اگر گیربکس  cvt  را از نظر ساختار با سایر گیربکس‌های اتوماتیک مقایسه کنیم؛ متوجه می‌شویم که این گیربکس از ساختار نسبتا ساده ای برخوردار است. دو قرقره مخروطی شکل دارد که یک محرک شبیه به Vآن‌ها را به هم متصل می کند؛ یکی از قرقره ها به موتور و دیگری به چرخ ها متصل است. با فشار بر پدال گاز دور موتور می چرخد و مخروط با توجه به میزان قدرتی که نیاز دارد، حرکت می کند. مخروط دیگر بر این اساس تنظیم می شود تا تسمه محرک همان کشش را حفظ کند و این چیزی است که نحوه شتاب گیری خودرو را تعیین می کند.

 

مزایا گیربکس سی وی تی

  • انتقال بهینه نیرو در این گیربکس کاملا دقیق و برنامه ریزی شده عمل می کند. به شکلی که سرعت و قدرت را کاملا متناسب با یکدیگر حفظ می کند.
  • مصرف سوخت پایین را می توان یکی دیگر از مزایای این گیربکس نسبت به گیربکس های اتوماتیک دیگر دانست. این نوع گیربکس همیشه در حال تنظیم شرایط خودرو است. همین امر باعث می شود دور موتور پایین و ثابت نگه داشته شود و از دور بالای موتور که بنزین را می‌مکد اجتناب کند.
  • تعویض نرم دنده با توجه به اینکه در این نوع گیربکس هیچ چرخ دنده ای وجود ندارد؛ به همین علت تعویض دنده به صورت آسان و راحت انجام می شود.
  • ساختمان ساده این نوع گیربکس باعث شده وزن پایینی داشته باشد، که این موضوع در مصرف پایین سوخت تاثیر دارد. بنابراین اگر مصرف سوخت و هزینه‌های اقتصادی برای شما مهم است؛ گیربکس CVTانتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

معایب گیربکس سی وی تی

برخی از مشکلاتی که در این نوع گیربکس وجود دارد شامل گرم شدن بیش از حد، از دست دادن ناگهانی شتاب خودرو و لرزیدن می شود. این ها مواردی هستند که برخی صاحبان خودرو دارای گیربکس سی وی تی به آن اشاره کرده اند. از طرفی این گیربکس دقیقا نقطه مقابل اسپورت بودن است؛ افرادی که تجربه استفاده از این گیربکس را دارند اذعان می کنند گیربکس های سی وی تی اصلا هیجان انگیز نیستند. بنابراین خودرو های دارای این گیربکس برای افراد ماشین باز که علاقه مند به قدرت بالای خودرو و شتاب آن هستند، مناسب نیست.

قطعات گیربکس و تعمیر آن

از دوست، آشنا و همکارمان شنیده ایم که استفاده از قطعات بی کیفیت کار دست شان داده. شخصی از قطعات استفاده شده در خودرو خود راضی است، اما به نحوه تعمیر توسط تعمیرکار اعتماد ندارد. یا بالعکس؛ به تخصص و تجربه تعمیرکار خودرو خود اعتماد کامل دارد، اما نگران است نکند خواسته یا ناخواسته در خودرو اش از قطعات بی کیفیت استفاده شده باشد. نگرانی شما کاملا طبیعی و قابل درک است. آنقدر این مسائل را شنیده و دیده ایم که نگران نبودن کمی برایمان سخت است.

استفاده از قطعات با کیفیت و اصلی برای تعمیر گیربکس تاثیر بسیار زیادی در نحوه عملکرد و طول عمر آن دارد. به شکلی که یافتن و تشخیص کیفیت لوازم و قطعات گیربکس کمی مشکل به نظر می رسد. پس توجه داشته باشید حتما از فروشگاه های معتبر فروش قطعات گیربکس اقدام به تهیه قطعات نمایید تا گیربکس خودرویتان عملکردی مناسب داشته باشد.

برخی از خودرو هایی که از cvt استفاده می کنند

در ادامه سه خودرو که از گیربکس اتوماتیک آن هم از نوع سی وی تی استفاده می کنند، معرفی خواهیم کرد.

  • تیگو 5: خودرویی با بهترین و بالاترین تجهیزات ایمنی است که در سال 2015 پنج ستاره ایمنی از C_NCAP دریافت کرد. درست است که این خودرو از CVT که نسبتاً گیربکس خوبی است استفاده می‌کند، اما عملکرد متوسطی دارد.
  • نیسان قشقایی: نیسان قشقایی (Nissan Qashqai) یک خودروی کراس اوور از شرکت ژاپنی نیسان است که در سال 2007 به بازار عرضه شد. نیسان قشقایی ترکیبی که از هاچ ‌بک و SUV کاربردی است.
  • نیسان جوک: اگر به دنبال خودرویی با کیفیت بالا و عکس العملی سریع هستید، نیسان جوک پیشنهاد خوبی است. گیربکس CVT در این خودرو باعث ایجاد شتاب 7.3 ثانیه می شود، به همین علت بسیاری از افراد از داشتن این خودرو راضی هستند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

اگر از خودرو های اتوماتیک استفاده می کنید و دغدغه تعمیر خودرو تان را دارید، تعمیرگاه شیراز گیربکس مطالب مفیدی در سایت و پیج اینستاگرام خود به آدرس @shiraz.gearbox قرار داده؛ که اطلاعات بسیار خوبی در خصوص نحوه تعمیر گیربکس به شما می دهد. محصولات باکیفیت گیربکس را هم از این سایت می توانید خریداری کنید. همچنین می توانید با ارسال گیربکس خودروی خود به تعمیرگاه، بخواهید آن را برای شما به بهترین شکل تعمیر و برای شما ارسال کنند.

منبع: shirazgearboxal4.com

دیدگاهتان را بنویسید