مواد پلی یورتان نوعی متریال پلاستیکی صنعتی هستند که این روزها در عرصه های ساختمان سازی بسیار مورد توجه قرار دارند و هر یک از آن ها با مصارف به خصوصی شناخته می شوند. کاربردهای این متریال در صنعت پزشکی نیز همواره مورد توجه هستند و به همین خاطر به میزان قابل توجهی به تولید می رسند. در ساختار هر یک از این متریال ویژگی های بسیاری وجود دارد که مصارف آن ها را در عرصه های مختلف صنعتی افزایش داده است.

ماهیت پلی یورتان

این متریال در واقع نوعی فوم متراکم شده هستند که با قابلیت تغییر شکل تولید می شوند. دانسیته بالای این مواد نیز از ویژگی های فنی آن ها به شمار می رود. هر یک از این مواد در قالب های مختلفی ریخته شده و به شکل های متفاوتی تولید می شوند. به این ترتیب استفاده از آن در هر شرایط صنعتی میسر خواهد بود.

 

پلی یورتان چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

انواع کاربرد پلی یورتان در صنعت

کارایی این متریال در عرصه های مختلف صنعتی مورد توجه بازارهای بین المللی قرار گرفته است. این مواد با اشکال مختلف به فروش می رسند و هر یک از فرم های آن با نام به خصوصی خرید و فروش می شوند. برخی از کاربردهای مهم صنعتی آن را در زیر مشاهده می کنید:

  1. ساخت انواع جلا دهنده با استفاده از پلی یورتان
  2. ساخت انواع پوشش های پلی یورتان
  3. تولید چسب های صنعتی پلی یورتان
  4. رزین های پلی یورتان
  5. انواع الاستومرهای پلی یورتانی
  6. فوم های سخت
  7. مواد ترموپلاستیک
  8. تولید انواع کانال پلی یورتان

کاربرد مواد پلی یورتان در صنعت ساختمان

مواد اولیه پلی یورتان در صنایع ساختمانی به کار برده می شوند و مصارف عدیده ای در این زمینه دارند. از جمله مصارف آن می توان به ساخت و تولید انواع پنجره های عایق بندی شده اشاره کرد که از نفوذ حرارت و صوت به محیط پیشگیری می کنند. سیستم پلی یورتان عملکرد دو گانه ای در ساخت پنجره های ساختمانی به وجود می آورد. این مواد هم سبب آب بندی کامل پنجره شده و هم استحکام پنجره ها را افزایش می دهد.

استفاده از این مواد برای پوشش استخرها نیز مورد توجه قرار دارد. انواع الاستومرهای پلی یورتانی در این زمینه برای ایجاد غشایی مداوم به کار برده می شوند و کیفیت و کارایی استخرها را افزایش می دهند. کاربرد پلی یورتان در صنعت چسب سازی نیز مورد توجه است. در ساخت چسب های مخصوص فلز، پلاستیک و… از مواد پلی یورتانی استفاده می شود. انواع تیرهای چوبی، قاب های تزیینی، پنل های تزیینی، قالبگیری و… در صنعت معماری و طراحی ساختمان نیز با استفاده از مواد پلی یورتان انجام می گیرد.

کاربرد مواد پلی یورتان در صنعت ساخت کشتی

کاربردهای این مواد در عرصه های کشتی سازی نیز مورد توجه قرار گرفته اند. ساخت انواع تجهیزات به کار رفته در کشتی ها با استفاده از این مواد بسیار متداول است. از جمله آن ها می توان به استفاده از کانال پلی یورتان در تکمیل بخش های تاسیساتی کشتی ها اشاره کرد. شناوری و عایق بندی کامل کشتی با استفاده از این متریال به سهولت انجام می گیرد. این مواد صنعتی در پوسته کشتی به کار رفته و پوششی باکیفیت و مقاوم در این بخش به وجود می آورند.

به این ترتیب با کمک مواد پلی یورتان به کیفیت و ساختار بدنه کشتی ها آسیبی وارد نمی شود. از این متریال در ساخت انبارهای کشتی نیز استفاده می کنند. رفتار حرارتی مطلوبی که این سیستم ها از خود نشان می دهند، از مزایای استفاده از آن ها در ساخت کشتی به شمار می رود. استفاده از این مواد در صنعت کشتی سازی به دلیل خاصیت انتقال حرارت پایین آن ها افزایش یافته است. استفاده از آن ها در عرصه قایق سازی نیز برای عایق کاری قایق ها بسیار متداول شده است.  به این ترتیب کیفیت انواع آن این تجهیزات تضمین شده خواهد شد.

آشنایی با کانال پلی یورتان

در میان انواع مواد پلی یورتانی ساخت و آماده سازی کانال های پلی یورتان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این کانال ها که در عرصه های ساختمانی و عمرانی کارایی دارند، با ویژگی های به خصوصی تولید می شوند. متریال پلی یورتان به ساختار این کانال ها کیفی بخشیده و سبب افزایش کارایی آن ها در پروژه های صنعتی و تاسیساتی شده است. استفاده از این کانال ها در برابر واکنش های مختلف خطری به دنبال ندارد.

استفاده از این کانال ها هیچ محدودیتی در عرصه های صنعتی نداشته و آسیبی برای انسان و محیط زیست به وجود نمی آورد. تولید و ساخت این کانال ها نیز در کوتاه مدت انجام شده و با سهولت هر چه تمام تر در محل های مورد نظر نصب خواهند شد. این مواد با انعطاف پذیری خارق العاده ای تولید می شوند. مقاومت بالای آن ها در برابر سایش نیز همواره مورد توجه قرار گرفته است. مقاومت بالای آن ها در برابر انواع سوخت، روغن و… نیز همواره مورد توجه صنعتگران این عرصه قرار داشته است.

قیمت این سازه ها با در نظر گرفتن عوامل مختلفی تعیین می شود. در تعیین هزینه هر یک به نوع و مدل و دسته بندی این محصولات توجه می شود. استفاده از این سازه ها به جای کانال های گالوانیزه ای قدیمی نیز رایج شده است و در عرصه های صنعتی جای این متریال قدیمی را گرفته اند.

مواد اولیه پلی یورتان چیست؟

تا به این جا در خصوص ماهیت مواد پلی یورتان و مصارف صنعتی آن در عرصه های مختلف اطلاعات مختصری به دست آوردیم. اما پروسه ساخت و آماده سازی این مواد نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد و باید با این مهم نیز آشنایی داشته باشیم. پلی یورتان نوع خاصی از مواد شیمیایی است که از ترکیب پلی اون و ایزوسیانات حاصل می شود. پلی ال به کار رفته در ساخت این مواد نوعی ماده چسبناک است که با استفاده از هیدروژن و اکسیژن تولید می شود.

در این فرایند تولیدی عوامل مختلفی به کار برده می شوند؛ از میان آن ها می توان به عوامل دمنده در پلی یورتان اشاره کرد که نقش فرعی در ساخت مواد پلی یورتان سخت ایفا می کنند. در بخش بعدی عوامل فعال کننده مورد استفاده هستند که از میان آن ها می توان به آمین های نوع سوم اشاره کرد. در قسمت بعد نیز تثبیت کننده های فوم به کار می روند و به تکمیل این فرایند تولیدی کمک می کنند. در مرحله بعدی نوبت به پیشگیرنده های شعله در فرایند تولید می رسد و از پلی ال هال هالوژن دار نیز در این فرایند استفاده می کنند.

جمع بندی

در این گزارش با کاربرد پلی یورتان در صنعت آشنا شده و بخش هایی از ویژگی ها و مزیت های استفاده از این مواد را در صنایع امروزی بررسی کردیم. استفاده از متریال پلی یورتان هر روز بیشتر می شود. این مواد فومی منعطف همه روزه کیفیت خود را در عرصه های مختلف به اثبات می رسانند. مصارف ساختمانی، کشتی سازی، خودروسازی، تاسیساتی و… این مواد اهمیت تولید آن ها را در عرصه های مختلف افزایش داده است. از جمله مهمترین سازه های ساخته شده با این مواد، انواع کانال پلی یورتان هستند که از نیازهای اساسی تاسیساتی امروز به شمار می روند. در بخش هایی از این مقاله به کارایی این کانال ها نیز اشاره شده است.

منبع این مقاله با توجه به محصولات و نوشته های سایت تهویه الموت نگاشته شده است.

 

برچسب ها : ساختمان سازی,عایق کاری,تهویه مطبوع

دیدگاهتان را بنویسید