هر سایتی که ارائه دهنده محتوا، خدمات یا محصولی می باشد، مخاطبان مخصوص به خود را دارد. در صورتی که این مخاطبان تنها در یک کشور زندگی کنند، فقط به یک زبان در آن سایت احتیاج خواهند داشت.

حال چنانچه کسب و کاری قصد داشته باشد سایت خود را گسترش دهد و به مخاطبان کشورهای مختلف خدمات ارائه نماید، اولین کاری که باید انجام دهد این است که سایت خود را به چندین زبان مجهز کند. علت آن هم این است که کاربران هر کشور از زبان خاص خود برخوردار هستند و برای آن که بتوانند سایت شما را مورد استفاده قرار دهند، بایستی زبان آن ها در سایت شما تعریف شده باشد.

سایت دو زبانه به سایتی گفته می شود که مجهز به دو زبان مجهز است. زبان اول که همان زبان اصلی سایت محسوب می شود؛ به عنوان نمونه سایت های ایرانی، زبان فارسی همان زبان اصلی به شمار می رود. زبان دیگر، نیز همان زبانی است که قصد دارید به کاربران کشور های دیگر خدمات ارائه کنید.

آموزش و نکات سئو سایت دو زبانه

به طور معمول سایت های دو زبانه در ایران به زبان فارسی و انگلیسی مجهز هستند. حال در صورتی که یک سایت به سه زبان مجهز باشد، تحت عنوان سایت سه زبانه مطرح می شود. اگر تعداد زبان های یک سایت از آن بیشتر باشد، به آن سایت ها چند زبانه گفته می شود که به طور معمول شرکت های بین المللی آن ها را به کار می گیرند.

در این میان باید بگوییم هوش مصنوعی علم توسعه الگوریتم هایی است که می توانند مثل انسان فکر کنند و یاد بگیرند. از سمت دیگر، سئو عمل بهینه سازی وب سایت ها به منظور بالاتر بردن رتبه در صفحات نتایج موتورهای جستجو است.

تلفیق هوش مصنوعی و خدمات سئو به ایجاد عصر جدیدی در بازاریابی دیجیتال منجر شده که در آن از الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی به منظور تجزیه و تحلیل و رتبه بندی وب سایت ها بر طبق عوامل بسیار زیادی استفاده می شود.

آیا چند زبانه بودن سایت پروسه سئو را دشوار می‌کند؟

یک سوال بسیار مهمی که احتمال دارد در ذهن بسیاری از کاربران ایجاد شود، این است که یک سایت چند زبانه در نگاه اول مزیت های زیادی دارد. اما در صورتی که کمی عمیق تر ارزیابی کنید، متوجه می شوید که یک سایت چند زبانه از دردسرهای مخصوص به خود برخوردار است.

برای نمونه شما بایستی سایت خود را به چندین زبان زنده دنیا ترجمه کنید تا بتوانید از طریق آن کشورها مخاطب به دست آورید. در نظر داشته باشید که تولید محتوا به چند زبان کار بسیار سختی است؛ یکی از مهم ترین مشکلاتی که کاربران با آن مواجه هستند،  سئو سایت دو زبانه است.

اکنون اینگونه تصور کنید که سایت شما دو زبانه باشد و زبان دوم، انگلیسی باشد. حقیقت این است که سئو سایت دو زبانه به علت آن که رقابتی بودن وب انگلیسی به دلیل بین المللی بودن آن، کار بسیار دشواری است.

در اصل شما بایستیت چندین برابر یک سایت فارسی برای سئو سایت انگلیسی تلاش کنید و بدانید که زمان رسیدن به صفحه اول گوگل هم بسیار زمانبر است. همینوطر بودجه و انرژی زیادی از شما می گیرد و به منظور انجام این کار بایستی در کنار خود یک تیم تخصصی و حرفه ای داشته باشید. در نتیجه، پروسه سئو سایت انگلیسی و دو زبانه در مقایسه با سایت تک زبانه فارسی بسیار سخت تر خواهد بود.

راه اندازی سایت جدید به بهبود سئو سایت چند زبانه منجر می‌شود؟

زمانی که کسب و کارها نسبت به راه اندازی یک سایت چند زبانه اقدام می کنند، این سوال برایشان پیش می آید که زبان دوم را هم روی همان سایت راه اندازی کنیم یا بهتر است که یک سایت جدید ایجاد نماییم.

در مرحله اول این موضوع کاملاً بستگی به سلیقه شما دارد. در صورتی که می خواهید زبان دیگر به رشد سایت شما کمک کند و از طرفی لازم نباشد یک سایت از ابتدا شروع کنید، توصیه می شود که روی همان سایت پیاده سازی نمایید.

البته این مسئله موجب می شود تا سایت شما کمی شلوغ و سنگین شود که بایستی این را به گونه ای به انجام برسانید که دسترسی به سایت برای کاربران پیچیده و سخت نباشد.

در صورتی که بخواهیم این موضوع را فنی تر مورد ارزیابی قرار دهیم، لازم است بدانید که جهت جدا کردن سایت خود باید از ساب دامنه استفاده کنید؛ چراکه انجام این کار رسیدن به رتبه های خوب در سئو را برای شما ساده تر می کند.

این کار سبب می شود تا شما ضمن برخورداری از یک سایت جدید، سایت بهینه تری داشته باشید. همینطور می توانید برای هر زبان از سایت یک مدیر در نظر بگیرید تا پروسه سئو سایت چند زبانه را مدیر همان بخش به دست گیرد.

اصول سئو سایت چیست ؟‌ (۲۰۲۳)

سئو سایت چند زبانه

  • به وجود آوردن بخش جدید برای زبان جدید

اولین گام به منظور برخورداری از یک سایت چند زبانه، این است که بخش جدیدی برای آن در نظر بگیرید. همانطور که گفته شد، به وجود آوردن یک بخش جدید یا فعالیت زبان جدید بر روی همان سایت وابسته به سلیقه شما است و خودتان بایستی در این مورد تصمیم گیری کنید.

البته پیشنهاد ما به شما این است که برای آن که سئوی راحت تری روی آن انجام دهید، از ساب دامین استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که سئوی ساب دامنه از سئوی زبان جدید در همان سایت کمی سخت تر است، اما مزیت های بسیاری به همراه دارد.

جهت ایجاد بخش جدید شما یک ساب دامنه ایجاد کنید، سپس سایت خود را بر روی آن راه اندازی کنید. در نظر داشته باشید که بهتر است آن ساب دامنه اختصار زبان موردنظر شما باشد.

برای مثال، در صورتی که می خواهید یکی از زبان های وب سایت شما فرانسه باشد، بایستی برای زبان فرانسه از کلمه fr در ساب دامنه استفاده کنید تا بخش فرانسوی سایت شما با آدرس fr.domain.ir در دسترس کاربران قرار داشته باشد. البته طراحی این بخش باید به صورت بهینه باشد تا شانس خود را برای دست یافتن به رتبه های بهتر در گوگل افزایش دهید.

  • برطرف کردن مشکلات فنی متناسب با زبان جدید

سئوی فنی بخش بسیار مهمی از سئوی سایت ها به شمار می رود که باید به آن توجه زیادی کنید. سئوی فنی به این معنی است که سایت خود را از لحاظ فنی بهینه سازی کنید و بهترین نتیجه را از آن به کسب کنید.

هنگامی که شما سایت جدید را برای زبان موردنظر ایجاد می کنید، احتمال دارد از لحاظ فنی مشکلاتی داشته باشد. شما باید این مشکلات را رفع کنید تا شانس خود را به منظور بهبود رتبه در گوگل بالا ببرید.

به عنوان مثال در صورتی که  به دنبال سئو سایت انگلیسی هستید، محتوای شما باید از چپ به راست (LTR) باشد و چنانچه سئو سایت دو زبانه شما مربوط به سایت عربی است، باید از راست به چپ (RTL) باشد. این نکات را به منظور اینکه بتوانید به رشد سئوی سایت خود کمک کنید، باید به آنها توجه نمایید.

  •  تولید محتوا به چند زبان

تولید محتوا در سئو نقش بسیار مهمی برعهده دارد. در صورتی که شما برای کسب و کار خود قصد راه اندازی و سئو سایت دو زبانه را دارید، باید محتوای زبان دیگر را هم تولید نمایید. اصول بسیاری از کسب و کارها این است که همان محتوایی که در بخش فارسی سایت منتشر می کنند را در بخش انگلیسی مورد استفاده قرار می دهند.

یکی از مشکلاتی که بعضی از کسب و کارها با آن روبرو می شوند که اشتباه بزرگی است، این است که به وسیله ابزارهای ترجمه محتوای زبان دیگر را در سایت درج قرار می دهند.

چنین ابزارهایی درست است که ترجمه می کنند، اما از لحاظ نگارشی و سئوی مشکلات زیادی دارند. به این ترتیب چنین محتوایی نه برای کاربران مفید است و نه به رشد سئوی سایت شما منجر می گردد.

برای تولید محتوا به زبان های مختلف از متخصصان تولید محتوا در همان زبان ها کمک بگیرید! درست است که این کار هزینه دارد اما اگر می خواهید کسب و کارتان را بین المللی کنید، باید برای آن هزینه کنید.

همانطور که در بالا به این مورد اشاره کردیم تولید محتوا از مهم ترین بخش های سئو است و اگر به آن بی توجهی کنید، نمی توانید سئوی موفقی برای سایت خود داشته باشید. همچنین سعی کنید تصاویری متناسب با ویژگی های کاربران زبان موردنظر برگزینید.

  • لینک سازی در سایت های مختلف

از دیگر مسائلی که رتبه سئو سایت دو زبانه شما را تقویت می کند، لینک سازی است. در اصل لینک سازی موجب می شود تا اعتبار سایت شما نزد گوگل افزایش پیدا کند و بتوانید به بهترین نتیجه دست یابید.

برای سئو هر بخش زبان سایت خود، سعی کنید از سایت های هم زبان با آن راهنمایی دریافت کنید. به عنوان نمونه برای سئو بخش انگلیسی سایت خود سعی کنید از سایت های انگلیسی زبان لینک بگیرید تا بهترین نتیجه را برای شما رقم بزند.

ممکن است لینک سازی در سایت های فارسی به دلیل اینکه آسان تر می توانید با مدیران چنین سایت هایی ارتباط برقرار کنید، راجت تر باشد اما توجه داشته باشید که شما قرار است کسب و کارتان را در سطح بین المللی به انجام برسانید.

به این ترتیب، هر طور شده باید با چنین سایت هایی ارتباط برقرار کنید و بک لینک سایت خود را در آن قرار دهید. در غیر این صورت احتمال دارد دست یافتن به رتبه های عالی در گوگل بسیار سخت یا حتی غیر ممکن باشد.

  • استفاده از کلمه کلیدی متناسب با زبان موردنظر

بعضی مواقع کلمات کلیدی مورد استفاده برای زبان فارسی مشخص است اما احتمال دارد ترجمه همان کلمه کلیدی انگلیسی نباشد. در اصل ممکن است کاربران از اصطلاح متفاوتی برای همان مفهوم استفاده کنند که باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشید.

برای این کار می توانید سایت های مرتبط با حوزه کاری خود در زبان مقصد را مورد اسفاده قرار دهید تا ببینید که کلمات کلیدی مورد استفاده چه چیزی هستند. با آگاهی داشتن از این موضوع می توانید هنگام تولید محتوا برای سایت خود از کلمات کلیدی دقیق استفاده کنید و بهترین نتیجه را کسب نمایید.

نکات مهم در مدیریت سایت های چند زبانه

در صورتی که از یک سایت چند زبانه برخوردار هستید و می خواهید بهترین نتایج را در گوگل به دست آورید، چند نکته مهم وجود دارد که بایستی آنها رعایت کنید. با رعایت این نکات می توانید سئو بخش های مختلف و زبان های دیگر سایت را پیاده سازی کنید و بهترین نتیجه را بگیرید. چند مورد از مهم ترین نکاتی که رعایت آن ها به رشد سئو سایت کمک زیادی می کندبه شرح زیر می باشد:

  • مورد استفاده قرار دادن url یکتا برای هر زبان

یکی از مهم ترین توصیه های گوگل که می توان به آن اشاره کرد، این است که به جای مورد استفاده قرار دادن کوکی ها به دنبال استفاده از url خاص هر زبان باشید. در واقع اگر شما زبان های مختلفی در سایت خود دارید، بایستی آدرس بخش های آن را از هم جدا کنید تا گوگل و کاربران به آسانی بتوانند به آن دستیابی داشته باشند.

چنانچه میخواهید محتوای خود را به چند زبان در اختیار کاربران قرار دهید، بایستی آدرس صفحات خود را به گونه ای تنظیم کنید که قابلیت دستیابی گوگل به تمام آن صفحات راحت باشد. این کار موجب می شود تا تمام بخش های سایت شما ایندکس شود.

  • تعریف نسخه های مختلف زبان برای گوگل

هر صفحه یا بخشی که در سایت خود به وجود می آورید، بتیستی به گوگل اطلاع رسانی کنید. در اصل هنگامی که نسخه های مختلفی از زبان را در سایت خود اجرا می کنید، در حال به وجود آوردن صفحات مختلفی هستید که کاربران بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

به وسیله نشانه گذاری ها و ابزارهایی مانند گوگل سرچ کنسول بایستی این صفحات را به گوگل معرفی کنید تا بتوانید به بهترین نتایج دست یابید. نشانه گذاری درست صفحات و همینطور برچسب گذاری زبان در بخش آدرس صفحه کمک زیادی به این موضوع می کند و حتما آن را در نظر داشته باشید.

  • اطمینان حاصل کردن از واضح بودن زبان صفحه

از دیگر موضوعاتی که برای ارزیابی سایت به وسیله گوگل بایستی رعایت شود، واضح بودن زبان صفحه است. چنانچه قصد دارید گوگل صفحات زبان های مختلف سایت شما را شناسایی و مورد بررسی قرار دهد، باید نشانه گذاری کنید.

به عنوان مثال می توانید در بخش url اختصاصی هر صفحه، بخشی از نام آن زبان را بیاورید تا یک سیگنال کوچک برای گوگل ارسال شود. زمانی که یک صفحه را ترجمه می کنید، احتمال دارد یک محتوای واضح و جذاب نباشد. به این ترتیب، نیاز به تغییرات دارد تا به یک محتوای مخاطب پسند تبدیل شود. در این مورد هم باید به دنبال این باشید که زبان صفحه و محتوای آن به طور کامل واضح باشد.

  • اجازه دادن به کاربر جهت تغییر زبان صفحه

از دیگر مسائلی که روی تجربه کاربری سایت بسیار تاثیرگذار است، این است که به کاربر اجازه انتخاب زبان را بدهید. بعضی مواقع سایت ها خودشان به صورت اتوماتیک زبان را انتخاب می کنند و وارد بخش مربوط به آن زبان می شوند.

در حالی که این احتمال وجود دارد که لوکیشن یک کاربر آلمان باشد اما با زبان انگلیسی راحت تر باشد. در این صورت بایستی به کاربر اجازه تغییر صفحه را بدهید تا با هر زبانی که راحت است، سایت شما را مورد بازدید قرار دهد و از خدماتتان استفاده کند. تغییر مسیر کاربر بر طبق تشخیص خودکار زبان کاربر را هم غیرفعال کنید تا کاربر بتواند خودش در این مورد تصمیم گیری نماید.

  • استفاده از url خاص زبان

یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن توجه کنید این است که برای هر زبان خاص، url خاص آن را مورد استفاده قرار دهید. این موضوع سبب می شود تا گوگل به آسانی بتواند به بخش های مختلف سایت دسترسی داشته باشد.

انواع شیوه های نمایش url هر صفحه

در صورتی که قصد نمایش زبان های مختلف در سایت خود را دارید، حتماً این سوال در ذهن شما ایجاد می شود که به چه صورت نمایش دهید. از دامنه جداگانه استفاده کنید یا روی همان دامنه؟ در ادامه به ارزیابی شیوه های مختلفی که می توانید این کار را انجام دهید می پردازیم و مزایای و معایب آن ها را به شما می گوییم.

  • مورد استفاده قرار دادن دامنه خاص آن کشور

هر کشور از دامنه خاص خود برخوردار است؛ به عنوان مثال دامنه in مربوط به هند است. یکی از شیوه های نمایش محتوا این است که دامنه خاص آن کشور را مورد استفاده قرار دهید  که در این صورت احتمال دارد نیاز به ثبت چندین دامنه داشته باشید. از مهم ترین مزایای آن هدف گذاری جغرافیایی تمیز، نامربوط بودن سرور و جداسازی آسان سایت ها اهستند.

از معایب آن هم می توان به مواردی از جمله قیمت بالا، نیاز به زیرساخت های بیشتر، الزامات سخت گیرانه ثبت دامنه برای دامنه خاص برخی کشور ها و همچنین این موضوع که هر دامنه تنها مورد هدف همان سایت است، اشاره کرد.

  • بکارگیری از ساب دامنه در دامنه اصلی

یکی دیگر از شیوه های بالا آوردن سایتی با زبان جدا استفاده از ساب دامنه است. در این شیوه کافیست از طریق هاست یک ساب دامنه به وجود آورید و سایت جدیدی را بالا بیاورید.

از مهم ترین مزیت های این شیوه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

راه اندازی آسان، استفاده از هدف گیری جغرافیایی گوگل سرچ کنسول، امکان استفاده از مکان های مختلف سرور و جدا سازی آسان سایت ها. در صورتی که بخواهیم مهم ترین عیب های این شیوه را هم ارزیابی کنیم می توان به عدم تشخیص هدف گذاری جغرافیایی به وسیله کاربران اشاره کرد.

  • مورد استفاده قرار دادن ساب فولدر در دامنه اصلی

یکی دیگر از شیوه ها این است که به جای دامنه یا ساب دامنه جدا، ساب فولدر را مورد استفاده قرار دهید؛ نظیرsite.com/en. این شیوه به وسیله بسیاری از افراد استفاده می شود و البته این شیوه مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد.

مهم ترین مزایای این شیوه شامل قابلیت راه اندازی آسان، قابلیت هدف گیری جغرافیایی از طریق گوگل سرچ کنسول و همینطور نیاز به تعمیر و نگه داری می باشد.

البته این شیوه معایبی دارد که می توان به عدم تشخیص هدف گذاری جغرافیای به وسیله کاربران از طریق آدرس، استفاده از یک محل سرور و جداسازی سخت تر سایت ها اشاره کرد.

  • استفاده از پارامترهای نمایش آدرس

آخرین شیوه این است که از پارامترهای نمایش آدرس بکارگیری کنید. در سیستم های مدیریت محتوای مختلف با کمک پلاگین و ماژول ها این کار به راحتی شدنی است اما به شما توصیه نمی کنیم.

این شیوه مزیت های خاصی دارد اما از مهم ترین معایب آن می توان به بهینه نبودن url هر بخش، عدم تشخیص هدف گذاری جغرافیایی به وسیله کاربران و همینطور عدم امکان هدف گذاری جغرافیایی توسط گوگل سرچ کنسول اشاره کرد.

چگونه گوگل منطقه را تشخیص می دهد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که احتمال دارد برای شما ایجاد شود، این است که گوگل چگونه منطقه هر بخش را تشخیص می دهد. شیوه های مختلفی به وسیله گوگل مورد استفاده قرار می گیرد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد. گوگل به منظور مشخص کردن بهترین مخاطب هدف چند سیگنال را مورد ارزیابی قرار می دهد که به شرح زیر می باشد:

  • بکارگیری از گزارش های موقعیت مکانی سرچ کنسول

اولین شیوه ای که گوگل استفاده می کند، مورد استفاده قرار دادن گزارش های موقعیت مکانی گوگل سرچ کنسول است. در گوگل سرچ کنسول می توانید هدف گذاری جغرافیایی انجام دهید تا گوگل بتواند از آن استفاده کند.

استفاده از پسوند دامنه کشورهای خاص

یکی دیگر از مواردی که گوگل آن را مورد استفاده قرار می دهد، پسوند دامنه کشورهای خاص است. در واقع سایت هایی وجود دارند که به منظور نمایش هدف گذاری جغرافیایی از پسوندهای مربوط به همان کشور استفاده می کنند.

در این صورت گوگل متوجه می شود که آن سایت مربوط به حوزه جغرافیایی همان کشور است. در پسوندهای عمومی مانند tv هم هدف گذاری موضوعی بسیار مهم تر از هدف گذاری جغرافیایی است و گوگل از این دیدگاه آن را بررسی می کند.

  • اطلاعات داخل سایت

اطلاعاتی که داخل سایت شما قرار دارد سیگنال بسیار خوبی برای گوگل به شمار می رود تا در مورد موقعیت جغرافیایی سایت شما تصمیم بگیرد. برچسب ها، اطلاعات هدف و همچنین سایت مپ از مهم ترین مزیت های آن محسوب می شود.

  • لوکیشن سرور

در بیشتر مواقع کاربران سرورهایی را انتخاب می کنند که نزدیک به خودشان است. به عنوان مثال کاربران آلمانی ترجیح شان از سروری که در آلمان قرار گرفته است برای میزبانی سایت خود بکارگیری نمایند.

همین مسئله می تواند یک سیگنال مناسب برای گوگل باشد تا آن را شناسایی کند. البته بعضی مواقع هم تشخیص گوگل درست نیست. برای مثال در صورتی که سایت شما از  CDN استفاده می کند، تشخیص سرور بهوسیله گوگل به اشتباه صورت می گیرد. البته گوگل هم متوجه است که این سیگنال قطعی نیست و در کنار آن سیگنال های دیگری را هم ارزیابی می کند.

  • سیگنال های دیگر

سیگنال های دیگری هم نیز موجود هستند که گوگل برای شناسایی مخاطبان از آن بکارگیری می کنند. مانند شماره تلفن قرار گرفته شده در صفحات مختلف سایت، واحد پول موجود در سایت، پیوندهایی که به سایت های دیگر داده می شود و سیگنال های دیگری که همگی به گوگل کمک می کند تا به بهترین نحو تشخیص دهد.

توجه داشته باشید که گوگل این کارها را انجام نمی دهد:

گوگل از طریق لوکیشن های مختلف سایت ما را نگاه کرده و آن را مورد بررسی قرار می دهد. به این ترتیب نمی توانید منبع خزنده را تغییر دهید و بایستی آماده بازدید گوگل از لوکیشن های مختلف باشید.

برای آن که گوگل بتواند به خوبی تشخیص دهد باید اطلاعات خوب و مناسبی را در اختیار آن قرار دهید؛ سیگنال هایی که در ارتباط با زبان و منطقه سایت شما به گوگل ارسال شود.

در صورتی که از متا تگ های مکانی استفاده می کنید، باید بگوییم که گوگل به آنها توجهی نمی کند. بنابراین در صورت مورد استفاده قرار دادن آن ها نباید خیالتان راحت باشد و دیگر به فکر ارسال سیگنال های دیگری به گوگل نباشید.

بنابراین، راه اندازی سایت چند زبانه یکی از اهداف بسیاری از کسب و کارهایی است که می خواهند به صورت بین المللی به انجام فعالیت بپردازند. بویژه سایت های زیادی بخش انگلیسی سایت خود را هم راه اندازی می کنند. زیرا تقریباً همه کاربران اینترنت با زبان انگلیسی آشنایی دارند و همین زبان می تواند درآمد خوبی برای کسب و کارها رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید