طراحی داخلی بدون شک یکی از جذاب ترین بخش های معماری در سرتاسر دنیا است. رابرت فراست، شاعر امریکایی، می گوید «خانه همان‌جایی است که وقتی قرار است به آن برگردیم، همه اجزایش آدم را به سمت خودش می‌کشد.» قطعاً خانه محلی است که دوست داریم بعد یک روز کاری سخت و گاهی پرچالش در آن جا آرام بگیریم. در اداره هم وجود محیطی با طراحی داخلی زیبا که احساس خوبی به ما بدهد باعث افزایش بهره وری و بالا رفتن انرژی مان می شود. برای رسیدن به یک دکوراسیون خوب نکات طلایی زیر را حتماً به کار بگیرید.

هفت عنصر اصلی طراحی داخلی

 7 عنصر اصلی طراحی داخلی عبارتند از: فضا، رنگ، نور، خط، بافت، فرم، طرح و نقش. در ادامه هر مورد را به طور مختصر توضیح  می دهیم.

نکات طلایی در طراحی داخلی

فضا

یکی از عناصر مهم در طراحی داخلی فضا است. آگاهی از فضای موجود و ابعاد آن توسط طراح ضروری است. فضایی که با اسباب و اثاثیه پر شده است، فضای مثبت و فضای خالی را فضای منفی می نامیم. هنگام طراحی داخلی بین این دو فضا باید تعادل برقرار شود.

خط

خطوط باعث زایش فرم ها و شکل ها هستند و مسئول ایجاد حس هماهنگی، کنتراست و وحدت در یک فضای زندگی می باشند. خطوط به طور گسترده ای به سه نوع طبقه بندی می شوند: افقی، عمودی و پویا. خطوط افقی حس ایمن و بی خطر بودن به فضا می دهند، مانند میزها، صندلی ها و تخت ها. خطوط عمودی (پنجره ها، کمد لباس و درگاه ها) گستردگی همراه با هیجان را القا می کند و خطوط پویا و زاویه دار ایجاد عمق می کنند. (مانند پله ها)

فرم

طرح کلی از یک شی در فضای سه بعدی را فرم می گویند. فرم را با دو یا چند شکل می توان ایجاد کرد. فرم ها باعث ایجاد تعادل در فضا می شوند. فرم ها به باز (فرم های قابل رویت) و بسته (توسط یک سری سطوح محصور شده است) تقسیم بندی می شوند. برای رسیدن به یک فرم ایده آل باید درک درستی از عناصری مانند خط و فضا که در بالا شد را داشته باشیم.

نور

وجود نور یکی از بدیهی ترین عناصر در طراحی داخلی است. به طور کلی سه نوع اصلی نور داریم: نورپردازی برای کار (مانند: منابع روشنایی برای میز کار و تخت خواب)، نورپردازی تاکیدی (با هدف برجسته کردن یک نقطه خاص مانند آثار هنری، سازه ها، مجسمه ها) و نورپردازی که بر اساس حال و هوای یک محیط طراحی (روشن کردن فضای کلی) می شود.

رنگ

انتخاب رنگ بر اساس محیط بسیار مهم است و باید سعی کنید با سلیقه و با ظرافت رنگها را انتخاب کنید. هر رنگ دارای سه ویژگی درجه، ارزش و شدت است. در واقع رنگ ها ارتباط زیبایی شناسانه بین اشیا ایجاد می کنند.

بافت

مفهوم بافت در طراحی داخلی حسی است که از لمس سطح اشیاء می­گیریم. مثلاً وقتی دست خود را روی میز می کشید یا پای برهنه روی فرش راه می روید از هر کدام حسی می گیرید که با بافت آن در ارتباط است. حتی حسی که با دیدن عکس یک شی دریافت می کنید مربوط به بافت می شود.

طرح و نقش

نقش ها هر کدام روایت کننده ی یک داستان را هستند. با وجود نقش ها طراوت و عشق به محیط شما منتقل می شود. نقش ها می توانند هر شکلی داشته باشند. آنها عمدتاً دارای طرحی جذاب و تکرار شونده هستند. مثلاً طرح رایج بته جقه که از یک قطره الهام گرفته شده را می توان روی سطوح دکوراتیو، روکش بالش، نقاشی دیواری مشاهده کرد.

تاریخ آغاز دکوراسیون داخلی مدرن

جنبش مدرنیسم در اواخر قرن 19 میلادی آغاز شد و امروزه طرفداران زیادی دارد.  دکوراسیون داخلی مدرن ویژگی هایی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

ویژگی های دکوراسیون داخلی مدرن

در سبک مدرن می توان گفت محوریت بر روی سادگی است. در فضا از رنگ های خنثی و ملایم استفاده می شود، مبلمان و دکوراسیون ساده و طرح خطوط صاف دارند. تلاش می شود از وسایلی استفاده شود که کاربرد دارد و تا حد امکان محیط اطراف به دور از شلوغی و شیک باشد.  از دکوریجات تجملی و تزئینی هم خیلی کم و بااحتیاط باید استفاده کرد.

فضا در دکوراسیون داخلی مدرن

در طراحی مدرن باید سعی کنید فضای دلباز در منزل ایجاد کنید. استفاده از پلان باز این امکان را ایجاد می کند که خانه ایی دل نشین داشته باشید.

رنگ در دکوراسیون داخلی مدرن

رنگ ها در این سبک خنثی و ملایم هستند و به صورت تک رنگ در قسمت های مختلف استفاده می شوند. مثلاً در رومبلی و پرده و دیوار رنگ سفید انتخاب می شود. برای زیباتر شدن منزل می توانید از کوسن ها، تابلوها، دکوری های خاص و … با رنگ شاد استفاده کنید که در کنار رنگ خنثی جذابیت ویژه ای به فضا می دهد.

نورپردازی فضای داخلی مدرن

در دکوراسیون به سبک مدرن روشنایی را با دستگاه های مدرن که ظاهری مخفی دارند، روشن می کنند و کمتر از لوستر استفاده می شود.

متریال در طراحی داخلی مدرن

یکی از متریال ها که در کنار رنگ های خنثی در طراحی مدرن می توان استفاده کرد چوب است. مثلاً پارکت های چوبی می تواند یک انتخاب خوب باشد.

فلزات در دکوراسیون داخلی مدرن

استفاده از فلزات براق مانند کروم و استیل از عناصر پرکابرد در دکوراسیون سبک مدرن است. از فلزات میتوان در مبلمان، اسکلت میز و صندلی، شیرآلات، دستگیره ها، لوستر و نرده استفاده کرد.

اتاق پذیرایی به سبک دکوراسیون داخلی مدرن

برای اتاق پذیرایی می توانید یک نقاشی دیواری مدرن پشت دیوار مبل اضافه کنید و بعد آن را به عنوان نقطه ی کانونی در طراحی داخلی مدرن نظر بگیرید.  اگر فضای اتاق پذیرایی کوچک است از مبلمان ساده و رنگ روشن و برای اتاق پذیرایی بزرگ می توانید از مبلمان های با تلفیق رنگ روشن و تیره استفاده کنید.

یک روش دیگر مدرن کردن اتاق نشیمن قفسه ها و طاقچه ها است. به راحتی می توانید داخل قفسه ها مجموعه ای از عکس ها و آثار هنری استفاده کنید. حتی می توان با توجه به مناسبت ها و حال و هوای خودتان یا تغییر فصل چیدمان آن را تغییر داد.

طراحی آشپزخانه با دکوراسیون داخلی مدرن

در جدیدترین طراحی های آشپزخانه از رنگ های متضاد استفاده می کنند تا یکنواختی محیط را از بین ببرند. به طور مثال میز آشپزخانه و کابینت را با رنگ های متضاد طراحی می کنند. کابینت ها صاف و ساده بدون ابزار با دستگیره های مخفی هستند. برای کف آشپزخانه بهتر است از سرامیک براق و رنگ های روشن استفاده کنید. کاشی های بین کابینت را هم از بین رنگ های خنثی انتخاب کنید تا اصل سادگی را در دکوراسیون آشپزخانه مدرن رعایت نمایید.

 

دکوراسیون اتاق خواب به سبک مدرن

رنگ هایی که جدیداً برای اتاق خواب مد شده است خاکستری و سبز است. رنگ سبز را با بافت های چوبی ترکیب فوق العاده ای را به وجود می آورد. مهم ترین وسیله در اتاق خواب تخت است. اگر فضای خالی داشتید میز مطالعه، میز آرایش ساده، میز کنار تخت یا صندلی اضافه کنید. برای دکور و تزئین میتوانید روی دیوارها نقاشی کنید یا تابلو  و مجسمه های طرح مدرن قرار دهید. برای روشن تر و بزرگ تر دیده شدن اتاق از آینه و لوستر کمک بگیرید و یک فرش با طرح مدرن روی زمین پهن کنید.

فرش های و پرده  در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

فرش هایی که در دکوراسیون سبک مدرن استفاده میشود تک رنگ هستند و پرزهای کوتاه دارند. بهتر است از پرده هایی استفاده شود که پنجره ها را کمتر بپوشاند و جلوی نور را نگیرد. انتخاب پرده های کرکره ای و یا پرده های حریر ساده مناسب گزینه های مناسبی هستند.

آثار هنری در دکور فضاهای مدرن

دکوری هایی که بیشتر در سبک مدرن استفاده میشوند آینه و تابلو نقاشی ها با طرح مدرن، ساده و بدون قاب هستند. تابلو های با ابعاد بزرگ که فضا را مرتب تر نشان میدهند انتخاب های بهتری برای طراحی دکوراسیون داخلی مدرن میباشند.

طراحی داخلی اداری

امروزه تاثیر طراحی داخلی خوب و شیک بر هیچ سازمان و اداره ایی پوشیده نیست. یک طراحی داخلی اداریخوب باعث می شود که کارکنان احساس مالکیت کنند و راندمان و شوق آن ها را افزایش می دهد.

برای داشتن طراحی داخلی اداری خوب می توان موارد زیر را انجام داد تا محیطی زیبا و دل نشین را ایجاد کرد.

  • استفاده از گل و گیاه،
  • استفاده از آبنما و شنیدن صدای آب
  • تنوع دادن به فضای کار به وسیله ایجاد محیط های باز و بسته و با رنگ های متفاوت بسته به نوع فعالیت آن فضا
  • طراحی آرگونومی به این معنی که تطابق محیط کار و وسایل مورد استفاده آن با نیاز و روحی و فیزیکی کارکنان
  • هارمونی طرح و رنگ و استفاده از رنگ سازمانی هنگام طراحی داخلی اداری

موارد بالا بخشی از ایده های مناسب برای رسیدن به یک طراحی داخلی اداری رضایت بخش بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید