش طول عمر اجزای موتور ماشین آلات می شوند. فیلتر های صنعتی بر روی کلیه خودرو ها، ماشین آلات کشاورزی، معدنی و راهسازی، انواع کمپرسور، ژنراتور، جرثقیل و تاور کرین، انواع کشتی و لنچ و … اتصال پیدا می کنند.

مقایسه برند های فیلتر صنعتی

فیلتر صنعتی در شکل های متنوعی تولید می شود. از پرکاربرد ترین نوع فیلتر های صنعتی در حال حاضر فیلتر های پیچی Spin-on هستند که متشکل از یک کارتریج استوانه ای هستند که در داخل یک قوطی فلزی جای می گیرد. اتصال سریع فیلتر های پیچی، قابلیت سریع تعویض و حداقل میزان نشتی که با بکارگیری یک اورینگ در اتصال پدید می آید از مزایای کاربری فیلتر های صنعتی پیچی هستند. در برخی از موارد در صنایع از فیلتر های خطی inline نیز استفاده می شود. این در حالی است که فیلتر های استوانه ای کارتریجی بالاخص بصورت فیلتر هوا و فیلتر های تخت که برای پاکسازی هوای در گردش در کابین های ماشین آلات استفاده می شوند نیز از دیگر شکل های فیلتر صنعتی هستند.

انواع فیلتر ماشین آلات سنگین صنعتی

فیلتر های صنعتی برای تصفیه هوا، گازهای مختلف و مایعاتی مانند سوخت، روغن و آب مورد استفاده قرار می گیرند. پیش از معرفی برند های تولید کننده فیلتر صنعتی می بایست به معرفی انواع فیلتر ها بپردازیم. حساسیت فیلتر های مختلف صنعتی بر حسب نوع سیال و محل اتصال متفاوت می باشد.

  • فیلتر روغن صنعتی Lube filter: در موتور های احتراق داخلی از روغن بعنوان روان کننده، انتقال دهنده حرارت و انتقال دهنده آلاینده ها به فیلتر استفاده می شود. فیلتر روغن صنعتی یکی از مهمترین فیلتر های اتصالی می باشد که اغلب از نوع پیچی مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر روغن در دو نوع اصلی و بای پس مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فیلتر سوخت Fuel filter: چه در موتور های بنزینی برای تصفیه بنزین و چه در موتور های دیزلی برای تصفیه و پاکسازی گازوئیل از فیلتر سوخت استفاده می شود. با توجه به گستردگی کاربری موتور های دیزلی فیلتر گازوئیل از پر مصرف ترین نوع فیلتر های سوخت می باشد که در دو نوع ساده و فیلتر سپراتور مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر سپراتور علاوه بر قابلیت جداسازی ذرات جامد معلق به پاکسازی گازوئیل از قطرات ریز آب نیز پرداخته و از این منظر به افزایش راندمان کاری موتور کمک می کند.
  • فیلتر هوا Air filter: فیلتر های هوا در دو نوع اصلی فیلتر هوای موتور و فیلتر هوای کابین دسته بندی می شوند که فیلتر هوای موتور اغلب از نوع استوانه ای و فیلتر هوای کابین بصورت تخت مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر کاربری بر روی موتور فیلتر هوای استوانه ای بر روی کمپرسور ها نیز استفاده می شود.
  • فیلتر روغن از هوای کمپرسور: این سری از فیلتر های صنعتی نوعی خاصی از فیلتر هستند که در خروجی پمپ اسکرو کمپرسور ها مورد استفاده قرار گرفته و وظیفه جداسازی قطرات پودری روغن از هوای کمپرسور را دارند. فیلتر کمپرسور در دسته فیلتر سپراتور قرار داشته و با برند های مختلفی از جمله فیلتر ترکان مورد استفاده قرار می گیرد.

برند های تولید کننده فیلتر صنعتی

مشخصات فنی فیلتر های صنعتی شامل سایز، قابلیت جذب بر حسب میکرون، دبی جریان گردشی، حداکثر فشار کاری، حداکثر دمای کاری و مشخصاتی دیگر می باشد که مقایسه این قابلیت ها عملا برای کاربران میسر نمی باشد. از این رو یکی از ساده ترین روش ها برای انتخاب و بررسی کیفیت و مرغوبیت این محصولات صنعتی انتخاب و خرید بر حسب برند می باشد. برخی از معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر های صنعتی به قرار زیر هستند.

  • فیلتر دونالدسون DONALDSON: این محصول تولید کشور آمریکا می باشد که بر روی بسیاری از ماشین آلات صنعتی بصورت قطعه اصلی اتصال پیدا می کند. فیلتر روغن دونالدسون از نوع آبی رنگ با وجود قیمت بسیار بالا دارای قابلیت جذب ذرات معلق حتی تا 3 میکرون را داشته و طول عمر بسیار بالایی نیز دارد.
  • فیلتر فیلیتگارد FLEETGUARD: این برند آمریکایی از زیر شاخه های برند کومنز Cummins می باشد که خود از معتبر ترین تولید کنندگان موتور های دیزلی در دنیا می باشد. فیلتر فیلیتگارد Fleetguard امروزه تحت نام Cummins filtration به بازار عرضه می شود. کیفیت بالا، قابلیت جذب و نگهداری میزان بالایی از آلاینده ها و عملکرد در دما و فشار بالا از مشخصات کیفی فیلتر فیلیتگارد آمریکا بوده و قیمت بالای آن را نیز توجیه می کند.
  • فیلتر مان MANN: این برند آلمانی به تولید انواع مختلفی از فیلتر آلات صنعتی با استاندارد هایی فراتر از استاندارد های جهانی می پردازد. فیلتر مان المان بالاخص بصورت تخصصی در تولید فیلتر روغن صنعتی و فیلتر های هوای موتور و کابین فعالیت می کند. کیفیت بسیار بالای فیلتر مان MANN سبب شده است تا برند DEUTZ آلمان از پیشگامان تولید موتور های دیزلی برای تولید فیلتر هایی با نام اختصاصی خود از برند مان استفاده نماید.
  • فیلتر کمپرسور ترکان TURKAN: این برند ایرانی به تولید فیلتر های سپراتور روغن از هوای کمپرسور پرداخته و محصولاتی با بالاترین و مرغوب ترین کیفیت به بازار عرضه می کند. فیلتر ترکان دارای اتصال پیوسته بوده و قابلیت کاربری با ارت گیر ها را نیز دارد. استفاده از کارتریج هایی با کیفیت بسیار بالا در جذب، ادغام و نگهداری روغن از مشخصات اصلی فیلتر ترکان می باشد.
  • فیلتر کاترپیلار CAT: برند آمریکایی کاترپیلار یکی از شناخته شده ترین برند ها بالاخص در زمینه تولید ماشین آلات راسازی و معدنی شامل انواع لودر، بیل مکانیکی و بولدوزر می باشد. فیلتر کاترپیلار با استاندارد های آمریکایی تولید شده و بر روی بسیاری از ماشین آلات صنعتی بالاخص انواع موتور های کشتی و لنچ ها اتصال پیدا می کند. تکنولوژی ویژه برند کاترپیلار در تولید کارتریج هایی که دبی بسیار بالایی از جریان سیال را عبور می دهند منحصر به فرد می باشد.
  • فیلتر صنعتی جیمکو JIMCO: کشور اندونزی در سال های اخیر پیش رفت های قابل توجهی در تولید فیلتر آلات صنعتی داشته است. دو مورد از برند های معتبر فیلتر تولیدی توسط کشور اندونزی فیلتر ساکورا SAKURA با قدمتی 45 ساله و فیلتر جیمکو JIMCO با قدمتی 15 ساله می باشد. فیلتر صنعتی جیمکو دارای کیفیت بسیار بالا و قیمتی رقابتی نسبت به بسیاری دیگر از برند های تولید کننده فیلتر صنعتی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید