همه ما به طور شبانه روز بخشی از ساعاتی را بر روی تشک تخت خواب می گذرانیم. اگر چه کاور و ملحفه بر روی تشک قرار گرفته باشد و معمولا به تمیزی و پاک بودن تشک هیچ گونه توجهی نمی کنیم اما با گذشت زمان این تشک کثیف می شود و ظاهری چرک آلود به خود می گیرد. بهتر است بدانید که هر چه بیش تر این چرک و کثیفی بر روی تشک تخت خواب باقی بماند مسلما تمیز کردن آن دشوارتر خواهد شد.

چگونه تشک تخت خواب را بشوییم؟

لازم به ذکر است که هر یک از تشک های موجود در بازار ممکن است که گرد و غبارهای زیادی را به خود جذب نمایند و یک سری مشکلات همچون حساسیت های پوستی، التهاب، قرمزی پوست، تنفسی و غیره ایجاد کنند که امکان دارد به ذهن هیچ کسی خطور نکند که این مشکلات بخاطر وجود یک تشک کثیف می باشد. بنابراین اگر می خواهید که تشک تخت خواب خود را بشویید به شما پیشنهاد می کینم که با تانیل چوب همراه باشید چرا که در این مطلب قصد داریم بهترین روش های شستشوی تشک تخت خواب ساده را به شما دوستان معرفی کنیم.

برای شستن تشک تخت خواب چه وسایلی نیاز داریم؟

  • آب
  • الک
  • کاسه
  • جاروبرقی
  • سرکه سفید
  • جوش شیرین
  • بطری اسپری
  • مایع ظرفشویی
  • روغن اسطوخودوس
  • تعدادی پارچه یا حوله ای تمیز

به جهت شستشو و تمیز شدن کامل تشک تخت خواب به برخی از این وسایل نیاز داریم که در این مطلب قصد داریم بهترین روش‌های پاک کردن تشک تخت خواب را با استفاده از این وسایل به شما توضیح دهیم پس در ادامه با تانیل چوب همراه باشید.

  1. کاور تشک تخت خواب خود را به طور منظم و در مواقع لزوم بشویید

یکی از وسایل موجود در تخت خواب که با تشک ارتباط مستقیم دارد، کاور تشک است و اگر به نظافت و تمیزی آن اهمیتی ندهید، تشک تخت خواب به مرور کثیف شده و بی شک خیلی سخت تر شسته خواهد شد. بهتر است که هر 6 ماه یک بار تشک تختخواب خود را تمیز کنید اما اگر می خواهید ظاهر کاور و تشک شما تمیز و پاکیزه باقی بماند می توانید هر دو هفته یک بار یا ماهی یک بار آن ها را بشویید. شایان ذکر است که با شستشوی مرتب و به موقع کاور و تشک تختخواب می توانید از جذب شدن ذرات ریز و گرد و غبارها به تشک جلوگیری کنید و از طرفی هم زمینه ایجاد حساسیت های پوستی، قرمزی پوست و سایر مشکلات را به پایین‌ترین حد ممکن برسانید.

نکته: اگر بر روی کاور تشک تختخواب‌تان قهوه و چایی ریخته شد، در همان لحظه کاور را از روی تشک بردارید تا آن لکه ها به تشک نفوذ نکند و بعد لکه گیری کنید تا کاور تمیز شود.

  1. تشک تخت را جاروبرقی بکشید

شستن ملحفه، کاور و روتختی در مقایسه با شستن تشک تخت خواب بسیار متفاوت است. هیچ فردی نمی تواند تشک تختخواب را در داخل ماشین لباسشویی قرار دهد. یکی از مراحل اصلی و ابتدایی برای تمیز کردن و شستشوی تخت خواب، استفاده از جاروبرقی است. به کمک جاروبرقی تمام سطوح تشک و تخت خواب را از هر گونه ذرات آلودگی پاک کنید.

  1. به کمک جوش شیرین و روغن اسطوخودوس تشک را تمیز کنید

جوش شیرین یکی از پاک کننده خارق العاده و کاربردی‌ست. می دانیم که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان تشک را کاملا آبکشی کرد. با استفاده از ترکیب روغن اسطوخودوس جوش شیرین می توانید تشک را تمیز کنید. بدین صورت که مقدار کمی از جوش شیرین را با یک الی دو قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید. سپس این مخلوط را با استفاده از یک الک بر روی تشک تخت خواب خود بریزید و چند دقیقه صبر نمایید تا تشک کاملا خشک شود. به منظور خشک شدن کامل تشک می توانید آن را در معرض نور خورشید قرار دهید یا پنجره های اتاق تان را کاملا باز کنید و پرده ها را کاملا کنار بزنید تا نور خورشید به تشک بتابد و سریع تر آن را خشک کند.

بعد از این مرحله می توانید بر روی تمام سطوح تشک جاروبرقی بکشید تا آثاری از جوش شیرین باقی نماند و از همه مهم تر تمام سطح تشک تمیز شود.

  1. تشک را لکه گیری کنید

لکه گیری پارچه با لکه گیری تشک تختخواب بسیار فرق دارد. به این دلیل که پارچه اطراف تشک را نمی توان باز کرد و فقط می‌توان قسمت رویه آن را لکه گیری کرد. به جهت از بین بردن لکه های ایجاد شده بر روی تشک تخت خواب می توانید ترکیبی نمک، کمی آب و مقداری جوش شیرین آماده کنید تا مخلوطی خمیری شکل از جوش شیرین بدست بیاورید. خمیر به دست آمده را بر روی تمام لک ها قرار دهید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا خمیر کاملا خشک شود. بعد از گذشت این زمان می توانید با استفاده از یک دستمال تمیز، نخی و نمدار از سطح تشک تخت خواب آرام پاک کنید.

  1. لکه‌های زرد عرق را از تشک تخت خواب پاک کنید.

برخی از افراد در هنگام خواب و یا استراحت عرق می‌کنند و به این تعریق با گذشت زمان باعث ایجاد لکه های زرد عرق بر روی تشک می شود. برای تمیز کردن اینگونه لک ها می توانید یک الی دو قطره مایع ظرفشویی را در داخل اسپری متوسط آب بریزد و آن را بر روی لکه تعریق اسپری کنید. چند دقیقه صبر کرده و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز، رطوبت تشم تخت خواب را خشک کنید.

  1. لکه خون را از روی تشک پاک کنید

می دانیم که لکه خون همانند دیگر لک ها باید به سرعت تمیز شود. به دلیل آن که اگر لکه خون خشک شود، پاک کردنش بسیار دشوار می شود. به جهت تمیز کردن این لک ها از روی تشک تخت خواب می بایست که مقداری سرکه سفید و آب ترکیب کنید و آن را بر روی لکه بریزید و به مدت 5 الی 10 دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از یک حوله تمیز آن لکه را پاک کنید.

این مواردی که گفته شد برای همه تشک ها صدق می کند و فرقی ندارد که از تشک طبی استفاده کنید یا تشک های دیگر. هر سوال دیگری داشتید کافیست با تانیل چوب تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید